Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2006, 11:01
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Quis schreef op 08-12-2006 @ 11:16 :
ik eet het sowieso meestal ik combinatie met een gefruit uitjes en wat champignons. Kruiden met ketjap, shoyu (sojasaus), kerrie en wat je eventueel nog tegenkomt.
Ik heb het laatst op een vergelijkbare manier geprobeerd. Marinade gemaakt van uit knoflook olie en bruschetta, kleine blokjes tofu in gedaan, middag laten staat. De marinade rook echt lekker, ik ging de blokjes bakken. De blokjes zagen er goed uit, ik stopte de blokjes in mijn mond. Het was nog steeds smerig! Je proefde geen vleugje marinade meer, alleen nog gore tofu.
Oud 21-12-2006, 14:03
Verwijderd
vega gehakt roerbakken met paprika, gourgette, ui, kidney beans erbij. op een tortilla leggen wat blokjes feta er overheen, oprollen en in de oven doen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Donald Duck schreef op 05-12-2006 @ 12:42 :
en als je geen zin hebt om te koken kun je naast frieten natuurlijk altijd de overheerlijke pizza margaritha halen.
Is trouwens zeer betaalbaar voor de gemiddelde student.
Er zijn ook genoeg andere pizza's waar geen vlees op zit (ik ben fan van Boston, weet ff niet van welk merk). En er zijn ook vegetarische magnetron maaltijden, wel iets duurder, maar dan heb je ook een echte maaltijd.

@Poepkind: Naturel tofu krijg je niet lekker...dat is iig mijn mening. Ik betaal dan liever wat meer voor iets dat ik wel te eten vind (en dat is ook geen gekruide tofu, want ook dat vind ik niet lekker).

Ik doe meestal hetzelfde als Lilium: 'gewone' maaltijden koken en het vlees weg laten. Alleen als ik een maaltijdpakket van Knorr heb of taco's eet doe ik er bv. wel eens naturel quorn of quorn gehakt door heen. En heel af en toe haal ik eens quorn filé's.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 14:47
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-12-2006 @ 15:43 :

@Poepkind: Naturel tofu krijg je niet lekker...
daar ben ik nu ook achter voortaan gewoon weer vleesch
Oud 22-12-2006, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 21-12-2006 @ 12:01 :
Ik heb het laatst op een vergelijkbare manier geprobeerd. Marinade gemaakt van uit knoflook olie en bruschetta, kleine blokjes tofu in gedaan, middag laten staat. De marinade rook echt lekker, ik ging de blokjes bakken. De blokjes zagen er goed uit, ik stopte de blokjes in mijn mond. Het was nog steeds smerig! Je proefde geen vleugje marinade meer, alleen nog gore tofu.
misschien lag het eraan dat je het hebt laten marineren? want dat doe ik namelijk nooit, ik ''bak de kruiden mee'', als het ware. En ik vind het prima smaken meestal.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 03:14
suvórov
suvórov is offline
Naturel tofu lekker krijgen is tricky, maar als je een beetje je best doet lukt het. En de term 'vleesch' kun je achterwegen laten, het lollige is er al lang en breed vanaf als het er al ooit aanzat.
Oud 23-12-2006, 23:03
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Quis schreef op 22-12-2006 @ 20:59 :
misschien lag het eraan dat je het hebt laten marineren? want dat doe ik namelijk nooit, ik ''bak de kruiden mee'', als het ware. En ik vind het prima smaken meestal.
ik heb de marinade meegebakken, en daar zaten n hoop kruiden in.
Oud 23-12-2006, 23:39
reno
reno is offline
OMELET.
Kun je van alles in gooien.

PANNENKOEK.
Ook.
Oud 24-12-2006, 14:21
engeltje
engeltje is offline
Ik eet weliswaar niet altijd vegetarisch, maar met mijn huis wel en soms ook zelf.

Spinazietaart:
ovenschaal bedekken met bladerdeeg. Spinazie koken (vers) of diepvriesspinazie warmmaken. Deel vd spinazie in de ovenschaal verdelen. Mon chou of kruidenkaas of creme fraiche eroverheen (mon chou vind ik het lekkerst). Weer laag spinazie, weer laag mon chou. Afdekken met bladerdeeg. Evt geraspte kaas eroverheen en dan in de oven. Je kan er ook nog cashewnoten doorheen doen.

Couscous kan ook goed. Met courgette, aubergine, tomatenblokjes en feta bijvoorbeeld

Of courgette wat 'bakken' in een diepe pan, zodat ie glazig wordt (net zoals uien). tomatenblokjes erdoor, veel oregano. En dan met feta in bladerdeeg.

Als je van hutspot houdt ipv de worst erbij geitenkaas en gember erdoor doen. Da's echt lekker
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 21:36
mario
mario is offline
komkommers
Oud 25-12-2006, 14:10
Ramble On
Ramble On is offline
Ik was drie jaar lang vegetariër en op een gegeven moment kwamen die 'vleesvervangers' uit pakjes (ook tofu e.d.) m'n neus uit. Gewoon afwisselen met champignons, nootjes of ei (omelet) in plaats van vlees in je eten.
Ik ben iig blij dat ik weer vlees eet
Oud 27-12-2006, 03:55
suvórov
suvórov is offline
JA HAHAHAHAHA Stomme idioot.
Oud 27-12-2006, 10:28
Kryptonite
Kryptonite is offline
Zoete couscous: couscous met kaneel, héél klein beetje honing, rozijnen, abrikozen, nootjes (walnoten passen hier goed bij), extra groente (sla/prei/whatever). Het is het lekkerst als je de rozijnen en abrikozen gewoon mee laat wellen.

Pikante coucous: couscous met harissakruiden, falafel (of cashewnootjes oid) en bladgroente.

Ik ben zelf geen vegetariër, maar ik eet dit vaak omdat het lekker en makkelijk is.
Rijst is ook heel makkelijk om vegetarisch mee te koken. Sushi met komkommer en ei <3

Ook erg lekker, maar slecht voor de lijn:
-Bloemcoli-taart
-of groentes met franse kaas/geitenkaas+walnoten+honing

en kijk anders ff op www.vegatopia.com

Laatst gewijzigd op 27-12-2006 om 10:33.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:32
Verwijderd
pitabroodjes of turks brood met marokkaanse burger van de appie... even bakken en klaar. smaakt naar falafel (want geen idee waar je die kan halen behalve dan bij de moas) dus met knoflooksaus, wat komkommer en sla heb je een lekkere gezonde maaltijd.
kan ook met plakken feta ipv burger, is ook echt heel lekker (vooral als je de feta al in het broodje doet bij het verwaremn in oven of broodrooster mmm)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 23:32
LB06
LB06 is offline
Als ik geen trek heb ik vlees (komt niet zo heel vaak voor, maar goed), rijst of pasta doe ik meestal een roerbakmix met wat aardappelen ofzo.

Je kunt ook vleesvervangers proberen, maar daar ben ik persoonlijk niet kapot van.

Je kunt ook gewoon een keer door een Appiehappie XL lopen. Daar doe ik altijd inspiratie op.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 12:03
Universeel
Universeel is offline
Ik ben zelf ook vegatarisch. Wat ik het lekkerste vind is dus mie met pasta saus maar dan zonder vlees. De sauzen van Heinz zijn heerlijk die met tomaat. Dan zit er peen en zo doorheen.

Maar je zei dat dat verveelde. Wokken is ook erg lekker. Lijkt op pasta. Maar je kan er zelf doorheen doen wat je wilt. Groenten, peen, courget, sla, champions, enz.

Meestal eet ik gewoon met mijn ouders heel veel groente mee en wat aardappels. Als je dat leert te eten is dat meer dan zat. Vlees heb je toch niet echt nodig. En zeker niet als je wilt afvallen want dan houd je er alleen maar een dikke buik aan over.

Mijn vader bijvoorbeeld heeft een dikke buik maar hij vericht zeer intensieve arbeid. Dus als hij in het vervolg geen vlees maar zou eten dan zou het er zo af zijn. Vlees houd namelijk vet vast, helaas. Zeker varkensvlees maar dat is denk ik wel algemeen bekend.

Succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 18:34
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
suvórov schreef op 27-12-2006 @ 04:55 :
Oh jij bent natuurlijk zo'n veganistische randdebiel. Sorry dat je je op je pik getrapt voelt doordat iemand anders wel vlees eet.
Oud 30-12-2006, 20:19
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 30-12-2006 @ 19:34 :
Oh jij bent natuurlijk zo'n veganistische randdebiel. Sorry dat je je op je pik getrapt voelt doordat iemand anders wel vlees eet.
Ik voel me op mijn ZIEL getrapt omdat je er zo'n knullige opmerking bij maakt.
Oud 30-12-2006, 20:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Universeel schreef op 30-12-2006 @ 13:03 :
Ik ben zelf ook vegatarisch.
ja, en ik ben christus.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 22:33
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
suvórov schreef op 30-12-2006 @ 21:19 :
Ik voel me op mijn ZIEL getrapt omdat je er zo'n knullige opmerking bij maakt.
het leven is zuur vriend
Oud 30-12-2006, 23:16
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 30-12-2006 @ 23:33 :
het leven is zuur vriend
Wat heeft dat er mee te maken?
Oud 31-12-2006, 00:24
LB06
LB06 is offline
Citaat:
suvórov schreef op 27-12-2006 @ 04:55 :
Mongool.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 01:36
teenager
teenager is offline
Groente uit potje of blik is vaak nog gezonder dan vers.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 09:51
Broeder
Broeder is offline
Sowieso, wat is "studentenvoedsel"?
Oud 31-12-2006, 09:53
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
teenager schreef op 31-12-2006 @ 02:36 :
Groente uit potje of blik is vaak nog gezonder dan vers.
jaja
Oud 31-12-2006, 13:49
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Broeder schreef op 31-12-2006 @ 10:51 :
Sowieso, wat is "studentenvoedsel"?
Eten dat gemakkelijk te bereiden is, snel klaar is en niet veel kost, zou ik zeggen. Maar de recepten uit dit topic voldoen niet echt aan mijn eisen.
Oud 31-12-2006, 17:15
Breg
Breg is offline
bij Jansen & Jansen in Rotterdam (naast de Media markt) heb ik vorige week een vegetarisch studentenkookboek gekocht (was iets van 12 euro volgens mij). Heb er pas 1 recept van geprobeerd, maar het was wel erg lekker. Sowieso is het een dik boek (meer dan 200 pagina's), van ontbijt tot toetjes. Zelf kookte ik meestal met vleesvervangers als Quorn of Valess, maar daar wordt in dit boek eigenlijk helemaal geen gebruik van gemaakt, alleen soms wat tofoe, waardoor er echt heel veel maaltijden in staan die ik vroeger nooit zou koken. Verder is het bijna allemaal makkelijk te bereiden, alleen staan er jammer genoeg geen foto's of calorie/voedingsstoffeninfo in.
Oud 02-01-2007, 14:23
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 25-12-2006 @ 15:10 :
Ik was drie jaar lang vegetariër en op een gegeven moment kwamen die 'vleesvervangers' uit pakjes (ook tofu e.d.) m'n neus uit. Gewoon afwisselen met champignons, nootjes of ei (omelet) in plaats van vlees in je eten.
Ik ben iig blij dat ik weer vlees eet
Same here, ook iets van 3 jaar vegetarier geweest maar nu zo snel mogelijkweer vlees in mijn dieet terug gooien. In die jaren is mijn lichaam niet echt onder controle te houden, hopen dat het door wat meer vlees etc beter gaat.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 18:26
suvórov
suvórov is offline
Dan heb je wel een heel stom dieet gehad zeg.
Oud 02-01-2007, 18:56
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ja idd, als je alleen vleesvervangers eet ben je slecht bezig, ik eet al heel m'n leven vegetarier en maak nooit gebruik van die zooi.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 19:31
Lotte
Lotte is offline
Weet niet of het al genoemd is maar mijn moeder maakt soms aardappelpuree met daardoor prei en walnootstukjes. Dat is erg lekker

En vandaag weer een ovenschotel van aardappelpuree met daardoorheen spruitjes, met daarover kaassaus. Komt uit de oven.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 02-01-2007 @ 20:31 :
Weet niet of het al genoemd is maar mijn moeder maakt soms aardappelpuree met daardoor prei en walnootstukjes. Dat is erg lekker

En vandaag weer een ovenschotel van aardappelpuree met daardoorheen spruitjes, met daarover kaassaus. Komt uit de oven.
Zo, ovenschotel uit de oven
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 20:04
DusterBoy
DusterBoy is offline
Studentenhaver. Eet smakelijk
Oud 02-01-2007, 20:30
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 02-01-2007 @ 20:52 :
Zo, ovenschotel uit de oven
Ja, nou... hmm Dat het even duidelijk was he
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 17:38
IcedEarth
IcedEarth is offline
net aten we pasta met notenkaas, italiaanse kruidenkaas pesto rosso, champignons, paprika en cherry tomaatjes en sperziebonen er apart bij. Was lekker.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 11:43
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Breg schreef op 31-12-2006 @ 18:15 :
bij Jansen & Jansen in Rotterdam (naast de Media markt) heb ik vorige week een vegetarisch studentenkookboek gekocht (was iets van 12 euro volgens mij). Heb er pas 1 recept van geprobeerd, maar het was wel erg lekker. Sowieso is het een dik boek (meer dan 200 pagina's), van ontbijt tot toetjes. Zelf kookte ik meestal met vleesvervangers als Quorn of Valess, maar daar wordt in dit boek eigenlijk helemaal geen gebruik van gemaakt, alleen soms wat tofoe, waardoor er echt heel veel maaltijden in staan die ik vroeger nooit zou koken. Verder is het bijna allemaal makkelijk te bereiden, alleen staan er jammer genoeg geen foto's of calorie/voedingsstoffeninfo in.
Je kunt beter ene gewoon vegetarisch kookboek kopen, ik heb bij boekenvoordeel toen een aantal hele goede gehaald, maar dat is alweer ene paa jaar geleden, maar dat zijn echt kookboeken van 200 pagina's ofzo en met makkelijke gerechten, goedkope gerechten etc, maar ook moeilijkere

Verder dingen die ik regelmatig eet:

- alle mogelijke groenten koken in 1 pan en pureren en dan hopla, soep. Hoeft alleen wat zout,peper en thijm ofzo bij.
Erg handig als je bepaalde groenten niet lust, want als soep is het vaak wel lekker

-rijst in groentebouillion droogkoken, gebakken ui/knoflook/gewokte groenten erbij, klaar. eventueel met Quorn in saté erbij

-vegetarische burger; moet je ze wel bij de AH halen, van die lekkere (pestoburger oid) en daar gewoon gebakken uitjes bij, augurk, tofunaise, ketchup etc. en die zijn echt lekker

- geitenkaastosti (geitenkaas , honing, en pijnboompitten erop )

- bakje basilicum halen, parmezaanse kaas, knoflook , olijfolie, dat allemaal hakken/pureren en met tagliatelle serveren = en makkelijk

En als frituur bv. met kaasschaaf courgette, wortel, aardappel etc plakjes van maken en in de frituur doen, dan eten met wat zout of sausje, --> snel klaar en het zijn dan soort groentekoekjes
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:33
dafzzz
dafzzz is offline
Citaat:

hé! dat boek heb ik ook gezien! (alleen dan in groningen) jammer genoeg heb ik m niet gekocht, maar waarschijnlijk gaat dat nog wel gebeuren. doe ik daar goed aan, of heb je inmiddels meer dingen geprobeerd en raad je het me meteen af?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 12:22
Verwijderd
De pizza margarita van de AH vind ik erg lekker, is maar 1 euro. gooi er een uitje op, paprika, kaas en klaar. lekker en goedkoop

en ik vind zelf brocollitaart erg lekker.

bladerdeeg in ovenschaal doen, brocolli in roosjes snijden, wassen, 3 minuten koken.
in ovenschool doen, monchou snijden en er door heen doen (en hoeft niet eens monchou voor warme maaltijden te zijn, die is duurder en ik vind die voor koude nog lekkerder ook).
3 eieren kloppen, zakje voor tuinkruidenbouillon er door heen, over de brocolli gooien. ong. 40 min in de oven en klaaaaaar.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 20:16
Breg
Breg is offline
Citaat:
dafzzz schreef op 08-01-2007 @ 20:33 :
hé! dat boek heb ik ook gezien! (alleen dan in groningen) jammer genoeg heb ik m niet gekocht, maar waarschijnlijk gaat dat nog wel gebeuren. doe ik daar goed aan, of heb je inmiddels meer dingen geprobeerd en raad je het me meteen af?
ik heb er nu 2 gerechten uit geprobeerd. De eerste was een soort mozzarella lasagna, waarvan ik de beschrijving in het boek niet goed vind. Er staat dat de lasagna 5 minuten onder de gril moet en that's it, dat vond ik al raar, maar heb het toch maar opgevolgd met als gevolg dat vooral het middelste lasagnablad nog keihard was. Maar ik weet nu in ieder geval dat ik het de volgende keer anders moet doen.

Heb de week erna couscous gemaakt, waarbij in het recept staat: 130 gram voor 4 personen, ik had toch maar het hele pakje opgemaakt (275 gram) en dat was net genoeg voor 4 personen, dus dat vond ik ook raar.

Maar behalve die 2 dingetjes ben ik wel tevreden met het boek. Verder staan er ontzettend veel verschillende gerechten in, van uitgebreide ontbijten tot heel veel buitenlandse gerechten tot muffins en verse fruitsappen. Nadelen heb ik eerder al genoemd: gebrek aan foto's en voedingswaarden.
Maar over het algemeen ben ik er toch wel tevreden over en zou ik het ook aanraden, zeker voor mensen zoals ik die uit zichzelf niet al te creatief zijn, en zelf meestal vleesvervanger/aardappel/groenten maken, dan staan hier echt ontzettend veel dingen in om eens te proberen en dus eens iets totaal anders te eten.
Oud 12-01-2007, 21:03
dafzzz
dafzzz is offline
Citaat:
Breg schreef op 11-01-2007 @ 21:16 :
ik heb er nu 2 gerechten uit geprobeerd. De eerste was een soort mozzarella lasagna, waarvan ik de beschrijving in het boek niet goed vind. Er staat dat de lasagna 5 minuten onder de gril moet en that's it, dat vond ik al raar, maar heb het toch maar opgevolgd met als gevolg dat vooral het middelste lasagnablad nog keihard was. Maar ik weet nu in ieder geval dat ik het de volgende keer anders moet doen.

Heb de week erna couscous gemaakt, waarbij in het recept staat: 130 gram voor 4 personen, ik had toch maar het hele pakje opgemaakt (275 gram) en dat was net genoeg voor 4 personen, dus dat vond ik ook raar.

Maar behalve die 2 dingetjes ben ik wel tevreden met het boek. Verder staan er ontzettend veel verschillende gerechten in, van uitgebreide ontbijten tot heel veel buitenlandse gerechten tot muffins en verse fruitsappen. Nadelen heb ik eerder al genoemd: gebrek aan foto's en voedingswaarden.
Maar over het algemeen ben ik er toch wel tevreden over en zou ik het ook aanraden, zeker voor mensen zoals ik die uit zichzelf niet al te creatief zijn, en zelf meestal vleesvervanger/aardappel/groenten maken, dan staan hier echt ontzettend veel dingen in om eens te proberen en dus eens iets totaal anders te eten.
okee, top! bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:39
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 02-01-2007 @ 19:56 :
Ja idd, als je alleen vleesvervangers eet ben je slecht bezig, ik eet al heel m'n leven vegetarier en maak nooit gebruik van die zooi.
is dat lekker? heb nog nooit een vegetarier op!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 06:16
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Cashewnoten zijn of duur, of gebrand. Als je ze ooit rauw hebt gegeten wil je niet anders meer.

Het hangt er ook van af of het je gaat om vulling, gezondheid, of beide.

In de winter kun je aardappels combineren met bijvoorbeeld andijvie of boerenkool. Vult goed. Eventueel sausje voor de smaak.

Tofu vind ik ook niet te eten en is niet noodzakelijk. Geen van die vleesvervangers is noodzakelijk.

http://www.uilentv.nl/2004/plants/ misschien is dat iets voor je.

Alles dat ik maak is relatief goedkoop maar het kost meestal nogal wat tijd. Rauwe (gedehydrateerde) falafal is bijvoorbeeld goedkoop (~10 cent per stuk), maar kost tijd dus wellicht niet praktisch. Dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen.

Ohja en alle pastas, maar die komen op een gegeven moment ook je neus uit

Laatst gewijzigd op 28-01-2007 om 06:19.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 13:09
Roos
Roos is offline
Citaat:
Noem 1 toetje waar vlees in zit.
Oud 28-01-2007, 20:13
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
Roos schreef op 28-01-2007 @ 14:09 :
Noem 1 toetje waar vlees in zit.
...pssst....je vergeet gelatine
Oud 28-01-2007, 21:59
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 28-01-2007 @ 21:13 :
pff dat zit ook alleen maar in pudding
Oud 03-02-2007, 13:49
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-01-2007 @ 22:59 :
pff dat zit ook alleen maar in pudding

Hm, ik had laatst toch echt vruchtenyoghurt waar gelatine in zat hoor.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 15:19
Verwijderd
In zo'n beetje alle snoep zit gelatine. En dus in pudding, gebak en veel toetjes.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 28-01-2007 @ 07:16 :
In de winter kun je aardappels combineren met bijvoorbeeld andijvie of boerenkool. Vult goed. Eventueel sausje voor de smaak.
of blokjes kaas erdoor, is ook erg lekker

slastamppot, met belegen kaas mmmmm
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 14:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 28-01-2007 @ 21:13 :
Hmm oh ja, goed punt
Oud 04-02-2007, 19:56
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 13-01-2007 @ 17:39 :
is dat lekker? heb nog nooit een vegetarier op!
D'oh! Waarschijnlijk was ik moe ofzo. Ik bedoelde natuurlijk vegetarisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten