![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Als alle mensen volgens iedereen echt gelijk waren dan zouden we nu net zo veel moeten zeiken als het wél witte pieten waren.
Citaat:
De zwarte Pieten en slavernij zijn twee totaal verschillende dingen. De eerste zwarte piet was een duivel, gevangen door sint Nicolaas. En aangezien het een feest voor kinderen is, kan ik me levendig voorstellen dat ze daar liever een vrolijke neger van maken dan een duivel. Kleine kinderen zijn soms al bang voor sinterklaas, moet je nagaan hoe bang ze zouden zijn voor 200 duivels die door de stad lopen en maar met projectielen smijten. ![]() Slaven doen dingen niet vrijwillig, en ze moeten alle rotklusjes opknappen enzovoort. En echt goed behandeld door hun meesters werden ze vaak niet. Dat is wel erg anders met de zwarte Pieten. Je denkt toch niet dat de goedheiligman ze verrot mept met zijn staf als ze niet lief zijn, of als ze niet genoeg pepernoten strooien? Pieten krijgen prachtige tekeningen van de kindjes die elke avond trouw hun schoentje zetten. En alle pieten die ik heb gezien leken wat ze doen redelijk leuk te vinden. En begin nou niet met 'ja maar hoe weet je dan dat ze het niet van binnen vreselijk vinden, dat ze niet vrij zijn?' want verzonnen figuren hebben geen diepe gevoelens die ertoe doen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bij de witte Sinterklaas gaat het niet om het blanke ras, en bij de zwarte Zwarte Piet niet om het zwarte. Sinterklaas en Zwarte Piet kunnen het beste worden verstaan als symbolen van innerlijke wit- en zwartheid, dat wil zeggen: van zonder zonde zijn, respectievelijk met zonde zijn. Deze symbolen hebben geen raakvlakken met huidskleuren. Ik vind het inderdaad niet goed dat Sinterklaas als niet al te snugger wordt neergezet, maar ook niet dat zoiets met Zwarte Piet gebeurt. Maar ja, iedere generatie krijgt een bijpassende Sint en Piet. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zwarte piet moet zwart zijn en mensen die daar over zeiken moeten het land uitgedonderd worden, over de west grens ![]() Hoewel je dan weer van die greenpeace mafkezen krijgt die gaan zeiken over het steigende zeewater. Mensen moeten gewoon altijd wat te zeuren hebben, is het niet zwarte piet dan zoeken ze wel weer wat anders.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Maar wat is nou het probleem? Vroeger was het zo en we spelen iets na van vroeger... Vroeger waren er zwarte slaven en die worden dus ook nagespeeld, als men in een film die tijd naspeelt, dan worden de zwarten toch ook gediscrimineerd. Wat is het verschil?
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Niet dat dat een probleem vormt, aangezien de kinderen de Sint en zijn pieten niet zien als je blanke agressor en zijn onderdrukte slaven. Zo wordt het ook helemaal niet neergezet. |
![]() |
|||
Toen ik die reclames zag van -ik geloof- Albert Heijn met dat als Zwarte Piet geschminkte meisje dacht ik ook even: "dat moet je in de VS niet proberen!" Ik zie verder inderdaad wel een parallel met de traditie van de 'blackface' uit de beginjaren van Hollywood.
Maar behalve dat, ben ik van mening dat Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet moet blijven. Ik sluit me graag aan bij de mensen die al hebben betoogd dat het niet gezien wordt als racistisch en dat Piet juist een heel positief imago heeft bij de kinderen. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik heb eigenlijk nooit begrepen wat er racistisch is aan het woord neger. neger betekent eigenlijk niets meer dan zwart. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ook te lezen op Geenstijl.nl
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven....html#comments We krijgen nu gekleurde pieten in alle kleuren van de regenboog zodat we politiek correct zijn! Het is dus politiek correcte piet en geen zwarte piet meer. Zo zie je maar weer! Wij kunnen als Nederlanders best wel integreren in ons eigen land hoor! We hoeven ons alleen maar aan te passen aan de mensen die hier niet vandaan komen. Onze eigen identiteit en cultuur? Who cares lang leve de selectief-tolerante multiculturele samenleving! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar goed, beetje een loser eigenschap om iemand dan meteen voor "Wildersist" uit te maken als je het niet met iemand eens bent. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jammerlijk dat het sinterklaasjournaal nu zelfs door de knieen gaat voor een stel azijnpissers. |
![]() |
||
Citaat:
Altijd wel wat, eerst de negerzoenen, nu dit weer. Stop met dat zeiken of tyf gewoon op.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien gaat het helemaal niet om aanpassen aan mensen die hier niet vandaan komen, want volgens mij zijn het vooral Nederlandsers die zeiken over racisme. Damn, gekleurde Pieten. Couldn't care less.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Tweede: nee.
|||
Citaat:
Citaat:
|
[QUOTE]Porcelain schreef op 18-11-2006 @ 11:16 :
[B]Je vindt het dus erg dat andere mensen denken dat wij een racistische traditie hebben. Als die mensen zich in onze traditie zouden gaan verdiepen zouden ze er een andere mening over hebben, en als ze dat niet doen trekken ze voorbarige conclusies en is hun mening niet veel waard, vind ik. [/QOUTE] ok dus, what's the point. Als hun mening toch niks waard is... |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zwarte Piet DAH | 417 | 03-08-2016 22:01 | |
De Kantine |
Saaiby's van andere mensen #1872 fizzle-fluffy | 500 | 25-10-2013 17:12 | |
Lichaam & Gezondheid |