Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2006, 13:49
Daevrem
Daevrem is offline
Omdat bijna alle Nederlandse kinderen van hun ouders het waanidee krijgen dat Sinterklaas bestaat is het voor Nederlanders heel moeilijk kritisch te kijken naar dit fenomeen. Ze lijken allemaal nog steeds een beetje in Sinterklaas te geloven.
Ook zijn tradities altijd vreselijk hardnekkig omdat ze met de drogreden 'het is traditie' in stand gehouden worden.

Veel niet-Nederlanders zijn erg geschokt als ze in aanraking komen met het idee 'zwarte piet'. Ze snappen niet hoe Nederlanders er bij kunnen komen dat het niet racistisch is. Zeker niet als de Nederlanders ook nog eens beweren hoe tolerant en progressief ze zijn.

Maar wij Nederlands kunnen deze racistische traditie niet kritisch bekijken omdat we allemaal warme assosiaties en nostalgie van cadeau's gezellig in de winter met je familie oproept.

Elk jaar weer zijn buitenlanders in Nederland zo geschokt dat ze afbeeldingen van zwarte piet opsturen naar hun families in hun thuisland om te laten zien hoe raar Nederlanders zijn. En dus ook hoe arrogant ze zijn, met hun zogenaamde tolerantie.

En tegelijkertijd vinden we het raar als mensen in Nederland met een andere culturele achtergrond deze traditie niet opvolgen en gewoon aan hun kinderen vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Dan zijn we wel geschokt.

Je ziet zelfs dat Nederlanders op wikipedia het objectief behandelen van het artikel over zwarte piet onmogelijk proberen te maken.

Een tijdje geleden had de RVU een hele serie over religie genaamd 'God bestaat niet'. In een aflevering maakt Andries van Dantzig de vergelijking tussen geloof en Sinterklaas.
Hebben we het hier over een waanbeeld van religieuze proporties? Verklaart dit dat Nederlands zo fel en onredelijk reageren? En dat Nederlanders feitelijk gewoon in blinde ontkenning zijn geschoten? Zeg maar net zoals veel Turken in ontkenning zijn over hun historie?

Moeten we nu dan niet de visie, het morele leiderschap, de tolerantie in praktijk brengen en het hele Sinterklaas-feest moderniseren? Of misschien zelfs een discussie beginnen over of het zowiezo wel een goed idee is je kinderen voor te liegen.
Oud 17-11-2006, 13:56
LB06
LB06 is offline
Dat m.i. echt weer zo'n bekrompen idee. Kinderen zien de zwarte pieten helemaal niet als "slaafjes" van Sinterklaas, maar gewoon als vrolijke snoepgoed-uitdelende pieten die het beste met de kinderen voorheeft.

Bovendien heeft het fenomeen "zwarte piet" een praktische functie: de identiteit van witte pieten zijn namelijk lang niet zo gemakkelijk te verbergen (behalve als je er een bos haar voor hangt zoals bij de Sint )
Oud 17-11-2006, 14:02
Daevrem
Daevrem is offline
Hier, daar heb je het al. De hele wereld is bekrompen, behalve wij Nederlanders.

Zwarte piet is wel een slaaf van Sinterklaas die kinderen slaat en ontvoert. Alleen dat vertellen we kinderen nu niet meer.

Elke persoon welke niet door zijn of haar ouders op jonge leeftijd geconditioneerd is, zoals bijna alle Nederlanders, ziet gelijk de ware aard van zwarte piet.
Oud 17-11-2006, 14:06
Verwijderd
Sinterklaar is inderdaad traditie, een traditie die door de meeste mensen erg gewaardeerd wordt, ik zie niet in waarom het afgeschaft zou moeten worden 'omdat het traditie is'. Ik ken niemand die gelooft dat pieten slaafjes zijn van Sinterklaas (dat is voor zo ver ik weet ook niet het idee er achter), ik ken zelfs niemand die geloof dat zwarte pieten donker zijn omdat ze uit Afrika komen oid: zwarte pieten zijn donker omdat ze door de schoorsteen kruipen (die hebben nu nog weinig mensen, maar goed, daar komt het wel vandaan).

Ik vind het prima als mensen hun kind vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, ik ben er zelf nog niet uit wat ik zal gaan doen (ik denk dat ik het ook zou vertellen). De wetenschap dat Sinterklaas en zwarte pieten niet bestaan doet voor mij niets af aan het feest.
Oud 17-11-2006, 14:25
de abt van sion
de abt van sion is offline
Er zijn allerlei verklaringen voor het zwarte van Zwarte Piet (en voor het witte van Sinterklaas).

Eén van de meest acceptabele verklaringen is dat het zwarte van Zwarte Piet staat voor het kwade, en het witte van Sinterklaas voor het goede.

Zwart en wit hebben in dit kader dus niets met huidskleur van doen, maar zijn louter symbolen. Mensen met een witte huidskleur kunnen zwart zijn, en mensen met een zwarte huidskleur wit.
Oud 17-11-2006, 15:19
Verwijderd
Erg gangbaar vind ik dat niet

Mij is altijd verteld dat zwarte piet zwart is door het roet in de schoorsteen, volgens mij denken (bijna) alle kinderen dat. Ik zie het absoluut niet als iets racistisch
Oud 17-11-2006, 15:34
arPos
arPos is offline
Vermoedelijk deed Piet aan het begin van de negentiende eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van destijdse Europeanen weinig verschil. Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben
Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger. Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sint Nicolaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus. Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij. De naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet.
Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor

achja, ik vind multiculti pieten ook prima
Oud 17-11-2006, 15:37
Balance
Balance is offline
Oh ik vind het echt zo'n jaarlijks terugkerend gezeik dat Pieten niet zwart zouden mogen zijn. De mensen die het zwart-zijn als teken van racisme zien, zijn zelf racistisch ingesteld, want anders zie je daar uberhaupt geen kwaad in. Bovendien, als Sinterklaas echt discrimineerde had ie uberhaupt geen zwarte pieten aangenomen

Maar bovenal: voor kinderen zijn die Pieten altijd nog zwart van de roet.
Oud 17-11-2006, 15:42
arPos
arPos is offline
maareh, wat is er zo vreselijk aan het zijn van een knecht van sinterklaas... ?
Oud 17-11-2006, 15:56
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het witte (Sinterklaas) heeft het zwarte (Zwarte Piet) geknecht, dat wil zeggen: het goede het kwade. Het kwade staat nu in dienst van het goede en vormt dus geen gevaar meer. Integendeel, het ondersteunt het goede.

Zwart en wit moeten dus als symbolen worden gezien en hebben niets te maken met huidskleur.

Bij Sinterklaas en Zwarte Piet mag dan ook niet worden gedacht aan racistische tendenzen.
Oud 17-11-2006, 15:57
chocomelsletje
chocomelsletje is offline
zwarte piet is een leukie
Oud 17-11-2006, 15:57
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
arPos schreef op 17-11-2006 @ 16:42 :
maareh, wat is er zo vreselijk aan het zijn van een knecht van sinterklaas... ?
Precies! Het lijkt mij geweldig om Sinterklaas eens te mogen helpen en wat pepernoten naar kinderen te gooien.

En daarbij is mij ook altijd verteld dat Pieten zwart zijn van de roet.
Oud 17-11-2006, 16:08
Magican
Magican is offline
Citaat:
Noddy schreef op 17-11-2006 @ 16:57 :
Precies! Het lijkt mij geweldig om Sinterklaas eens te mogen helpen en wat pepernoten naar kinderen te gooien.

En daarbij is mij ook altijd verteld dat Pieten zwart zijn van de roet.
In Spanje zijn alle pieten geketend en worden ze met de zweep gedwongen tot zwaar en pijnlijk werk.
Oud 17-11-2006, 16:10
Uice
Uice is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 15:02 :
Hier, daar heb je het al. De hele wereld is bekrompen, behalve wij Nederlanders.

Zwarte piet is wel een slaaf van Sinterklaas die kinderen slaat en ontvoert. Alleen dat vertellen we kinderen nu niet meer.

Elke persoon welke niet door zijn of haar ouders op jonge leeftijd geconditioneerd is, zoals bijna alle Nederlanders, ziet gelijk de ware aard van zwarte piet.
Dat is dus in het oorspronkelijke verhaal die van een demon. Zwarte Piet is zwart omdat ie uit de Hel komt, niet omdat hij een neger is.

Later heeft hij met die rode lippen een beetje een negerimage gekregen, maar dat is onterecht. Tegenwoordig wordt gewoon aan kinderen geleerd dat Piet zwart is omdat hij door de schoorsteen komt.

Kortom, niets racistisch. Geen probleem.
Oud 17-11-2006, 16:23
Daevrem
Daevrem is offline
Ik bedoel juist dat omdat het een traditie is mensen er geen vraagtekens bij willen zetten en er niet iets aan willen veranderen.

Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op racisme. Het is inderdaad oorspronkelijk een duivel. En daarna zit er een invloed Moren, vandaar ook het hele Spanje-verhaal. Daarna absorbeerde zwarte piet ook nog eens kenmerken van 'onze' slaven.

Dat zwarte piet zwart is vanwege het roet van de schoorsteen is gewoon iets om om de racistisch ondertoon te ontkomen. Zwarte piet heeft dikke rode lippen. Afrikaanse dikke rode lippen. En Sinterklaas komt ook door de schoorsteen, toch?

Zijn er tegenwoordig nog wel moderne huizen in Nederland met een schoorsteen?

http://www.csmonitor.com/2005/1222/p25s01-woeu.html
http://www.awfulgood.com/doa-archives/000212.php
http://www.findarticles.com/p/articl...28/ai_20039487
http://www.expatica.com/actual/artic...&story_id=2394
http://www.expatica.com/source/forum...hread_id=15982
http://www.expatica.com/source/forum...hread_id=53106
http://www.justdazzle.com/archives/2...rklass_is.html
http://chasingorion.blogspot.com/200...rklaas_07.html
http://www.hiphop-directory.com/foru...ad.php?t=11705

Je kunt alleen vinden dat zwarte piet niet racsistisch is als je er zelf mee opgegroeit bent.

Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 16:52.
Oud 17-11-2006, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 17:23 :
Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op racisme.
Maar voor veel mensen zit die gedachte er niet achter.

Citaat:
En Sinterklaas komt ook door de schoorsteen, toch?
Sinterklaas komt niet door de schoorsteen: daar is ie veels te oud voor.

Citaat:
Volgens mij zei ik dat al.

Zo zou je je ook af kunnen vragen of Sinterklaas wel kan bestaan ivm zijn leeftijd.
Oud 17-11-2006, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoel juist dat omdat het een traditie is mensen er geen vraagtekens bij willen zetten en er niet iets aan willen veranderen.

Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op racisme. Het is inderdaad oorspronkelijk een duivel. En daarna zit er een invloed Moren, vandaar ook het hele Spanje-verhaal. Daarna absorbeerde zwarte piet ook nog eens kenmerken van 'onze' slaven.

Dat zwarte piet zwart is vanwege het roet van de schoorsteen is gewoon iets om om de racistisch ondertoon te ontkomen. Zwarte piet heeft dikke rode lippen. Afrikaanse dikke rode lippen. En Sinterklaas komt ook door de schoorsteen, toch?

Waarom begin je nou een topic om je eigen mening erdoor te duwen?

Als ik eerlijk ben vind ik het hele gedoe maar gezeur, net als wanneer je een probleem maakt van de naam 'negerzoenen', het is echt niet negatief bedoeld.
Oud 17-11-2006, 16:47
Daevrem
Daevrem is offline
Omdat wij Nederlanders een racistische traditie hebben, natuurlijk.

Dat is niet mijn mening, dat is een objectief feit. Zwarte piet is gewoon precies hetzelfde als 'blackface' en 'Golliwogg'.
Oud 17-11-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 17:47 :
Dat is niet mijn mening, dat is een objectief feit. Zwarte piet is gewoon precies hetzelfde als 'blackface' en 'Golliwogg'.
Als wat? Ik ken die twee dingen niet eens...

Ik ben morgen trouwens gewoon zwarte piet.
Oud 17-11-2006, 16:59
Verwijderd
Zwarte piet ziet er toch helemaal niet uit als een neger? Hij is zwart van het roet uit de schoorstenen
Oud 17-11-2006, 17:09
Nona
Nona is offline
Citaat:
Fijn, maar zwarte piet deed al mee voor de meeste nederlanders ooit van negers gehoord hadden. Misschien dat sommige mensen er in de loop der tijd een racistische verklaring aan wilden geven, maar die is nu absoluut niet meer van toepassing en dus onzinnig om over te discussiëren.
Oud 17-11-2006, 17:12
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik ga hier niet mijn mening geven maar alleen even een herinnering: ik zag zwarte piet als blanke noch zwarte, die hielpen omdat sinterklaas zelf te zwak was. en ach, ik gaf echt geen flikker om zwarte piet of sinterklaas, als ik maar elke avond een wortel voor het paard neer mocht leggen
Oud 17-11-2006, 17:24
T_ID
T_ID is offline
Iedere keer weer het dieptepunt van het jaar als weer eens iemand ermee komt dat zwarte piet discriminerend is en er daarom pieten in allerlei kleuren moeten komen.

Ik zal het anders stellen: wie zwarte piet discriminerend vind steld daarmee in feite dat zwarte piet minder is omdat hij zwart is. Mensen die tegen zwarte piet zijn zijn dus racisten.
Oud 17-11-2006, 17:26
Sherco
Sherco is offline
Ehm, niet om het een of ander; maar hoe iets vroeger, decennia geleden, ontstaan is maakt toch niet meer uit als wij er nu heel anders tegen aankijken? Als iemand zijn kind nu zou leren dat Zwarte Piet een duivelse neger is (ik heb niet het hele topic heel goed gelezen, maar zoiets zeg je geloof ik, dat ze dat oorspronkelijk waren) dan zou ik er zeker bezwaar tegen hebben. Maar ondertussen is het gewoon een onschuldig volksvermaak waar je al dan niet aan mee kunt doen.
Ik bedoel, je steekt met oud en nieuw toch ook nog gewoon vuurwerk af, ookal geloof je er niet meer in dat je de boze geesten aan het verdrijven bent? Het is gewoon een leuk feest voor kinderen, zonder allerlei zware symboliek oid.
Oud 17-11-2006, 17:26
Daevrem
Daevrem is offline

Zwarte piet

Blackface

Gollywog

Moorse kledij

Schoorsteenveger

Conclusie, zwarte piet is gewoon een karikatuur van een zwarte afrikaan in moorse kledij.

Zeggen dat zwarte piet gewoon een Nederlander, of wat dan ook, is die door de schoorsteen komt kun je niet menen.
Oud 17-11-2006, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 17-11-2006 @ 17:59 :
Zwarte piet ziet er toch helemaal niet uit als een neger? Hij is zwart van het roet uit de schoorstenen
Volgens mij word dat ook altijd verteld aan de kindjes op scholen enzo.

Ontopic:Ik word daar wel zo vreselijk flauw van! Het lijkt wel alsof er steeds meer dingen niet meer mogen omdat iemand bedacht heeft dat je een ander zou discrimineren.

De negerzoen is eruit, nog even en de Jodekoek verdwijnt ook en straks staat er nog een homo op omdat de roze koek hem zo'n rare bijsmaak geeft.
Een vriendin is lerares en die kreeg laatst een lijst met herziene kinderliedjes. Moriaantje zwart als roet mag niet meer. Er zat een klein zigeunermeisje ook niet, dat moet nu kaboutermeisje zijn (al is het natuurlijk wachten op iemand die opvallend klein is die daar weer over gaat vallen...) Waar zijn we dan helemaal mee bezig vraag ik me dan af.
Het aparte is dat deze dingen jaren bestaan hebben en dat niemand zich daar druk over maakte, maar het lijkt wel alsof er een soort hype is ontstaan om alles maar als rasicme of discriminatie te zien.

Wat mij betreft blijft Zwarte Piet gewoon lekker bestaan, klaar.
Oud 17-11-2006, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 18:26 :
Conclusie, zwarte piet is gewoon een karikatuur van een zwarte afrikaan in moorse kledij.
De enige conclusie die ik kan trekken is dat de meningen daarover verschillen.
Oud 17-11-2006, 17:51
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik vind niks mis met de zwartepieten

er is een keer een jaar geweest dat alle pieten in verschillende kleuren geverft werden omdat ze het discrimeneerend vonden dat was niet echt een suc6
Oud 17-11-2006, 17:57
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-11-2006 @ 16:37 :
Oh ik vind het echt zo'n jaarlijks terugkerend gezeik dat Pieten niet zwart zouden mogen zijn. De mensen die het zwart-zijn als teken van racisme zien, zijn zelf racistisch ingesteld, want anders zie je daar uberhaupt geen kwaad in. Bovendien, als Sinterklaas echt discrimineerde had ie uberhaupt geen zwarte pieten aangenomen

Maar bovenal: voor kinderen zijn die Pieten altijd nog zwart van de roet.
Ik ben het zo met je eens!!!
Oud 17-11-2006, 18:08
Floris_22
Floris_22 is offline
Crap, ik heb zwarte piet nooit gezien als iets rasistisch.
Net zoals met negerzoenen zijn het vooral de blanke Nederlanders die zogenaamd vinden dat het uit de tijd is. Politiek correct gelul vind ik het persoonlijk.
Oud 17-11-2006, 18:16
Fides
Fides is offline
Laten we hem 'Gekleurde Vriend' noemen.

Kom op man, Zwarte Piet is Zwarte Piet.
Oud 17-11-2006, 18:18
DanielC
DanielC is offline
Ik denk niet dat ik er een traan om zal laten. Volgend jaar beter.
Oud 17-11-2006, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 18:26 :
[Zeggen dat zwarte piet gewoon een Nederlander, of wat dan ook, is die door de schoorsteen komt kun je niet menen.
Vraag aan een willekeurig kind hoe Zwarte Piet zo zwart komt en het zal je toch dat als antwoord geven. Dacht jij als klein kindje dat Zwarte Pieten negerslaafjes waren?
Oud 17-11-2006, 18:39
Daevrem
Daevrem is offline
Daar gaat het toch niet om? Sterker nog, dat is juist het probleem.

We hebben een symbool van racisme midden in onze maatschappij en we vertellen onze kinderen dat dat van de roet is.
Oud 17-11-2006, 18:43
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 19:39 :
Daar gaat het toch niet om? Sterker nog, dat is juist het probleem.

We hebben een symbool van racisme midden in onze maatschappij en we vertellen onze kinderen dat dat van de roet is.
Als 99% van de maatschappij het niet als racisme ziet, wat dan het probleem?
Oud 17-11-2006, 18:47
Ieke
Ieke is offline
Zelfs al zou het zo zijn dat het ooit op een racistisch idee gebaseert zou zijn zou dat nu nog uitmaken? Imo niet, aangezien het absoluut niet meer zo gezien wordt, behalve door een paar domme mensen die overal een probleem van maken als het kan. Kom op zeg, er zijn veel belangrijkere dingen om je druk over te maken.
Ik (en met mij iedereen die ik ken) zien er helemaal niks racistisch in. Het is pas racistisch als mensen het wel zo zien.

Net zoiets als negerzoen, zelfs onder de zwarte bevolking heb ik eigenlijk niemand gehoord die er een probleem van maakte. Alleen een paar stelletje sukkels die in het verleden zijn blijven hangen en tegen die wil ik zeggen: Leef in deze tijd en maak je druk om dingen die ertoe doen.
Oud 17-11-2006, 18:52
Daevrem
Daevrem is offline
Het wordt wel als racistisch gezien, behalve in Nederland.
Oud 17-11-2006, 19:00
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 19:52 :
Joh, misschien komt dat omdat het in niet zo heel veel landen wordt gevierd. Ze snappen daar de traditie niet en hoe het is ontstaan.
Ik had verwacht dat je met een beter argument zou aankomen.
Oud 17-11-2006, 19:13
Verwijderd
Traditie an sich is nooit een argument ('argumentatio ad antiquitatem'). Daarnaast moet je een onderscheid maken tussen de verklaring van de traditie en de symboliek ervan. Natuurlijk bestaat er een één-op-één-relatie tussen de stoomboot en slavenschepen naar de West(*juist* Nederland zou dat moeten weten).
Oud 17-11-2006, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 17-11-2006 @ 19:08 :
Crap, ik heb zwarte piet nooit gezien als iets rasistisch.
Net zoals met negerzoenen zijn het vooral de blanke Nederlanders die zogenaamd vinden dat het uit de tijd is. Politiek correct gelul vind ik het persoonlijk.
Probleem is alleen dat negerzoenen geen symbolische waarden hebben, terwijl Sinterklaas elk jaar met zijn slavengalei zijn opwachting maakt in een havenstad.

Citaat:
Floris_22 schreef op 17-11-2006 @ 19:43 :
Als 99% van de maatschappij het niet als racisme ziet, wat dan het probleem?
Impliciet geeft het wel een signaal af.
Oud 17-11-2006, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 17-11-2006 @ 18:34 :
De negerzoen is eruit, nog even en de Jodekoek verdwijnt ook en straks staat er nog een homo op omdat de roze koek hem zo'n rare bijsmaak geeft.
Een vriendin is lerares en die kreeg laatst een lijst met herziene kinderliedjes. Moriaantje zwart als roet mag niet meer. Er zat een klein zigeunermeisje ook niet, dat moet nu kaboutermeisje zijn (al is het natuurlijk wachten op iemand die opvallend klein is die daar weer over gaat vallen...) Waar zijn we dan helemaal mee bezig vraag ik me dan af.
Het aparte is dat deze dingen jaren bestaan hebben en dat niemand zich daar druk over maakte, maar het lijkt wel alsof er een soort hype is ontstaan om alles maar als rasicme of discriminatie te zien.
Sommige van die liedjes werken nou eenmaal ontzettend stigmatiserend - kijk maar eens naar het beeld dat de gemiddelde Nederlander (jong of oud) van moren en 'zigeuners' heeft.
Oud 17-11-2006, 19:23
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 19:52 :
En in België ook niet zover ik weet. Hey! Dat zijn precies de landen waar het gevierd word!!!!11!!!!1

Wat is nou in godsnaam het probleem? Die kinderen zien zwarte piet als een hulpje van de Sint dat snoep uitdeelt en de schoorsteen in klimt en klautert. Na een aantal jaar horen ze dat het allemaal verzonnen is, en zien ze Zwarte Piet als de buurman met een bonk schmink op zn kop.
Pas de mensen die écht zoeken, ja die vinden Zwarte Piet racistisch
Oud 17-11-2006, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 17-11-2006 @ 20:18 :
Sommige van die liedjes werken nou eenmaal ontzettend stigmatiserend - kijk maar eens naar het beeld dat de gemiddelde Nederlander (jong of oud) van moren en 'zigeuners' heeft.
Alsof mensen een negatief beeld zouden krijgen van bijv zigeuners door een kinderliedje als deze. Ik denk dat als je het aan een 'gemiddelde nederlander' zou vragen, deze het alleen maar leuk vonden als ze in het midden van de kring mochten zitten bij dit liedje om dan iemand uit te zoeken die met jou mocht dansen.
Het is leuk dat je kinderen wilt beschermen en opvoeden enzo, maar je kunt het ook overdrijven.
Oud 17-11-2006, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 17-11-2006 @ 20:40 :
Alsof mensen een negatief beeld zouden krijgen van bijv zigeuners door een kinderliedje als deze. Ik denk dat als je het aan een 'gemiddelde nederlander' zou vragen, deze het alleen maar leuk vonden als ze in het midden van de kring mochten zitten bij dit liedje om dan iemand uit te zoeken die met jou mocht dansen.
Het is leuk dat je kinderen wilt beschermen en opvoeden enzo, maar je kunt het ook overdrijven.
Dat 'maar wat leuk vinden' gaat natuurlijk niet op: het beeld is dat zigeneurs een primitieve/onderontwikkelde cultuur hebben. Daarnaast gaat het wel om een basisschool, die moeten een goed voorbeeld geven. Wat ouders thuis uitdragen, daar heb je als overheid minder over te zeggen.
Oud 17-11-2006, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 17-11-2006 @ 22:04 :
Dat 'maar wat leuk vinden' gaat natuurlijk niet op
Jij hebt dus nog nooit midden in de kring mogen zitten?
Oud 17-11-2006, 22:50
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-11-2006 @ 20:14 :

Impliciet geeft het wel een signaal af.
Mierenneukers blijf je altijd houden.
Oud 17-11-2006, 23:02
MTpower
MTpower is offline
blablabla ieder jaar weer hetzelfde gezeik...

Onzin.
Oud 17-11-2006, 23:07
AlopiA
AlopiA is offline
Zwarte piet is toch zwart van het roet van de schoorstenen? Althans, dat is mij altijd vertelt. Dat vind ik niet racistisch hoor.
Oud 17-11-2006, 23:26
arPos
arPos is offline
ach iets is naar mijn mening pas racistisch als het zo ook opgevat word

dus de enige racist hier is de TS
Oud 17-11-2006, 23:31
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
arPos schreef op 18-11-2006 @ 00:26 :
ach iets is naar mijn mening pas racistisch als het zo ook opgevat word
En aangezien de overgrote meerderheid van de Nederlanders het niet zo ziet is het gewoon onzin en kan het zo blijven.

Regels voor berichten