Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2006, 18:24
Brammetje-88
Brammetje-88 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 05-12-2006 @ 21:15 :
Kom voor de grap eens op het MBO kijken, daar zitten alleen maar dat soort mensen
Ok, ik moet toegeven dat de meeste lessen te makkelijk en gewoon doelloos zijn... maar áls er dan eens een leuke/interessante les is lult nog iedereen er keihard doorheen.
En dan zitten ze mij uit te lachen omdat ik aantekeningen maak terwijl ze vervolgens een onvoldoende halen en gaan lopen zeiken op die toets, terwijl ik gewoon een 9 heb
(Op MBO is een 9 niet echt iets bijzonders als je gewoon oplet )
Dan heb je het ook over het MBO, heb ik twee jaar opgezeten, en ik moet zeggen, dat iedereen dit niveau moet kunnen afronden.

Ik weet niet of het landelijk is, maar mijn school lapte alles aan de laars, onderhandelen over een cijfer was er een dagelijks ritueeltje.
En dan heb ik het nog geen eens gehad over de absentie, die bij leraren nog groter was dan leerlingen...

Op de schop dat MBO...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 19:01
Verwijderd
Ik vind dat er niet zo overdreven moet worden gedaan en al helemaal niet moet worden gezegd dat 'de meeste studenten een slechte instelling hebben'. En dat het vooral nieuwkomelingen zijn. Je kunt niet generaliseren. Kom op zeg.

Ik merk bij mij (ja, eerstejaars) dat er ontzettende verschillen bestaan tussen de studenten. Dat komt mede doordat iedereen weer zo zijn eigen verleden heeft (sommige mensen zijn al weer een stukje ouder en sommige mensen zijn net 18).
Het enige wat ik opmerk en belachelijk vind, is dat er tijdens de hoorcolleges zo ontzettend veel wordt gekletst en gegiecheld. Het lijkt wel steeds erger te worden. Volgens mij zijn er al behoorlijk wat mensen afgehaakt en dat vind ik prima maar als je het een stomme studie vindt en dan toch doorgaat, moet je dat zelf weten maar andere mensen niet storen. Ik heb zelf ook wel eens zo'n bui, maar niet aan 1 stuk door en al helemaal niet zo hard als anderen wel eens doen. Ik kan er zelf niet tegen als ik verschillende geluiden hoor en kan dan het verhaal dus niet meer volgen (al helemaal niet als ik het al een saai onderwerp vind).

Voor de rest ben ik het totaal oneens met sommige negatieve beweringen hier in dit topic. Ik zou zeggen: stel je niet zo aan en hou je met andere dingen bezig. Waarom zou je je zo ergeren? Als je echt last hebt van iets, kun je er altijd iets van zeggen. En voor de rest vind ik dat het jouw zaken niet zijn.
Studeren is niet alleen 'studeren' zoals jij dat misschien denkt en/of doet. Als er mensen zijn die 'het halen met 5,6jes en veel bier zuipen', wat kan jou dat dan schelen? Misschien hebben ze stiekem wel een gigantische ambitie, en anders lekker niet. Ieder zo zijn ding.

Oja, en sommige dingen zoals bepaalde regels en vakken zijn naar mijn mening niet eens serieus te nemen. Al helemaal niet als er regels bij komen kijken waarvan je denkt: we worden ook echt behandeld als middelbare scholieren.
En, zoals al eerder gezegd, mag de universiteit zelf ook wel een beetje meer helpen met het wegwijs maken in allerlei faciliteiten. Wat dat betreft vind ik dat de UvA het behoorlijk slecht voor mekaar heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 19:11
blacky
blacky is offline
Ik ben nu 4e jaars en in het begin van het 1e jaar praatten er nog wel eens wat mensen door de hoorcolleges heen, maar in de loop van de tijd komen alleen nog de mensen die het interessant of nuttig vinden om te volgen.
Oud 06-12-2006, 21:24
Vice
Vice is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-12-2006 @ 09:14 :
Uh, jij hebt niet gewoon van je studententijd genoten? Als wij op woensdag een feest hebben van de studievereniging en je komt daarvan om 7 uur 's ochtends thuis, vind ik het niet zo vreemd dat je er om 9 uur weer staat. En dat moet af en toe kunnen vind ik.
Welke idioot gaat dan ook een feest geven als er bekend is dat jullie de volgende dag les hebben. Organiseer het dan op een vrijdag of een zaterdag.
Oud 06-12-2006, 22:25
Poepkind
Poepkind is offline
De instelling van studenten op mijn faculteit is best goed. Tijdens hoorcollege's is het redelijk rustig en soms zijn er niet eens genoeg stoelen omdat iedereen het wilt volgend. Als het college is begonnen heb je al helemaal geen geroezemoes, dan ist gewoon stil hoor.
Ik zie dat in mn werkgroep ook best wel inzet wordt getoond, niet altijd maar de meesten hebben hun werk wel in orde.

Het enige is dat sommigen hun rommeltjes van eten enzo niet weggooien maar achterlaten in de zaal. Dat is best wel aso, maar ik gooi mn manderijn schilletjes altijd netjes in de prullenbak!

Dus ik weet niet wat jullie allemaal te klagen hebben, maar bij ons (GNK leiden) is alles netjes op orde.
Oud 06-12-2006, 22:30
Femic
Femic is offline
Geneeskunde heh, dat telt niet.
Oud 06-12-2006, 22:43
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ben het eigenlijk helemaal met de TS bezig, met de additie dat ik ook veel met andere zaken bezig ben buiten mijn studie. In het eerste jaar was dat eigenlijk niet te combineren, daar heb ik nu een betere balans in weten te vinden.

Ik doe de studie omdat ik de stof (over het algemeen) interessant vind en ik ken er maar een paar die dat ook hebben. Veel mensen doen toch deze studie om er later "rijk" mee te worden. En je ziet ze met bosjes uitvallen.
Oud 06-12-2006, 22:53
Verwijderd
Ik zal ook maar even reageren, als stereotiep 'net-van-het-vwo-af-zijnde-eerstejaartje'. Ik vind dat TS wel erg zwart-wit denkt hierover. Natuurlijk, eerstejaars moeten wennen aan een universiteit - het is heel anders dan een middelbare school. Maar denken of suggereren dat een weinig werkwillige instelling een typische eerstejaarsinstelling is, daar ben ik het niet zo mee eens. In de colleges die ik tot nu toe gevolgd heb (toegegeven, ik ben nog redelijk 'vers') was er best wel wat gepraat en gegiechel en geklets, maar niet speciaal bij eerstejaars ofzo. Eerstejaars zijn wel vaker wat 'n00beriger', maar dat komt omdat ze nog niet zoveel weten en moeten wennen aan het universitaire systeem.

Oh, en ik studeer taalwetenschap en kan niet echt zeggen of het werkwillendheidniveau bij ons laag of hoog ligt. Voor zover ik kan observeren wel redelijk hoog.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:52
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2006 @ 03:19 :
Vrijwel alle vierjarige alfa- en gammastudies kunnen in twee of drie jaar afgerond worden door iemand met gemiddelde intelligentie, als je maar bereid bent om van je luie reet af te komen en gewoon zoals normale mensen eens dagelijks om negen uur aanwezig te zijn. Maar nee, dat kan natuurlijk weer niet.
Ben ik met je eens...lol...maar de meeste mensen gebruiken hun studietijd nu eenmaal ook voor andere dingen, en dat hoeven niet per sé alleen maar feesten te zijn.

Ik herken me ook wel in TS. Ik ben derdejaars Nederlands, en goddank zijn negen van de tien ongemanierde kletskippen nu fijn opgevlooid richting communicatiekunde

Niet dat ik zelf zo'n superstudent ben, maar ik heb het excuus dat ik te veel werk. En ik val anderen niet lastig. En ik voel me bij vlagen best schuldig dat ik niets doe om de maatschappij te verbeteren. Nou ja, ik wil lerares worden, later, als ik groot ben, telt dat?

Maargoed. Als ik morgenochtend nog een beetje helder op college wil verschijnen kan ik nu beter gaan slapen.
Oud 07-12-2006, 10:12
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Hmm, ik merk die zogenaamd 'vervelende' studenten niet zo. Natuurlijk komt er een deel niet opdagen bij hoorcolleges, en een deel daarvan is nu al weer afgevallen (na 4 maanden...) maar degenen die komen luisteren ook stil en stellen veel geinteresseerde vragen.
(Goed...dit kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ik wiskunde studeer en geen psychologie ).
Oud 07-12-2006, 10:31
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
De meeste studenten zijn slappe kloothommels. Ze klagen als de studielast van 18 naar 22 uur gaat en verdommen het nog een beetje te investeren in hun toekomst. En dan tegelijkertijd nog kankeren op de IB-groep die 'maar' zeven jaar studiefinanciering aanbiedt.

Vrijwel alle vierjarige alfa- en gammastudies kunnen in twee of drie jaar afgerond worden door iemand met gemiddelde intelligentie, als je maar bereid bent om van je luie reet af te komen en gewoon zoals normale mensen eens dagelijks om negen uur aanwezig te zijn. Maar nee, dat kan natuurlijk weer niet.
maar bij geneeskunde vind ik het wel terecht... die duurt 6 jaar. Je kan toch wat vertraging oplopen. Maar wat de TS betreft: dat heb je overal wel, dat is jouw probleem toch niet. Zolang JOUW studie maar voorspoedig verloopt en daar ben je zelf verantwoordelijk voor
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 13:18
Verwijderd
Ik vind het bij Nederlands wel meevallen, maar dat is natuurlijk een kleine studie. De eerstejaars Engels vind ik echter wel verontrustend, D'r wordt soms echt enorm veel gepraat en ze letten vaak gewoon niet op, waardoor ze enorm domme vragen gaan stellen. En d'r zijn erbij die vinden dat ze geen filosofie moeten krijgen en cultuutcanon oid, want 'dat heeft toch niks met Engels te maken'
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 15:13
ganralph
ganralph is offline
ik wil niet alle eerste jaars vervloeken, zeker niet. maar het valt mij wel op dat veel studenten serieuzer worden na een aantal jaren. ik merk gewoon dat veel luidruchtige gesprekken in de bibliotheek gaan over hoe je zo snel mogelijk een eerstejaarsopdracht kunt copy/pasten.

overigens maakt het me ook niet uit hoe lang iedereen over zijn studie doet. ik heb ook vier jaar over mijn BA gedaan, maar heb wel overal vakken gevolgd; ook al waren ze niet nodig voor mijn diploma. deze kans op onderwijs krijg ik niet meer zodra ik ga werken.

daarnaast zeggen velen dat ik me er niet druk over moet maken, maar dit topic is niet "verbeter het leven van Ganralph". ik vraag me gewoon af hoe iedereen er over denkt. het is een discussieforum.

en daarnaast: ik zit nu aan een paper te werken - en ja, dit forum is even de nodige afleiding - maar ik kan me niet concentreren met die gast die hier naast me in zijn telefoon loopt te gillen. en de bordjes "stiltelokaal" hangen er toch echt. het is dus wel mijn probleem dat mensen zich zo gedragen.
Oud 07-12-2006, 15:17
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Sylph schreef op 06-12-2006 @ 23:53 :
Natuurlijk, eerstejaars moeten wennen aan een universiteit - het is heel anders dan een middelbare school.
er lopen hier mensen gillend en vretend rond op een manier die uitstraalt alsof de universiteit zich vooral aan hun moet aanpassen.

als je ergens voor het eerst binnenkomt is het juist de bedoeling dat je je even op de hoogte stelt van de regels.
Oud 07-12-2006, 15:30
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 07-12-2006 @ 16:17 :
er lopen hier mensen gillend en vretend rond op een manier die uitstraalt alsof de universiteit zich vooral aan hun moet aanpassen.

als je ergens voor het eerst binnenkomt is het juist de bedoeling dat je je even op de hoogte stelt van de regels.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar jammer genoeg vinden de meeste mensen 'regels' niet waanzinnig boeiend.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:29
rensd
rensd is offline
Ik denk dat het wel heel erg zal verschillen per opleiding, hierboven post een geneeskunde studente dat het bij haar al veel minder is..

Ik zit nu in VWO6 en merk ook al grote verschillen in de instelling van alfa- en gamma scholieren en mensen die bèta hebben gekozen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:32
Verwijderd
Citaat:
rensd schreef op 07-12-2006 @ 19:29 :
Ik denk dat het wel heel erg zal verschillen per opleiding, hierboven post een geneeskunde studente dat het bij haar al veel minder is..

Ik zit nu in VWO6 en merk ook al grote verschillen in de instelling van alfa- en gamma scholieren en mensen die bèta hebben gekozen.
Dit is toch geen verkapte 'bèta zijn superieur aan alfa's'-post hè? Ik studeer taalwetenschap (dat alhoewel het wat bètakantjes heeft wel onder de letterenstudies wordt gerekend) en mijn studiegenoten zijn over het algemeen rustig, ijverig en werkwillend. Ik denk dat het vooral een probleem is onder de zgn. massastudies: rechten, psychologie, maar ook 'mode'-studies als Media en Cultuur. Maar stellen dat bèta uit zichzelf een andere instelling hebben dan alfa's, daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn.

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 19:29
Ieke
Ieke is offline
Ik merk bij ons (geneeskunde) dat het gepraat veel erger is als het een ontzettent slecht college is. (Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan, maar hou het dan wel op fluisteren met mijn buurvrouw) Als het college interresant is of er zit een patiënt, dan is het echt doodstil (en zeker met een patiënt moet dat imo ook absoluut) Maar buiten die patiëntencollege's vind ik dat er best eens zacht iets tegen je buurman of buurvrouw gezegd mag worden, gaat ook vaak genoeg over de stof zelf dan.
Oud 07-12-2006, 19:55
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-12-2006 @ 19:32 :
Dit is toch geen verkapte 'bèta zijn superieur aan alfa's'-post hè? Ik denk dat het vooral een probleem is onder de zgn. massastudies: rechten, psychologie, maar ook 'mode'-studies als Media en Cultuur. Maar stellen dat bèta uit zichzelf een andere instelling hebben dan alfa's, daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn.
Ik denkdat de reden dat het bij ons best netjes ligt aan het feit dat het GNK is. GNK studenten hebben t hoogste gemiddelde studietempo, mensen wilden die studie meestal erg graag doen. Dus dan krijg je gemotiveerdere studenten. En GNK is behoorlijk massaal
Een verschil tussen alfa en beta is er vast niet, die verhalen die ik van mn vriend die werktuigbouw studeert hoor Bij ons zou dat dus nooit gebeuren.
Oud 07-12-2006, 20:46
rensd
rensd is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-12-2006 @ 19:32 :
Dit is toch geen verkapte 'bèta zijn superieur aan alfa's'-post hè? Ik studeer taalwetenschap (dat alhoewel het wat bètakantjes heeft wel onder de letterenstudies wordt gerekend) en mijn studiegenoten zijn over het algemeen rustig, ijverig en werkwillend. Ik denk dat het vooral een probleem is onder de zgn. massastudies: rechten, psychologie, maar ook 'mode'-studies als Media en Cultuur. Maar stellen dat bèta uit zichzelf een andere instelling hebben dan alfa's, daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn.
Ik studeer zelf niet, en kan dus geen oordeel geven over bepaalde studies. Ik merk alleen op dat mij een verschil opvalt in werkhouding tussen alfa/bèta op mijn school in 6vwo. En dat zijn natuurlijk de mensen die wel allemaal gaan studeren.
Maar dat zal natuurlijk lang niet voor alle alfa studies gelden. Zo zal de gemiddelde student van de kleinere studies denk ik meer gemotiveerd zijn, dan idd, de student van de massastudies.

Dat probleem komt misschien doordat veel mensen die nog niet helemaal weten wat ze willen en dus minder gemotiveerd zijn, sneller met de massa meegaan en dus voor een massastudie kiezen. En GNK is dan wel ook een massastudie, maar hiervoor geldt dit niet, omdat die mensen dan te maken krijgen met inloting.

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 22:22
Verwijderd
Citaat:
rensd schreef op 07-12-2006 @ 21:46 :
Ik studeer zelf niet, en kan dus geen oordeel geven over bepaalde studies. Ik merk alleen op dat mij een verschil opvalt in werkhouding tussen alfa/bèta op mijn school in 6vwo. En dat zijn natuurlijk de mensen die wel allemaal gaan studeren.
Maar dat zal natuurlijk lang niet voor alle alfa studies gelden. Zo zal de gemiddelde student van de kleinere studies denk ik meer gemotiveerd zijn, dan idd, de student van de massastudies.

Dat probleem komt misschien doordat veel mensen die nog niet helemaal weten wat ze willen en dus minder gemotiveerd zijn, sneller met de massa meegaan en dus voor een massastudie kiezen. En GNK is dan wel ook een massastudie, maar hiervoor geldt dit niet, omdat die mensen dan te maken krijgen met inloting.
Het ligt aan een persoon zelf wat zijn/haar werkhouding is. Dat heeft niet zoveel met alfa en bèta te maken. Hoogstens zou je kunnen zeggen dat iemand niet zo snel laten we zeggen maritieme techniek zal gaan studeren omdat hij niets anders weet, in tegenstelling tot bijv. media & cultuur uit de beginpost. Maar je kan daar veel beter een scheidslijn massaal-klein trekken dan simpelweg alfa-bèta. Het is zeker waar dat je nu eenmaal moeilijker binnenkomt bij bètastudies, er zijn toelatingseisen. Nu hebben sommige alfa/gammastudies ook wel toelatingseisen (bijv. economie), maar over het algemeen zijn ze toch veel makkelijker toegangelijk. Maar het zijn vooral grote, massale studies. Ik kan je verzekeren dat voor verreweg de meeste taalwetenschapstudenten de studie een bewuste keuze is geweest. En de mensen die gewoon iets lukraak gekozen hebben vallen meestal vanzelf wel uit.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 08:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vice schreef op 06-12-2006 @ 22:24 :
Welke idioot gaat dan ook een feest geven als er bekend is dat jullie de volgende dag les hebben. Organiseer het dan op een vrijdag of een zaterdag.
Och jeetje, wat erg. Je zou maar een college missen. Wat een ramp. Dan kan ik echt niet meer mijn tentamen halen hoor.

Daarbij werken feesten op vrijdag en zaterdag niet aangezien de helft dan richting huis vertrekt. En mensen vaak ook andere bezigheden hebben. Woensdag is de perfecte dag.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 11:29
jemappelebas
jemappelebas is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 05-12-2006 @ 17:47 :
Ik weet niet welke studie jij doet, maar de colleges die ik volg, voegen over het algemeen informatie toe aan hetgeen er in de boeken staat. En dat jij je studie zo'n eitje vindt, wil niet zeggen dat de universiteit nergens op slaat.

Nja zoals ik al eerder zei, mij is het ook opgevallen bij Psychologie. Bij mijn eigen studie zitten we in kleinere groepen en gedraagt iedereen zich normaal en is geinteresseerd of komt niet.
Ik doe L&R. De TS praat hoogdravend over de universiteit als het hoogst opleidend instituut, maar dat systeem is juist het probleem. Een superuniversiteit of iets dergelijks zou me erg aanspreken, waar men onderwijst in studies die de omvang hebben van minimaal 2,3 studies van nu. Zodat de beperkte invalshoek verdwijnt, en men breder geschoold wordt.
Natuurlijk kun je zeggen dat je dan maar 2 studies moet gaan studeren maar dan krijg je een onsamenhangend pakket en daarnaast moeten er tal van dingen geregeld worden met practicums, tentamens en dergelijke om zoiets te laten slagen. Laat staan dat de 2e studie die je wilt volgen niet op jouw universiteit wordt aangeboden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 11:44
ganralph
ganralph is offline
ik praat inderdaad hoogdravend over de universiteit, maar ik wil er ook aan toevoegen dat er heel veel kan verbeteren op Nederlandse universiteiten.

dat het onderwijs soms erg slechts is, wil alleen niet zeggen dat studenten zich niet hoeven te gedragen (waarover dit topic gaat).

studenten zijn geen machine die slecht werken omdat de input (van de universiteit) slecht is; het zijn zelfdenkende mensen die juist moeten ingrijpen in dit slechte onderwijs en niet trots moeten zijn op het feit dat je zonder leren nog overal een 5,6 uit kunt slepen.
Oud 08-12-2006, 11:57
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-12-2006 @ 09:45 :
Och jeetje, wat erg. Je zou maar een college missen. Wat een ramp. Dan kan ik echt niet meer mijn tentamen halen hoor.

Daarbij werken feesten op vrijdag en zaterdag niet aangezien de helft dan richting huis vertrekt. En mensen vaak ook andere bezigheden hebben. Woensdag is de perfecte dag.
jep haha, bij ons worden de feesten ook midden in de week gegeven. En ja, als het in het weekend zou worden gegeven zou ik niet van de partij zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 12:04
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
rensd schreef op 07-12-2006 @ 21:46 :
Ja en daarom heb je bij de massastudies dingen als het bindend studie advies, waardoor de ongemotiveerde studenten er voor een groot deel afgetrapt worden. Tuurlijk zullen sommigen het wel halen, maar dat heb je bij de kleinere studies ook. Ik merk nu zelf al als tweedejaars van een massastudie zijnde, dat het tijdens de hoorcolleges vrij rustig is; niks geen kletsende en storende mensen meer.
Oud 08-12-2006, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-12-2006 @ 21:16 :
Gemiddeld is ongeveer 6½ jaar voor een bètastudie dus dat valt ook wel mee.
Ja, hè hè, maar die duren soms ook langer (met researchmaster e.d. vijf jaar) in plaats van studies met een academische master die vier jaar duren. M.i. ben je gewoon een onbenul als je je studie niet binnen de gestelde tijd kan halen.
Citaat:
jemappelebas schreef op 08-12-2006 @ 12:29 :
Zodat de beperkte invalshoek verdwijnt, en men breder geschoold wordt.
Alsjeblieft niet zeg. Het is allemaal al breed genoeg. De universiteit is er om specialisten op te leiden, dus laten ze dat alsjeblieft doen en verder niet zeuren over brede opleidingen, want dan krijg je van die dingen als Liberal Arts & Sciences, University College en Taal & Cultuurstudies.
Citaat:
***ailá*** schreef op 07-12-2006 @ 11:31 :
maar bij geneeskunde vind ik het wel terecht... die duurt 6 jaar.
Geneeskunde duurt zes jaar omdat je allerlei vaardigheden aan moet leren en co-schappen moet lopen etc. De theoretische opleiding duurt in principe 3 à 4 jaar.

Citaat:
Ik vraag het me af. Je hebt weinig college als letterenstudent of sociale wetenschapper, dat is waar, maar je moet daarbuiten ook nog wel een heleboel doen.
En waarom trek je dat niet door naar de bètastudies? Als ik zie wat voor luie figuren daar af en toe zitten dan denk ik dat je een bètastudie met gemiddelde intelligentie ook niet in vijf jaar (of zeseneenhalf, dat is echt absurd) hoeft te doen.

Laatst gewijzigd op 08-12-2006 om 12:26.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 12:24
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
jemappelebas schreef op 08-12-2006 @ 12:29 :
Ik doe L&R.
Wat is dat?
Oud 08-12-2006, 12:26
Gimme more beer
Citaat:
Miracle schreef op 08-12-2006 @ 13:24 :
Wat is dat?
Lucht- en Ruimtevaart
Oud 08-12-2006, 12:28
Gimme more beer
Citaat:
Vice schreef op 06-12-2006 @ 22:24 :
Studentenverenigingen zijn er juist op gericht om de meeste activiteiten buiten het weekend te plannen om studenten die naar huis gaan in het weekend zoveel mogelijk tegemoet te komen.
Oud 08-12-2006, 13:40
Li
Li is offline
Weet niet of hier wel studenten zitten als ik het zo lees
Ben het trouwens met Chloe Siere eens dat studentenfeesten gewoon doordeweeks georganiseerd moeten worden, wie dat niet begrijpt heeft zelf nooit gestudeerd of begrijpt er echt niks van.
Ik zit vaak genoeg brak in college, hou m'n mond en maak aantekeningen. Bij ons zitten genoeg van dat soort mensen en niemand heeft last van pratende mensen.
Ik neem m'n studie wel serieus, maar het moet ook een beetje gezellig zijn. Op je werk ga je later toch ook niet als een autistisch iemand de hele dag achter je bureau werken?
Waar ik het wel mee eens ben: wie in de ub zit houdt z'n bek. Niets is irritanter als mensen daar allemaal nutteloze dingen gaan bespreken als jij net keihard zit te blokken voor een tentamen
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 13:57
Miracle
Miracle is offline
@Li: voor een tentamen leren doe je toch in een stilte ruimte?

Ik snap wel dat het stil moet zijn in de UB (en daar doe ik ook wel m'n best voor), maar doodstil kan natuurlijk niet.
Oud 08-12-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
rensd schreef op 07-12-2006 @ 19:29 :

Bij 't vriendje in z'n jaar zijn de geneeskundestudenten anders luidruchtig en onbeleefd tijdens hoorcolleges.

Ik denk dat een deel van dat probleem ook gewoon te maken heeft met de grootte van de groep; mensen worden nou eenmaal sneller vervelend als ze met z'n driehonderden in een zaal zitten, want de kans dat ze er persoonlijk op aangesproken/aangekeken worden is gewoon erg klein.

En ik vind ook dat studentenfeesten gewoon op donderdag gegeven moeten worden, maar ik heb dan ook elke vrijdag vrij Maar na feesten op woensdag skip ik gewoon de eerste colleges of ik ga lam aantekeningen zitten maken, ik word er niet vervelend van. En als ik een college niet kan missen, doe ik het niet. De meeste studenten kunnen daar echt wel logisch over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 08-12-2006 @ 19:11 :
Bij 't vriendje
oe waarom nou dit?.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:52
Li
Li is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-12-2006 @ 14:57 :
@Li: voor een tentamen leren doe je toch in een stilte ruimte?

Ik snap wel dat het stil moet zijn in de UB (en daar doe ik ook wel m'n best voor), maar doodstil kan natuurlijk niet.
Ja ik bedoel de stilte ruimte in de UB (aparte studiezaal bij ons) en daar praten ze dus ook
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 23:44
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 08-12-2006 @ 22:29 :
oe waarom nou dit?.
Sorry hoor, maar ik vind 'mijn vriend' nog steeds vies klinken
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 22:36
deoxyribose
deoxyribose is offline
Nou een studie en genieten van het studentenleven valt best te combineren. Nou moet je natuurlijk niet bij Minerva oid gaan als je een zware studie hebt en je die binnen 5 jaar wil afmaken. Maar gefeest wordt er genoeg, ook gewoon doordeweeks(bijna altijd eigenlijk) en ik zit vaak genoeg brak om 9 uur bij colleges, dan ben ik gewoon op tijd aanwezig. Dus het kan, en ik doe een 9-5 studie.

Citaat:
De meeste studenten zijn slappe kloothommels. Ze klagen als de studielast van 18 naar 22 uur gaat en verdommen het nog een beetje te investeren in hun toekomst. En dan tegelijkertijd nog kankeren op de IB-groep die 'maar' zeven jaar studiefinanciering aanbiedt.

De IB-groep geeft toch maar 5 jaar stufi? Vind ik trouwens wel stom, hierbij is dus duidelijk geen rekening gehouden met degenen onder ons wiens studie minimaal 5 jaar duurt.

Laatst gewijzigd op 09-12-2006 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 01:52
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-12-2006 @ 13:19 :

Geneeskunde duurt zes jaar omdat je allerlei vaardigheden aan moet leren en co-schappen moet lopen etc. De theoretische opleiding duurt in principe 3 à 4 jaar.

.
dat heeft er toch nix mee te maken? het maakt niet uit of je vaardigheden of theorie moet leren, studie is studie. Bovendien leer je naast praktijk ook een hoop theorie van je co-schappen ik kan me nog steeds voorstellen dat je vertraging oploopt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 11:00
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 10-12-2006 @ 02:52 :
dat heeft er toch nix mee te maken? het maakt niet uit of je vaardigheden of theorie moet leren, studie is studie. Bovendien leer je naast praktijk ook een hoop theorie van je co-schappen ik kan me nog steeds voorstellen dat je vertraging oploopt.
Als we het alleen al over de wachttijden gaan hebben die je over het algemeen hebt. Hoef je nog niet eens studievertraging voor op te lopen.
Oud 10-12-2006, 11:27
Nona
Nona is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 09-12-2006 @ 23:36 :
De IB-groep geeft toch maar 5 jaar stufi? Vind ik trouwens wel stom, hierbij is dus duidelijk geen rekening gehouden met degenen onder ons wiens studie minimaal 5 jaar duurt.
Lees de informatie nog maar eens goed na. De IBG geeft je gewoon een jaar extra stufi als je studie langer dan 4 jaar duurt.
Oud 10-12-2006, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 10-12-2006 @ 12:27 :
Lees de informatie nog maar eens goed na. De IBG geeft je gewoon een jaar extra stufi als je studie langer dan 4 jaar duurt.
Of twee jaar extra (geneeskunde). Daar krijg je toch 'gewoon' zes jaar stufi voor?

In principe is het zo dat de IBgroep achteraf kijkt welk diploma je hebt gehaald en daar de stufi op afstemt. Als je zoals in mijn geval 3 jaar bachelor WO en 2 jaar master WO wilt doen, krijg je dus gewoon vijf jaar stufi.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 11:53
Verwijderd
Men moet gewoon alle eerstejaars in de eerste week verplicht aanleren hoe je je gedraagt aan een universiteit. Dat vervangt dan weer een week van het meestal totaal onzinnige allereerste vak.

Vertel ze wat niet kan: ros die middelbareschoolinstelling eruit ("hoe laat is het ongeveer afgelopen?"), leer ze dat je écht niet naar college hoeft om bij te praten, kun je ook op de gang doen, en vertel ze meteen maar dat alles wat ze doen consequenties voor ze kan hebben ook al zien ze dat niet direct. Een cijferlijst met allemaal 5,6en is lang zo indrukwekkend niet meer als het je toekomstige werkgever is die 'm bekijkt, in plaats van je grinnikende vriendjes.

Vertel ze ook wat wél kan: kritisch nadenken (niet alles wat je verteld wordt hoeft ook waar te zijn), buiten het gebruikelijke kader denken, vragen stellen, praten met docenten, je verdiepen in iets, etc etc. Vertel ze dat je extra vakken volgen als je het niet druk genoeg meent te hebben (dat zeiden ze er bij mij nl. bewust niet bij om mensen voor falen te behoeden; nu doe ik al 3 jaar twee bètastudies naast elkaar). Wijs ze op de beschikbare voorzieningen, en op waar die voor bedoeld zijn (denk aan computers, aan waar informatie gevonden kan worden, maar ook aan adviseurs). Wijs ze op de consequenties die oneigenlijk gebruik of het niet-gebruiken van die voorzieningen voor ze kan hebben.

Dat scheelt in ieder geval al een hoop middelbareschoolinstelling met betrekking tot de opleiding. Dan blijft alleen de instelling met betrekking tot het studentleven over om anderen te irriteren, maar ja, als je daar niet stiekem ook een beetje om kunt lachen of er zelf van kunt genieten heb je toch ook iets verkeerd gedaan tijdens je studie...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 22:42
DelftseStudent
DelftseStudent is offline
Volgens mij heeft iedere studie/universiteit een bepaalde sfeer/instelling van studenten/personeel. Zo is bijvoorbeeld de VU al iets serieuzer dan de UvA, rotterdam is zakelijk, leiden utrecht en groningen groot maar staan toch als serieuzer bekend (braver misschien). Tevens zijn er verschillen tussen studie's Deels zijn het stereotype maar bij voorlichtingsdagen kun je toch de sfeer proeven. Je studeert al 7 jaar dus voor jouw is het een beetje laat maar ik denk dat het handig is om bij de studiekeuze al te kiezen voor een bepaalde sfeer/instelling zo is er bijvoorbeeld het university college in utrecht dat hele goede studenten aantrekt. Maar ik ben het ermee eens dat er vaak wel wat ontbreekt jah...... maar ik heb het zelf ook niet gedaan hoor !
Oud 12-12-2006, 23:03
Verwijderd
Citaat:
DelftseStudent schreef op 12-12-2006 @ 23:42 :
Zo is bijvoorbeeld de VU al iets serieuzer dan de UvA
Say what? De VU is toch een club antiwetenschappelijke fundi's?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 00:03 :
Gaan we weer...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 11:17
Li
Li is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 00:03 :
Daarom heb ik ook voor de VU gekozen, kun je nog wat met je studie in de praktijk in plaats van proefschriften schrijven
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 19:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
Welkom bij de club. Doe zelf Grafisch Vormgeven op het GLR, maar blijkbaar voelen ook MBO studenten zich magisch aangetrokken door stilteruimtes als ze luidkeels willen opscheppen over hoeveel bier ze in het weekend wel niet hebben gezopen. Ons jaar is steeds opgedeeld in stukken van 8 weken: standaard is de mediatheek de eerste 7 weken uitgestorven en moet in de laatste week opeens íedereen een computer en klagen ze steen en been dat ze zo lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. No shit Sherlock, heb je er wel eens over nagedacht om eens wat eerder van je luie reet te komen? En misschien klinkt het gek, maar je project is vast een stuk sneller af als je eens wat gaat dóen tijdens de les in plaats van te MSN-en of klagen dat je hyves-maatjes niet online zijn.

Waar ik helemaal giftig om word is dat een stel giebelende tuthola's niets uitvreten en mij lastig zit te vallen omdat ze niet hebben opgelet wanneer de eindopdracht werd uitgelegt. Vervolgens raken ze in paniek omdat ze hun werk niet op tijd afkrijgen, en dan krijgen ze doodleuk 6 weken uitstel van de docent! Werk ik daar nou zo hard voor? Het is fijn dat ik tenminste niet hoef te stressen in de kerstvakantie maar oneerlijk vind ik het wel. De boodschap is toch: je best doen loont niet, ga maar lekker je nagels lakken en uit je neus eten.

Zo, dat lucht op zeg!
Reageren

Regels voor berichten