Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 11:23
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Gothic schreef:

1) Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat een vriendschap van 2 kanten komt, en dat het logisch is dat iemand stopt met een vriendschap, als het hun niets opleverd, behalve dat ze er veel energie in stoppen dat toch geen nut heeft, omdat zij er geen vriendschap voor terug krijgen.
En depressieve mensen zijn niet elke minuut van de dag depressief, dus ja dan zou je best kunnen gaan tennissen.

2) Denk je dat die persoon het leuk vind om naar problemen te luisteren? Nou ik denk het niet. Maar dat doet die persoon toch maar voor je.
Denk je dat die persoon het leuk vind om zich zorgen te maken? Nee.
Dus kan je ook wel iets voor de ander doen. En ja ik weet dat het moeilijk is, ik heb in beide posities gezeten. Maar je kan niet verwachten dat iemand bevriend blijft als hij er niets voor terug krijgt. Dat is ook niet eerlijk...
1) Weer, natuurlijk moet het van 2 kanten komen, maar ik vind dat het meteen van 2 kanten moet komen. Wat ik bedoel is dat je gewoon voor elkaar hoort klaar te staan als iemand met een probleem komt te staan.
Wel ben ik van mening dat je best kunt gaan tenissen om een beetje afleiding te hebben.
Wat ik daarboven bedoelde is hoe ik het zag zoals jij het schreef:
Een halve dag praten over de problemen, en vervolgens de andere helft van de dag doen alsof er niets aan de hand is.
Dit kan toch niet?

Als je erg depri bent kun je moeilijk die omschakeling maken, van depri naar je-eigen-ok-voelen.

2) Nee, ik denk niet dat hij/zij dat zo geweldig vind om er naar te luisteren hoe klote jij je voelt, maar toch doet hij/zij dat voor je, dat heeft hij/zij over voor de vriendschap, is dat niet mooi?
Maar dan verwacht hij/zij wel dat je de volgende keer als dat persoon ergens mee zit, dat jij ook je hulp aanbiedt.
Oud 10-07-2002, 11:28
moenbase
moenbase is offline
Oh, en nog iets over tenissen...

Ergens heb je wel gelijk hoor dat het kan, maar ik bedoelde meer de schakel die er tussen zit, depri en leuk-doen.
Ook ben ik het met je eens dat je je niet altijd depri voelt, en je dan best iets anders kunt gaan doen met die vriend(in) dat kan allemaal best wel.
Zelf ging ik uit van het ergste geval; als je er vanuit gaat dat het persoon echt heel erg depri is, en gewoon niet naar buiten kan/durft te komen, dan zit er niet veel anders op dan er voor dat persoon te zijn. Tenminste, zo zie ik het.
Oud 10-07-2002, 11:44
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gothicje schreef:

tuurlijk moet een vriendschap van 2 kanten komen, maar ik bedoelde dat wanneer jij altijd klaarstaat voor je vrienden en je ze altijd helpt, en wanneer jij ze dan nodig heb en ze laten je dan vallen, dan is het voor mij duidelijk dat ze geen echte vrienden zijn. dan voel jeje toch eerder zelf een slaafje
maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens....
maarre nog 1 ding niet iedereen denkt altijd alleen maar aan zichzelf als ze problemen hebben
Ja, ik snap het. Maar stel jij staat altijd voor iemand klaar. Op dat moment was het toch vriendschap van 2 kanten? Want diegene was er ook voor jou voor de normale dingen. Maar als je in de 'problemen situatie' komt, zal jij verwachten dat zij er voor je is... maar jij houdt op dat moment op met vriendschap terug geven... Dus zij krijgt er niets meer voor terug. De vriendschap veranderd voor hun kant. Ze moeten en luisteren en moeilijke dingen accepteren en ze krijgen de leuke dingen niet meer
2 belangrijke dingen veranderen, beide in het nadeel van degene die weg zal gaan...
Oud 10-07-2002, 11:59
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Oh, en nog iets over tenissen...

Ergens heb je wel gelijk hoor dat het kan, maar ik bedoelde meer de schakel die er tussen zit, depri en leuk-doen.
Ook ben ik het met je eens dat je je niet altijd depri voelt, en je dan best iets anders kunt gaan doen met die vriend(in) dat kan allemaal best wel.
Ik weet het, maar ja, voor wat, hoort wat... 2 kanten... Die persoon zal dan maar heel erg zijn best moeten doen, want de ander pikt ook heel erg veel van hem/haar...
Oud 10-07-2002, 12:01
Q
Q is offline
Ja sommige mensen zijn zo depri of doen zo irritant zielig dat ze wel eens in de steek gelaten kunnen worden. Na vele malen vertellen dat ze niet zo depri zijn blijven ze het toch. Tsja en dan heb ik geen zin meer om die problemen aan te horen en zelf depri te worden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 14:30
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
Q schreef:
Ja sommige mensen zijn zo depri of doen zo irritant zielig dat ze wel eens in de steek gelaten kunnen worden. Na vele malen vertellen dat ze niet zo depri zijn blijven ze het toch. Tsja en dan heb ik geen zin meer om die problemen aan te horen en zelf depri te worden.
Wat een foute instelling heb jij dan
Mensen kunnen er niks aan doen als ze depressief zijn,dat kunnen ze niet even stop zetten omdat jij dat wilt.
Je bent wel heel erg egoistisch als je zo denkt zeg
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 18:54
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
Je wordt voortdurend door mensen in de steek gelaten, alleen als je ze op dat moment echt nodig hebt, doet het meer pijn, en merk je het dus beter/sneller op.............................

(of ben ik de enige die voortdurend in de steek gelaten wordt? )

nee hoor je bent niet de enigste!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 18:56
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Ja, ik snap het. Maar stel jij staat altijd voor iemand klaar. Op dat moment was het toch vriendschap van 2 kanten? Want diegene was er ook voor jou voor de normale dingen. Maar als je in de 'problemen situatie' komt, zal jij verwachten dat zij er voor je is... maar jij houdt op dat moment op met vriendschap terug geven... Dus zij krijgt er niets meer voor terug. De vriendschap veranderd voor hun kant. Ze moeten en luisteren en moeilijke dingen accepteren en ze krijgen de leuke dingen niet meer
2 belangrijke dingen veranderen, beide in het nadeel van degene die weg zal gaan...
okeej zoals jij het nu zegt snap ik ook wel wat je bedoel
maar ik ga er niet vanuit dat wanneer mensen depri zijn dat ze meteen geen leuke dingen meer willen doen!!
ik ken genoeg mensen die depri zijn en die proberen het wel
dus......
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 11:15
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
gothicje schreef:

okeej zoals jij het nu zegt snap ik ook wel wat je bedoel
maar ik ga er niet vanuit dat wanneer mensen depri zijn dat ze meteen geen leuke dingen meer willen doen!!
ik ken genoeg mensen die depri zijn en die proberen het wel
dus......
dus je scheert de depri mensen niet over 1 kam>?...als mensen veel meegemaakt hebben en ze kunnen echt niet meer vrolijk denken of het niet eens meer proberen..

wil niet zeggen dat ze niet verlangen naar iemand die bij hun blijft en om hen geeft, wat zal jij doen...als jij iemand verloren bent..en het niet meer ziet zitten.,...

en er is niemand om je op te beuren en je zakt verder en verder weg in het donker...dan zal jij net zoals alle anderen een arm om je heen willen hebben...dan pas kun je eruit komen...en liefde en vreugde weer gaan delen... zo zie ik het anthans..het is nu niet om je aan te vallen ofzow...meningen mogen gezegt worden daarom heb ik deze topic geplaatst!...liefs Norena
Oud 13-07-2002, 10:20
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Ik weet het, maar ja, voor wat, hoort wat... 2 kanten... Die persoon zal dan maar heel erg zijn best moeten doen, want de ander pikt ook heel erg veel van hem/haar...
Ja, natuurlijk. Ik wou er ook mee zeggen dat als de één problemen heeft, je niet echt kan verwachten dat hij/zij meteen vrolijk is en met je gaat squashen (wat jullie ieder weekend deden).
Maar als je zelf na een poosje met iets zit dan moet hij/zij ook bereid zijn om jou te helpen.
Oud 13-07-2002, 10:24
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
*Norena* schreef:

en er is niemand om je op te beuren en je zakt verder en verder weg in het donker...dan zal jij net zoals alle anderen een arm om je heen willen hebben...dan pas kun je eruit komen...en liefde en vreugde weer gaan delen... zo zie ik het anthans..het is nu niet om je aan te vallen ofzow...meningen mogen gezegt worden daarom heb ik deze topic geplaatst!...liefs Norena
Maar, je moet het toch zelf ook willen, als je zelf niet geholpen wilt worden.
Dan kan die vriend(in) zoveel tegen je zeggen, maar als je zelf ook niet wilt?
Uiteidelijk moet je het toch zélf doen, niemand kan zorgen dat jij je weer beter gaat voelen als jij niet bereidt bent er voor te vechten.
Oud 13-07-2002, 12:11
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Uiteidelijk moet je het toch zélf doen, niemand kan zorgen dat jij je weer beter gaat voelen als jij niet bereidt bent er voor te vechten.
De woorden die ik nooit heb durven uitspreken..
Oud 13-07-2002, 12:20
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
somebody special schreef:
Ik kan niet bepalden of het "De Waarheid " is, het is in iedergeval hoe ik er over denk.
Oud 13-07-2002, 22:25
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
moenbase schreef:

neej zeggen en toch de wil er voor hebben is ook een antwoord....men kan jew gedachten niet lezen..

en voelen wat je wilt zeggen of eingelijk het liefst wilt
Oud 13-07-2002, 22:25
Q
Q is offline
Citaat:
Celesta schreef:

Wat een foute instelling heb jij dan
Mensen kunnen er niks aan doen als ze depressief zijn,dat kunnen ze niet even stop zetten omdat jij dat wilt.
Je bent wel heel erg egoistisch als je zo denkt zeg
Egoistische? Als jij dat de juiste benaming vind. Ik heb geen zin in puberaal gejank. Van owww mn veter is los... nu moet ik nieuwe schoenen en dat krijg ik niet van mn ouders en nu heb ik de slechtste ouders van de wereld. Ik eet daarom ook niet meer etc etc.

Als je er niets aan kunt doen... tja, even goeie vrienden maar als je daar telkens dan weer over zou beginnen zou ik nie meer willen praten omdat ik daar zelf ook verdrietig van zou worden en heel irritant is mijn eigenschap om zo iemand te helpen wat niet gaat wat weer vervelend is voor mij. In zoverre is het irritant.

Maar wat ik zoveel zie en lees zijn die puber-meisjes die om alles en nog niks denken dat ze een gigantische probleem hebben. Ze moeten dan gewoon of minder problemen uitlokken dus goed na gaan denken WAAROM het fout gaat of een andere oplossing ervoor zorgen. We wonen in Nederland, hier kan je alles voor elkaar krijgen en niemand hoeft echt ongelukkig te zijn. Woon je in Afrika of whatever, met hongersnood en droogte dan heb je een reden om ongelukkig te zijn, maar die mensen die niets hebben zie je ook vaak genoeg lachen hoor. Waardeer eerst de waarde van het leven maar en als je na 14 jaar al precies weet dat het helemaal niets is dan ben je volgens mij zeeer kortzichtig.

"Success, it is not the position you stand, but the direction in which you look."

Dus kin omhoog borst vooruit en problemen zijn uitdagingen en vecht om te overleven. Niet als een bang konijn achter je beeldscherm kruipen om van iedereen medelijden te krijgen.

(Dit geldt niet voor de mensen met bijv. borderline)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 22:27
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
somebody special schreef:
neej zeggen en toch de wil er voor hebben is ook een antwoord....men kan jew gedachten niet lezen..

Oud 13-07-2002, 22:49
Q
Q is offline
Citaat:
*Norena* schreef:

Oud 13-07-2002, 23:15
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
*Norena* schreef:

Maar als je "nee" zegt, maar "ja" bedoelt, hoe kunnen 'wij' dan weten of jij het écht wel wilt?
Oud 13-07-2002, 23:18
Q
Q is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Maar als je "nee" zegt, maar "ja" bedoelt, hoe kunnen 'wij' dan weten of jij het écht wel wilt?
owww dat vrouwen probleem. Nee zeggen en ja bedoelen. Cursus communicatie misschien?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 17:42
baz123
baz123 is offline
hoi norena, ik weet dat je niet op een antwoord van mij zit te wachten, je hoeft het dus ook niet te lezen.

Als je over vriendschap praat (uitgaande van 2 personen) dan moeten er dus 2 mensen zijn die zich daarin fijn voelen. als de 1 altijd problemen heeft dan wordt het moeilijker voor de ander om steeds maar problemen aan te horen. je bent vrienden, je steunt elkaar als je het moeilijk hebt, maar je wilt ook leuke dingen doen samen.

Je moet eens een aandacht lijn in gedachten houden, de aandacht ligt op die lijn, maar moet precies in het midden liggen en niet overhellen naar de een of de ander.

jij hebt het heel moeilijk, dat weet ik en ik vind dat echt erg voor je, maar je vrienden willen niet alleen van jou horen hoe moeilijk dat je het hebt, ze willen je ook zien lachen, en zien dat je het ook fijn kunt hebben. Dat is iets wat jezelf moet doen. Ik ken je vrienden, die laten jou niet zomaar vallen, je bent een goede meid, maar denk af en toe ook aan hun. Je kunt dat wel, ik geloof in je.

Ik zal je verder met rust laten, als je dit wil lezen moet je dat zelf weten, als je dat niet wil is het ook ok.

sterkte en suc6 liefs van mij
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:35
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
baz123 schreef:
hoi norena, ik weet dat je niet op een antwoord van mij zit te wachten, je hoeft het dus ook niet te lezen.

Als je over vriendschap praat (uitgaande van 2 personen) dan moeten er dus 2 mensen zijn die zich daarin fijn voelen. als de 1 altijd problemen heeft dan wordt het moeilijker voor de ander om steeds maar problemen aan te horen. je bent vrienden, je steunt elkaar als je het moeilijk hebt, maar je wilt ook leuke dingen doen samen.

Je moet eens een aandacht lijn in gedachten houden, de aandacht ligt op die lijn, maar moet precies in het midden liggen en niet overhellen naar de een of de ander.

jij hebt het heel moeilijk, dat weet ik en ik vind dat echt erg voor je, maar je vrienden willen niet alleen van jou horen hoe moeilijk dat je het hebt, ze willen je ook zien lachen, en zien dat je het ook fijn kunt hebben. Dat is iets wat jezelf moet doen. Ik ken je vrienden, die laten jou niet zomaar vallen, je bent een goede meid, maar denk af en toe ook aan hun. Je kunt dat wel, ik geloof in je.

Ik zal je verder met rust laten, als je dit wil lezen moet je dat zelf weten, als je dat niet wil is het ook ok.

sterkte en suc6 liefs van mij
Oud 14-07-2002, 20:38
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
is soms wel t geval maar niet altijd want echte vrienden die steunen je dan!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:42
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
moenbase schreef:

het is erg moeilijk te begrijpen voor buitenwereld..

ik heb 3 jaar niets gezegt,...nooit over moeilijke dingen
gehad...altijd gezwegen...praatte nergens over...

dan is het moeilijk (ik ben nu aan het leren praten klinkt gek..maar waar) om je ineens te kunnen uiten en zeggen wat je wilt of denkt...
Oud 14-07-2002, 20:45
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef:
is soms wel t geval maar niet altijd want echte vrienden die steunen je dan!
Nope, ook echte vrienden zullen weggaan, als het 'probleemkind' geen vriendschap terug geeft, alleen maar altijd depri is en 'zeikt' over haar problemen, dan kan zo'n persoon er aan onderdoor gaan, en toch de vriendschap verbreken, ookal is het een echte vriend...

*zucht* Kan men niet eens meer relatisch nadenken... belachelijk te zeggen: Nee echte vrienden blijven er... Bull shit, is beetje cliché dat te zeggen... Echte vrienden kunnen ook weggaan... Als iemand niet geholpen wil worden en toch blijft zeiken? Dan is het gewoon eigen schuld dat de persoon weggaat, betekend niet meteen dat het geen echte vriend is
Oud 14-07-2002, 20:52
Verwijderd
"vriendschap is een illusie" .. lalala
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:54
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
******** schreef:
"vriendschap is een illusie" .. lalala
nee, niet mee eens, niet altijd
Oud 14-07-2002, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
nee, niet mee eens, niet altijd
Populaire associatie .. vriendschap <-> eeuwig durend, door dik en dun, no matter what .. bullshit.

Als je vriendschap ziet, zoals het in feite is, namelijk een band waarbij 2 mensen om elkaar geven, dan is het geen illusie. Denk je echter dat deze personen altijd voor elkaar klaar zullen staan, dan is het wel een illusie
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 23:06
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
*Norena* schreef:

het is erg moeilijk te begrijpen voor buitenwereld..

ik heb 3 jaar niets gezegt,...nooit over moeilijke dingen
gehad...altijd gezwegen...praatte nergens over...

dan is het moeilijk (ik ben nu aan het leren praten klinkt gek..maar waar) om je ineens te kunnen uiten en zeggen wat je wilt of denkt...

Maar dat is toch al een heel goede stap die je gezet hebt
Oud 14-07-2002, 23:10
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
******** schreef:
Populaire associatie .. vriendschap <-> eeuwig durend, door dik en dun, no matter what .. bullshit.

Als je vriendschap ziet, zoals het in feite is, namelijk een band waarbij 2 mensen om elkaar geven, dan is het geen illusie. Denk je echter dat deze personen altijd voor elkaar klaar zullen staan, dan is het wel een illusie

Ik denk dat dat laatste heel goed waar kan zijn. Maar is jou definitie van 'altijd klaar staan' écht zó letterlijk bedoeld?
Oud 15-07-2002, 13:37
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Maar dat is toch al een heel goede stap die je gezet hebt
tja heb niet voor niets prof hulp , nu...teken van wil maar dat vergeten veel mensen
Oud 15-07-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:
Ik denk dat dat laatste heel goed waar kan zijn. Maar is jou definitie van 'altijd klaar staan' écht zó letterlijk bedoeld?
Mijn eigen definitie van vriendschap komt neer op het 'om elkaar geven' .. of je klaarstaan kunt voor elkaar heeft daar weinig mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 18:42
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Denk dat de meeste mensen zich wel realiseren dat je uit elkaar kunt groeien door allerlei (externe) factoren. Dat betekend echter nog niet dat echte vriendschap nog niet bestaat. En da's een subjectief begrip ja.

Btw: Echte liefde is ook een vorm van vriendschap kijk 'ns naar je ouders ofzo ervan uitgaande dat ze niet samen door een ongeluk oid. om het leven komen zal er idd een weduwnaar/weduwe ontstaan.
Oud 25-07-2002, 08:39
It is I Le Clerc
It is I Le Clerc is offline
Ik heb je al proberen uit te leggen waarom mensen je verlaten. Het is niet omdat ze je niet willen steunen maar omdat ze angst hebben om met je probvlemen om te gaan. Zelf heb ik hetzelfde ervaren in een probleemperiode. Je kunt het deze mensen niet kwalijk nemen dat ze angst voor het onbekende hebben. De mensen die je overhoud zijn je echte vrienden en de rest die je juist nu laten vallen zijn het niet waard om jouw vriendschap te hebben. Werk aan jezelf en zorg dat je zo snel mogelijk weer een zo normaal mogelijk leven kunt leiden. Je zult zien dat je dan een paar vrienden hebt overgehouden die de moeite waard zijn. Verwacht niet van mensen dat ze mee kunnen denken met voor hun wellicht volledig onbekende gevoelens. Probeer geen slachtofferrol te gaan spelen maar zet juist de kracht die je hebt achter de oplossing van je problemen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 17:14
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
It is I Le Clerc schreef:
Ik heb je al proberen uit te leggen waarom mensen je verlaten. Het is niet omdat ze je niet willen steunen maar omdat ze angst hebben om met je probvlemen om te gaan. Zelf heb ik hetzelfde ervaren in een probleemperiode. Je kunt het deze mensen niet kwalijk nemen dat ze angst voor het onbekende hebben. De mensen die je overhoud zijn je echte vrienden en de rest die je juist nu laten vallen zijn het niet waard om jouw vriendschap te hebben. Werk aan jezelf en zorg dat je zo snel mogelijk weer een zo normaal mogelijk leven kunt leiden. Je zult zien dat je dan een paar vrienden hebt overgehouden die de moeite waard zijn. Verwacht niet van mensen dat ze mee kunnen denken met voor hun wellicht volledig onbekende gevoelens. Probeer geen slachtofferrol te gaan spelen maar zet juist de kracht die je hebt achter de oplossing van je problemen.
weet weer genoeg,..dankje

heb niemand meer nodig....mensen zeggen dat ze echte vrienden zijn maar blijken het niet te zijn...

liefde weg-geven en niets terug krijgen..zijn geen echte vrienden..

laat me maar ...dankje!
Oud 25-07-2002, 18:14
*Legolas*
*Legolas* is offline
Citaat:
Erg laag van je hoor Willempie, ben jij een volwassen vent?? Je doet maar alsof je zo veel overhebt gehad voor de vrienden van Mich toen jullie iets kregen , maar door jou is ze er in ieder geval 3 vrienden kwijt nu, Mich kan het ontkennen, maar dankzij jou heeft ze wel 3 goede vrienden verloren..

Ik vind het echt een klote-streek om Dyana op die manieren te beoordelen, Aanstellen???? Is maar 1 iemand die dat goed kan , en dat ben jij kereltje.. Ik vind het laag en erg grof van je om haar uit te maken voor slachtoffer, nu weten we ook hoe jij in elkaar steekt.

Veel plezier samen hoor, maar onthoudt 1 ding.. Echte vrienden zijn er tot het eind, en blijven je steunen, ook al gaat het zwaar.. Mich, vooral met die vent om blijven gaan.. doet je vast goed..

Gaat me nu in ieder geval beter af zonder jullie.. Ik heb nu eindelijk de liefde gevonden die ik zocht bij mn vrienden.. Maar niet bij diegene die ik dacht.

Jullie zoeken het maar lekker uit samen..
Oud 25-07-2002, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Zie Marcel voor uitleg, blijft voor mij nog 1 ding over:

Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:03
*Legolas*
*Legolas* is offline
Citaat:
Supermach schreef:

Zie Marcel voor uitleg, blijft voor mij nog 1 ding over:

Dank u jongen.. Maar moest er even uit.. Wordt er niet goed van.
Oud 27-07-2002, 22:24
raafje
raafje is offline
Norena, ik weet hoe je je voelt.
Ik ben zelf depressief en ben een hele tijd zwaar depressief geweest.
Ik sprak er bijna nooit over met mijn vrienden, alleen met die vrienden die ook problemen hadden en dus 'begrepen' wat ik doormaakte. En dan was het tweerichtingsverkeer. Ik luisterde naar haar en zij luisterde naar mij.

Op een gegeven moment maakte mijn vriend het met mij uit vanwege mijn problemen en van het ene op het andere moment was ik ook mijn vrienden kwijt.
Ze begonnen mij te negeren. Gingen in de pauze opeens ergens anders zitten of met de rug naar mij toe en als ik deel wilde nemen aan een gewone discussie kon ik er geen woord tussen krijgen want geluisterd werd er toch niet.
Bovendien kreeg ik overal de schuld van. Het was altijd;'ja, maar jij...'. Ook van dingen waar ik helemaal niks mee te maken had.

Ook was er één vriendin van me, die net als ik depressief was. Zoals ik in het begin zei sprak ik er vrijwel alleen over met mensen die ook problemen hadden, maar de meesten hadden andere problemen. Zij niet, zij was net als ik depressief. Toen zij hoorde dat ik het ook was, kwam ze hoopvol naar mij toe voor steun en die heb ik haar gegeven. Ik heb twee jaar lang voor haar klaar gestaan. Lessen gemist, en alles, als het slecht met haar ging bleef ik bij haar.
Maar toen ging het beter met haar. Ik had het, toen het niet goed met haar ging, eigenlijk nooit over mijn eigen problemen, omdat ik wist dat zij het niet aan kon, terwijl ik al haar problemen wel op mijn dak nam. Toen het beter met haar ging, deed ik dus een beroep op haar, want met mij ging het niet goed. Toen had ze opeens geen tijd of geen zin of whatever en heeft ze me gewoon laten barsten.

Ik had helemaal niemand meer over toen ik van de middelbare school afkwam. Als ik daar nu nog had gezeten was ik misschien nog wel alleen, maar ik heb een nieuwe start kunnen maken en ik heb nu wel vrienden en zij weten van mij problemen, ook al hebben we het er bijna nooit over

Ik weet dat een vriendschap van twee kanten moet komen. Tuurlijk. En volgens deed ik dat ook wel. Ik deed wel leuke dingen met ze, misschien wat minder als eerst. En ik was niet een constante last, want ik had het er bijna nooit over en ik was er ook altijd voor hen. Waar het precies is fout gegaan weet ik dus ook niet.

Maar als het gebeurt. Als je vrienden, of tenminste mensen waarvan je dacht dat het vrienden waren, als die je opeens laten vallen omdat het niet goed met je gaat dan wordt je enorm gekwetst. Je vertrouwen raakt enorm beschadigd. Ik zelf heb een enorme moeite om mensen echt te vertrouwen, omdat ik bang ben dat ze me laten vallen als ik iets van mezelf laat zien.

Norena, sterkte

liefs, Cerr
Oud 27-07-2002, 23:35
funest
funest is offline
Citaat:
*Norena* schreef:
omdat je problemen hebt..

is dat waar??
ik wil hier toch effe op reageren omdat ik et gevoel heb dat er een meisje is ,waar ik eerst een goede vriendschap mee dacht te hebbe, die hier zo over denkt.

ik heb nu geen contact meer met haar. maar dat kwam niet door haar problemen, maar door de manier waarop ze die problemen gebruikte. Ze vond (volgens mij) dat die problemen haar de macht gaven om mensen als vuil te behandelen en te negeren en dat moesten die mensen dan maar begrijpen omdat zij het moeilijk had.
In zo'n geval ligt het gewoon totaal aan de persoon met de problemen. Ik heb toendertijd hard geprobeerd die persoon te helpen, maar door negering en bot gedrag is die vriendschap weggegaan (voor mij)...
voor mij was het in die situatie logisch dat ik haar 'in de steek liet'.

ik vind dat je deze stelling niet kan maken. Het ligt gewoon totaal aan de situatie en de sterkte van de vriendschap...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Allereerst bevalt de toon waarop je hier tegen me spreekt me helemaal niet.
Jij schrijft dit uit een vorm van jalouzie. Michie heeft uiteindelijk voor mij en niet voor jou gekozen.
Dat je het hier nog steeds moeilijk mee hebt dat lees ik tussen de regels door.
Over gevoelens hebben wij al eens gesproken en toen maakte jou dit weinig uit en walste je gewoon over iemands gevoelens heen.
Als er iemand een zielig triest ventje is ben jij het.

waarom zou hij jaloers moeten zijn? hij komt voor D'tje op!!
Je generaliseerd meteen met jaloesie misschien is dat wel goed voor jou ego maar ik zie nergens dat ie jaloers is hoor!

Dat is geen jaloesie maar verdediging, dank u.

En ik vind wel dat jij je een beetje zielig gedraagt een volwasssene waar jij duidelijk bij hoort, zegt zulke dingen niet zo, die zou t ten eerst al anders formuleren.

Ik weet niet op t waar is dat michaela vriendinnen kwijt geraakt is ja of nee, ik heb t daar niet over gehad en D'tje al een tijdje niet gesproken,dus daar bemoei ik me niet mee.

Maar verders vind ik wel dat je D. in een slachtoffer hoek duwt terwijl ze daar uit wil komen en helemaal geen slachtoffer wil zijn maar een normaal leven wil leiden, het is niet meer dan normaal dat ze met michaela wil praten, ze is niet voor niks der beste vriendin!
Ik weet zelf wel dat mich t moeilijk heeft gehad met wat er met d is gebeurd en dat is begrijpelijk.
Maar dat is tussen michaela en D en ik vind dat je daar weinig over te beslissen hebt,zeggen is daar in tegen niks ergs aan.

Maar gedraag je als een volwassene!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 18:52
It is I Le Clerc
It is I Le Clerc is offline
Zoals je ziet heb ik mijn post verwijderd, ik bemoei me nergens meer mee
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 21:12
*Legolas*
*Legolas* is offline
Citaat:
Zoals je ziet heb ik mijn post verwijderd, ik bemoei me nergens meer mee
Jammer dat dat niet eerder in je opgekomen was..
Oud 08-08-2002, 20:37
baz123
baz123 is offline
EVEN EEN BERICHTJE VOOR ALLEMAAL

Jullie zijn allemaal goeie vrienden van norena, maar iedereen is anders en formuleert zijn mening ook anders. Daar kun je iemand niet te lang op aankijken.

Wat ik wel kwijt wil is het volgende, fijn voor norena dat jullie allemaal voor haar opkomen, dat vind ik geweldig, maar wat schieten jullie, maar vooral norena er mee op als jullie hier allemaal kwaad worden op elkaar, daar heeft ze niets aan. Ik weet dat er mensen zijn die op een bepaalde manier over mij denken en dat moeten ze zelf weten, maar ik geef nog heel veel om haar en ik vind het verschrikkelijk dat de enige vrienden die ze denkt nog te hebben ook nog eens tegen elkaar gaan beginnen, in plaats van elkaar afkatten steun haar aub, ze heeft het heel hard nodig.

Wat jullie verder van me denken laat me kpoud, iedereen mag zn eigen mening hebben, steek dus geen aandacht in onzin, maar steek die aandacht maar in norena, succes ermee en sterkte voor jou norena, miss ya

knuffel bazz
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 13:28
*Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
baz123 schreef:
EVEN EEN BERICHTJE VOOR ALLEMAAL

Jullie zijn allemaal goeie vrienden van norena, maar iedereen is anders en formuleert zijn mening ook anders. Daar kun je iemand niet te lang op aankijken.

Wat ik wel kwijt wil is het volgende, fijn voor norena dat jullie allemaal voor haar opkomen, dat vind ik geweldig, maar wat schieten jullie, maar vooral norena er mee op als jullie hier allemaal kwaad worden op elkaar, daar heeft ze niets aan. Ik weet dat er mensen zijn die op een bepaalde manier over mij denken en dat moeten ze zelf weten, maar ik geef nog heel veel om haar en ik vind het verschrikkelijk dat de enige vrienden die ze denkt nog te hebben ook nog eens tegen elkaar gaan beginnen, in plaats van elkaar afkatten steun haar aub, ze heeft het heel hard nodig.

Wat jullie verder van me denken laat me kpoud, iedereen mag zn eigen mening hebben, steek dus geen aandacht in onzin, maar steek die aandacht maar in norena, succes ermee en sterkte voor jou norena, miss ya

knuffel bazz
auw....*mooie woorden*
Oud 13-08-2002, 07:56
baz123
baz123 is offline
hoi norena, ik zie dat je weer terug bent van je vakantie, ik hoop dat je het fijn hebt gehad en dat je lekker uitgerust bent. Ik hoor wel van je broer hoe t is geweest en als jij t wil vertellen mag je wel op msn komen, groetjes en knuffel bas
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 01:32
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik heb deze topic de hele tijd gevolgd en wat mij opvalt is dat er hier mensen zijn die het heel goed menen en ook verstand van zaken hebben. Jammer dat juist die mensen worden afgezeken.
Het is al eeuwen bekend dat mensen weglopen voor de problemen van een ander. Mensen willen eigenlijk helemaal geen problemen hebben en daardoor kunnen ze vaak heel slecht met problemen van anderen omgaan temeer als ze langer duren.
Ieder mens heeft zijn eigen problemen en kan maar tot op zekere hoogte de problemen van een ander aan.
Het is dus helemaal niet raar dat sommige mensen tijdelijk het contact met degen waar het omgaat verminderen of zelfs helemaal verbreken. Zoals It is I Leclerc al schreef is het vaak de angst om het onbekende.
Mensen probeer elkaar te waarderen en niet elkanders mening volledig de grond in te trappen. In ieder bericht zit een kern van waarheid. Probeer die eruit te filteren en doe er je voordeel mee.
Verder wens ik iedereen met problemen (depressiviteit) veel sterkte toe. Er komt een einde aan de slechte tijd en dan zul je tegen dit alles heel anders aankijken.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 08:31
*Legolas*
*Legolas* is offline
Citaat:
*Norena* schreef:

auw....*mooie woorden*
\

Nuff Nuff..
Reageren

Regels voor berichten