Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2007, 00:29
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ja, het gaat er om dat je hulp krijgt voor je problemen.

Hoogbegaafdheid zou daar een oorzaak van kunnen zijn, maar je geeft zelf juist aan dat je het idee hebt dat je vroeger meer begaafd was, maar nu niet meer?

Je zegt dat de situatie onhoudbaar is; nou waarom dan?

Maar ik vraag me ook af wat je met het label hoogbegaafdheid - in de verleden tijd- moet. Er is dan geen kant en klare behandelmethode hoor! Je kunt dan 'gelijken' opzoeken, maar dat kan nu ook al. Er wordt wel eens rekening mee gehouden op scholen, maar daar heb je geen probleem voor zover ik begrepen heb.

Zo verhaal over raar voelen, vind ik altijd zo'n onzin. De één voelt zich anders omdat ie hoogbegaafd is, de ander omdat ie autistisch is, de ander omdat ie homoseksueel is, de volgende omdat ie opgegroeid is in een ander gezin, et cetera et cetera. Wie voelt zich hier niet anders?
Oud 19-03-2007, 07:17
dallie
dallie is offline
abnormaal is normaal, normaal is abnormaal
Oud 19-03-2007, 11:59
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 19-03-2007 @ 08:17 :
abnormaal is normaal, normaal is abnormaal
das wel erg overdreven, maar de gedachte achter normaal is dat je ergens de norm legt, en dat is vaak bij jezelf. waardoor jij dus normaal bent en de rest van de wereld niet
Oud 20-03-2007, 14:48
Verwijderd
Ik begrijp heel goed waarom TS verward is. Ik ben het zelf ook, al durf ik niet te beweren dat TS en ik op dezelfde manier op het probleem stuiten.

Ik was ook een hoogbegaafd kind, klas overslaan, speciaal programma volgen, IQ test etc,, blablabla. Waar het op neer komt is dat je anders wordt behandeld. Aangezien mijn familie door het land trok in een woonwagen heb ik nooit de kans gehad om ergens te settelen en vriendschappen aan te gaan. Mijn intelligentie is de eigenschap geweest waar ik mijn zelfvertrouwen uit putte. Ik had een individuele begeleider die mijn studievoortgang in de gaten hield en mij regelmatig opzocht, waar in het land ik ook was. Ik kreeg de aandacht die elk kind behoeft, maar in mijn geval draaide het niet om de persoon die ik was, maar mijn bovenmatige intelligentie.

Toen ik in de puberteit raakte, kreeg ik schijt aan mijn eigen intelligentie. Ik had er de balen van om steeds apart behandeld te worden. Ik wilde mij niet langer bezig houden met leren. Van het gymnasium naar het atheneum naar de havo. De havo haalde ik gelukkig ook zonder te leren zodat ik een diploma haalde. Voordat ik ging studeren werd opnieuw een IQ-test bij me afgenomen. Mijn IQ was met 14 punten gedaald.

Ik voel me niet hoogbegaafd. Ik voel me niet apart en wil zo ook zeker niet behandeld worden. Ik ben niet mijn intelligentie.
Toch schrok ik toen ik de laatste uitslag van de IQ-test te lezen kreeg. Hoewel mijn intelligentie en mijn IQ mijn grootste vijanden waren, waren zij ook datgene waaruit ik mijn zelfvertrouwen putte. Ik was dommer geworden. Ik was minder geworden. Het is een gevecht met wie je bent.

Het is een idioot gevoel dat je niet zomaar van je af kunt schudden. Ik ben blij dat ik me nu enkel bezig hou met kunst & vormgeving. Ik doe mijn best om niet overal meer wiskunde in te ontdekken. Ik wil niet meer blijven tellen en optellen en vermenigvuldigen. Het wordt ook steeds minder. Ik kan een som of formule vaak niet eens meer lezen.
En hoewel dat mijn wens was, knaagt het. Want mijn hersenen worden lui.
Oud 20-03-2007, 15:13
dallie
dallie is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 19-03-2007 @ 12:59 :
das wel erg overdreven, maar de gedachte achter normaal is dat je ergens de norm legt, en dat is vaak bij jezelf. waardoor jij dus normaal bent en de rest van de wereld niet
Wat is normaal?
Oud 20-03-2007, 16:29
Nona
Nona is offline
Citaat:
dallie schreef op 20-03-2007 @ 16:13 :
Wat is normaal?
Dat is een vrij abstracte discussie, misschien dat je daar beter een nieuw topic voor kunt openen.
Oud 20-03-2007, 18:30
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 20-03-2007 @ 16:13 :
Wat is normaal?
Offtopic: Dat wat de meeste mensen zijn.
Oud 20-03-2007, 20:54
dallie
dallie is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-03-2007 @ 19:30 :
Offtopic: Dat wat de meeste mensen zijn.
Flauw antwoord

Nee ik wou dat straatje niet ingaan... het is ook een flauwe discussie eigenlijk
Oud 20-03-2007, 23:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 19-03-2007 @ 01:29 :
Ja, het gaat er om dat je hulp krijgt voor je problemen.

Hoogbegaafdheid zou daar een oorzaak van kunnen zijn, maar je geeft zelf juist aan dat je het idee hebt dat je vroeger meer begaafd was, maar nu niet meer?

Je zegt dat de situatie onhoudbaar is; nou waarom dan?

Maar ik vraag me ook af wat je met het label hoogbegaafdheid - in de verleden tijd- moet. Er is dan geen kant en klare behandelmethode hoor! Je kunt dan 'gelijken' opzoeken, maar dat kan nu ook al. Er wordt wel eens rekening mee gehouden op scholen, maar daar heb je geen probleem voor zover ik begrepen heb.
misschien vormt depressie ook wel een blokkade voor denken. misschien leidt een blokkade in denken tot depressie. ik weet het niet, ik probeer hulp te zoeken, maar dat probeer ik al langer en het loopt allemaal dood. mijn huisarts neemt mij op dit moment wel serieus, dus, er gaan dingen veranderen. hoop ik.

Citaat:
Zo verhaal over raar voelen, vind ik altijd zo'n onzin. De één voelt zich anders omdat ie hoogbegaafd is, de ander omdat ie autistisch is, de ander omdat ie homoseksueel is, de volgende omdat ie opgegroeid is in een ander gezin, et cetera et cetera. Wie voelt zich hier niet anders?
voor een schizofreen of autist zal anders zijn een andere lading hebben dan voor een jehova´s getuige of homoseksueel.

@nuncamas, thanx voor je verhaal.
Oud 21-03-2007, 11:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-03-2007 @ 00:16 :
misschien vormt depressie ook wel een blokkade voor denken. misschien leidt een blokkade in denken tot depressie. ik weet het niet, ik probeer hulp te zoeken, maar dat probeer ik al langer en het loopt allemaal dood. mijn huisarts neemt mij op dit moment wel serieus, dus, er gaan dingen veranderen. hoop ik.

voor een schizofreen of autist zal anders zijn een andere lading hebben dan voor een jehova´s getuige of homoseksueel.

@nuncamas, thanx voor je verhaal.
depressie hangt samen met gebrek aan interesse, lust ed ja.

Het lijkt alleen zo erg alsof je ergens de schuld wilt neerleggen. Daar schiet je niks mee op. Je moet er aan werken.

Overigens ben ik benieuwd hoe de dokter het aan gaat pakken
Oud 23-03-2007, 08:12
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik ga wsl opgenomen worden, dus beschouw topic als gesloten.
Oud 23-03-2007, 16:02
Nona
Nona is offline
Dan sluit ik het topic ook maar, ook vanwege de zelf aangevraagde ban van de TS.

Regels voor berichten