Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Afgelopen jaar was het bij die samenvatting zo, dat als je precies alle punten erin had staan die moesten... Je nog ongeveer 20 woorden over had om er een verhaal van te maken, klopte vrij weinig van ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik krijg het idee dat ik alles wat te maken heeft met de gevraagde punten moet opschrijven. En dan maar hopen dat je niet te veel woorden hebt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kunt in totaal 22 punten halen [...] Uit je samenvatting moet duidelijk worden: * Welk maatschappelijk probleem de aanleidingvormt tot kritiek op de jaren zestig; * Wat een onjuiste analyse en een onjuiste aanpak van dit probleem is; * Wat een juiste analyse van dit probleem is en welke rol de babyboomers bij dat probleem spelen; * Wat de belangrijkste verdiensten van de jaren zestig zijn; * Wat de juiste aanpak van het genoemde maatschappelijke probleem is Er staan hier 5 punten, maar eigenlijk zijn het er meer dus ik verdeel ze dan altijd eerst beter: 1 Welk maatschappelijk probleem de aanleidingvormt tot kritiek op de jaren zestig; 2 Wat een onjuiste analyse 3 en een onjuiste aanpak van dit probleem is; 4 Wat een juiste analyse van dit probleem is 5 en welke rol de babyboomers bij dat probleem spelen; 6 Wat de belangrijkste verdiensten van de jaren zestig zijn; 7 Wat de juiste aanpak van het genoemde maatschappelijke probleem is Dan zijn de punten vervolgens zo verdeeld 1 Welk maatschappelijk probleem (1 pt) 2 ... wordt onjuist/onterecht (1 pt) verweten (1 pt) er de oorzaak van te zijn (1 pt) 3. Onjuiste aanpak (1 pt) is ...... (3 pt) 4. Echte oorzaak (1 pt) is ...... (4 pt) 5. babyboomers hebben als rol ... (1 pt) want .., door .. (2 pt) 6. de belangrijkste verdiensten zijn (1 pt) .. , .. , .. (3 pt) 7. de juiste aanpak tegen .. (1 pt) is .. (1 pt) Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar mijn punt is dat je dus vaak al punten krijgt door te herhalen wat er in de puntjes staat, en wanneer je de punten nog onderverdeeld zie je beter dat ze meerdere dingen willen weten en dat als je die apart vernoemd je er dus ook meerdere punten voor krijgt.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
dan vermeldt je bij andere punten toch echt overbodige dingen, want het is prima te doen, die 200 woorden met 10% marge.
misschien helpt het om de punten eerst tot vragen om te zetten en er daarna in 1 zin (wanneer ze om 1 ding vragen) of 2/3 zinnen (wanneer ze om meerdere dingen vragen) te antwoorden. gewoon dus eerst echt "vraag - antwoord" en het dan later tot een verhaaltje maken dat een beetje logisch in elkaar overloopt.
||
Citaat:
En veel meer tijd kost het niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Zo ik heb net drie uur, nou ja iets meer dan twee uur, het examen van vorig jaar gemaakt (1e tijdvak). Ik ga nou ff de antwoorden uitprinten. Ik vond de tekstvragen wel te doen maar die samenvatting ging niet zo goed, geloof ik. Nou ja we zullen zien.
Edit: Er komt een 9 uit ![]() Maar goed, ik ga niet meer oefenen nu voor nederlands ![]()
Laatst gewijzigd op 10-05-2007 om 12:03. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Het ligt er idd aan hoe de teksten zullen zijn en hoe groot m'n concentratie is. Alhoewel ik de tekst die ik had gemaakt (kenniseconomie) erg saai vond, maar toch blijkbaar goed gemaakt had. Ik vreesde gewoon voor een laag cijfer maar aangezien ik een 3,2 mag halen denk ik wel dat ik slaag wat nederlands betreft. Ik denk dat ik nog wel dinsdag eventueel een examen ga oefenen. Maar als ik namelijk een onvoldoende had gehaald had ik me nogal druk gemaakt.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
ik weet niet of je die tekst bedoeld, maar de sublieme sigaret was ook een leuke tekst |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb nu drie examens gemaakt voor Nederlands, en van een examen alleen het tekstgedeelte. Ik heb twee keer een 6,5 gehaald en een keer een 7,8. Bij die samenvattingen heb ik steeds meer heel weinig punten, of misschien geef ik mezelf gewoon te weinig punten.
Ik had net 2002 tijdvak een gemaakt en ik had een opdracht van de samenvatting helemaal verkeerd begrepen, waardoor ik dus iets anders samenvatte dan wat ze vroegen. Dus ja, toen had ik een 6,5. Heel irritant, maar ik ga nu tijdvak twee van dat jaar maken, dus ik hoop dat die wat beter gaat. Hebben jullie misschien tips over hoe ik die samenvatting het beste kan maken? Nu werk ik namelijk per 'vraag' naar beneden en dan is het klaar, maar is het misschien beter de dingen eerst op een rijtje te zetten? Ik wil echt heel graag een 7,3 namelijk. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Gewoon precies en secuur werken en kijken welke woorden de essentie aangeven en de nuance niet vergeten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens mn lerares kunnen we dit jaar een vrij moeilijke tekst verwachten, omdat het voor het eerst toegestaan is een woordenboek te gebruiken. |
![]() |
|
Ik ben ook flink aan het oefenen. Voor het 2006 tijdvak 2 had ik een 6,1. De samenvatting helemaal verkeerd begrepen en daar dus heel weinig punten voor.
Net tijdvak 2 gedaan en ik komuit op een 8 =D Maar i ben wel heel erg bang dat ik mezelf te veel punten geef voor de samenvatting >< De eerste tekst gaat altijd wel goed, dan heb ik ongeveer al een 5, en ik hoef maar een 4,2 te halen =) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik heb nu voor mijn tekstbegrip steeds een 7,5 en voor het samenvatten blijf ik 4-en halen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
YES YES YES YES een 5,9 voor de samenvatting (:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Kunnen er meer per alinea staan? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Hm, sinds ik drogredenen, signaalwoorden en functies van tekstgedeelten heb geleerd maak ik een stuk minder fouten.
![]() Weet iemand hoe losjes ze zijn met het citaat van een zinsgedeelte? Ik heb uit een heel lange zin (40 woorden) een citaat van 20 woorden gehaald, terwijl hun citaat maar 5 woorden is. Nou staat in het antwoordmodel niet dat een lang stuk ook goed is. Maar ik vind hun zinsgedeelte niet duidelijk genoeg. ![]() |
![]() |
|
Ik haal steeds maar rond de 6,5 voor de oefenexamens. Het ligt echt aan de samenvattingen. Bij 2002 tijdvak 2 had ik maar 9 van de 18 punten, en dat is tot nu toe het hoogste dat ik heb gehaald. Meestal heb ik net iets onder de helft van de punten.
Ik denk dat ik de hoop op een 7,3 maar laat varen. Een 6,5 is iig voldoende. Heeft iemand tips wat ik nog kan leren/doen mbt de samenvatting? De vragen voor mezelf opschrijven en het antwoord zoeken doe ik al, levert nog steeds niet veel op, ik zie gewoon de rode draad van een tekst vaak niet. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk niet dat ik nog beter ga worden, als ik nu voor drie oefenexamens al een 6,5 heb gehaald zal dat wel zo ongeveer mijn cijfer worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hoi mensen! Ik sta een 7.5 voor Nederlands en ik wil heel graag een 8 afgerond staan (ivm loting) dus ik moet een 7.5 of hoger halen voor het CE... Ik hoop dat dat gaat lukken! Aan de voorbereiding zal het in elk geval niet liggen. Voor tekstverklaren haal ik - bij de oefenexamens - steeds rond de 8.5 en voor samenvatten steeds een 7.3. Ik heb nog een paar tips & tricks voor jullie
![]() ![]() 1. Begin met het onderdeel dat je het gemakkelijkst afgaat (zodat je in je volle concentratie zoveel mogelijk punten daarop scoort). 2. Werk volgens de wegstreepmethode mij meerkeuze-vragen. Zet op je antwoordblad a,b,c,d streep weg welke antwoorden sowieso fout zijn. Meestal hou je er dan twee over. Op deze manier ben je in staat een goede afweging te maken tussen beide opties. 3. Zorg dat je antwoorden bij open vragen kort en bondig zijn. Let er heel goed op dat je het maximum aantal woorden niet overschrijdt, dat kost je heel veel punten! Het antwoordmodel in de examenbundel zit altijd ruim onder het maximum aantal woorden. 4. Oefen zoveel mogelijk teksten. Je zult zien dat het dan steeds beter gaat. 5. Vergeet je Nederlands woordenboek niet mee te nemen naar het examen, woorden als relativering e.d. kun je dan opzoeken. Zo laat je niet onnodig punten liggen omdat je een woord niet begrijpt. 6. Begin goed uitgerust aan het examen en neem eten en drinken mee. Energy drink kun je beter thuis laten, want ondanks dat het je wakker houdt, komt het je concentratievermogen niet ten goede. 7. Neem je tijd voor het examen. Na anderhalf uur weggaan is zonde! Kijk alles nog geruime tijd na voordat je je examen inlevert. 8. Neem bij het samenvatten zinnen letterlijk uit de tekst over. Dat voorkomt spelfouten; het maken van spelfouten zorgt voor heel veel punten aftrek! Gebruik eventueel je woordenboek als je niet weet hoe je een bepaald woord schrijft. 9. Werk netjes. Het is bewezen dat een toets die er netjes uitziet -onbewust- soepeler wordt nagekeken. 10. Kijk, alvorens je begint met het examen, de teksten goed door, zodat je weet waar je aan toe bent. 11. Lees de vragen goed. Ieder jaar worden er veel punten verspeeld op het fout lezen van de opgave. 12. Zorg dat je uitgerust aan het examen begint! Ik denk dat jullie wel wat hebben aan deze tips ![]() Oh ja, vraagje nog: moet je nou echt de titel en de schrijver van de tekst boven je samenvatting zetten? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord ![]() |
![]() |
|
Ik heb nog een vraag.
![]() Bij het samenvatten stop ik soms gegevens bij de verkeerde alinea (dus stiekem al als antwoord op de volgende 'vraag'), maar ik heb wel een bepaalde opmerking genoemd. Krijg je dan alsnog daar een punt voor? @AllureV: Ik zou gewoon de titel en auteur erboven zetten. Staat wel netjes. ![]() |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland! evelienevdboer | 42 | 01-06-2016 15:41 | |
Nederland belastingparadijs? Love & Peace | 15 | 08-05-2009 11:50 | |
'Nederland discrimineert met integratie-examen' Gatara | 81 | 17-05-2008 23:15 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] Betoog over monarchie/republiek. OceanEye | 3 | 02-12-2004 20:25 | |
[betoog] Verdient Nederland wel beter??? b-z | 23 | 22-10-2004 13:36 | |
Vrije tijd |
Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal! Martjin | 44 | 24-04-2004 19:17 |