Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
De truc met de situatie in Irak is dat zowel Soennieten als Shi'ieten over het algemeen nationalistisch zijn en Irak niet uit elkaar willen laten vallen. Het zijn de buitenlandse extremisten die voor veel geweld en de oprichting van doodseskaders zorgen. Dan is er eerder sprake van een geïmporteerd conflict dan van een rasechte burgeroorlog denk ik. Hoewel mijn eerdere reactie bedoeld was om het geneuzel van Eric Berger te weerleggen.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Exact wat ik dus al stelde, je hebt geen idee wat er daadwerkelijk aan de hand is. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Als Al Sadr al niet blij is met sektarisch gweld, dan betekent dat (blijkbaar) nog niet dat zijn sekte zich daar niet mee bezig houdt. Die Badr milities zijn geen groot onderdeel. Wat betreft die Salafisten: nog steeds, het aantal buitenlandse deelnemers zijn minimaal. En ja, veel acties zijn ook gericht tegen de coalitietroepen (haha, nog geen 5% is niet uit de VS), maar dat betekent niet gelijk dat dat geen burgeroorlog kan betekenen. Some observers, such as political scientist Wamidh Nadhmi, believe that the major division in Iraq is not along ethnic and religious divisions nor between the general population and violent groups, but between those who collaborate with the foreign occupation and those who resist it. [imghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/3d/Iraqattacksasofjuly2006.png/550px-Iraqattacksasofjuly2006.png[/img] Ja, eerst vooral tegen de VS, maar steeds vaker en effectiever tegen andere inwoners.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ten tweede ga je niet in op mijn oproep jezelf te onderbouwen door vaag te verwijzen naar het journaal en 'ik heb gelezen dat'. Ten derde heb je nog steeds de bewijslast tegen je waarom Van Baalen, die fractiedeskundige is op het gebied, een uitgebreid netwerk bezit in het Midden-Oosten en regelmatig reizen maakt meer zou weten dan een forummer die zichzelf slechts onderbouwd met antiglobalistische sites. Ten vierde ontduik je de vraag waar het geweld in Irak vandaan komt. Ik kom met punten als het feit dat sommige milities eigendom zijn van Iran of andere buitenlandse terreurorganisaties, jij stelt daar slechts tegenover dat je 'ergens hebt gelezen' dat tien procent buitenlander was, waarmee je ontwijkt dat dat niet betekend dat het geweld niet uit het buitenland kan komen, en dat sommige milities slechts bestaan om buitenlandse terroristen te bestrijden, zie mijn eerdere bron daarvoor.
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Weet Van Baalen überhaupt wel iets, zoals dat het Iraakse parlement vandaag in meerderheid heeft besloten dat ze willen dat de buitenlandse troepen het land verlaten? ( 'Spits' van vandaag.) Weet Van Baalen ook dat deze week 11 Republikeinse congresleden naar het Witte Huis zijn gegaan om daar te praten over Irak met Bush, Karl Rove, Rice en nog een paar bobo's? Een Repub;ikein heeft dit gelekt naar de media: de 11 zeiden dat Bush geen 'credibility' meer heeft wat betreft Irak. Dat zij en hun kiezers er klaar voor waren om 'defeat' te erkennen in Irak en dat de president 'fair' meost zijn over de toestand in Irak. ([url=http://www.youtube.com/watch?v=7sJ2F254Las-Bron.[/url]) Weet Van Baalen dat wel? Hoe durft hij de Democraten te kastijden, terwijl de hele werld Bush juist heeft aangeraden troepen terug te trekken uit Irak, zoals de onpartijdige Baker Study Group, wier rapport Bush in de prullenbak heeft gesmeten? Woensdag in 'de Volkskrant' overtrof Van Baalen zichzelf in domheid door te stellen dat, als we de terroristen niet bevechten in Irak, we ze over een paar jaar moeten bevechten in het Haagse Laakkwartier. Het is de krankzinnige retoriek van Bush, met talking points als: "We fight them over there, so we won't have to fight them over here." Zoals Marcel van Dam in zijn column van donderdag opmerkte, is Van Baalen 'blind' voor de werkelijkheid. Hij haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Misschien moeten we hen over een paar jaar in Den Haag bevechten, juist omdát we ze nu in Irak bevechten. Er waren niet eens terroristen in Irak voordat we er binnenvielen. Nú wel, dankzij onze steun aan de invasie. Nee, sorry, dank zij de steun van de VVD en oorlogshitser Hans aan de invasie. Dank je, Hans van Baalen, jij maakt hetw erk van Al Qaeda mogelijk. En als je dit allemaal wilt tegenspreken, 'TI_D', dan zul je met tegenargumenten mieten komen in plaats van gelal over 'antiglobalistische sites'. Of ben je net als Bill O'Reilly en kun je niets anders dan de boodschapper (onterecht!) zwart maken? Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tenzij het jou niet interesseerd als Irak zichzelf verscheurd waarbij honderdduizenden doden vallen. Wie dat wel interesseerd zal echter nooit stellen dat de Amerikanen weg moeten zonder eerst een veilige situatie te creëren. Uit het feit dat jij Van Baalen beticht van een foute uitspraak leidt ik af dat je voor directe terugtrekking bent. Jij vind het krijgen van gelijk door die eventuele terugtrekking dus zo belangrijk dat je er honderdduizenden Irakezen voor dood wilt zien? Of is het een misverstand en ben je wel degelijk voorstander van voortzetting van de aanwezigheid van buitenlandse troepen totdat Irak tenminste enigsinds stabiel en veilig is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het enige dat ik concludeer, en voor mijn stelling hoef te concluderen, is dat vertrekken op dit moment een verdere verslechtering zal veroorzaken. Zie daarvoor tevens de artikelen die ik een paar posts terug al doorlinkte. Daar is verder weinig over te redetwisten, het Iraakse leger kan nog niet op eigen benen staan en wordt net als de politie zelfs geïnfiltreerd door sektarische milities.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bemoei je dan maar helemaal niet met Irak. Veel beter voor iedereen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Niet dat dat een onafhankelijk Koerdistan haalbaar, levensvatbaar of wenselijk maakt, maar toch.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
irak sjiieten/soennieten suus1610 | 150 | 07-03-2005 18:41 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
irak soennieten/sjiieten suus1610 | 2 | 05-03-2005 18:36 | |
[Irak] Nationale conferentie Irak opgeschrikt door explosies Gatara | 24 | 15-08-2004 23:41 | |
De toekomst van Al-Qaida Gatara | 57 | 02-06-2004 13:26 | |
De Hoop Scheffer: beleid overlaten aan grote EU-landen Blitzkrieg Bop | 70 | 23-09-2003 09:51 | |
Vs vs Irak Joop von Amsber | 2 | 15-01-2003 10:14 |