Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2007, 17:02
Verwijderd
Omg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2007, 17:05
Verwijderd
Ik schijn heel vaak 'grappig' te zeggen.
En verder zeg ik ook regelmatig 'oh god'.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 19-05-2007 @ 12:46 :
"Ofzo". Het duurde heel lang voordat ik doorhad dat ik dat als ik praat echt steeds gebruik Zelfde geldt voor "zeg maar".
Dit. En veel dingen die helemaal geen woorden zijn, zoals Aargh en Hmpf en Grmbl. En YEEEEES?! zoals die ene gast uit the simpsons.

Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 20:55
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
écht?! roep ik ook wel eens.
Oud 20-05-2007, 01:57
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Katje schreef op 19-05-2007 @ 21:50 :
Dit. En veel dingen die helemaal geen woorden zijn, zoals Aargh en Hmpf en Grmbl. En YEEEEES?! zoals die ene gast uit the simpsons.

Onomatopeia (ofzo). A word which sounds like its meaning, like 'gurgle' and 'hiss'.

Ooit eens in mn hoofd moeten stampen voor Engels
Oud 20-05-2007, 07:07
Verwijderd
Citaat:

Ja, dat doe ik ook! Vooral hmpf gebruik ik veel.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 07:59
Swlabr
Swlabr is offline
Care - Heb ik van het forum.
OMG - Iewww.
Oud 20-05-2007, 08:17
Uice
Uice is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 20-05-2007 @ 02:57 :
Onomatopeia (ofzo). A word which sounds like its meaning, like 'gurgle' and 'hiss'.
Aargh, hmpf en grmbl zijn geen onomatopeeën hoor.
Oud 20-05-2007, 10:04
WolterB
WolterB is offline
Dat wisselt.
Oud 20-05-2007, 14:24
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Juice schreef op 20-05-2007 @ 09:17 :
Aargh, hmpf en grmbl zijn geen onomatopeeën hoor.
Ik moest er alleen maar aan denken, en ik was trots op mezelf dat ik dat had onthouden

Wat zijn het dan wel?
Oud 20-05-2007, 14:26
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Tegenwoordig zeg ik heel vaak 'w0t?' Overgenomen van hier.
En ook 'het ruikt hier een beetje funky.'
Zo nu en dan ook 'puik.' 'Puik plan!'
En van mijn vader, de bal, leerde ik 'Ach, *achternaam*, loop toch niet zo te handhaven, jongen!'

Oud 20-05-2007, 14:28
TopDrop
TopDrop is offline
Oh! Tijdens een wedstrijd vandaag riepen ze de hele tijd 'hoge steun!!'. Geen idee wat ze ermee bedoelen, maar ik heb het al een paar keer gezegd vandaag
Oud 20-05-2007, 14:28
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 20-05-2007 @ 15:24 :
Ik moest er alleen maar aan denken, en ik was trots op mezelf dat ik dat had onthouden

Wat zijn het dan wel?
Uitroepen?

Ik gebruik 'ofzo' ook wel vaak, maar ik denk meer in posts dan in gesproken taal.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 14:31
TopDrop
TopDrop is offline
Er was een Amerikaans jochie op tv, en die zei voor elke zin 'It's like...'.

No no, it's like...
So I was like..

Das best irritant. Want als iemand dat doet, en je gaat er op letten, dan volg je zijn hele verhaal niet meer.
Oud 21-05-2007, 18:49
Alisse
Alisse is offline
Suf.
Als in..'je bent zo'n suf'. Vraag me niet waar ik het vandaan haal, want dan krijg je een laaaang suf verhaal.
Oud 21-05-2007, 22:20
Verwijderd
ik zeg vaak "poep" en dat heb ik geloof ik overgenomen van een vriend van me. Hij zegt altijd "dikke poep" in plaats van "vette shit".
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 22:41
maxwell
maxwell is offline
Dus, ok , tja ach

dat soort dingen :')
Oud 21-05-2007, 22:41
Uice
Uice is offline
Je bent zelf, als in

"Straks mis je de bus!"
"Je bent zelf een bus."

Ik zal jou eens, als in

"Je moet nog oefenen!"
"Ik zal jou eens oefenen."
Oud 21-05-2007, 23:26
maxwell
maxwell is offline
het "weet je wat" bestaat ook nog ;')

Het is hier nat
"weet je wat nat is.."

ik vind dat maar lelijk
"weet je wat lelijk is.."
Oud 21-05-2007, 23:32
TopDrop
TopDrop is offline
'Wat je ook kunt doen..' als in

'Kom van dat dak af.'
'Wat je ook kunt doen, is gewoon van dat dak afkomen.'
Oud 22-05-2007, 09:15
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 20-05-2007 @ 15:24 :

Wat zijn het dan wel?
Als jouw definitie klopt, moeten het ook daadwerkelijk woorden zijn. Aargh is geen woord. Hiss wel.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:50
Verwijderd
dus
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:51
Verwijderd
Gisteren was ik bij twee verschillende opticiens van dezelfde keten, en beide hadden ze 'zeg maar' als stopwoordje Alsof ze dat tijdens de opleiding leren ofzo, echt heel grappig
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 10:01
Verwijderd
Citaat:

Haha, oh, ja, dat doe ik ook. Heel veel 'argh'! En 'grmm'. En met m'n vriendje doe ik 'mumumumu' als we onszelf zielig vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 10:40
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2007 @ 10:15 :
Als jouw definitie klopt, moeten het ook daadwerkelijk woorden zijn. Aargh is geen woord. Hiss wel.
Bovendien wordt met een onomapotee altijd een geluid aangeduid of nagebootst. Met 'aargh' niet.
Oud 22-05-2007, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 22-05-2007 @ 11:40 :
Bovendien wordt met een onomapotee altijd een geluid aangeduid of nagebootst. Met 'aargh' niet.
Jawel, zo'n schreeuw. Aargh. Als je denkt dat mensen niet werkelijk zulke geluiden kunnen maken, moet je maar eens iemand pepperspray in je ogen laten spuiten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 10:57
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2007 @ 11:43 :
Jawel, zo'n schreeuw. Aargh. Als je denkt dat mensen niet werkelijk zulke geluiden kunnen maken, moet je maar eens iemand pepperspray in je ogen laten spuiten.
Ja, maar dan zeg je dus gewoon 'Aargh'. Dat is geen nabootsing, zoals 'boem', of een aanduiding, zoals 'schreeuwen'.
Oud 22-05-2007, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 20-05-2007 @ 08:59 :
Care - Heb ik van het forum.
Care? Dat vind ik echt te gay klinken, op een forum okay maar ik hoor al iemand in het dagelijkse leven zeggen: CARE!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 22-05-2007 @ 11:57 :
Ja, maar dan zeg je dus gewoon 'Aargh'. Dat is geen nabootsing, zoals 'boem', of een aanduiding, zoals 'schreeuwen'.
Huh?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 11:16
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2007 @ 12:04 :
Huh?
Onomapoteeën zijn ofwel woorden waarmee een geluid nagedaan wordt, zoals 'boem' of 'vroaaa', ofwel woorden waarmee een geluid aangeduid wordt, zoals 'schreeuwen'.

'Aargh' is gewoon een geluid dat mensen maken en dus geen aanduiding of nabootsing van een geluid.
Oud 22-05-2007, 11:46
Verwijderd
Nee, 'aargh' is geen geluid dat mensen maken, het is een combinatie van vijf letters die gebruikt wordt om een geluid dat mensen maken, aan te duiden, dan wel om irritatie aan te geven. Het is geen onamoblabla puur omdat het geen echt woord is.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2007 @ 12:46 :
Nee, 'aargh' is geen geluid dat mensen maken, het is een combinatie van vijf letters die gebruikt wordt om een geluid dat mensen maken, aan te duiden, dan wel om irritatie aan te geven. Het is geen onamoblabla puur omdat het geen echt woord is.
Dat dacht ik ook, maar wikipedia, ons aller onbetrouwbare bron, vindt dat ook woorden die in stripverhalen gebruikt worden om klanken na te bootsen (argh dus, of kablam, of woesj) onomatopees zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onomatopee

Van Dale houdt het wel alleen bij woorden:

ono·ma·to·pee (de ~ (v.), ~ën)
1 [taalk.] door klanknabootsing gevormd woord [bv. tiktak, koekoek]

Maar Juice - onomatopees zijn niet woorden waarmee een geluid aangeduid wordt. Een onomatopee vereist dat de klank van dat geluid verwerkt zit in het woord - tikken of kraken of piepen of scheuren zijn dus onomatopees, maar roepen of zingen bijvoorbeeld niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 12:10
Verwijderd
De Engelse wiki heeft het wel expliciet over woorden, maar noemt vervolgens wel de welbekende voorbeelden uit stripboeken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:02
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Juice schreef op 21-05-2007 @ 23:41 :
Je bent zelf, als in

"Straks mis je de bus!"
"Je bent zelf een bus."

Ik zal jou eens, als in

"Je moet nog oefenen!"
"Ik zal jou eens oefenen."

En zelf: 'echt'. Als in:

Iemand: *verhaal*
Ik: *Ja echt he*

En: 'Die zijn écht dit of dat' bij mening geven
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 13:31
Uice
Uice is offline
Citaat:
Morgan schreef op 22-05-2007 @ 13:06 :
Maar Juice - onomatopees zijn niet woorden waarmee een geluid aangeduid wordt. Een onomatopee vereist dat de klank van dat geluid verwerkt zit in het woord - tikken of kraken of piepen of scheuren zijn dus onomatopees, maar roepen of zingen bijvoorbeeld niet.
Zo wordt het anders niet gebruikt. Als je een papier doormidden scheurt, klinkt het geluid dat dat maakt allerminst als 'scheur'. Dat staat er in stripverhalen vaak bijgeschreven, omdat 'scheuren' nu eenmaal het woord is dat ervoor bedacht is, maar dat puur willekeurig. Het had net zo goed 'snaap' kunnen zijn.
Oud 22-05-2007, 13:42
Suey
Suey is offline
toch..?
neen
chill
joh...
paling
sure
jeetje
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 22-05-2007 @ 14:31 :
Zo wordt het anders niet gebruikt. Als je een papier doormidden scheurt, klinkt het geluid dat dat maakt allerminst als 'scheur'. Dat staat er in stripverhalen vaak bijgeschreven, omdat 'scheuren' nu eenmaal het woord is dat ervoor bedacht is, maar dat puur willekeurig. Het had net zo goed 'snaap' kunnen zijn.
Dat is bij sommige woorden moeilijk te zeggen, omdat wij een bepaalde klank heel erg bij iets vinden passen (bv. scheur bij het geluid van scheurend papier). Als je bv. kijkt naar de nabootsing van dierengeluiden in verschillende talen, of andere onomatopees, dan zie je best grote verschillen. Dus het is vrij cultuur gebonden. Zodoende kan 'scheuren' best een onomatopee zijn; maar 't kan ook compleet arbitrair zijn.
Hetzelfde geldt voor woorden als glas, glad, glans, glibberig; is het echt toeval dat die woorden in het nederlands met gl beginnen?

Maar goed; ik heb altijd begrepen dat 'aargh' geen onomatopee is, maar een klanknabootsing. Net zoals knorknor geen onomatopee is. Boem, pets, tik, tak etc wél. Ik kan er natuurlijk naast zitten
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 15:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-05-2007 @ 15:14 :
Dat is bij sommige woorden moeilijk te zeggen, omdat wij een bepaalde klank heel erg bij iets vinden passen (bv. scheur bij het geluid van scheurend papier). Als je bv. kijkt naar de nabootsing van dierengeluiden in verschillende talen, of andere onomatopees, dan zie je best grote verschillen. Dus het is vrij cultuur gebonden. Zodoende kan 'scheuren' best een onomatopee zijn; maar 't kan ook compleet arbitrair zijn.
Ik ga van dat laatste uit. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat woord scheuren heet naar het geluid dat het maakt, want dat geluid is niet na te bootsen in letters, en 'scheuren' zou wel een hele waardeloze poging zijn.
Hetzelfde geldt trouwens voor knorren.
Oud 22-05-2007, 15:35
lawallan
lawallan is offline
misschien niet echt een stopwoord maar ik gebruik trouwens heel vaak, ook op plaatsen waar het niet hoort. Om een of andere reden zeg ik ook steeds vaker o mijn god maar dat probeer ik te onderdrukken.

Mijn broertje is de koning van de stopwoorden. Hij kan in 1 zin 3 ofzo's en 3 zeg maars gebruiken.
Oud 28-05-2007, 00:32
TopDrop
TopDrop is offline
Gruwelijk!!
Oud 28-05-2007, 13:39
tsh
tsh is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 28-05-2007 @ 01:32 :
Gruwelijk!!
Oud 28-05-2007, 13:44
Verwijderd
'paciência na mund'

'ben fed, tma lá, caga merde'
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 15:30
Uice
Uice is offline
Parafraseren gebruik ik nu ook vaak.

"Ik zal jou eens parafraseren."

"Moet je nou echt al dat water over hem heen parafraseren?"

"Parafraseer eerst je bord leeg."
Oud 28-05-2007, 15:53
tsh
tsh is offline
Citaat:
Juice schreef op 28-05-2007 @ 16:30 :
Parafraseren gebruik ik nu ook vaak.

"Ik zal jou eens parafraseren."

"Moet je nou echt al dat water over hem heen parafraseren?"

"Parafraseer eerst je bord leeg."
beter gebruik je dan smurfen:

ik zal jou eens smurfen
Oud 29-05-2007, 08:58
Verwijderd
Citaat:
tsh schreef op 28-05-2007 @ 16:53 :
beter gebruik je dan smurfen:

ik zal jou eens smurfen
neen, die is oud
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:11
WolterB
WolterB is offline
kut.
Oud 29-05-2007, 16:36
Verwijderd
guur. Als in: "Dat is pas guur!" (slaat nergens op eigenlijk)

en: "ik bedoel maar" op alles wat een ander zegt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:38
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik gebruik ook heel vaak soepel of smooth. Op de sarcastische manier.

Iemand klimt met moeite over een hekje heen.
"Soepel!"
Oud 29-05-2007, 16:45
TopDrop
TopDrop is offline
plofkap

Als in "Hou je plofkap!".
Oud 29-05-2007, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 22-05-2007 @ 16:13 :
Ik ga van dat laatste uit. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat woord scheuren heet naar het geluid dat het maakt, want dat geluid is niet na te bootsen in letters, en 'scheuren' zou wel een hele waardeloze poging zijn.
Hetzelfde geldt trouwens voor knorren.
'Scheuren' lijkt anders heel wat meer op het geluid van scheuren dan 'snapen'. Ik heb het speciaal voor jou nog eens geprobeerd en er moet tenminste een R in (wel een rollende of desnoods een keel-R! Voor zielige Randstadters is er inderdaad weinig klankovereenkomst) en een harde G. Dan vind ik scheuren geen gekke keuze. Arbitrair lijkt hij me allerminst.

Knorren is wel wat bezopen, ja. Of wat dacht je van 'kwaken' voor kikkers? Die kRaken. De Britten hebben dat duidelijk beter begrepen (to croak). Maar dat het bezopen onomatopeeën zijn, neemt niet weg dat ze wel als zodanig ontstaan zijn. (En kraken is voor deuren en planken natuurlijk ook een goede keuze).

Ik vind 'knerpen' trouwens een hele mooie, voor sneeuw

Laatst gewijzigd op 29-05-2007 om 21:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten