![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laten we dat onderscheid dus niet overboord gooien en de discussie niet laten verzanden. Overdreven gevoelens van vervolging en irrationeel verzet tegen elke vorm van politie zijn net zo goed een onderbuikgevoel als onveiligheid, het zou geen goed plan zijn op basis daarvan te debateren.
||
Citaat:
De overheid is er om ons te beschermen, zo ook moet ze ons tegen haarzelf beschermen. Het probleem met dergelijke regelgeving is dat ze maar al te vaak wordt uitgebreid en er maar zelden (duidelijke) controle op is. Zo denk ik aan de regelgeving die er in het kader van de 'terrorisme bestrijding' komt. Die wordt vaak nog maar moeilijk terug gedraaid en de kans bestaat dat ze op termijn niet meer uitsluitend voor dat doeleinde zal gebruikt worden, maar evenzeer voor dagelijkse politionele bezigheden. Zolang er een rechter aan te pas komt, kan ik het nog enigszins aanvaarden, maar wanneer die controle wegvalt, vraag ik me toch wel af waar we met bezig zijn. Er moet een (gezond) wantrouwen jegens de overheid zijn! |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Wat niet is, kan nog komen en dat wordt al te vaak in deze debatten voorgesteld als een samenzwering - iets wat het zeker niet is - of als een links-rechtstegenstelling. Wat vandaag door de overheid verworven is, wordt niet gauw meer door haar prijsgegeven. Ik pleit slechts voor een wantrouwen van de burger jegens de overheid. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Nee, dat is inderdaad volledig gerechtvaardigd. Zo kunnen we eventueel ook bij elke geslachtsrijpe man een DNA-staal afnemen, want die kan ook een vrouw verkrachten?! Citaat:
Hierbij verwijs ik graag naar mijn post omtrent de BOMwetgeving in België. Wetgeving die wel degelijk voor een Nederlander relevant is, want als jij morgen besluit in België rond te lopen, val jij eveneens onder die regelgeving. Die wetgeving valt natuurlijk nog terug te draaien, maar opdat moment moet de overheid toegeven dat het niet langer noodzakelijk is en komen de conservatieve krachten in stelling. Men moet dan immers als overheid toegeven dat een toekomstig incident wel degelijk mogelijk is en dat men op dat moment niet meer over die regelgeving zal beschikken. In dat opzicht is ze nog maar moeilijk terug te draaien. Mag ik jou even vragen, wat jij verstaat onder (te) verregaande opsporingsbevoegdheden? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Is het schending van de privacy om voetbalhooligans met gezicht in beeld te brengen? Misschien, maar het werkt verrekte goed. Stel dat Duitsland na de G8 top Nederland foto's toespeelt van de Nederlandse criminelen die naar de G8 top afreisden om geweld te plegen. Mogen die dan zomaar op tv? Natuurlijk, de opsporing van dermate geweldadige criminelen is zeer belangrijk. Bij dierenactivisten heeft men dit laten lopen, met als resultaat dat er veel aanslagen gepleegd worden door die mensen, waaronder de eerste politiek moord in drie eeuwen, en de AIVD er serieus achteraan moet zitten om hun dreiging binnen de perken te houden.
||
Citaat:
Jij was toch degene die samen met Rutte discriminatie wilden legaliseren?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Zoals aangetoond in het onderzoek waar Rutte opdracht voor gaf, waarna verschillende uitkeringen wegens fraude stopgezet werden. Het nut en de effectiviteit zijn onbetwistbaar, hoe vaak je ook de context overboord gooit om maar vooral racisme te kunnen roepen. Citaat:
||
Citaat:
AARLEM - VVD-leider Mark Rutte heeft als staatssecretaris van Sociale Zaken gemeenten aangezet tot rassendiscriminatie. Dit oordeel heeft de rechtbank van Haarlem geveld over een oproep van Rutte. ANP Hij vroeg begin 2003 aan gemeenten om inwoners van Somalische afkomst extra te controleren op fraude met bijstand. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken heeft zaterdag een bericht hierover in de GPD-kranten bevestigd. In 2003 was Rutte staatssecretaris op dat departement. Hij adviseerde toen de gemeenten om de ongeveer 25.000 Somalische inwoners te traceren en op eventuele fraude te controleren. Aanleiding waren enkele fraudegevallen waarin Somaliërs die in het Verenigd Koninkrijk werk hadden gevonden ten onrechte in Nederland nog een bijstandsuitkering ontvingen. Volgens de rechtbank in Haarlem was het verzoek van Rutte aan de gemeenten discriminatoir en in strijd met de grondwet. De rechtbank spreekt van "discriminatie naar ras, omdat het hier een groep mensen van Somalische afkomst betreft, ongeacht de nationaliteit van de betrokkenen". In een brief adviseerde toenmalig staatssecretaris Rutte hoe gemeenten inwoners van Somalische afkomst konden achterhalen door te zoeken op de geboorteplaats van hun inwoners. Zaten deze mensen ook nog eens in de bijstand, dan werd de gemeente geadviseerd hen extra te controleren. Zaak De rechtbank in Haarlem deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een Somalische man die werd gecontroleerd op fraude nadat hij op straat op grond van uiterlijke kenmerken door sociale rechercheurs staande was gehouden. De man weigerde vervolgens rechercheurs toegang te geven tot zijn woning, waarna hij zijn uitkering verloor. Hij vocht dit aan en heeft nu gelijk gekregen van de rechter. Volgens het ministerie van Sociale Zaken heeft de uitspraak geen gevolgen voor de praktijk. Gemeenten zijn sinds 2004 namelijk zelf verantwoordelijk geworden voor het opsporen van fraude met bijstand. Reactie Mark Rutte vindt dat gemeenten gericht onderzoek naar fraude moeten kunnen doen onder bevolkingsgroepen. Rutte zei dat zaterdag in een reactie op een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. "Blijkbaar is dat nu wettelijk gezien niet mogelijk. Het is hoog tijd om de wet te veranderen." Heb je het gelezen T_id? Je bent dus weer aan het liegen, ontkennen en weer onzin aan het verkopen. ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En dan met zo'n zwaktebod aankomen dat ik jou uitmaak voor leugenaar omdat ik weiger in te zien dat T_id de waarheid in pacht heeft, de rechter in deze ongelijk had, de grondwet verandert moet worden, discriminatie gelegaliseerd moet worden en mensen op grond van hun afkomst lastig vallen maar getolereerd moet worden. Jap, het is beneden alle peil dat ik een leugenaar uitmaak voor leugenaar en die vervolgens het onderwerp ontwijkt om hij niks tegenin heeft te brengen. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Er moest een onderzoek worden gedaan, daarvoor was een goede reden. Toevallig was het onderscheid waarop dat noodzakelijke onderzoek het beste te organiseren was er een op herkomst. Je zult ongetwijfeld weten dat de wet daarvoor een uitzondering maakt, en het is ook logisch dat dat geen discriminatie is. De grond waarop het onderzoek wordt gedaan is immers niet de afkomst, maar het objectieve vermoeden dat er bijstandsfraude werd gepleegd op grote schaal. Dat de rechter de objectieve noodzaak niet meewoog maakt het geen gebrek aan oorzaak. Mocht het zo zijn dat dit geen rechterlijke dwaling is en het vonnis stand houdt, dan is het inderdaad aan te raden dat de wet gewijzigd wordt zodat de objectieve noodzaak om een onderzoek te doen wordt meegewogen, anders is fraudebestrijding namelijk praktisch onmogelijk. Jompo, moet bijstandsfraude bestreden worden of niet?
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Beantwoord jij nu eens de vraag of bijstandsfraude bestreden moet worden. Dan is het vraagstuk van noodzaak ook direct duidelijk. Citaat:
||
Citaat:
vi·si·te·ren (ov.ww.) 1 ter plaatse of aan den lijve onderzoeken op smokkelwaar => inspecteren 2 onderzoeken op deugdelijkheid de man is onderzocht op deugdelijkheid, ja, je hebt het weer mis het lijkt wel alsof ik tegen de Klaagmuur hier aan t praten ben en visitatie? ![]() vi·si·ta·tie (de ~ (v.), ~s) 1 douaneonderzoek van vervoermiddelen en van vervoerde goederen 2 kerkvisitatie 3 [r.-k.] bezoek van Maria bij Elizabeth
||
Citaat:
Men vermoedt dat een bepaald gebied in een stad crimineel is en dus gaat men iedereen die daar rondloopt/naartoe gaat/... gaan fouilleren en in de gaten houden. Dit vind ik een beetje naar discriminatie ruiken hoor. Ik heb hier nu al een paar keer gezegd dat het niet is omdat een regel effectief is, dat hij ook gerechtvaardigd is. Ik denk trouwens dat we een beetje aan het afdrijven zijn ... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ouders & privacy. Emmy91 | 3 | 16-01-2010 12:16 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Big Brother? CaptainCaveman | 47 | 31-01-2008 10:16 | |
Psychologie |
privacy geschonden allysia1986 | 10 | 24-05-2006 23:21 | |
Psychologie |
Sabine Dardenne - Ik was twaalf en ik fietste naar school Verwijderd | 46 | 12-02-2005 12:55 | |
Privacy? Verwijderd | 25 | 25-01-2005 13:21 | |
Inbreuk op mijn privacy, discriminatie! Wat vinden jullie? Starley | 87 | 05-11-2002 11:00 |