Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Natuurlijk zijn er nog allerlei 'tussenvarianten', maar ik ben gewoon benieuwd. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar er is 'over nagedacht' dat je kennis ed toeneemt naarmate je ouder wordt: vrijwel alle tests zijn bedoeld voor een bepaalde leeftijdsgroep en bevatten binnen die groep verschillende normgroepen om het resultaat/de resultaten van iemand die onderzocht is, mee te vergelijken. Iemand van 6 wordt dus vergeleken met de normgroep voor 6-jarigen, iemand van 16 met de normgroep voor 16-jarigen. (Soms worden er groepen gemaakt en heb je dus bv. normgroepen voor 5-tot-7-jarigen ofzo, maar bij bv. de WISC (een veel gebruikte intelligentietest) is het per jaar (als ik het me goed herinner).) |
![]() |
||
Citaat:
Nee, het is niet zo dat het gemiddelde van iedere steekproef aangepast wordt naar 100. Daarnaast is IQ gecorrigeerd voor leeftijd. Bij volwassenen is dit alweer moeilijker, maar als je een steekproef van 500 eerstgeborenen van een jaar of 9 neemt en 500 tweede kinderen met een gemiddelde leeftijd van een jaar of 6 zou, als plaats in geboortevolgorde niet uit zou maken, het gemiddelde van beide groepen 100 moeten zijn. Dat is namelijk gebaseerd op een normscore voor die leeftijd. Bij volwassenen is het anders, maar bij kinderen zou het niet uit moeten maken.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het gaat er natuurlijk niet om dat 2 punten 'maar zo'n klein verschil is' en dat het 'niet te zien is', maar wat voor invloed een oudere broer/zus blijkbaar kan hebben. Of liever gezegd, het feit dat dingen voorgekauwd krijgen als je jong bent blijkbaar af kan snoepen van je intelligentie. Het is dan wel een heel klein verschil, ik vind het toch wel interessant.
Mijn zusje is een jaar jonger en ze had wel 2 fouten meer dan ik op de Cito-toets. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik ben enig kind
Maar mn vriendje is de oudste thuis en presteert in theorie het hoogte (uni, broertje HBO, jongste doet VMBO). Mja like, de HBO-er doet informatica, hij doet geografie. Oftewel totaal wat anders. Kortom, waar moet je het nou mee meten, er zijn zoveel meer factoren die bijdragen aan intelligentie dan alleen je IQ. Neem alleen al interesse. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik 140 Ja, en dat is waar. Mijn broertje heeft een verstandelijke handicap en daarmee ook een laag iq. |
![]() |
||
Citaat:
En de Wisc gaat per 3 maanden ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En ik heb de handleiding van de Wisc vaker gezien dan ik wilde ![]()
|
Verwijderd
|
Ik zou dat niet echt kunnen zeggen. Weet ook niet of je inzicht en slimheid af kan lezen aan een IQ test. Samen met mijn 2,5 jaar oudere zus hebben wij de hoogste opleidingen gedaan van ons gezin, maar wat zegt dat nou eigenlijk? Mijn zus zou nog hoger kunnen, maar dat trekt ze niet met haar ADHD. Ik zou het ook kunnen, en halen bovendien omdat ik de concentratie wel kan opbrengen, maar maakt mij dat slimmer dan haar? Maakt mij dat slimmer dan mijn 5 jaar oudere zus die meer van de praktijk is dan van de theorie? Maakt het mij slimmer dan mijn ouders? Is mijn zusje die MBO deed dan niet slim?
Want zowel van mijn ouders, mijn zusje, broertje, broer en zus kan ik ontzettend veel leren en zij weer van mij. Qua IQ test zou de één ongetwijfeld hoger scoren dan de ander, maar dan vraag ik me nog af wat dat daadwerkelijk zegt. |
![]() |
|
Ja, ik ben 14 en ga volgend jaar naar 5 vwo... had ook 550 voor m'n cito-toets zonder fouten.. maar m'n broertje is nou ook niet dom ofso, hij gaat nu met moeite over naar havo 2 (veel gepush van m'n ouders
![]() Maar er zijn verschillende manieren van intelligenter zijn: je kan bijv. een hoger niveau doen, maar je kan ook gewoon sociaal slimmer zijn... |
![]() |
|
![]() |
Ik ben het 3e kind en volgens alle testen intelligenter dan mijn 2 oudere broers. Ware het niet dat ik emotioneel ontzettend kwetsbaar ben en me dus vaak dingen zó aantrek dat ik dingen als school ontzettend kan verpesten...
![]() Daarbij heb ik dankzij een ongeluk met een vrachtwagen 2,5 jaar geleden een concentratieprobleem en is m'n geheugen behoorlijk slecht geworden. Vroeger kon ik uuuuren lezen, vooral de boeken van Baantjer gingen in 1 dag uit. Tegenwoordig mag ik blij zijn als ik onthouden heb waar hoofdstuk 1 van een boek over ging tegen de tijd dat ik bij hoofdstuk 3 zit, want daar heb ik dan 3 dagen over gedaan en dan is alles alweer weg gezakt.. Dus je kan wel intelligent zijn, maar als je niks kan onthouden en je niet kan concentreren (wat bij mij toevallig door een trauma komt maar ook vaak genoeg zonder trauma al aan de orde is) schiet je daar nog niks mee op.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik zou bij mij eerder zeggen dat het andersom is. Ik haal betere cijfers dan mijn broer. Maar dat kan natuurlijk ook betekenen dat hij luier is dan ik. En een klasgenote van mij die dus ook 2talig gymnasium doet en goeie cijfers haalt heeft een zus die havo doet. Maar goed, dat kan dus ook weer zeggen dat de oudste luier is.
No offence tegenover havisten, trouwens ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja ik merk wel duidelijk verschil. Maar ik ben hoogbegaafd blijkbaar, en mn zusje niet. Ik deed vwo op mn sloffen, zij moet best hard werken voor havo... en toch... zij weeeeet tenminste wat leren is, en wat plannen is want ik heb er nooit fuck voor moeten doen en volgend jaar zal dat wel anders zijn.
|
![]() |
|
Mijn broertje en ik schelen minimaal 30 punten, en ik denk nog wel een paar meer (maar ik weet zijn IQ niet).
Voor ons klopt het dus inderdaad. Voor mijn vriend en zijn zusje klopt het dan weer niet. Voor mijn moeder en haar oudere en jongere broer klopt het precies op volgorde denk ik. Bij mijn vader en zijn broer en zussen klopt er niks van. Tja, dat klinkt dus al behoorlijk willekeurig.
|
Ik ben wel slimmer dan mn zusje, stof pak ik sneller op. Maar zij is veel netter, veel meer inzet en altijd erg accuraat en regelsbewust. Terwijl ik een luide flikker was die weinig/niks deed en al dat gezeik met meedoen tijdens de gymles me gestolen kon worden.(maar wel cum laude geslaagd
![]()
|
![]() |
|
|