![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar OK, doe citaten dan in Arabisch. Maar de gewone tekst van de persoon die preekt die kan toch gewoon in het Nederlands! |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Je bekijkt het nu vanuit christelijk perspectief. Omdat christenen wel gewoon citeren in hun eigen taal uit de bijbel is dat "normaal" en wordt het als "geen probleem geacht". Prima, maar voor andere gelovigen is dit wel een probleem. ![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
(2) Misschien niet, maar waarom doet die gemeenschap het zelf niet. Wordt gewoon NEDERLANDER!!!!!!! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De islam moet gewoon eens flink moderniseren! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Beiden zouden heropgevoed moeten worden om ze in een samenleving te kunnen passen, maar goed, dat geheel terzijde.
||
Citaat:
||
Citaat:
Het gaat overigens niet om de trend, het gaat er om dat er nog meer dan genoeg exclusief in arabische gepreekt wordt, en dit een obstakel vormt voor integratie van met name de oudere generatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(excuses voor de vele taalfouten in het artikel, ik kopieer het echter letterlijk) "Allereerst kan worden vastgesteld dat er op papier erg grote verschillen zijn tussen eerste- en tweede- en derdegeneratiegroepen. De migratiegeschiedenis en persoonlijke eigenschappen zoals educatie en plaats op de arbeidsmarkt zorgen theoretisch voor verschillen in het takenpakket. Zo zal het sociale leven van eerstegeneratiemigranten grotendeels beperkt zijn tot het huishouden en familiebetrekkingen. Het onvoldoende beheersen en van de Nederlandse taal en gebrekkige sociale en ruimtelijke kennis spelen hierbij een rol. Het sociale pakket gerelateerd aan het takenpakket van de tweede generatie zou dan een meer gedifferentieerd karakter moeten tonen. Opvallenderwijs blijkt dat ook tweedegeneratie-immigranten meer en meer in het domein van de familiebetrekkingen terecht komen. Zij worden met de partner dusdanig opgenomen in de Turkse gemeenschap dat relaties opgebouwd in de bredere maatschappij teniet worden gedaan. Voor de derdegeneratie is het proces min of meer hetzelfde." Preken in eigen taal houdt dus het leren van de Nederlandse taal tegen. Wat als eerste relevant gevolg een obstakel vormt in de positie op de arbeidsmarkt. Tevens blijft men daardoor meer in eigen groep, waardoor integratie verhindert wordt, en zelfs teniet gedaan kan worden. Dit versterkende proces doet migranten mislukken in onze maatschappij. Als we daar iets aan kunnen doen, dan mag men zich niet verschuilen achter non-logica als "maar er wordt af en toe Nederlands gepreekt voor wie toevallig Nederlands leerde", het gaat om het verzachten van de problemen met de eerste generatie, het redden van de tweede generatie, en het voorkomen van problemen voor een deel van de derde generatie.
||
![]() |
Citaat:
Wat gaat mij dat aan? Ik mag toch mijn mening geven! Ik kom nooit in moskee? Nee, maar mag ik er dan geen mening over hebben? En waarom zijn er sowieso Marokkaanse en Turkse moskeeen? Is toch zelfde islam. Praat gewoon Nederlands. Ook in je kerk/moskee. Hou van dit land, wordt deel van ons en je hoort er 100% bij. Iedereen welkom. Maar wel aanpassen aub! ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moskee die aparte dienst houdt voor toeristen (bijv. in het Engels of Frans) vind ik wat anders. Dat is service voor bezoekers (mensen van buiten ons land). Er zijn geen Turken, Marokkanen enz... we zijn ALLEMAAL Nederlander! ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me van niet. Daarom, ook in moskee, zet dat Arabieren, Koerden, Turken, Pakistani... bij elkaar. Samen een moskee, dan moeten ze wel Nederlands met elkaar praten. En we moeten allemaal aan elkaar wennen. Dus ook een Turk met een Marokkaan, een Koerd met een Pakistani, enz.... Echt: samen leven, samen werken, samen naar school, samen uit.... De enige oplossing!! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Helemaal mee eens, en dat zie ik ook vaker gebeuren bij de vrijdagpreek, niet alleen marokkanen, maar ook surinamers, turken, pakistanen, afrikanen etc. bezoeken de moskee. En ja, ze praten met elkaar, ookal is het in gebrekkig nederlands (oudere generatie). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zie de link niet tussen een paar keer naar de moskee gaan en daar Arabisch horen + dagelijks leven [edit: zie mijn volgend antwoord aan mahdaoui]
||
Citaat:
||
Citaat:
kun je me eens vertellen waarom dit niet zou kunnen? Of bedoelde je willen? V.w.b. imams uit het buitenland, da's leuk voor een keertje, als introducé, maar niet als vaste prik elke preek weer in 't arabisch. |
![]() |
||
Citaat:
Daar komt bij dat niet alle buitenlandse imams extremist zijn, maar wel alle extremistische imams buitenlanders zijn. (m.u.v. de paar figuren waar men zo stom was hen de Nederlandse nationaliteit te verlenen, maar goed, je begrijpt waar ik op doel) Met het weren van hen sla je dus twee vliegen in een klap, een begin in het openbreken van het circuit dat integratie stopt en teniet doet, en geen buitenlandse extremisten meer.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je zou eens moeten zien hoe snel iemand een taal kan leren zodra het hem/haar niet zo makkelijk wordt gemaakt zijn moedertaal overal te gebruiken. Oh, en die vraag naar Nederlandse preken zal er nooit komen omdat ze nu wéér van huis uit /kinds af aan hebben geleerd dat preken in het Arabisch zijn. Ze verwachten dus niet anders meer. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En wat is 'alle''... Maar als je hier al jaren woont, hier bent geboren, dan wil je de preek toch in het Nederlands horen! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Aanrader overigens: Opiniestuk van Boris van der Ham in de NRC Next van woensdag de 18e waarin hij Vogelaars uitspraak met de grond gelijk maakt door te wijzen dat elke verworvenheid van het moderne Nederland uitsluitend uit de Verlichting afkomstig is, en op geen manier aan religie toe te schrijven is. Die gozer moet eens met Atzo Nicolai om tafel gaan zitten. Ze zijn wel gelijkgestemd geloof ik. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Angela Merkel had er nooit over mogen beginnen tijdens de Europese Top, als alle populisten in West-Europa dat nu voortdurend gaan gebruiken gaan mensen idd denken dat we hier ooit met een keppel rondliepen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PVV, Wilders, extreem rechts en de vrijheid van meningsuiting T_ID | 454 | 31-05-2009 23:57 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gemaakte verslag over de multiculturele samenleving smart_girl | 1 | 21-05-2008 21:34 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Verwijderd | 488 | 20-08-2005 23:14 | |
Algemene schoolzaken |
Ik vind islamitische scholen goed! *~SuPaHgIrL~* | 44 | 10-10-2003 20:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Europa tegenover de Islam Klager | 58 | 24-02-2002 22:31 |