Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2007, 15:38
blurred
blurred is offline
Ik eet geen vlees meer sinds kerstmis 1997. Een hele tijd daarvoor at ik al amper vlees en had ik het erover dat ik vegetarisch wilde gaan eten. Als we bijvoorbeeld een hamburger bij het eten kregen at ik daar maar een kwart van op. Ik was toen 12 en hoewel mijn vader mij nooit echt serieus nam op dat gebied deed mijn moeder dat wel. Met kerstmis gingen we gourmetten en omdat daar nou eenmaal grote hoeveelheden vlees bij komen kijken heb ik mijn moeder toen verteld dat ik eigenlijk helemaal geen vlees meer wilde eten. Zij zag dat al lang aankomen en omdat ze liever een gezond kind heeft dat met vegaburgers groot wordt in plaats van een groeiachterstand oploopt omdat ze weigert vlees te eten is het feit dat ik vegetarisch eet nooit een probleem geweest.

Ongeveer een half jaar na het stoppen met vlees eten ben ik gestopt met het eten van vis. Dat is ook nooit een probleem geweest omdat dat in het verlengde ligt van geen vlees eten. Mijn vader vond het een tijdlang belachelijk omdat hij vindt dat vlees ontzettend gezond is. Inmiddels eet ik lang genoeg vegetarisch om ook door hem serieus genomen te worden.

Ik accepteer en respecteer mensen die wel vlees eten, daarom zou het heel achterlijk zijn als zij mij en alle andere vegetariërs daar niet in zouden accepteren en respecteren. Je hebt het je familie vaak uitgelegd en toch willen/kunnen ze je niet begrijpen, heb je enig idee waar dat door komt?

Verder kan ik je alleen zeggen dat wanneer je iets echt niet wilt, je het ook echt niet moet doen. De volgende keer dus gewoon het vlees blijven weigeren, ook als daar ruzie door komt. Als je gewoon keihard blijft weigeren zal je familie op een gegeven moment toch moeten begrijpen hoe belangrijk het voor je is.
Oud 14-08-2007, 18:48
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
White Trash schreef op 13-08-2007 @ 23:35 :
Wat dacht je van stremsel in kaas en zuivelproducten zoals Valess ündsoweiter.

Verder lijkt me ontzettend goor als vegetariër om vlees uit je eten te pulken.

(Ik ben geen vegetariër, ter verduidelijking)
Ok als we het op die manier bekijken kun je dus ook geen kaas, melk, vla, ijs, jam en dergelijke meer eten.

Ik heb btw vandaag Tofu gekocht, om het eens te proberwn.
Oud 14-08-2007, 20:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Quantes schreef op 14-08-2007 @ 19:48 :
Ok als we het op die manier bekijken kun je dus ook geen kaas, melk, vla, ijs, jam en dergelijke meer eten.
Voor melk en vla wordt niemand doodgemaakt, voor de meeste kaas wel; stremsel komt immers uit de maag van een kalf. Ook voor gelatine moeten dieren dood. Het is dus wel degelijk een verschil.
Oud 14-08-2007, 20:57
Verwijderd
Citaat:

Ik heb btw vandaag Tofu gekocht, om het eens te proberwn.
Mijn nichtje is ook vegetariër en geen veganist maar eet wel kaas en andere zuivel producten met vegetarisch stremsel. Kost een beetje meer maar dan heb je wel wat. Ten slotte, als een kalf doden om iets uit de maag te halen 'mierengeneuk' is dan moet een biefstukje ook kunnen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 22:50
Vice
Vice is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-08-2007 @ 21:43 :
Voor melk en vla wordt niemand doodgemaakt, voor de meeste kaas wel; stremsel komt immers uit de maag van een kalf. Ook voor gelatine moeten dieren dood. Het is dus wel degelijk een verschil.
Ookal wordt het dier verschrikkelijk gemarteld, zolang het niet dood gemaakt wordt, is het niet erg.
Oud 15-08-2007, 01:44
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 14-08-2007 @ 16:23 :
Nou nou, zó bekrompen is dat nou ook weer niet hoor.
En daarbij, als je als vleeseter bij een vegetarier langsgaat, wordt er ook (meestal) geen vlees voor je bereid, maar verwacht dat je gewoon mee eet.
(Ik zou overigens wel apart koken, maar ik kook dan ook alleen voor goede vrienden, daar heb ik het wel voor over).
Ik niet. Maar dat komt omdat ik alleen met gezellige mensen omga en vegetariërs zijn niet gezellig. Mijn vriendin wel. Zij en ik eten graag grote stukken vlees, biefstukken en entrecôtes en dergelijke. Heerlijk. Niets beter dan een lekker bereid stuk tartaar of kogelbiefstuk Kan geen Valess of andere 'ease your vegamind'-troep tegenop.

Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 14:04
Verwijderd
Jam bevat trouwens geen gelatine, het wordt gelei-achtig door pectine.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 15:13
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Ik kan mezelf geen vegetariër noemen, maar eet wel vaak vegetarisch. Klinkt een beetje vaag, maar het komt er op neer dat ik niet zo van vlees hou en beter (+ gezonder) eet wanneer ik vleesvervangers neem.

Mijn ouders hebben er nooit echt een probleem van gemaakt. Mn moeder is er eigenlijk wel blij mee zelfs. Het klaarmaken van al dat vegetarische spul is zó makkelijk, je hoeft het vaak alleen warm te maken (gaar is het al). Veder is het voor haar ook geen extra moeite, voor henzelf maakt mn moeder stukjes vlees, voor mij iets anders.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 19:15
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wie vertelt je dat je na de grote dag dat je voor het laatst vlees at, nooit meer iets dierlijks binnen mag krijgen? ik eet ook vrij vegetarisch. maar als ik ergens eet, weiger ik vriendelijk een biefstukje, maar ik ga nergens vlees tussenuit vissen of stremsel checken ofzo. het ligt op je bord, jij hebt het niet aangeschaft en je gaat er niet dood aan.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 23:14
Uice
Uice is offline
Citaat:
Vice schreef op 14-08-2007 @ 23:50 :
Ookal wordt het dier verschrikkelijk gemarteld, zolang het niet dood gemaakt wordt, is het niet erg.
Wat een rare, onlogische conlusie. Ik zeg heb het er helemaal niet over of iets erg is of niet.
Bovendien worden koeien niet voor alle melk en kaas gemarteld.
Oud 15-08-2007, 23:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2007 @ 02:44 :
Ik niet. Maar dat komt omdat ik alleen met gezellige mensen omga en vegetariërs zijn niet gezellig. Mijn vriendin wel. Zij en ik eten graag grote stukken vlees, biefstukken en entrecôtes en dergelijke. Heerlijk. Niets beter dan een lekker bereid stuk tartaar of kogelbiefstuk Kan geen Valess of andere 'ease your vegamind'-troep tegenop.

[afbeelding]
Jaja, dat pseudoprovocerende vegetariërbashen kennen we nou wel.
Oud 16-08-2007, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 16-08-2007 @ 00:21 :
Jaja, dat pseudoprovocerende vegetariërbashen kennen we nou wel.
Jij weet niet wat gezellig is.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 16:20
Uice
Uice is offline
Tofu, dat is pas gezellig.
Oud 17-08-2007, 22:50
Verwijderd

Ik zou er wel een beschuitje mee willen eten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 09:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2007 @ 02:44 :

[afbeelding]

Aah, ik krijg meteen honger.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 11:50
Stefanie
Stefanie is offline
Ik eet geen vlees meer sinds 7 augustus. Al mijn hele leven lang ben ik een grote dierenvriend. Ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe dieren verwaarloosd en gemarteld worden, alleen omdat de mens zo egoistisch is om een stukje vlees op zijn bord te krijgen. Twee jaar geleden heb ik al eens geprobeerd om geen vlees/vis meer te eten, helaas was dit niet gelukt.

In de zomervakantie heb ik een programma op tv gezien over vegetarisme, wat me heeft overgehaald om definitief te stoppen met het eten van vlees en vis. Ik moet zeggen dat het niet eten van vlees en vis opzich niet lastig is, wat wel heel vervelend is, is dat er in ontzettend veel producten toch dierlijke ingredienten zitten, zoals dierlijk stremsel in kaas.

Ik verwacht niet van mezelf dat ik in één keer alles weet, maar beetje bij beetje probeer ik alles te leren, zodat ik verstandig en 'dierloos' eet. Ik eet nu tofu, vegetarische worstjes en gehakt en dat smaakt me prima. Mijn omgeving reageert soms wel raar, maar ik ben toch van plan om ermee door te gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 12:13
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Biokaas, eieren, vla en ijs Biokaas van de AH heeft iig vegetarisch stremsel.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 12:33
mystry
mystry is offline
Ik zie mezelf meer als een vagetariër omdat ik zo nu en dan wat vlees eet gemiddeld 1 x per 3 weken.
Dan wel Biologisch natuurlijk
Oud 25-08-2007, 12:43
Verwijderd
Citaat:
mystry schreef op 25-08-2007 @ 13:33 :
Ik zie mezelf meer als een vagetariër omdat ik zo nu en dan wat vlees eet gemiddeld 1 x per 3 weken.
Dan wel Biologisch natuurlijk
Ha, vagetariër, die hou ik erin
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 12:43
mystry
mystry is offline
Thanks

Laatst gewijzigd op 25-08-2007 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 16-08-2007 @ 00:14 :
Wat een rare, onlogische conlusie. Ik zeg heb het er helemaal niet over of iets erg is of niet.
Bovendien worden koeien niet voor alle melk en kaas gemarteld.
Nee, maar de koeien die voor melk gehouden worden, worden net zo goed met een jaar of 5 of eerder geslacht en opgegeten. Veel beter zijn die echt niet af.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 29-07-2007 @ 18:52 :
en zal ik nooit iets van bv. zijde kopen.
Ja arme rupsen Mijn complimenten voor het consequent zijn, hoor, maar...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 25-08-2007 @ 15:30 :
Ja arme rupsen
Een rups lijkt me niet minder dier dan een koe of een kip? Ik vind het een zielig en vooral ook ranzig idee dat die beesten levend in kokend water gegooid worden. Als een ander daar geen moeite mee heeft, best, maar ik heb dat wel.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2007 @ 16:17 :
Een rups lijkt me niet minder dier dan een koe of een kip? Ik vind het een zielig en vooral ook ranzig idee dat die beesten levend in kokend water gegooid worden. Als een ander daar geen moeite mee heeft, best, maar ik heb dat wel.
Oh, ik bekritiseer de meeste vegetariërs juist omdat ze niet consequent zijn, hoor (dus inderdaad bijv. wel zijde dragen of muggen doodslaan maar een koe zielig vinden) Ik heb alleen nog nooit gehoord dat iemand wél consequent was. Vandaar de verbazing.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 19:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
vegetariers met huisdieren in hokken, o m f g, over consequentie gesproken.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Quantes schreef op 13-08-2007 @ 16:39 :
Ik ben geen vegetarier, niet omdat ik vlees nu zo lekker vind dat ik het niet kwijt wil, maar gewoon omdat ik vegaburgers extreem smerig vindt. Als er betere en lekkerder alternatieven waren, zou ik die zeker eens proberen, en misschien wel vegearier worden. Op dit moment eet ik gemiddels eens per week een stukje Valess.
Het lijkt mij dat je dan eens wat anders moet proberen dan die vegaburgers. Ik vind die dingen namelijk ook meestal heel vies, en eet ze dus ook nooit, maar er zijn genoeg dingen die je kunt eten als eiwitvervanger.
(tofu (mits goed gekruid) paddenstoelen, noten, zaden, peulvruchten, falafel, kaas enz enz) Misschien is het aanschaffen van een vegetarisch kookboek of zo een idee, want het gaat er om dat je je een beetje een andere kookstijl aanleert, niet om het vervangen van een hamburger door een vegaburger.

Restaurants zijn inderdaad vaak waardeloos, al zijn er uitzonderingen. In Praag heb ik heerlijk (en goedkoop) gegeten in een vegetarisch restaurantje, echt hemels, kunnen kiezen tussen een stuk of acht dingen ipv één hoofdgerecht.

Laatst gewijzigd op 25-08-2007 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 20:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
sterker nog, er is leven mogelijk buiten vegaburgers. uitzondering als je veganist bent denk ik.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 25-08-2007 @ 21:05 :
sterker nog, er is leven mogelijk buiten vegaburgers. uitzondering als je veganist bent denk ik.
Júist dan toch?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 20:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Quis schreef op 25-08-2007 @ 21:10 :
Júist dan toch?
dan is er geen leven mogelijk .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 25-08-2007 @ 20:51 :
Restaurants zijn inderdaad vaak waardeloos, al zijn er uitzonderingen. In Praag heb ik heerlijk (en goedkoop) gegeten in een vegetarisch restaurantje, echt hemels, kunnen kiezen tussen een stuk of acht dingen ipv één hoofdgerecht.
Ik weet niet, vergeleken met het gebruikelijke menu van een groot stuk vlees, een zielig hoopje salade en een paar gebakken aardappeltjes vind ik het vegetarische aanbod vaak juist beter (hoewel beperkt). Casseroles en zo. Maar misschien ligt dat aan de restaurants die ik bezoek.

Laatst gewijzigd op 25-08-2007 om 20:47.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet, vergeleken met het gebruikelijke menu van een groot stuk vlees, een zielig hoopje salade en een paar gebakken aardappeltjes vind ik het vegetarische aanbod vaak juist beter (hoewel beperkt). Casseroles en zo. Maar misschien ligt dat aan de restaurants die ik bezoek.
Ik kom niet heel vaan in een restaurant dus ik zal wel net die keren ''pech'' hebben gehad of zo.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 10:17
Verwijderd
in de helft van de restaurants waar ik kom hebben ze 2 vegetarische gerechten: 1 met allerlei groenten en iets van nootjes erdoor, en 1 met bladerdeeg en kaas en vaak paddestoelen. Dat zijn allebei best lekkere gerechten, vooral die met bladerdeeg en kaas, maar wát een gebrek aan inspiratie!

In Scheveningen is trouwens een restaurant dat zichzelf op de menukaart omschrijft als 'een culinaire smaaksensatie!!!!!' of iets vergelijkbaars, en vervolgens als vegetarisch gerecht serveert: vegaburger met friet. En dan niet eens een spannende vegaburger maar zo'n smakeloze.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 11:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
En daarbij, als je als vleeseter bij een vegetarier langsgaat, wordt er ook (meestal) geen vlees voor je bereid, maar verwacht dat je gewoon mee eet.
De meeste vleeseters eten dan ook niet uit principe vlees omdat ze zo'n hekel hebben aan dieren.
Oud 30-08-2007, 11:55
Uice
Uice is offline
Wat betreft restaurants: de meeste restaurants waar de kok niet bereid is creatief te zijn en een vegetarisch gerecht te improviseren als er geen op de kaart staat zijn het toch niet waard om in te eten.
Oud 30-08-2007, 13:21
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Nou nou, zó bekrompen is dat nou ook weer niet hoor.
De reden daarvan is: een vegetarier eet geen vlees uit principe, een vleeseter eet wel alles, dus dan is het stukken makkelijker. Ook zal een vegetatier niet zo snel vlees kopen, wederom uit principe.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 13:23
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Wat betreft restaurants: de meeste restaurants waar de kok niet bereid is creatief te zijn en een vegetarisch gerecht te improviseren als er geen op de kaart staat zijn het toch niet waard om in te eten.
Daar heb je ook gelijk in, maar soms is dat lastig als je met een heel gezelschap gaat eten. Voor niet-vegetariers is het misschien een perfect restaurant.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 14:39
Verwijderd
Citaat:
in de helft van de restaurants waar ik kom hebben ze 2 vegetarische gerechten: 1 met allerlei groenten en iets van nootjes erdoor, en 1 met bladerdeeg en kaas en vaak paddestoelen. Dat zijn allebei best lekkere gerechten, vooral die met bladerdeeg en kaas, maar wát een gebrek aan inspiratie!
Dat heb ik serieus nog nergens gegeten.

Maar de meeste restaurants hebben wel één of twee vegetarische gerechten en anders is de kok vaak best bereid om wat aanpassingen te verrichten om het zo toch vegetarisch te maken. Zelfs de meeste steak houses hebben wel iets vegetarisch op de kaart staan en ook de Beerrestaurants doen er ook...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 14:43
Verwijderd
oh
ik zie die twee vooral vaak bij de wat luxere eetcafé's
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 14:46
Verwijderd
Citaat:
oh
ik zie die twee vooral vaak bij de wat luxere eetcafé's
Ik vind het trouwens wel jammer, want dat zou ik allebei best lusten. Waar ik kom hebben ze heel vaak één eetbaar gerecht en één gerecht met iets met tomatenpuree/-saus/-troep/-smurrie/-weetikhetwat.

Maar we hebben een vegetarische Chinees ontdekt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:01
Bloem
Bloem is offline
Haha, ik eet ook vaak de door Sarah genoemde dingen als ik uit eten ga, overigens niet eens alleen in eetcafé's maar praktisch overal Geitenkaas is trouwens ook populair in verscheidene variaties.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 16:58
HipxHeid
HipxHeid is offline
Ik ben snds mijn 10e al vegetarisch en als ik bij iemand ga eten dan verwacht ik niet meteen dat ze voor mij vegetarisch gaan koken want iedereen bij mij thuis eet voor de rest gewoon vlees als je dan besluit vegetarisch te worden moet je daar ook niet moeilijkover gaan doen eet gewoon de groentes ps Valess is goor Bah!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 17:32
Verwijderd
Pssst, HipxHeid: de punt en de komma zitten rechts onderaan op je toetsenbord.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 18:43
IcedEarth
IcedEarth is offline
Hoi, ik ben vegetariër en ook niet consequent. Wel kóóp ik kaas met vegetarisch stremsel, maar als ik in ergens pizza wil eten, eet ik dat gewoon ook al weet ik dat er hoogstwaarschijnlijk stremsel in zit. Ik pulk ook geen stukjes vlees uit gerechten, dan eet ik liever niets.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 21:53
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Maar we hebben een vegetarische Chinees ontdekt.
Waaaaaarrrr?
Oud 31-08-2007, 22:31
Stefanie
Stefanie is offline
Ik las van de week dat als je een echte vegetarier bent je eigenlijk ook geen mars, snickers en bounty mag, omdat daar ook dierlijk spul in zit...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:15
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik las van de week dat als je een echte vegetarier bent je eigenlijk ook geen mars, snickers en bounty mag, omdat daar ook dierlijk spul in zit...
Als er gelatine inzit zal een consequente vegetariër het inderdaad niet eten.
Oud 02-09-2007, 12:41
Kleedje
Kleedje is offline
Citaat:
Als er gelatine inzit zal een consequente vegetariër het inderdaad niet eten.
Dan ben je toch een veganist?
Vegetariers eten alleen geen vlees/vis
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:46
IcedEarth
IcedEarth is offline
@ Kleedje; gelatine zijn dierenbotten, en is dus echt het dier zelf, ik vind een echte vegetariër dit dus ook niet eet (eet het soms zelf ook wel, maar zou het niet kopen).
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:46
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Dan ben je toch een veganist?
Vegetariers eten alleen geen vlees/vis
veganisten eten toch ook geen eieren?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:49
Verwijderd
Citaat: