Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
maar als je nou wat duidelijker kan zijn waar ik onzinnig praat.. zou handig zijn. Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik heb geen diagnose,
maar ze hadden er, iig tot een aantal jaar terug, vast één kunnen stellen, als ik een onderzoek had gehad. Nu kom ik hier vooral omdat ik het interessant vind (psychologie én de denkwijze van mensen) en omdat hier nog aardig wat forummers zitten die hier 5 jaar geleden ook al zaten en ik nog graag wil weten hoe het met ze gaat enzo. dus volg ik dat af en toe ![]()
|
Verwijderd
|
Nu kom ik hier vooral vanuit interesse .. voor zowel psychologie als voor de mensen die in het LJH posten.
Ik kwam hier terecht nadat het Zwaarweer-forum ten einde kwam, en er een aantal hierheen 'verhuisden'. Echt posten waar ik mee zit en wat er speelt doe ik niet echt meer .. daarvoor vind ik dit forum te onoverzichtelijk en onpersoonlijk. |
![]() |
|||
Citaat:
en weetje ik had ook geen rommelige meid in je verwacht. Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik lees hier vooral, uit interesse (persoonlijk en vanuit studie). Ben zelf geestelijk gezond, afgezien van wat fobieën en ernstige introvertie (introvertheid?) ![]() Laatst gewijzigd op 10-09-2007 om 09:37. Reden: spelling! |
![]() |
|
Verwijderd
|
In eerste instantie kom ik hier af en toe eens spieken uit intresse. In mijn beroep werk ik hoofdzakelijk met mensen die een handicap, stoornis, syndroom en dergelijke hebben. Werk en privé gescheiden houden is altijd goed, maar over het algemeen kies je je beroep toch door de intresses die je hebt in je privéleven
![]() Ik vind het boeiend om te weten wat een mens drijft en dat kunnen veel verschillende dingen zijn, o.a. een stoornis. De intresse is nog meer aangewakkerd door een lading testen die losgelaten is op mijn familie met de uitkomst dat we voor het grootste gedeelte allemaal wel wat mankeren. Ik ben tot nu toe nog één van de weinigen zonder een stoornis. Er zijn mensen geweest die me wel 'verdacht' vonden, maar verder dan dat zijn ze nooit gekomen. (ha, ik zeg heel veilig 'tot nu toe', want je weet maar nooit wat de toekomst brengt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-09-2007 om 18:52. |
![]() |
||
Citaat:
Dat mag je op je lijstje zetten als officiële waarschuwing, voor de duidelijkheid.
|
kingeldingel ik ben het met je eens. (en aan de admins, k steun niet zijn taalgebruik..)
men roept deze dingen veels te snel. wat mij betreft is gekheid puur iets dat je jezelf aan laat praten (of jezelf aan praat.) bij de gevallen waar sprake is van een grote achterstand op sociaal & of psychisch gebied is het gewoon dat.. een achterstand.. dat maakt iemand niet gek, of psychisch ongezond.. enkel naar de maatstaven van deze samenleving. wel maakt het die personen zwak, ze hebben nl een minder grote kans van succesvolle voortplanting en een welvarend, gezond leven. gek en gezond.. zwak en sterk. we noemen ze gewoon gek omdat we niet willen toegeven dat ze zwak zijn.. nee daarvoor in de plaats zeggen we: je hebt een probleem, maar we kunnen je helpen het op te lossen als je dat echt wilt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
@ Inanis: Dan ben ik toch benieuwd welke stoornissen je dan in gedachten hebt. Want ik heel veel stoornissen, sterker nog, ik ken alleen maar stoornissen waarbij het absoluut niet aangepraat wordt. Het grootste gedeelte van mijn cliënten kan het niet eens aangepraat zijn, die zijn gewoon zo geboren. En dan kan je praten als brugman, die stoornis houden ze. In het beste geval leren ze er mee om gaan. De mensen waar ik mee werk zijn immers niet gediagnosticeerd en geplaatst in een instelling vanwege hun zweetvoeten.
Nu zal niet iedere gebruiker hier wonen en leven in een instelling, maar dat wil niet zeggen dat hun stoornis daarom gebaggitaliseerd kan worden tot iets wat je 'aangepraat' is. Je kan een probleem hebben met het woord stoornis, afwijking, syndroom of gekheid zoals je het zelf noemt. Maar het is een feit dat er bepaalde gedragingen voor alle duidelijkheid wereldwijd worden aangeduid met namen. Je kan tegen die namen aanschoppen, maar feit blijft dat ze bestaan, hoe je ze ook noemt. |
![]() |
||
Citaat:
maarja in zwaktes liggen soms interessante sterke punten verscholen. daarbij is t maar net waar je zelf genoegen mee neemt. @ Nala, wat hebben zweetvoeten met psychische stoornissen te maken? lichamelijke afwijking is meer de juist benoeming. eventuele geestelijke problemen die ontstaan dankzij de zweetvoeten worden wel degelijk aangepraat. omdat anderen er kritiek/commentaar op hebben en het slachtoffertje met zweetvoeten erdoor beinvloed raakt. en de mensen die bij de geboorte al een grote achterstand hebben op psychisch of sociaal gebied.. waar jij doelt op afwijkingen bij de geboorte, die hebben wel een achterstand maar geen 'psychische stoornis'. nee ze hebben een achterstand, dat zijn twee verschillende dingen. in deze maatschappij kunnen ze niet goed functioneren, daarom worden ze maar als gek bestempeld.. of als iemand met psychische stoornissen. maar het gaat niet om stoornissen, gewoon achterstanden. minder ver ontwikkeld. gekte is aanpraatbaar, een achterstand is een achterstand. mensen met een kleine tot middelmatige achterstand kun je gekte aanpraten. (achterstanden hoeven trouwens niet persé bij de geboorte te ontstaan, t kan ook in andere levensfases) en iemand met een te grote achterstand kun je geen gekte aanpraten. die zijn gewoon zwak en kunnen totaal niet voor zichzelf zorgen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Aan de ene kant ben je misschien wel een gezegend persoon. Alleen iemand die op geen enkele manier te maken heeft gehad met een stoornis, in welke vorm dan ook, kan stug blijven beweren dat het niet bestaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn mening over de stoornissen is een ander verhaal omdat ik zelf ervaring heb dat er wel snel geconcludeerd werd in mijn situatie. Ook heb ik ervaring met mensen waarvan ik soms het gevoel heb dat zij veel van hun gedrag afschuiven op dat gene ze hebben. Nogmaals excuus en ik zal beter beargumenteren voordat ik een reply geef in een psychologie topic. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Psyche beinvloedt het lichaam, dus het kan ook heel goed dat je door bepaalde gedachten en handelingen invloed hebt op je serotonine opname, dan nog vind ik niet dat je van een gekte/achterstand moet spreken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Eerst kwam ik hier uit interesse in de algehele psychologie, in de problemen die mensen hebben, wat daaraan te doen valt. Maar stiekem ook omdat ik me zelf heel rot voelde.
Ik weet niet of ik er nog steeds aan lijd, maar ik had ooit PTSS en mede daardoor een dysthyme depressie. Op zich is het wel weg, maar ik ga wel dieper "down" dan anderen als ik down ben en laat me sneller van de wijs brengen. Ik heb zelf het gevoel dat ik absoluut niet beter ben, omdat ik nog zo snel moe ben en zo, zo gestresst, soms zo naar droom, me soms zo rot voel. Het klinkt als normale dingen, maar ik herken inmiddels wel het verschil tussen je rot voelen en je depressief voelen. Het is gelukkig wel zodanig verminderd dat ik niet een leven leid dat van mindere kwaliteit is of zo. Misschien een klein beetje, maar niet noemenswaardig. En wat is bipolariteit? Google geeft niet echt een antwoord.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Behalve een tekort of opname probleem van serotonine, kunnen bv. depressieve en angststoornissen ook het gevolg zijn van fysieke problemen zoals bijvoorbeeld hyperthyreoidie of hypothyreoidie (en vast ook nog andere dingen, maar daar heb ik zo snel even geen voorbeeld van bij de hand).
|
![]() |
|
wow ik heb al jullie reacties gelezen, tof dat jullie zo openhartig zijn
![]() ik opende dit topic, omdat ik me zelf afvroeg waar de interesse voor de psyche van de mens vandaan komt. ik vroeg me af of deze interesse ontstaat wanneer mensen zelf tegen problemen aanlopen op psychisch gebied, of dat het gewoon "een" interesse is, net zoals sommigen geinteresseerd zijn in auto's, paarden of voetbal.... zelf heb ik geen stoornis, maar ben wel vaak onzeker. krijg ook wel vaak te horen dat t nergens voor nodig is, maar zoek vaak bevestiging bij anderen, en ben ook erg gevoelig voor wat anderen van me vinden. heeft ook wel een stukje met mijn verleden te maken, ben meermalen mensen kwijtgeraakt van wie ik dacht dat het echte vrienden waren, en ik liep vervolgels met een enorm schuldgevoel en een zelfbeeld van nul komma nul.... ook heeft een meisje.....vrouw van 30 eens mij verteld dat ze borderline kenmerken bij mij zag..... vervolgens heeft ze me aan de kant gezet als vriendin. later bleek dat ze zelf van alles "mankeerde" en liep ook bij de psych voor traumaverwerking in combi met depressiebehandeling. volgens mijn ouders was het gewoon projecteren wat ze deed, ze herkennen geen borderline bij mij, ook niet na het lezen van de kenmerken van borderline... mn familie: mn pa heeft liche depressieve klachten en een vrij lichte vorm van adhd. hij heeft hier in het dagelijks leven weinig tot geen last van, functioneert op zn werk prima. maar staat wel bekend als een "grappige druktemaker" mn broer heeft een wat ernstigere vorm van adhd, heeft alle kenmerken en heeft het op het gebied van werk wat moeilijker. hij is normaal begaafd, maar raakt steeds zn baan kwijt. is ook zeer impulsief en kan bijzonder agressief reageren als iets hem niet aanstaat (heel plotseling, het is ook zo weer over) ten slotte mijn interesse in psychologie: ik werk met verstandelijk gehandicapten met onder meer autisme en ernstige gedragsproblemen (voornamelijk agressie) en ik vind het een erg interessante doelgroep om mee te werken (het klinkt heel zwaar, maar het heeft ook zeker leuke en grappige kanten) mijn interesse in autisme is ontstaan toen ik als zestienjarige verkering had met een jongen met asperger. ik snapte er toen niks van wat die stoornis dan inhield, en ben zo steeds meer geinteresseerd geraakt in dat soort zaken, en toen maar spw gaan doen.... ![]() maar blijf reageren, ik vind het erg interessant om jullie verhalen te lezen, herken er soms dingen in en vind soms antwoorden..... |
![]() |
|
Ik heb borderline en afhankelijke trekken. Behoorlijk irritant. Dat was in een manier wel de reden dat ik hier op t forum terecht kwam, omdat ik een tijd alleen maar thuis was en niets te doen had. Dan ga je maar af en toe een beetje lezen en op een gegeven moment ga je er elke keer naar terug.
|
![]() |
Ik snap dat mensen zeggen dat mensen zichzelf een stoornis aanpraten, want dat gebeurd soms ook. Ik was laast bij een psycholoog samen met een vriendin, die vriendin zei dat ze alles op zichzelf betrok. De psychologe pakte een boek waar veel stoornissen in staan en noemde de 'symptonen' op, zonder te zeggen welke stoornis het was. Wij herkenden onszelf allebei in bijna al die stoornissen. Maar goed, we hebben die stoornissen natuurlijk niet allemaal. Alleen bijna alle symptonen heeft elk mens wel eens, het zijn allemaal menselijke dingen, alleen bij een stoornis zijn die dingen veel extremer, zo extreem dat ze je functioneren en dagelijks leven beinvloeden.
Nu er grote bekendheid is over vele stoornissen, nu je overal op internet informatie kan vinden over stoornissen, zullen veel mensen zich in dingen herkennen en op die manier denken dat ze zo'n stoornis hebben. Er zijn ook zo veel stoornissen, ik ken meer mensen die een stoornis hebben dan mensen die 'normaal' zijn, dat ik me soms afvraag of niet iedereen gewoon een stoornis heeft. Daarnaast geven hulpverleners ook vaak een diagnose zonder uitgebreid onderzoek. Maargoed, er zijn zat mensen die echt een stoornis hebben natuurlijk, waarbij het echt het functioneren en dergelijke beinvloed. Ik heb in het verleden de diagnose depressie en eetstoornis gekregen. De depressie zoals ik hem destijds had is weg. Ik ben niet meer zwaar depressief, en de hele tijd. Ik heb mijn depressieve periodes, maar het heeft geen tot weinig invloed op mijn leven meer. Die eetstoornis is er misschien nog wel, maar ook dat beperkt me niet meer. Een aantal maanden geleden heb ik de diagnose ADD gehad. Daar ben ik wel blij om, omdat de onrust in mijn hoofd en mijn gebrek aan concentratie wel mijn functioneren bepaalden. Nu gebruik ik daar ritalin voor en kan ik weer normaal mijn ding doen. ![]() Ik ben hier omdat ik psychologie interessant vind. Vind het leuk meningen van anderen te lezen, of te zien waar anderen mee zitten, daar over na te denken. Doe ook een studie in die richting. Daarnaast vind ik het fijn om dingen van me af te schrijven in het lucht je hart topic.
|
Verwijderd
|
Ik vraag me inderdaad ook wel eens af of we niet te ver doordraven; mensen kunnen soms niet meer zonder medicatie in de samenleving functioneren, terwijl heel veel mensen in die samenleving ook die medicatie nodig hebben.. misschien kunnen veel mensen niet goed functioneren omdat de samenleving zelf gewoon niet goed in elkaar zit (misschien te hoge eisen stelt). Ik ben er wel bang voor dat mensen straks pas 'normaal' zijn als ze medicatie slikken, bijvoorbeeld, de omgekeerde wereld dus...
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|