Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2007, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Allochtoon is iemand van buitenlandse geboorte (of diens {klein-}kind) die in Nederland woont, een Buitenlander is iemand die in het Buitenland woont.
Heel leuk, kerel, maar ik vroeg het jou niet.
Heb namelijk het idee dat nala totaal niet weet waar ze over praat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2007, 23:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Doe even heel erg normaal, alsjeblieft, ik kan niet tegen dit soort opmerkingen
wat is 'normaal'?
en dat van die buitenlanders was niet discriminerend bedoeld. Mensen die vanuit warmere landen naar nederland komen hebben vaak vanaf half september tot half april last van een winterdip. Dat herken ik enorm in mijn stiefmoeder en haar vrienden, maar ook in andere mensen die uit een warm land hierheen verhuisd zijn (zelfs mijn buurvrouw die alleen de eerste vijf jaar in suriname heeft gewoond, en al 45 jaar hier woont; ze is toch gewend aan dat klimaat).
zo. beter?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 05:39
Gaara
Gaara is offline
Nergens last van ^^
Oud 12-11-2007, 09:04
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
wat is 'normaal'?
en dat van die buitenlanders was niet discriminerend bedoeld. Mensen die vanuit warmere landen naar nederland komen hebben vaak vanaf half september tot half april last van een winterdip. Dat herken ik enorm in mijn stiefmoeder en haar vrienden, maar ook in andere mensen die uit een warm land hierheen verhuisd zijn (zelfs mijn buurvrouw die alleen de eerste vijf jaar in suriname heeft gewoond, en al 45 jaar hier woont; ze is toch gewend aan dat klimaat).
zo. beter?
Dat van die buitenlanders zal niet het probleem zijn maar misschien wel de opmerking over aandachtshoeren.
Dat was ook echt een regelrechte kut opmerking Alsof je er voor kíest op een depressie te hebben ofzo, want dat is zo leuk...
Oud 12-11-2007, 09:51
Verwijderd
tis precies wat Andijvie zegt. Minder energie, futloos en op doordat ik gewoon niet lekker in mn vel zit, voel ik me ook onzekerder.

Ik ga eens in de zoveel tijd onder de zonnebank. Lekker warm en beeld me dan in dat ik opt t strand in Hawaii lig.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 10:19
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
He bah, winter.
Ik heb dus ook zo'n fijne EnergyLight, zoals die lamp officieel heet. Moet er maar weer achter gaan zitten. Plus veel sporten en vitaminepillen slikken, dan kom ik wel wat blijer de winter door
Ik heb voornamelijk last van moeheid, al om acht uur mijn ogen niet meer open kunnen houden. Mijn hele ritme is sinds de wintertijd ook helemaal van slag.
Oud 12-11-2007, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Heel leuk, kerel, maar ik vroeg het jou niet.
Heb namelijk het idee dat nala totaal niet weet waar ze over praat.
Gast, zelf uit je bek gaan lullen is dan ook niet de oplossing.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 15:31
Malossi
Malossi is offline
Hmm... Zou het misschien ook een oorzaak kunnen zijn dat ik dit jaar niet op vakantie ben geweest dat het zoveel eerder begint... ? Normaal kreeg ik dit altijd rond de kerst, en dan maakte de kerst en oud en nieuw enzo het allemaal wel weer goed en was er niks aan het handje. Ik voel me nu alleen lamlendiger, slaap meer, drink meer, rook meer, en doe minder belangrijke dingen zoals studie
Oud 14-11-2007, 08:50
24/7
24/7 is offline
Hmmmm.... ik zit momenteel in Finland. En ook nog eens behoorlijk noordelijk. Zon komt nu halverwege november pas tegen 08.00 op en gaat er al net na 15.00 weer vandoor. En het wordt straks nog erger. Ook niet altijd even leuk natuurlijk. Maar ik probeer het gewoon heel gezellig te houden in mijn huisje hier. 's avonds lekker de kaarsjes aan. Leuke decoratie en mezelf gewoon lekker bezig houden, werken, schoonmaken, wandelen, digital painting etc. etc. Vooral niet gaan zitten kniezen. Woon er nog niet zo lang, dus zoveel vrienden heb ik hier nog niet. En mijn collega's zijn aardig hoor en ik kan het prima met ze vinden, maar dat zijn weer niet het type mensen waar ik snel een biertje mee zou gaan drinken. Zit er overigens wel aan te denken om zo'n daylight lamp aan te schaffen. Tis toch wat gezelliger als het overdag ook gewoon volledig licht is.
Oud 14-11-2007, 14:24
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Zit er overigens wel aan te denken om zo'n daylight lamp aan te schaffen. Tis toch wat gezelliger als het overdag ook gewoon volledig licht is.
De lamp die ik bedoel (EnergyLight), daar mag je maar maximaal 30 minuten achter zitten per dag (op volle sterkte), dus dan heeft het niet zoveel nut
Oud 14-11-2007, 15:06
Verwijderd
Citaat:
De lamp die ik bedoel (EnergyLight), daar mag je maar maximaal 30 minuten achter zitten per dag (op volle sterkte), dus dan heeft het niet zoveel nut
Ik heb ook een EnergyLight, en in de handleiding staat dat je er zo lang voor mag zitten als je wil, maar beter niet na een uur of 20 's avonds, omdat je anders moeilijk in slaap valt. Op de lamp zelf staat dat je bij een afstand van 20 cm tot de lamp minimaal 30 minuten er voor moet zitten voor effect, bij een afstand van 40 cm is dat minimaal 1 uur en bij een afstand van 60 cm is het minimaal 2 uur.
Ik heb hem op m'n bureau staan en werk er bij, af en toe even in het licht kijken (dat moet, is niet slecht voor je ogen).
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:19
Verwijderd
Heeft er trouwens wel eens iemand met een psycholoog gepraat om (of over) SAD en zo ja, had dat nut?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:44
Verwijderd
Ik heb niet echt een winterdepressie, maar voel me toch wat nuttelozer, ben snel moe, sneller aangebrand, sneller emotioneel etc.
Ik heb het wel met name als ik vroeg op moet staan, dan heb ik wel de hele dag last overal van.

Terwijl ik de herfst en de winter eigenlijk de leukste seizoenen vind.

En zo'n lamp, waar kan ik die krijgen? Of is dat op "doktersrecept"?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:45
Verwijderd
Neuh, ik heb nooit last van depressies. Misschien dat ik soms -onbewust- minder energie heb door gebrek aan daglicht (alhoewel ik wel een avondmens ben) maar dat heeft geen invloed op mijn gesteldheid.

De winter vind ik juist vanwege de feestdagen een periode van gezelligheid. Pas als die feestdagen voorbij zijn (begin van het nieuwe jaar) begint pas het idee van: "bleh, was dat het alweer? krijgen we die saaie lente zometeen weer ;\"

Ik heb trouwens zo'n daglichtlamp in werking gezien (als wekker dan), best een gaaf ding. En er zaten vogelgeluidjes bij
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 16:26
Verwijderd
nou ik heb em te pakken hoor, god wat ben ik moe
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 13:41
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik heb ook een EnergyLight, en in de handleiding staat dat je er zo lang voor mag zitten als je wil, maar beter niet na een uur of 20 's avonds, omdat je anders moeilijk in slaap valt. Op de lamp zelf staat dat je bij een afstand van 20 cm tot de lamp minimaal 30 minuten er voor moet zitten voor effect, bij een afstand van 40 cm is dat minimaal 1 uur en bij een afstand van 60 cm is het minimaal 2 uur.
Ik heb hem op m'n bureau staan en werk er bij, af en toe even in het licht kijken (dat moet, is niet slecht voor je ogen).
Volgens de gebruiksaanwijzing:

De aanbevolen duur van het lichtbad hangt af van de behandelafstand:
- ongeveer 2 uur bij een afstand van 60 cm
- ongeveer 1 uur bij een afstand van 40 cm
- ongeveer 30 minuten bij een afstand van 20 cm

(Ik heb zelf de EnergyLight met instelling van lichtintensiteit en afstand, daarbij geeft het display automatisch 30 minuten weer en gaat de lamp ook uit na die 30 minuten )

Herhaal de lichtbaden totdat u zich beter voelt. Verbeteringen treden gewoonlijk binnen een week op. Tijdens de donkere periode van het jaar mag u het lichtbad zo vaak herhalen als u maar wilt. Neem een lichtbad op minstens 5 achtereenvolgende dagen.
Bedoelen ze het lichtbad zo vaak herhalen als u maar wilt:
- per dag (dus meerdere keren 30 minuten)
- per seizoen (dus een lichtbad van bv 30 dagen).
Ik dacht namelijk het laatste, vandaar dat ik dacht maximaal 30 minuten per dag
Oud 15-11-2007, 13:42
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
En zo'n lamp, waar kan ik die krijgen? Of is dat op "doktersrecept"?
Een vriendin van mij ging daar speciaal voor naar het ziekenhuis, en uiteindelijk kreeg ze er ook eentje thuis te leen.
Ikzelf heb hem gekocht voor (ik dacht) €230. Dan heb ik wel de luxere uitvoering (dus niet alleen een aan/uit knop, maar ook instellen van lichtintensiteit).
Oud 15-11-2007, 14:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Een vriendin van mij ging daar speciaal voor naar het ziekenhuis, en uiteindelijk kreeg ze er ook eentje thuis te leen.
Ikzelf heb hem gekocht voor (ik dacht) €230. Dan heb ik wel de luxere uitvoering (dus niet alleen een aan/uit knop, maar ook instellen van lichtintensiteit).
Dat is wel duur! Dan zijn mijn ouders vast niet zo blij als ik die voor Sinterklaas vraag. Maar er zijn dus ook goedkopere.

Ik ben dit jaar eigenlijk niet eens heel erg moe, tot nu toe dan. Ik wil wel het liefst de hele dag in bed liggen, maar als ik er eenmaal uit ben, gaat het wel. En ik vind het een beetje verwarrend, ik weet niet zeker of ik een winterdepressie heb, misschien is het gewoon toeval dat ik me elke herfst zo rot voel.

@Morgan: Mijn soort van psycholoog weet wel dat ik er misschien last van heb, maar nam dat een beetje ter kennisgeving aan. Ik denk niet dat ze er veel mee kunnen omdat het zo'n lichamelijke oorzaak heeft. Je kan je wel van tevoren voornemen je er niet in laten meeslepen of zo, maar op het moment zelf lukt dat meestal toch niet echt.
Oud 15-11-2007, 14:58
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De goedkope versie van de EnergyLight is dacht ik zo'n €180
Er zijn ook lampen van andere merken, maar die bevatten dan meestal wel philipslampen
Reageren

Regels voor berichten