Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2007, 09:07
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ieke,

Goede reatie. Je geeft echter allemaal argumenten VOOR een systeem van echte solidariteit:
Ik denk dat je mijn stuk niet goed gelezen hebt, want het is volledig onbetaalbaar om dat te doen.

Citaat:
(1) Je weet niet wat je gaat krijgen? Nee, inderdaad. Dus daarom gewoon maar alles verzekeren toch? En al helemaal niet ene wel en andere niet in basispakket, want... ik weet toch immers niet wat ik ga krijgen!?
Dat kan niet. De gezondheidszorg is schaars. (Ik neem aan dat je wel weet wat dat is)

Citaat:
(2) Keuze wat er wel en niet in moet.... Tja, waarom ene wel en andere niet? Is allemaal arbitrair.... Maar ik en jij en T_ID kunnen wel tegen aanlopen dat iets er niet inzit wat we nodig hebben. Oplossing: gewoon alles erin!
Jij DENKT dat het helemaal abitrair is. Dat is gewoon niet zo. Je moet een afweging van kosteneffectiviteit maken, zodat je voor het minste geld de meeste zorgwinst hebt omdat je geld en middelen niet onbeperkt zijn.
Hier zit wel een raar iets in, zuiver aanhouden betekent o.a. geen transplantaties, maar dan gaat er weer een soort van 'zieligheidsfactor' meespelen. Als mensen erger ziek zijn willen we meer geld voor ze uitgeven, maar dat betekent wel dat er aan de voorkant iets weg moet. Neem voetschimmel. Daar heb je met relatief weinig geld grote gezondheidswinst (je kan namelijk alles in bepaalde maten nemen om het met elkaar te vergelijken) Dat gooi je er dus uit, met waarscheinlijk nog een aantal andere dingen, met als reden dat mensen best zelf hun zalfje bij de drogist kunnen kopen, het niet zo duur is en je kan mensen die een harttransplantatie nodig hebben wel helpen.
Ik zeg al, ik ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken. Dit is dan nog een relatief simpele, maar het gaat hier wel om.

Citaat:
(3) Je kan je toch gewoon verzekeren (T_ID). Ja, nog wel, maar... waarom moet ik me sowieso bijverzekeren omdat wat ik heb, er niet in zit. En maakt mijn buurjongen veel meer kosten, maar hij hoeft niet bij te verzekeren, want dat van hem zit er wel in... op volstrekst ARBITRAIRE gronden.
Dat laatste is niet waar en omdat jou ding er net niet in zit maak je er een probleem van. Beetje jammer. Ja, het is kut voor je, maar je kan je erop bijverzekeren (en de meeste aanvullende zijn niet echt duur)

Citaat:
(4) Laat me dan echt kiezen... nu betaal ik voor dingen die ik nooit nodig ga hebben (ja, dat hoop ik dan maar.... ) en wat ik wel nodig heb (helaas, dat is NIET eigen keuze) daar moet ik zelf bovenop voor betalen. Tja, is wel een of ander...
Als je dat gaat doen heb je een systeem wat niet werkt. Je hebt in verzekeringen nu eenmaal ook mensen nodig die meer opleveren dan ze kosten om de mensen die meer kosten dan ze opleveren te compenseren.
Ziekte is voor een deel random, jij weet niet wat jou gaat gebeuren. Dus je hebt een echt basispakket nodig om mensen voor de gewone dingen te kunnen behandelen en wat erin gaat is een moeilijke keuze op bepaalde vlakken.
Je zal dus altijd betalen voor dingen die je als je terug kijkt op het einde van je leven, nooit nodig zal hebben. Maar dat kan je nu niet weten.

Citaat:
Ik wil gerust betalen. Veel zelfs, ben echte SP-er... maar als je dus pech hebt dat je slecht gebit hebt, dan moet je dat zelf maar regelen (en T_ID, de verzekeraars gaan ECHT moeilijker doen... niemand wil klanten die kosten maken, en gelijk hebben ze!).
Heb je slechte huid dan krijg je alles betaald! Nog minder gedoe en administratie ook!

Dus twee mensen hebben iets waar ze niks aan kunnen doen.

Ikke: extra betalen / meer gedoe / meer administratie
Ander: niet extra betalen / geen extra gedoe / niet meer administatie

He, dat is raar?
Ik vind je vergelijking met huid nogal raar. Ja, je kan genetisch ook een risico hebben op huidziekten, net als op een slecht gebit. Maar op je gebit hebben de meeste mensen meer invloed dan op je huid. (Je hebt nu eenmaal pechvogels die gewoon echt een beroert gebid hebben, die even buiten beschouwing gelaten)
Dus de vraag is wat je gaat doen met het geld wat je hebt. Je kan de hele tantartsding erin doen, wat betekent dat je ws of een hoop meer moet gaan betalen of andere dingen eruit gooien. Daarbij zullen de meeste dingen zijn doordat mensen lui zijn met poetsen, iets waar ze zelf invloed op hebben. Dus dat betekent dat je een heleboel geld gaat uitgeven aan mensen die er wel wat aan kunnen doen en daar dus ook een klein groepje mee gaat helpen die er niks aan kunnen doen. Een hoop geld meer uitgeven aan een klein groepje zielige mensen.
Ik ben blij dat ik het niet hoef te beslissen en ik vind dat er best over tantartskosten te discusieren valt, maar ik begrijp wel waarom niet alles erin kan zitten. Dat is kut voor de mensen die net de pech hebben dat ze iets hebben wat erbuiten valt, maar wat er ook buiten valt, overal kan je wel een paar zielige mensen vandaan halen en die in NOVA oid zetten om een zielig verhaal te vertellen en prompt willen we die ook helpen. Dat snap ik wel, maar het KAN gewoon niet. Beetje relistisch blijven is wel zo gezond.

Wat stel je je voor bij een echt solidariteitssysteem? Alles erin? Hoe denk je dat te betalen en waar haal je de andere middelen vandaan? Hoeveel van het BNP wil je uit gaan geven aan gezondheidszorg?
Iets waar alles in zit kan leuk klinken, maar is totaal onhaalbaar en ook onwenselijk als je een beetje nadenkt. Kut voor de dingen die er net buiten vallen, maar keuzes moeten gemaakt worden.
Oud 14-11-2007, 09:21
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Maar Ieke, het GAAT nou juist om die arbitraire keuze. Al zat wat ik had er wel in, feit blijft dan toch dat systeem ONEERLIJK is!
Ik zal ook niet ontkennen dat het systeem in zekere mate oneerlijk is. Maar ik zie wel in dat het niet anders kan en ik denk dat er een redelijk evenwicht gevonden is.

Citaat:
En dan nog iets:

Vroeger betaalde iedereen mee aan tandarts. Dus de 100% betaalde mee aan kosten tandarts. Nu nemen mensen met goed gebit geen tandarstpakket, dus laten we zeggen, nu betaalt 60% mee.
Maar de kosten blijven zelfde (nou ja, gaan elk jaar omhoog). Dus minder mensen moeten zelfde bedrag op gaan brengen. Dat is toch onlogisch. Dat is niks besparing.
Dat is geld weghalen bij een, en verplaatsen naar ander.
Het is niet zo dat die overige 40% helemaal niet naar de tantarts gaat en nooit iets heeft op dat gebied en het wil ook niet zeggen dat die 60% verschrikkelijke tantartskostenvreters zijn.

Citaat:
En niet alles kan er in? Why not! Ik bedoel, we zeggen toch ook niet: we nemen alleen asielzoekers uit Europa, want ja, die uit rest van de wereld kosten meer om in te burgeren en zo?
Gaat toch om: wat is nodig? En DAN pas de kosten?
Helaas voor jou niet helemaal. We geven nu al zo ongeveer 10% van ons BNP aan gezondheidsdingen uit, hoeveel wil je uitgeven?
Je hebt 3 fasen in gezondheidszorg en de bekostiging daarvan. Eerst is het een klasse gedoe en je kan helemaal weinig mensen hebben. Dan komt de toegankelijkheid en wil je iedereen gaan helpen. Maar met deze toegankelijkheid stijgen de kosten explosief, dus moet je over naar de laatste fase en dat is kostenbeheersing en zo veel mogelijk gezondheidswinst.
We zitten nu in de overgang naar de kostenbeheersing. Jij snapt ook wel dat je niet door kan gaan met die explosieve stijging van de kosten. Alleen maar denken van we willen alles en kosten komen nog wel eens werkt niet.
Zorg=schaars. Dat moet jij ook snappen. Niet alleen in geld, maar ook in andere middelen (als in artsen, verpleegkundigen, medicijnen, bedden etc etc). Dus je wil zo veel mogelijk doen met de middelen die je tot je beschikking hebt. Daar kan jij het ook niet anders dan mee eens zijn lijkt me. Maar dat heeft wel de consequentie dat je niet alles kan doen wat je wil, omdat de middelen beperkt zijn.

Citaat:
Kostenbesparingen: prima!

Maar maak het niet voor een gezonde goedkoper, en daardoor zieke meer laten betalen. KOM NOU!

Het is gewoon asociaal!
Volledig sociaal bestaat gewoon niet en is totaal onhaalbaar. Leuke utopie maar wees eens realistisch.
Oud 14-11-2007, 09:28
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
tja, als de belastinginspecteur uit de school klap over wie zn belasting betaald heb je hetzelfde. Ook maar afschaffen dan?
Dit kan je niet vergelijken, belastingontduiking is strafbaar, niet donor zijn is niet strafbaar.
Oud 14-11-2007, 10:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oplossing: gewoon alles erin!
Als je dat wilt, kun je aanwijzen waar we, zonder de gehele economie of een sector van de staatsuitgaven te ruineren, de € 20-30 miljard per jaar vandaan gaan halen die dat kost?

Ik verdom het bovendien principieel om premie of belasting te betalen voor de liposuctie van een vreetzak zonder persoonlijkheid die aan 'obesitas lijdt', of de bedevaart naar Lourdes van een geloofswaanzinnige.
Citaat:
En maakt mijn buurjongen veel meer kosten, maar hij hoeft niet bij te verzekeren, want dat van hem zit er wel in... op volstrekst ARBITRAIRE gronden.
Nee, hij heeft gewoon een andere verzekeraar die ervoor koos een ander pakket aan te bieden. Het staat je vrij van verzekeraar te wisselen.
Oud 14-11-2007, 14:39
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nee, hij heeft gewoon een andere verzekeraar die ervoor koos een ander pakket aan te bieden. Het staat je vrij van verzekeraar te wisselen.
Dat is dus niet waar. Want wat hij nodig heeft zit in basispakket. En wat ik nodig heb niet. DAT is nou net mijn punt.

En dat bijverzekeren kan ook niet altijd. En het is echt heel duur!

Waarom ben ik straks zo'n 50 euro per maand extra kwijt omdat ik iets heb waar ik niks aan kan doen... in vergelijking met iemand anders die ook iets heeft waar hij niks aan kan doen!

Ik wil dus dolgraag solidair zijn via mijn basispakket
Maar laat anderen dat dan OOK met mij zijn!
Dus: alles in basispakket.

Zo was het vroeger toch ook begreep ik?
Ben je ook al die kosten voor reclame en dure directeuren kwijt!

En dan gewoon beter controleren of mensen iets wel echt nodig hebben. Want inderdaad: zorg is schaars. Dus we moeten allemaal niet meer gebruiken dan we nodig hebben!

Dus - semi-offtopic : maar geen junks naar Suriname sturen om daar voor enorm bedrag af te kicken!
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 14:45
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Jij DENKT dat het helemaal abitrair is. Dat is gewoon niet zo. Je moet een afweging van kosteneffectiviteit maken, zodat je voor het minste geld de meeste zorgwinst hebt omdat je geld en middelen niet onbeperkt zijn.
Dat is dus precies: arbitrair. Het gaat niet om gezondsheidsargumenten. Maar allerlei andere argumenten worden erbij gehaald.

Van mij part stoppen we in basispakket alleen dingen waat je zelf niets aan kan doen. En moet je je voor de rest bijverzekeren.

Kijk, de vorige minister zei: ja, maar mensen kunnen voor beperkter pakket kiezen en zo geld besparen.
Nou, nee...
Want wat ik eventueel zou kunnen schrappen zit in basispakket. Dus KAN ik niet schrappen!
En wat ik moet hebben zit in aanvullend pakket: dat moet ik dus nemen!

Dus mijnheer Hoogervorst, hoe moet ik dan bezuinigen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 14:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is dus niet waar. Want wat hij nodig heeft zit in basispakket. En wat ik nodig heb niet. DAT is nou net mijn punt.
Dan is wat hij nodig had kennelijk essentiëler dan wat jij nodig denkt te hebben. Wat is het überhaupt dat voor hem wel vergoed wordt en voor jou niet? Het is niet de eerste keer dat je erover begint.
Citaat:
Waarom ben ik straks zo'n 50 euro per maand extra kwijt omdat ik iets heb waar ik niks aan kan doen...
Ohnoes.... Hier gingen er voor het nieuwe zorgstelsel ettelijke honderden euro's per maand extra doorheen voor een verzekering t.o.v. wat de gemiddelde ziekenfondstrekker betaalde. Niet zeiken dus. Het is op zich al prachtig dat er tenminste enige eerlijkheid in het systeem is gekomen.
Citaat:
Ik wil dus dolgraag solidair zijn via mijn basispakket
Maar laat anderen dat dan OOK met mij zijn!
Lees: "Ik wil een tientje meer betalen om duizenden euro's extra te declareren"

En ik maar denken dat 'solidair' en 'sociaal' stonden voor meer betalen en minder gebruiken..

De vraag waar die tientallen extra miljarden vandaan moeten komen ben je trouwens vergeten te beantwoorden.
Oud 14-11-2007, 15:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Het is op zich al prachtig dat er tenminste enige eerlijkheid in het systeem is gekomen.

Lees: "Ik wil een tientje meer betalen om duizenden euro's extra te declareren"

En ik maar denken dat 'solidair' en 'sociaal' stonden voor meer betalen en minder gebruiken..

De vraag waar die tientallen extra miljarden vandaan moeten komen ben je trouwens vergeten te beantwoorden.

(1) Juist niet. Eerlijkheid is: met z'n allen betalen voor wat nodig is. En wat mensen zichzelf aandoen, dat mogen ze zelf betalen!

(2) Nou, gaat niet om die bedragen. Maar in ieder geval betaal ik dan dat tientje (nee: ongeveer 40 euro) extra per maand. En die ander persoon betaald niks extra, maar geeft de maatschappij wel (zo je wilt: ook) die extra kosten.

(3) T_ID grapje?

(4) Kijk, nu moet het ook betaald worden. Betaal dan alles met z'n allen. Wederom: ik betaal mee voor huidproblemen van die ene persoon. Nou, dan mag hij toch mee betalen aan mijn slechte (aangeboren!) gebit!

Nu haal je geld weg bij 'zieke' mensen en legt het neer bij de gezonde mensen. Is dat dan eerlijk?

En T_ID, geloof me.... bijverzekeren wordt elk jaar moeilijker en (veel) duurder!

Maar ja, als de gemiddelde HardWerkende Nederlander, die geluk heeft redelijk gezond te zijn, maar die paar tientejs per maand bespaart toch....

We glijden af in dit land. Maar ja...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:54
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Dan is wat hij nodig had kennelijk essentiëler dan wat jij nodig denkt te hebben.
Hmm. Een andere vriend van me blowt en drugst zich ongeveer om de anderhalf jaar een psychische opname in. Wat kost dat per dag, T_ID?
Daar kan ik denk ik aardig wat vullinkjes voor krijgen...

Maar dat doen we uit basispakket? Terwijl het dus voor heel groot deel zijn eigen schuld is.

Dus persoon A. doet raar en zorgt voor enorme kosten, en dat betalen we met z'n allen.

Persoon B: ikke... Ik poets goed enz... maar heb PECH dat ik slecht gebit heb. En dat mag ik zelf betalen.

T_ID, je denkt toch niet dat ik gek ben!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Nog eentje: vriendin van me. Ook veel blowen en zo. Dus opnames. Kost tienduizende euro's bij elkaar.
En wat denk je: studieschuld wordt kwijtgescholden. Studiefinanciering wordt weer op vier jaar gezet (ze mag zegmaar overnieuw beginnen). En ze heeft WA-jong.

Dus WA-jong PLUS studiefinanciering!

Zijn we gek geworden in Nederland?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 17:04
Mening Gever
Mening Gever is offline
Laat de armen maar opdraaien voor het donor tekort, geniaal hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 17:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hmm. Een andere vriend van me blowt en drugst zich ongeveer om de anderhalf jaar een psychische opname in. Wat kost dat per dag, T_ID?
Dus je wilt zeggen dat je hem liever volledig psychotisch met een mes aan je voordeur hebt staan? Zo iemand moet je behandelen.

Kijk, vormt een keiharde cold turkey waar hij niet aan ontkomt plus daarna een jaar onder observatie staan om clean te blijven de eerste schakel van die verplichte behandeling, dan zou ik de laatste zijn om te protesteren.
Citaat:
Persoon B: ikke... Ik poets goed enz... maar heb PECH dat ik slecht gebit heb. En dat mag ik zelf betalen.
En? Mijn moeder lijdt aan nierfalen. Een chronische ziekte, waarschijnlijk aangeboren. Vlak voor afschaffing van het vorige zorgstelsel kregen we een brief. Ja, hoge bloeddruk (gevolg van nierfalen) was een welvaartsziekte volgens de regels, dus of we even extra wilden lappen voor haar medicijnen.

Gelukkig heeft Hoogervorst met het nieuwe stelsel een einde gemaakt aan die krankzinnigheid.
Oud 14-11-2007, 19:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ja, jij bent ont-zet-tend zielig. Zo. Nu tevreden?

Er bestaat gewoon zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Dat jij de pech hebt dat je een slecht gebit hebt is vervelend, en dat betekent inderdaad dat je een paar tientjes per maand meer moet betalen (Ik heb net de offerte van de OHRA binnen, een tandartsverzekering loopt van 3 tot zo'n 56 euro). So fucking be it. Het is niet redelijk dat anderen dat voor jou moeten betalen. Er zitten wel veel meer dingen niet in de basisverzekering die sommige mensen wel nodig hebben. En die betalen ook zelf.

Alles zo maar verzekeren is een totaal onhaalbaar voorstel tenzij je flink gaat snijden in de rest van de regeringsbegroting. Bijvoorbeeld in de handhaving van het door jou zo graag gewilde rookverbod. Met als effect dat het hele rookverbod inhoudsloos wordt. Geef dus, als je dit echt wil, eerst maar eens aan waar dat geld weg moet komen zonder dat de rechtsstaat of de eerlijkheid eronder lijdt.
Oud 14-11-2007, 20:17
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ja, jij bent ont-zet-tend zielig. Zo. Nu tevreden?

Er bestaat gewoon zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Dat jij de pech hebt dat je een slecht gebit hebt is vervelend, en dat betekent inderdaad dat je een paar tientjes per maand meer moet betalen (Ik heb net de offerte van de OHRA binnen, een tandartsverzekering loopt van 3 tot zo'n 56 euro). So fucking be it. Het is niet redelijk dat anderen dat voor jou moeten betalen. Er zitten wel veel meer dingen niet in de basisverzekering die sommige mensen wel nodig hebben. En die betalen ook zelf.

Je spreekt jezelf heerlijk tegen: eigen verantwoordelijkheid vs. pech....

Je kan toch niet eigen verantwoordelijkheid nemen voor iets waar je niks aan kan doen. DAT is mijn punt!

Alcoholist die zich kapot zuipt, krijgt alle operaties vergoed. En als je de pech hebt slecht gebit te hebben (of wat dan ook), dan mag je zelf regelen... Raar hoor!

Laten we dan eens beginnen met alles uit basispakket te gooien waar je WEL wat aan kan doen? OK?

En niet redelijk voor anderen om voor mij te betalen.... ik betaal toch ook dingen voor die ander!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 20:18
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
En? Mijn moeder lijdt aan nierfalen. Een chronische ziekte, waarschijnlijk aangeboren. Vlak voor afschaffing van het vorige zorgstelsel kregen we een brief. Ja, hoge bloeddruk (gevolg van nierfalen) was een welvaartsziekte volgens de regels, dus of we even extra wilden lappen voor haar medicijnen.

Gelukkig heeft Hoogervorst met het nieuwe stelsel een einde gemaakt aan die krankzinnigheid.

Maar T_ID, dan zijn we het toch eens.... dingen waar je niks aan kan doen horen in basispakket. DIngen waar je wel wat aan kan doen moet je zelf maar regelen of verzekeren.... ")
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 20:19
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
En nog een ding... als volgens jullie allemaal zo goed geregeld is, en zo logisch.... waarom wordt basispakket dan elk jaar kleiner....
En waren worden aanvullende pakketten elk jaar duurder?

En waarom moest ik eerst Top nemen. En nu SuperTop, dus NOG MEER betalen....
Raar voor een systeem dat volgens jullie zo goed, eerlijk en logisch is!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 21:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar T_ID, dan zijn we het toch eens.... dingen waar je niks aan kan doen horen in basispakket. DIngen waar je wel wat aan kan doen moet je zelf maar regelen of verzekeren.... ")
Exact, vandaar dat zijn psychische klachten wel vergoed worden, en jij vaker je tanden moet poetsen, of anders financieel afgestraft wordt.

Zo zie je maar weer, het kan verkeren hoe mensen over zaken denken. Had ik het anders gebracht en was ik begonnen met "Te veel junkfood eten veroorzaakte hoge bloeddruk en de medicijnen ervoor zijn heel duur", dan had je geroepen dat die medicijnen dan maar zelf betaald moeten worden.
Oud 14-11-2007, 23:20
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Exact, vandaar dat zijn psychische klachten wel vergoed worden, en jij vaker je tanden moet poetsen, of anders financieel afgestraft wordt.
Je draait het precies om: uit recent onderzoek blijkt wederom dat kwaliteit gebit voor HEEEEEEEEEEEEEEEEEL groot deel aangeboren is. Dus 'gewoon goed poetsen' won't do the trick zegmaar!

Maar je in een psychose blowen, daar kan je volgens mij wel wat aan doen.

Dus als nou blijkt dat je, maar het is maar een voorbeeld!, gewoon niet zoveel kan doen aan de kwaliteit van je gebit, dan lijkt het me logisch dat dat terug gat naar basispakket toch?

Want de minister kan wel zeggen: leef gezonder, maar als dat niet helpt, dan vind ik niet eerlijk dat men wel opgezadeld wordt met de extra kosten!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 23:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Zo zie je maar weer, het kan verkeren hoe mensen over zaken denken. Had ik het anders gebracht en was ik begonnen met "Te veel junkfood eten veroorzaakte hoge bloeddruk en de medicijnen ervoor zijn heel duur", dan had je geroepen dat die medicijnen dan maar zelf betaald moeten worden.
Als iemand echt ongezond leeft, dan vind ik niet dat de samenleving daar voor hoeft op te draaien nee.

Alles draait om de vraag: wat kan je er ZELF aan doen?

Neem je eigen verantwoordelijkheid. Gaat dat niet (aangeboren dingen, een ongeluk, een misdrijf) dan regelen we het met zn allen. Mooi toch
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 07:49
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Alcoholist die zich kapot zuipt, krijgt alle operaties vergoed. En als je de pech hebt slecht gebit te hebben (of wat dan ook), dan mag je zelf regelen... Raar hoor!
Ook alcoholisme is voor een belangrijk deel genetisch bepaald. In zekere zin kunnen die mensen er ook niets aan doen. Ze hebben nou eenmaal die gevoeligheid, net als jij voor je tanden. "In een psychose blowen" is ook zoiets: wil je jezelf in een psychose kunnen blowen dan moet je eerst al een gevoeligheid voor psychose hebben.

En je hebt een eigen verantwoordelijkheid voor je eigen gevoeligheden. Het is niet mijn probleem dat jij slechte tanden hebt, daarvoor hoef ik dus niet te betalen. En ja, voor andere dingen die ook niet mijn probleem zijn betaal ik wel, dat is het principe van verzekeren. Je komt dus op de discussie terug waarom het ene wel en het andere niet verzekerd is. Ik ga er vanuit dat de mensen die dat geregeld hebben er meer verstand van hebben dan jij en ik en dat er goede redenen voor zijn.
Oud 15-11-2007, 10:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar je in een psychose blowen, daar kan je volgens mij wel wat aan doen.
Los van het feit dat je behoorlijk wat omgevingsfactore n veralgemeniseerd met die uitspraak, kun je niet ontkennen dat mensen die het gebeurd hulp nodig hebben. Geef je dat niet, dan heeft de samenleving sowieso meer overlast en schade, dus qua geld dat het kost is het om het even.
Citaat:
Dus 'gewoon goed poetsen' won't do the trick zegmaar!
Jawel, want een gebit dat niet wordt blootgesteld aan zuren vergaat sowieso niet. Eigen schuld dus, had je maar niet zo ongezond moeten leven.

Grappig trouwens dat je de verklaring van ongezonde leefstijl hiermee vrij arbitrair toe lijkt te passen afhankelijk van of het over jou, of over anderen gaat. Toont des te meer aan dat men voorzichtig moet zijn met roepen dat iets ongezond is.

Daarop resumerend wil ik nog een voorbeeld noemen.

Ik eet verschrikkelijk ongezond. Zo ongeveer eenmaal per week eet is los van alle andere maaltijden (of als maaltijd) patat, en dan het liefst twee porties. Ik eet in de regel vier maaltijden op een dag en snoep daarnaast enorm veel.

Ik hoor de gezondheidsmaffia reeds instemmend knikken, de messen slijpen en zaken als 'vettax' en 'Nederland wordt steeds dikker' roepen...

Welnu, de reden daarvoor is dat wanneer ik me niet een slag in de rondte vreet ik binnen de kortste keren meerdere kilo's per week kwijtraak en gevaarlijk licht kan worden. Vanwege mijn voedingspatroon kan ik voor het eerst in jaren mijn BMI enigsinds rond de 20 houden, terwijl het daarvoor altijd schommelde tussen de 14 en 17. Om officieel te dik te worden zou ik nog bijna 22 kilo aan moeten komen.

Zo zie je maar weer dat zelfs een op het eerste gezicht gerechtvaardige kreet over ongezonde levensstijl in een andere context kan verworden tot pedant gezwets.
Oud 16-11-2007, 04:58
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Zo zie je maar weer dat zelfs een op het eerste gezicht gerechtvaardige kreet over ongezonde levensstijl in een andere context kan verworden tot pedant gezwets.
En weer bevestig je slechts mijn standpunt: inderdaad!

Ik kan niks aan mijn slechte gebit doen. Mijn maatje niet aan zijn psychoses... Jij moet veel eten

Overal zit wel een genetische component. Daarom: niet MINDER, maar MEER in het basispakket....

En opmerking over 'anderen hebben er meer verstand van' (niet van T_ID). Nou, volg ik dit heel goed, en ik hoor wel eens wat... en laat ik dit zeggen: het is HEEL VAAK kwestie van geld, en niet om medische redenen of argumenten.

Dus niet: kan persoon er wat aan doen? Maar: hoeveel kost het ons? Sorry, dat is niet maatschappij die ik wil.
Ben niet voor niks eigenlijk communist
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 07:46
Verwijderd
Op dit punt ben ik het met Hendriksksks eens: er mag best meer in het basispakket. En dat hele gedoe van eigen risico vind ik ook maar onzin.

Maar goed daar hoef je geen communist voor te zijn, goddank
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 07:49
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
En opmerking over 'anderen hebben er meer verstand van' (niet van T_ID). Nou, volg ik dit heel goed, en ik hoor wel eens wat... en laat ik dit zeggen: het is HEEL VAAK kwestie van geld, en niet om medische redenen of argumenten.
uiteraard, wat had je dan verwacht? Ik heb toch ook nergens beweerd dat dat een medische afweging is? tuurlijk is dat een kosten-baten analyse. Wat kost ons het minste en levert het meeste op.

Citaat:
Dus niet: kan persoon er wat aan doen? Maar: hoeveel kost het ons? Sorry, dat is niet maatschappij die ik wil.
dan wil jij geen werkbare maatschappij. Communisme is een erg leuke theorie, maar het werkt niet.
Oud 17-11-2007, 14:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
waarom bezitten veel mensen zo'n stekende jaloezie en zelfrechtvaardiging.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 15:14
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Op dit punt ben ik het met Hendriksksks eens: er mag best meer in het basispakket. En dat hele gedoe van eigen risico vind ik ook maar onzin.

Maar goed daar hoef je geen communist voor te zijn, goddank
(1)
(2)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 15:15
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
uiteraard, wat had je dan verwacht? Ik heb toch ook nergens beweerd dat dat een medische afweging is? tuurlijk is dat een kosten-baten analyse. Wat kost ons het minste en levert het meeste op.
Ho, ho! Wat zegt de minister: mensen kunnen bezuinigen door minder uitgebreid pakket te nemen. Nee, dat kan ik nou net niet!

Ik heb en heel ruim extra pakket nodig EN tandarstverzekering.

En wat ik er uit wil gooien, dat zit dan in basispakket.

Daarom: of we gooien alles terug in basispakket. Of:
je kan alles aanvinken of niet
Je kan alles kiezen of niet!

Nou, dan kan ik ook eens schrappen
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 21:41
martijn1985
martijn1985 is offline
de 'ons' in deze was de maatschappij als geheel, niet een individu. Learn to see the bigger picture.....
Oud 17-11-2007, 21:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En weer bevestig je slechts mijn standpunt: inderdaad!
Nee, want jij bent degene die je onterecht behandeld voelt op volstrekt arbitraire gronden. Ik wijs er met mijn voorbeeld nu juist op dat dat geen enkele onderbouwing vormt voor de stelling of er meer of minder in het basispakket moet komen.
Citaat:
Ik kan niks aan mijn slechte gebit doen. Mijn maatje niet aan zijn psychoses...
Als jij je tanden zou poetsen, had je geen slecht gebit. Eigen schuld. In feite is die knul die zichzelf een psychose in blowde precies hetzelfde bezig. Aanleg plus verwaarlozing is probleem.
Citaat:
Overal zit wel een genetische component. Daarom: niet MINDER, maar MEER in het basispakket....
Nee, want ik wens niet te betalen voor mensen die zichzelf een psychose in blowen of hun tanden niet poetsen. Dat hoesten ze maar lekker zelf op in hun eigen aanvullende verzekering.
Oud 17-11-2007, 23:15
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nee, want jij bent degene die je onterecht behandeld voelt op volstrekt arbitraire gronden. Ik wijs er met mijn voorbeeld nu juist op dat dat geen enkele onderbouwing vormt voor de stelling of er meer of minder in het basispakket moet komen.
Als jij je tanden zou poetsen, had je geen slecht gebit. Eigen schuld. In feite is die knul die zichzelf een psychose in blowde precies hetzelfde bezig. Aanleg plus verwaarlozing is probleem.
Nee, want ik wens niet te betalen voor mensen die zichzelf een psychose in blowen of hun tanden niet poetsen. Dat hoesten ze maar lekker zelf op in hun eigen aanvullende verzekering.
T_ID, met alle respect, maar nu kraam je onzin uit!
Sommige mensen hebben van geboorte gewoon slecht gebit, dan kan je wel poesten... maar dan heb je toch gaatjes.... ik hoor daar helaas bij vrees ik
Is dat eerlijk?

T_ID, vriend, steeds meer dingen blijken aangeboren te zijn. Laten we dat in basispakket gooien. Dingen waar ik wel wat aan kan doen wil ik me eventueel voor bijverzekeren...

Dus ja, als je rookt.... moet de maatschappij dan maar dure operties betalen?
Als ik mijn lever kapot zuip, moet mijn operatie dan in het basispakket zitten?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 08:07
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Dus ja, als je rookt.... moet de maatschappij dan maar dure operties betalen?
Als ik mijn lever kapot zuip, moet mijn operatie dan in het basispakket zitten?
Nu kraam jij onzin uit. Zoals ik al zei, ook voor roken en drinken bestaat een genetische gevoeligheid. Die mensen kunnen er in zekere zin net zo veel aan doen als dat jij zegt aan je tanden te kunnen doen.

En by the way, het systeem is wellicht niet helemaal eerlijk, maar dat is om het nog betaalbaar te houden. Jij gaat consequent voorbij aan het hele punt dat jouw methode niet betaalbaar noch haalbaar is.

En verder, zoals T_ID terecht al aangeeft, het enige waar jij naar kijkt is je eigen miezerige leventje. We leven hier met zijn zestien miljoenen in 1 land. Kijk eens even iets verder dan je neus lang is.
Oud 18-11-2007, 16:53
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nu kraam jij onzin uit. Zoals ik al zei, ook voor roken en drinken bestaat een genetische gevoeligheid. Die mensen kunnen er in zekere zin net zo veel aan doen als dat jij zegt aan je tanden te kunnen doen.

En by the way, het systeem is wellicht niet helemaal eerlijk, maar dat is om het nog betaalbaar te houden. Jij gaat consequent voorbij aan het hele punt dat jouw methode niet betaalbaar noch haalbaar is.

En verder, zoals T_ID terecht al aangeeft, het enige waar jij naar kijkt is je eigen miezerige leventje. We leven hier met zijn zestien miljoenen in 1 land. Kijk eens even iets verder dan je neus lang is.
(1) Als dat al zo is..
Dan kan je nog zeggen: dan drink ik helemaal niet. Of dan rook ik helemaal niet. Geest sterker dan lichaam he!

(2) Maar die kosten zijn er toch.... alleen nu betalen bepaalde mensen veel meer zelf. Totale kosten blijven zelfde toch! Totale kosten zakken niet. Alleen de kosten worden herverdeeld. Is dat eerlijk dan?

(3) Ik hou me maar in. Maar als je me beetje kon zou je weten dat ik mezelf altijd wegcijfer voor de rest van de wereld. Ik maak me druk om zo ongeveer alles. Maar zeker ook als ik er niks mee te maken heb.
Dit gaat nul om mijn eigenbelang. Dit gaat om feit dat systeem niet eerlijk is! En daar kan ik niet mee leven!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 20:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
(3) Ik hou me maar in. Maar als je me beetje kon zou je weten dat ik mezelf altijd wegcijfer voor de rest van de wereld. Ik maak me druk om zo ongeveer alles. Maar zeker ook als ik er niks mee te maken heb.
Dit gaat nul om mijn eigenbelang. Dit gaat om feit dat systeem niet eerlijk is! En daar kan ik niet mee leven!
maar de wereld interesseert zich niet altijd voor jou.
sommige mensen nemen risico's, als drinken, autorijden, chips eten, aandelen nemen. (andere mensen leven niet eens). realitiveren. waarschijnlijk zijn de meeste alcoholisten in slechtere situatie dan jij met je slechte gebit. bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 19:21
Demosthenes
Demosthenes is offline
An sich vind ik het prima dat goed gedrag (lees het doneren van organen) beloond wordt door de overheid, echter ik zou dit dan wel graag in lijn zien met de rest van het beleid. Zo is de belastingwetgeving doordrenkt met de ideologie dat een euro niet voor iedereen een gelijk nut oplevert. De overheid is van mening dat een euro belasting voor iemand met een laag inkomen meer nut vertegenwoordigd, dan voor iemand met een hoog inkomen. Het zogenaamde afnemende marginale nut van extra inkomen. Daarnaast heeft zij besloten dat het rechtvaardiger is eenieder een (bij een zo goed mogelijke benadering) gelijk percentage van het nut dat wordt ontleent aan het inkomen moet afstaan, in plaats van een gelijk percentage van het inkomen zelf. Het resultaat hiervan is het progressieve belasting tarief in bijv. box 1.

Wanneer dan vervolgens wordt gekeken naar een financiele bijdrage voor mensen die bij leven organen doneren, is het niet meer dan logisch dat ook dan diezelfde ideologie wordt toegepast. Derhalve zou men iemand met een hoog inkomen vele malen meer geld moeten krijgen dan iemand met het minimumloon. Dit zou in de praktijk kunnen worden gebracht door bijvoorbeeld een percentage van de totale verschuldigde belasting kwijt te schelden.

Dit systeem zou ook het probleem verhelpen dat een vergoeding voor de minder gefortuneerden onder ons een te grote stimulans zou zijn om organen te doneren en tegelijkertijd ook de hogere inkomens een serieuze stimulans geven om zijn organen te doneren. Want wees eerlijk, alsof voor iemand die meer dan 50 duizend per jaar verdient, 1100 euro tot een serieuze overweging kan leiden...
Oud 20-11-2007, 22:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
An sich vind ik het prima dat goed gedrag (lees het doneren van organen) beloond wordt door de overheid, echter ik zou dit dan wel graag in lijn zien met de rest van het beleid. Zo is de belastingwetgeving doordrenkt met de ideologie dat een euro niet voor iedereen een gelijk nut oplevert. De overheid is van mening dat een euro belasting voor iemand met een laag inkomen meer nut vertegenwoordigd, dan voor iemand met een hoog inkomen. Het zogenaamde afnemende marginale nut van extra inkomen. Daarnaast heeft zij besloten dat het rechtvaardiger is eenieder een (bij een zo goed mogelijke benadering) gelijk percentage van het nut dat wordt ontleent aan het inkomen moet afstaan, in plaats van een gelijk percentage van het inkomen zelf. Het resultaat hiervan is het progressieve belasting tarief in bijv. box 1.

Wanneer dan vervolgens wordt gekeken naar een financiele bijdrage voor mensen die bij leven organen doneren, is het niet meer dan logisch dat ook dan diezelfde ideologie wordt toegepast. Derhalve zou men iemand met een hoog inkomen vele malen meer geld moeten krijgen dan iemand met het minimumloon. Dit zou in de praktijk kunnen worden gebracht door bijvoorbeeld een percentage van de totale verschuldigde belasting kwijt te schelden.

Dit systeem zou ook het probleem verhelpen dat een vergoeding voor de minder gefortuneerden onder ons een te grote stimulans zou zijn om organen te doneren en tegelijkertijd ook de hogere inkomens een serieuze stimulans geven om zijn organen te doneren. Want wees eerlijk, alsof voor iemand die meer dan 50 duizend per jaar verdient, 1100 euro tot een serieuze overweging kan leiden...
Leuk idee. Ga je er ook mee akkoord dat de hoogte van boetes wordt bepaald door het inkomen van de beboette? Dus dat een zwerver zo hard mag rijden als hij wil (met een gestolen auto ofzo), terwijl een multimiljonair bij 5 km te hard vele duizenden euro's moet ophoesten?

Oftewel: Zie in dat de ongelijke belasting van burgers geen lineaire lijn voorstelt, maar een gevoelsmatige, die enkel is ingesteld om de zwakkeren beschermt, uit mededogen en het besef dat we door een speling van het lot allemaal in een dergelijke positie terecht kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 23:09
Demosthenes
Demosthenes is offline
Citaat:
Leuk idee. Ga je er ook mee akkoord dat de hoogte van boetes wordt bepaald door het inkomen van de beboette? Dus dat een zwerver zo hard mag rijden als hij wil (met een gestolen auto ofzo), terwijl een multimiljonair bij 5 km te hard vele duizenden euro's moet ophoesten?

Oftewel: Zie in dat de ongelijke belasting van burgers geen lineaire lijn voorstelt, maar een gevoelsmatige, die enkel is ingesteld om de zwakkeren beschermt, uit mededogen en het besef dat we door een speling van het lot allemaal in een dergelijke positie terecht kunnen komen.
Volkomen mee eens, het zou nooit zo mogen zijn dat te laat komen bij een zakenlunch duurder is dan de boete voor te hard rijden. Ik heb echter dit er niet bij gehaald omdat het me niet echt het onderwerp van het topic leek. Overigens lijkt het me logisch dat in deze manier van beboeten werklozen een celstraf o.i.d. zouden moeten krijgen. Zij dienen namelijk, in lijn met de rest, een deel van hun levensgenot op te geven.
Oud 21-11-2007, 12:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Volkomen mee eens, het zou nooit zo mogen zijn dat te laat komen bij een zakenlunch duurder is dan de boete voor te hard rijden. Ik heb echter dit er niet bij gehaald omdat het me niet echt het onderwerp van het topic leek. Overigens lijkt het me logisch dat in deze manier van beboeten werklozen een celstraf o.i.d. zouden moeten krijgen. Zij dienen namelijk, in lijn met de rest, een deel van hun levensgenot op te geven.
Lol.
Ik ben het hier niet mee eens, maar mijn hersens zijn te vertroebeld om nu een inhoudelijke reactie te geven.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 12:37
Demosthenes
Demosthenes is offline
Citaat:
Lol.
Ik ben het hier niet mee eens, maar mijn hersens zijn te vertroebeld om nu een inhoudelijke reactie te geven.
Met werklozen bedoelde ik natuurlijk: mensen niet in staat om een relevante boete te betalen, zodat zij zoals je al suggereert, met boetes naar draagkracht niet gestraft zouden kunnen worden en derhalve een gevangenisstraf zullen moeten ondergaan.

Het punt is gewoon dat het in mijn ogen niet eerlijk is dat wanneer de staat geld krijgt van haar burgers, het te betalen bedrag wordt bepaald naar nut dat wordt ingeleverd, terwijl wanneer de burger geld van de staat krijgt, gewoon een vast bedrag wordt betaald. Natuurlijk is het bij een groot aantal zaken te ingewikkeld of te kostbaar om deze progressieve tarieven in te voeren, maar waar het mogelijk is zou het moeten gebeuren, vind ik.

Overigens verwijs je, geloof ik, naar het draagkracht beginsel. Ik ben van mening dat het draagkracht beginsel wordt vertegenwoordigd door het feit dat niet een vast bedrag aan belasting wordt betaald, maar een percentage van het inkomen.

Het feit dat dat percentage ook nog eens volgens een progressieve tariefstructuur wordt bepaald gaat nog een stap verder, en juist die stap zou ook moeten worden toegepast wanneer de burger geld krijgt van de staat. Wanneer je dit niet doet zeg je eigenlijk als staat: 'We hebben geen enkele legitimatie om meer geld van de hogere inkomens te vragen (want ze kijken dus niet structueel naar het in te leveren nut) dus eigenlijk graaien we maar gewoon waar we graaien kunnen.
Reageren

Regels voor berichten