Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2007, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Leuk, maar het voorbeeld van Noorwegen om aan te tonen hoe een dergelijk systeem tot welvaart kan leiden is vertekend. En last van het te verspillende sociale systeem dan.
Nee, dat is helemaal niet vertekend, aangezien de olie-inkomsten van Noorwegen maar een klein, doch significant deel van het BNP zijn. Verder zijn er natuurlijk legio landen die een vergelijkbare hoeveelheid natuurlijke grondstoffen hebben, maar niet dezelfde levensstandaard halen, met name in Afrika.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2007, 17:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, dat is helemaal niet vertekend, aangezien de olie-inkomsten van Noorwegen maar een klein, doch significant deel van het BNP zijn.
Doe geen uitspraken als je niet op de hoogte bent van de feiten.

Het Noorse oliefonds bevat ruim 250 miljard dollar en Noorwegen haalt een groot deel van de export uit olie, in 2004 was 20% van het BNP olie. (1, 2, 3, 4)

De Noorse rijkdom is met olie gekocht. Hun huidige systeem is daar het gevolg, en niet de oorzaak van. Vergeet tevens niet te vermelden dat het prijspeil in Noorwegen extreem hoog is, en je dus dat BNP even hard weer kwijtraakt.*
Citaat:
Verder zijn er natuurlijk legio landen die een vergelijkbare hoeveelheid natuurlijke grondstoffen hebben, maar niet dezelfde levensstandaard halen, met name in Afrika.
Vermeld dan ook even dat de mogelijkheden tot exploitatie daar fors lager liggen, en de staatvorming en stabiliteit tot zover vaak ook geen goed handvat biedt voor grootschalige exploitatie, waardoor je die vergelijking helemaal niet mag maken.
Oud 16-12-2007, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Doe geen uitspraken als je niet op de hoogte bent van de feiten.

Het Noorse oliefonds bevat ruim 250 miljard dollar en Noorwegen haalt een groot deel van de export uit olie, in 2004 was 20% van het BNP olie. (1, 2, 3, 4)

De Noorse rijkdom is met olie gekocht. Hun huidige systeem is daar het gevolg, en niet de oorzaak van. Vergeet tevens niet te vermelden dat het prijspeil in Noorwegen extreem hoog is, en je dus dat BNP even hard weer kwijtraakt.*
Noorwegen zou met dezelfde inkomsten makkelijk een "arm" land kunnen zijn, als ze dezelfde inkomensverdeling zouden hebben als bijvoorbeeld de VS.
Citaat:
Vermeld dan ook even dat de mogelijkheden tot exploitatie daar fors lager liggen, en de staatvorming en stabiliteit tot zover vaak ook geen goed handvat biedt voor grootschalige exploitatie, waardoor je die vergelijking helemaal niet mag maken.
Prima, ik bestrijd alleen de gedachte dat de welvaart in Noorwegen puur en alleen aan olie te danken is. Het helpt natuurlijk, maar als het de enige factor zou zijn zou je verwachten dat welvaart verband houdt met natuurlijke hulpbronnen. Dat is niet, of slechts in zeer beperkte mate, het geval.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 18:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Prima, ik bestrijd alleen de gedachte dat de welvaart in Noorwegen puur en alleen aan olie te danken is.
Wat dus wel zo blijkt te zijn. Zonder de inkomsten nu en uit het verleden van de olie, was Noorwegen stukken armer dan Nederland.
Oud 16-12-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Wat dus wel zo blijkt te zijn. Zonder de inkomsten nu en uit het verleden van de olie, was Noorwegen stukken armer dan Nederland.
Als je 20% van het Noorse BNP afhaalt, is het BNP per capita vergelijkbaar met Nederland. Maar een significant deel van het Nederlandse BNP is gas, dus daar zou je dan ook voor moeten corrigeren.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 18:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als je 20% van het Noorse BNP afhaalt, is het BNP per capita vergelijkbaar met Nederland.
Nee, er zouden nog ettelijke procenten afmoeten vanwege olieinkomsten in het verleden die gebruikt werden als investeringen om het BNP te verhogen. Ook moet je de doorwerking van het wegvallen van de olieindusie (rond de 1% van de Noorse banen in de oliesector zelf alleen al) meerekenen.

Daarmee zou men fors onder Nederland uitkomen. Binnen een tiental jaar zelfs ver eronder omdat Noorwegen binnen tien jaar onder de druk van zijn hoge belastingen en overheidsuitgaven zou bezwijken.
Citaat:
Maar een significant deel van het Nederlandse BNP is gas
Welk deel? (2000-2007)
Oud 16-12-2007, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Nee, er zouden nog ettelijke procenten afmoeten vanwege olieinkomsten in het verleden die gebruikt werden als investeringen om het BNP te verhogen. Ook moet je de doorwerking van het wegvallen van de olieindusie (rond de 1% van de Noorse banen in de oliesector zelf alleen al) meerekenen.

Daarmee zou men fors onder Nederland uitkomen. Binnen een tiental jaar zelfs ver eronder omdat Noorwegen binnen tien jaar onder de druk van zijn hoge belastingen en overheidsuitgaven zou bezwijken.
Bron/onderbouwing?
Citaat:
Welk deel? (2000-2007)
Wat doet dat er nu weer toe? Het zal wel een paar procent zijn, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 18:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bron/onderbouwing?
Zie links in de tekst zelf.
Citaat:
Wat doet dat er nu weer toe?
Alles. Zonder die data mag je de vergelijking niet maken.

Wat is je bronvermelding dus? Ik weet dat die gegevens kant en klaar uit een online databank te vissen zijn, dus zo moeilijk moet het niet zijn om je standpunt van zijn eerste bronvermelding te voorzien.
Oud 16-12-2007, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Zie links in de tekst zelf.
Ik heb het vooral over je uiterst dubieuze bewering dat zonder olie Noorwegen de inkomensverdeling zoals die is niet vol zou kunnen houden.
Citaat:
Alles. Zonder die data mag je de vergelijking niet maken.

Wat is je bronvermelding dus? Ik weet dat die gegevens kant en klaar uit een online databank te vissen zijn, dus zo moeilijk moet het niet zijn om je standpunt van zijn eerste bronvermelding te voorzien.
Het was sowieso van weinig belang voor de kern van mijn argument. Waarom hamer je hier überhaupt zo op door?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 19:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb het vooral over je uiterst dubieuze bewering dat zonder olie Noorwegen de inkomensverdeling zoals die is niet vol zou kunnen houden.
Nu ja, ze hebben dan de keuze, de belasting nog veel verder omhoog, of drastisch snoeien in de overheidsuitgaven.
Citaat:
Het was sowieso van weinig belang voor de kern van mijn argument. Waarom hamer je hier überhaupt zo op door?
Omdat het me opvalt dat jouw standpunt aaneen hangt van allerlei aannames die je nergens met een bron kunt onderbouwen.

Je hebt het bijvoorbeeld over de aardgasbaten, zonder ook maar te weten hoeveel die ongeveer zijn. Vraag ik er expliciet naar, dan ontwijk je dat.

Heb je eigenlijk überhaupt wel bronnen die je bewering deels kunnen staven?
Oud 16-12-2007, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Nu ja, ze hebben dan de keuze, de belasting nog veel verder omhoog, of drastisch snoeien in de overheidsuitgaven.
Ja, en jij blijft maar vasthouden aan je achterhaalde draagvlakhypothese.
Citaat:
Omdat het me opvalt dat jouw standpunt aaneen hangt van allerlei aannames die je nergens met een bron kunt onderbouwen.

Je hebt het bijvoorbeeld over de aardgasbaten, zonder ook maar te weten hoeveel die ongeveer zijn. Vraag ik er expliciet naar, dan ontwijk je dat.

Heb je eigenlijk überhaupt wel bronnen die je bewering deels kunnen staven?
Nou, ik heb het opgezocht op Wikipedia en het gaat ruwweg om 1% van het BNP. Ben je nu blij?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten