Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je huidige werkgever tevreden is over jouw werkzaamheden, zal ie je graag willen behouden. Hij zal vast niet meteen het zelfde salaris als bij bedrijf X aanbieden, maar ook wel snappen dat je vertrekt als hij niets aan jouw salaris veranderd. Zeker als het geen mega groot bedrijf is waar je nu werkt heb je een aardige kans dat je op zo'n manier een loonsverhoging kunt krijgen. Jij wordt dan misschien wel iets duurder, maar je werkgever weet in elk geval al wat hij aan je heeft. Een nieuwe medewerker inwerken kost ook tijd (=geld) en dan moet je als werkgever nog maar afwachten of die nieuwe werkgever wel aan de wensen voldoet. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Kun je niet proberen een bijbaantje te krijgen die op je studie aansluit? Bijvoorbeeld - ik weet niet hoeveelstejaars je bent - tentamencursussen Rechten geven (www.capitaselecta.nl), student-assistent worden, de Rechtswinkel (of is dat vrijwilligerswerk?), administratief werk bij kadaster, etc. Of les geven in middelbare-schoolvakken op een huiswerkinstituut.
En inderdaad, begin op tijd rond te kijken naar een goedkoop telefoonabonnement: ik heb 150 belminuten voor €5,95 bij Vodafone, maar dat was een kortlopende actie waar je snel bij moest zijn. Probeer mensen te mailen in plaats van te sms-en. |
![]() |
|
![]() |
Zeker gaan lenen en die college lening aanvragen. Maximaal! Open een spaarrekening bij ATB of Credit Europe (liever beide) en stort daar elke maand het bedrag dat je van de IB als lening krijgt. De rente hier is hoger dan de IB vraagt. Het kost je niets maar je hebt altijd geld achter de hand. Let wel op dat je het geleende geld alleen gebruikt als het echt nodig is, maar het lijkt erop dat je wel verstandig bent met geld.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
rente IB (ik geloof): 3,5%, kan nog hoger worden. rente wordt elke 5 jaar opnieuw vastgesteld, óók voor lopende leningen. Inflatie, gemiddeld: ongeveer 2%. Door de inflatie word je schuld kleiner, maar je spaargeld ook. Van die 4,5% blijft effectief tenslotte nog maar 2,5% over... en dan ben ik positief. Haal daar de rente van de IB vanaf en je rendement per jaar heeft een mooi rood kleurtje. Dus minimaal lenen.
||
Citaat:
![]() lenen = geld uitgeven dat je later pas krijgt. Als je nu max. leent, moet je ook max. terugbetalen en dat geld had je anders op een spaarrekening kunnen zetten en volledige rente erover kunnen vangen, i.p.v je rendement in te moeten leveren bij de IB.
|
![]() |
Misschien dat je het niet wist, maar er werd dus vroegah door iedereen maximaal geleend. Door die hoge rente win je maar 23 euro in het eerste jaar.
Kom niet aanzetten met inflatie want daardoor wordt je schuld minder groot en hoef je "minder", het is in cijfers evenveel maar qua "goederen" gezien minder, terug te betalen. Daarnaast kan je het geld later investeren in je eigen huis, hoef je minder uit te geven aan een hypotheek waarvan de rente een stuk hoger ligt dan die 3,5%. Mocht je alles uitgeven, maakt niks uit. Heb je een goede studententijd gehad en betaal je die schuld binnen een paar jaar weer terug. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Vertel dan is wat hier mis aan is.
Je leent 1000% van de IBG tegen 3,5% rente. Je laat het een jaar lang op een spaarrekening staan van 4,5% rente. Daarna haal je het ervanaf, 1000*1,045 = 1045. Je betaalt echter maar 1000*1.035=1035 (in dit geval iets meer omdat de rente per maand erbij wordt geschreven). Dan komt de inflatie. Ja leuk, voor die 1045 kan je minder goederen kopen. Maar voor die 1035 hoef je "minder goederen te verkopen". Oftewel die inflatie geldt zowel op hetgeen wat je krijgt, als dat wat je moet betalen. |
![]() |
|
Ik heb toch een lening aangevraagd bij de IB-groep. Ik weet niet precies wat het bedrag is dat ik krijg, het is maximaal, het lag rond de 275 euro. Dit krijg ik dan voor het eerst eind februari. Ik denk dat ik de lening voor 4 maanden laat uitbetalen, dan is het 1100 euro bij elkaar. Dan heb ik de meeste dingen afbetaald (ik wil proberen veel dingen voor een jaar opzij te zetten, zodat ik daar niet meer aan hoef te denken). Daarna ga ik die lening zo snel mogelijk afbetalen.
Sorry voor de up trouwens. Oh en ik ben ook een dag extra gaan werken, werk nu op de donderdagavond, vrijdag en zaterdag, en 1 a 2 keer per maand op de zondag. Meestal heb ik dus zondag en maandag vrij voor school ed (ik hoef alleen di-do naar school). Dat is ongeveer 20 uur per week, en ik verdien per 1 januari €4,97 bruto. Dus dan wordt mijn loon ongeveer 400 euro per maand ipv 200. Laatst gewijzigd op 08-01-2008 om 12:25. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In 2007 heeft iedere belastingplichtige in box 3 recht op een heffingvrij vermogen van € 20.014. Als u dat bedrag overschrijdt, moet u over het meerdere 1,2% vermogensrendementheffing betalen aan de Belastingdienst. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En nog mooier, die 20,000 is wel een schuld en wordt dus in mindering gebracht op je totale vermogen, hoop ik. Waarom lenen? Inderdaad om te profiteren. Beetje extra geld vangen door de rente, maar ook om iets achter de hand te hebben. Nog handiger om oude schulden meteen af te lossen tegen een gunstiger tarief. @Lyne: geen idee wat je nu leent, je kan ook je collegegeld bijlenen. Vindt het overigens wel knap dat je het allemaal aankunt ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is inderdaad erg weinig geld wat je binnenkrijgt.
Meeste studenten die ik ken lenen maximaal bij, werken een uurtje of 20 en/of krijgen een zak met geld van hun ouders die ze al dan niet terug betalen. Ik wilde bijna zeggen, ik zoek nog iemand die goed kan koken en misschien ook nog poetsen maar dat is vast ook niet wat je zoekt ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iemand die het snapt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
20 uur werken = 400 euro in de maand (minimaal denk ik) = 1100 euro in de maand Waar heb je dat in hemelsnaam allemaal voor nodig?! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Mensen gaan me vast weer verdenken van patserig doen, maar ja ik verdien 12.000 per maand. Ik heb eigenlijk nog nooit slecht verdiend dus inmiddels zou ik echt niet meer rond kunnen komen van 1000 euro, maar dat is op zich ook niet raar als je een woning hebt etc. etc.
Je zal toch een keuze moeten maken en ik denk niet dat er veel mogelijkheden zijn buiten de 3 die ik genoemd heb in combinatie met onnodige uitgaven schrappen..
|
Wat vervelend dat je niet uitkomt met je geld. Ik zou ook de sportschool opzeggen, maar weet ook dat dat vaak abonnementen zijn waar je een jaar aan vast zit. Dus zou ik als ik jou was op andere dingen gaan bezuinigen zoals kleding, eten en drinken etc. Of een extra baantje zoeken erbij, of je lening bij de IB-groep verhogen.
Het geld komt niet vanzelf aanwaaien, ik ben zelf ook student en heb het ook niet breed. Betaal ook alles zelf. Maar daarom heb ik de lening bij de IB-groep genomen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Hoeveel zakgeld krijgen jullie? Xantalien | 39 | 11-05-2010 19:41 | |
Werk, Geld & Recht |
Ik kan niet naar school (Reiskosten) Thanatios | 55 | 10-02-2008 10:25 | |
Werk, Geld & Recht |
Niet genoeg geld voor HBO opleiding Mening Gever | 38 | 30-01-2008 21:07 | |