Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2007, 09:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Lieve schat. Ik KAN mijn abbo niet opzeggen, het gaat per jaar. Ik zit er aan vast, okee? En ik ben pas ermee begonnen, dus het is al bijna 2009 voordat ik dat kan opzeggen. Ik waardeer het echt dat je me probeert te helpen, maar er is momenteel niets wat ik kan opzeggen om meer geld aan over te houden. En ik weet dat ik mijn baantje eigenlijk op moet zeggen, maar ik vind dat nog best moeilijk om te doen. Werk er al zo lang. Maar ik heb al met mijn moeder gepraat over een lening en ik ga zometeen berekenen hoeveel geld ik bij zou moeten lenen om uit te komen.

@Nare man; Ik doe Nederlands Recht.
Schatteboutje, als je nu opzegt, bespaar je in ieder geval geld als je abbo is afgelopen.
Oud 02-12-2007, 14:32
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
En ik weet dat ik mijn baantje eigenlijk op moet zeggen, maar ik vind dat nog best moeilijk om te doen. Werk er al zo lang.
Waarom niet naar je huidige werkgever toestappen met het verzoek tot salarisverhoging met de volgende mededeling (moet uirteraard wel de waarheid zijn): "ik werk hier nu al best lang (periode er bij noemen) met veel plezier, maar door mijn studie heb ik op dit moment nog al veel uitgaven. Ik heb bij bedrijf X gesolliciteerd en kan daar Y euro per uur verdienen. Dat geld heb ik op dit moment hard nodig, maar eigenlijk blijf ik liever hier werken. Is er niet iets aan mijn salaris te veranderen?".

Als je huidige werkgever tevreden is over jouw werkzaamheden, zal ie je graag willen behouden. Hij zal vast niet meteen het zelfde salaris als bij bedrijf X aanbieden, maar ook wel snappen dat je vertrekt als hij niets aan jouw salaris veranderd. Zeker als het geen mega groot bedrijf is waar je nu werkt heb je een aardige kans dat je op zo'n manier een loonsverhoging kunt krijgen.
Jij wordt dan misschien wel iets duurder, maar je werkgever weet in elk geval al wat hij aan je heeft. Een nieuwe medewerker inwerken kost ook tijd (=geld) en dan moet je als werkgever nog maar afwachten of die nieuwe werkgever wel aan de wensen voldoet.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 19:30
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
@Nare man; Ik doe Nederlands Recht.
En geen Cultuurwetenschappen. Dus: stort je op je studie, leen bij en geniet dan ook nog 'ns van een mooi verenigingsleven: dan heb je straks een prachtige baan en kan je die lening zo weer aflossen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 20:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
En geen Cultuurwetenschappen. Dus: stort je op je studie, leen bij en geniet dan ook nog 'ns van een mooi verenigingsleven: dan heb je straks een prachtige baan en kan je die lening zo weer aflossen.
Oud 16-12-2007, 17:17
Nyawa
Kun je niet proberen een bijbaantje te krijgen die op je studie aansluit? Bijvoorbeeld - ik weet niet hoeveelstejaars je bent - tentamencursussen Rechten geven (www.capitaselecta.nl), student-assistent worden, de Rechtswinkel (of is dat vrijwilligerswerk?), administratief werk bij kadaster, etc. Of les geven in middelbare-schoolvakken op een huiswerkinstituut.

En inderdaad, begin op tijd rond te kijken naar een goedkoop telefoonabonnement: ik heb 150 belminuten voor €5,95 bij Vodafone, maar dat was een kortlopende actie waar je snel bij moest zijn. Probeer mensen te mailen in plaats van te sms-en.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 12:22
DJKJ
DJKJ is offline
Zeker gaan lenen en die college lening aanvragen. Maximaal! Open een spaarrekening bij ATB of Credit Europe (liever beide) en stort daar elke maand het bedrag dat je van de IB als lening krijgt. De rente hier is hoger dan de IB vraagt. Het kost je niets maar je hebt altijd geld achter de hand. Let wel op dat je het geleende geld alleen gebruikt als het echt nodig is, maar het lijkt erop dat je wel verstandig bent met geld.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 15:29
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Zeker gaan lenen en die college lening aanvragen. Maximaal! Open een spaarrekening bij ATB of Credit Europe (liever beide) en stort daar elke maand het bedrag dat je van de IB als lening krijgt. De rente hier is hoger dan de IB vraagt. Het kost je niets maar je hebt altijd geld achter de hand. Let wel op dat je het geleende geld alleen gebruikt als het echt nodig is, maar het lijkt erop dat je wel verstandig bent met geld.
De rente is iets hoger, maar als je de inflatie meeneemt in je berekening, ben je alsnog slechter af. Nooit meer lenen dan je nodig hebt.
Oud 17-12-2007, 16:49
DJKJ
DJKJ is offline
Citaat:
De rente is iets hoger, maar als je de inflatie meeneemt in je berekening, ben je alsnog slechter af. Nooit meer lenen dan je nodig hebt.
Dat is waar van de inflatie maar het betreft hier een lening dus een schuld. Door de inflatie wordt je schuld kleiner. Dus maximaal lenen!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 20:09
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Dat is waar van de inflatie maar het betreft hier een lening dus een schuld. Door de inflatie wordt je schuld kleiner. Dus maximaal lenen!
Rente spaarrekening: 4.5%

rente IB (ik geloof): 3,5%, kan nog hoger worden. rente wordt elke 5 jaar opnieuw vastgesteld, óók voor lopende leningen.

Inflatie, gemiddeld: ongeveer 2%.

Door de inflatie word je schuld kleiner, maar je spaargeld ook. Van die 4,5% blijft effectief tenslotte nog maar 2,5% over... en dan ben ik positief. Haal daar de rente van de IB vanaf en je rendement per jaar heeft een mooi rood kleurtje.

Dus minimaal lenen.
Oud 17-12-2007, 20:23
DJKJ
DJKJ is offline
De inflatie geldt ook op de rente van de IB. 3,5% wordt effectief 1,5%. Houd je 1% over.

Het is nog steeds een schuld, dat je schuld wordt "minder waard", neemt af.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 22:00
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
De inflatie geldt ook op de rente van de IB. 3,5% wordt effectief 1,5%. Houd je 1% over.

Het is nog steeds een schuld, dat je schuld wordt "minder waard", neemt af.
Als het echt zo zou werken, dan leende iedereen wel maximaal, he?

lenen = geld uitgeven dat je later pas krijgt. Als je nu max. leent, moet je ook max. terugbetalen en dat geld had je anders op een spaarrekening kunnen zetten en volledige rente erover kunnen vangen, i.p.v je rendement in te moeten leveren bij de IB.
Oud 17-12-2007, 23:32
DJKJ
DJKJ is offline
Misschien dat je het niet wist, maar er werd dus vroegah door iedereen maximaal geleend. Door die hoge rente win je maar 23 euro in het eerste jaar.

Kom niet aanzetten met inflatie want daardoor wordt je schuld minder groot en hoef je "minder", het is in cijfers evenveel maar qua "goederen" gezien minder, terug te betalen.

Daarnaast kan je het geld later investeren in je eigen huis, hoef je minder uit te geven aan een hypotheek waarvan de rente een stuk hoger ligt dan die 3,5%.

Mocht je alles uitgeven, maakt niks uit. Heb je een goede studententijd gehad en betaal je die schuld binnen een paar jaar weer terug.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 23:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Misschien dat je het niet wist, maar er werd dus vroegah door iedereen maximaal geleend. Door die hoge rente win je maar 23 euro in het eerste jaar.

Kom niet aanzetten met inflatie want daardoor wordt je schuld minder groot en hoef je "minder", het is in cijfers evenveel maar qua "goederen" gezien minder, terug te betalen.

Daarnaast kan je het geld later investeren in je eigen huis, hoef je minder uit te geven aan een hypotheek waarvan de rente een stuk hoger ligt dan die 3,5%.

Mocht je alles uitgeven, maakt niks uit. Heb je een goede studententijd gehad en betaal je die schuld binnen een paar jaar weer terug.
Misschien dat je het niet wist, maar "vroegah" is voorbij
Oud 18-12-2007, 07:25
DJKJ
DJKJ is offline
Vertel dan is wat hier mis aan is.

Je leent 1000% van de IBG tegen 3,5% rente. Je laat het een jaar lang op een spaarrekening staan van 4,5% rente. Daarna haal je het ervanaf, 1000*1,045 = 1045. Je betaalt echter maar 1000*1.035=1035 (in dit geval iets meer omdat de rente per maand erbij wordt geschreven).

Dan komt de inflatie. Ja leuk, voor die 1045 kan je minder goederen kopen. Maar voor die 1035 hoef je "minder goederen te verkopen". Oftewel die inflatie geldt zowel op hetgeen wat je krijgt, als dat wat je moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 12:20
Lyne
Lyne is offline
Ik heb toch een lening aangevraagd bij de IB-groep. Ik weet niet precies wat het bedrag is dat ik krijg, het is maximaal, het lag rond de 275 euro. Dit krijg ik dan voor het eerst eind februari. Ik denk dat ik de lening voor 4 maanden laat uitbetalen, dan is het 1100 euro bij elkaar. Dan heb ik de meeste dingen afbetaald (ik wil proberen veel dingen voor een jaar opzij te zetten, zodat ik daar niet meer aan hoef te denken). Daarna ga ik die lening zo snel mogelijk afbetalen.

Sorry voor de up trouwens.

Oh en ik ben ook een dag extra gaan werken, werk nu op de donderdagavond, vrijdag en zaterdag, en 1 a 2 keer per maand op de zondag. Meestal heb ik dus zondag en maandag vrij voor school ed (ik hoef alleen di-do naar school). Dat is ongeveer 20 uur per week, en ik verdien per 1 januari €4,97 bruto. Dus dan wordt mijn loon ongeveer 400 euro per maand ipv 200.

Laatst gewijzigd op 08-01-2008 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 12:27
Go
Go is offline
Citaat:
Wat heeft de inflatie nu voor invloed hierop? Je leent geld tegen minder dan dat het oplevert. Met je 'winst' kun je desnoods minder, maar hoe hoog de inflatie ook is, zolang die percentages zo blijven maak je nooit verlies (even aangenomen dat je het volle bedrag op de spaarrekening stort)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 15:36
Crimson
Crimson is offline
Waarom zou je lenen als je het niet nodig hebt? Om te profiteren? Beetje raar hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 17:05
Crimson
Crimson is offline
En bovendien, bij mijn weten moet je altijd belasting over verdiende rente betalen, of niet?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 17:55
Verwijderd
Heb je geen recht op een aanvullende beurs van de ib-groep? Zou er eens naar informeren...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 18:24
Verwijderd
Citaat:
En bovendien, bij mijn weten moet je altijd belasting over verdiende rente betalen, of niet?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 18:32
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Nee.
Lekker kort door de bocht antwoord maar weer. En ik had niet helemaal gelijk, je hoeft idd niet altijd belasting te betalen, maar wel vanaf 20.000 euro, waar je best aan komt als je 5/6 jaar studeert.

In 2007 heeft iedere belastingplichtige in box 3 recht op een heffingvrij vermogen van € 20.014. Als u dat bedrag overschrijdt, moet u over het meerdere 1,2% vermogensrendementheffing betalen aan de Belastingdienst.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 19:15
Lyne
Lyne is offline
Zou die discussie misschien in een ander topic kunnen?

Ik krijg trouwens qua studiefinanciering al maximaal inwonend, dat is 300,44 euro.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 23:36
DJKJ
DJKJ is offline
Citaat:
Lekker kort door de bocht antwoord maar weer. En ik had niet helemaal gelijk, je hoeft idd niet altijd belasting te betalen, maar wel vanaf 20.000 euro, waar je best aan komt als je 5/6 jaar studeert.

In 2007 heeft iedere belastingplichtige in box 3 recht op een heffingvrij vermogen van € 20.014. Als u dat bedrag overschrijdt, moet u over het meerdere 1,2% vermogensrendementheffing betalen aan de Belastingdienst.
Dan betaal je 1,2% belasting. Is er dan niet zoiets als een belastingvrij deel. Als je minder dan zoveel belasting betaald, betaal je niets.

En nog mooier, die 20,000 is wel een schuld en wordt dus in mindering gebracht op je totale vermogen, hoop ik.

Waarom lenen? Inderdaad om te profiteren. Beetje extra geld vangen door de rente, maar ook om iets achter de hand te hebben. Nog handiger om oude schulden meteen af te lossen tegen een gunstiger tarief.

@Lyne: geen idee wat je nu leent, je kan ook je collegegeld bijlenen. Vindt het overigens wel knap dat je het allemaal aankunt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 00:55
Lyne
Lyne is offline
Kan ik niet echt. Maar dat zijn dingen die meer op psychologie thuishoren. Het bedrag dat ik leen is maximaal, en dat is 279 euro en nog wat. Vanaf volgende maand zal ik als uitwonend staan dus dan gaat dat ook omhoog.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 10:54
Verwijderd
Citaat:

Je had het toch over lenen? Als jij 20.000 euro leent, is dat een schuld, geen positief vermogen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:26
Verwijderd
Citaat:
en ik verdien per 1 januari €4,97 bruto.
Misschien vind je het niets, maar bij TNS NIPO kun je als telefonisch enqueteur (daarbij gaat het over het algemeen om vrij normale enquetes en niet om dingen verkopen ed) €9,23 bruto per uur verdienen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 19:55
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Je had het toch over lenen? Als jij 20.000 euro leent, is dat een schuld, geen positief vermogen.
Ik heb het over mensen die lenen om het op hun spaarrekening te zetten, daar ging de discussie eerder al over.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 22:20
Lyne
Lyne is offline
Leonoor, heb ik daar nog een speciale training voor nodig? Want ik ben niet echt commercieel ingesteld, ben niet zo'n vlotte babbelaar aan de telefoon.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het over mensen die lenen om het op hun spaarrekening te zetten, daar ging de discussie eerder al over.
Doet niets af aan het feit dat jij dan een schuld hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 23:09
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Doet niets af aan het feit dat jij dan een schuld hebt.
Ik snap je niet helemaal? Je hoeft mij er niet van te overtuigen dat dat dom is, want ik doe het niet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Ik snap je niet helemaal? Je hoeft mij er niet van te overtuigen dat dat dom is, want ik doe het niet.
Sorry, ik was even met twee namen door elkaar. Ik was het wel met je eens.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 00:18
thegoodlife
thegoodlife is offline
Het is inderdaad erg weinig geld wat je binnenkrijgt.
Meeste studenten die ik ken lenen maximaal bij, werken een uurtje of 20 en/of krijgen een zak met geld van hun ouders die ze al dan niet terug betalen.

Ik wilde bijna zeggen, ik zoek nog iemand die goed kan koken en misschien ook nog poetsen maar dat is vast ook niet wat je zoekt Want dat is weer een grote ergernis bij mij dat ik thuiskom en de afwas torenhoog staat en ik weer een pizzaatje moet halen van ellende
Oud 10-01-2008, 01:49
DJKJ
DJKJ is offline
Citaat:
Wat heeft de inflatie nu voor invloed hierop? Je leent geld tegen minder dan dat het oplevert. Met je 'winst' kun je desnoods minder, maar hoe hoog de inflatie ook is, zolang die percentages zo blijven maak je nooit verlies (even aangenomen dat je het volle bedrag op de spaarrekening stort)

Iemand die het snapt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 14:26
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Het is inderdaad erg weinig geld wat je binnenkrijgt.
Meeste studenten die ik ken lenen maximaal bij, werken een uurtje of 20 en/of krijgen een zak met geld van hun ouders die ze al dan niet terug betalen.

Ik wilde bijna zeggen, ik zoek nog iemand die goed kan koken en misschien ook nog poetsen maar dat is vast ook niet wat je zoekt Want dat is weer een grote ergernis bij mij dat ik thuiskom en de afwas torenhoog staat en ik weer een pizzaatje moet halen van ellende
Maximaal bijlenen = 700 euro in totaal
20 uur werken = 400 euro in de maand (minimaal denk ik)
= 1100 euro in de maand

Waar heb je dat in hemelsnaam allemaal voor nodig?!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Leonoor, heb ik daar nog een speciale training voor nodig? Want ik ben niet echt commercieel ingesteld, ben niet zo'n vlotte babbelaar aan de telefoon.
Je krijgt een training van een dag of dagdeel, dacht ik. Commercieel ingesteld hoef je niet te zijn, je moet steeds een riedeltje vragen afdraaien. ekki heeft het een tijd gedaan, je zou haar eventueel kunnen vragen hoe het precies ging als je er wat meer over wilt weten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 19:38
thegoodlife
thegoodlife is offline
Citaat:
Waar heb je dat in hemelsnaam allemaal voor nodig?!
Okay, de meeste kregen heus niet allemaal een combinatie van die 3 factoren, maar ik vind 1100 euro /maand nu niet bepaald spannend, als student wil je toch je kamer, eten, drinken, uitgaan, kleding betalen.. Misschien heb je ook nog een al dan niet dure vriend of vriendin, wil je eens naar een concert, een nieuwe computer kopen.. Maarja ik verdien dan ook 12K per maand en heb altijd genoeg geld gehad (buiten vroeger thuis dan), misschien ben ik wel geen kleine bedragen meer gewend ik weet het niet.
Oud 10-01-2008, 21:22
Verwijderd
12K per maand....?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 22:22
thegoodlife
thegoodlife is offline
Mensen gaan me vast weer verdenken van patserig doen, maar ja ik verdien 12.000 per maand. Ik heb eigenlijk nog nooit slecht verdiend dus inmiddels zou ik echt niet meer rond kunnen komen van 1000 euro, maar dat is op zich ook niet raar als je een woning hebt etc. etc.

Je zal toch een keuze moeten maken en ik denk niet dat er veel mogelijkheden zijn buiten de 3 die ik genoemd heb in combinatie met onnodige uitgaven schrappen..
Oud 11-01-2008, 01:44
Verwijderd
Vast nog een new-made-poker-pro die met zijn geld smijt ipv er iets zinnigs mee te doen :')
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 04:11
Crimson
Crimson is offline
of een ictje kneusje
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 16:09
Lente
Lente is offline
Citaat:
of een ictje kneusje
wel een erg succesvolle dan he
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 10:02
sonnepon
sonnepon is offline
Wat vervelend dat je niet uitkomt met je geld. Ik zou ook de sportschool opzeggen, maar weet ook dat dat vaak abonnementen zijn waar je een jaar aan vast zit. Dus zou ik als ik jou was op andere dingen gaan bezuinigen zoals kleding, eten en drinken etc. Of een extra baantje zoeken erbij, of je lening bij de IB-groep verhogen.

Het geld komt niet vanzelf aanwaaien, ik ben zelf ook student en heb het ook niet breed. Betaal ook alles zelf. Maar daarom heb ik de lening bij de IB-groep genomen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 10:04
sonnepon
sonnepon is offline
trouwens, ik heb met basisbeurs, collegekrediet van IB en lening een bedrag van 900 euro per maand. Dat is echt wel voldoende. Als ik erbij zou kunnen werken zou ik het bedrag omlaag doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten