Citaat:
Op de muur bij de faculteit stond 'aesthetik ist ethik' oid, dus toen ging ik nadenken over in hoeverre die gelijkstelling waar is. Want ik ken een hoop dingen die totaal niet ethisch-verantwoord zijn maar toch mooi. Sowieso heb je een hoop onverantwoorde kunst. Maar ik zie wel wat ze bedoelen en 't is wel een mooi idee dat enkel alles wat 'goed' is mooi kan zijn.
Het is trouwens ook maar de vraag in hoeverre een schilderij immoreel kan zijn, want dan verbind je een waardeoordeel aan een hoop verf op een doekje. Het kan best zijn dat het een schilderij is van een stel nazi's die een pasgeboren baby in elkaar trappen terwijl Hitler erop urineert, maar het schilderij zelf is dan niet immoreel, want verf kan niet immoreel zijn. (Ja, tenzij het gemaakt is van weetikveel, dode baby's ofzo. Maar dit is mierenneukerij en offtopic wat de gedachtegang betreft. Hoewel, hm, je hebt ook wel allemaal giftige verf tegenwoordig, of verf met dingen die schadelijk zijn voor het milieu. Dan is het weer onverantwoord, vanuit bepaalde oogpunten. Maar wederom, offtopic.)
Esthetica gelijkstellen aan ethiek dus. Hmmmm. Heikele kwestie.
|
Ik vind het eigenlijk sowieso maar raar dat er een verschil is tussen mooi en niet mooi. Ik bedoel, nu vinden we het mooi en rustiek enzo als we een schilderij uit de 19e eeuw hebben van een ouwe boerderij met een in elkaar gezakt houten hekje ernaast, maar zou die schilder daar niet toen naar hebben gekeken zoals wij nu naar een fietsenrek middenin de stad met een paar afgetrapte ouwe fietsen zouden kijken - gewoon lelijk plaatje vinden? Maar eigenlijk vind ik afgetrapte ouwe fietsen zelf wel mooi.
Wat maakt iets mooi of niet? Ik vind eigenlijk dat ik alles mooi zou moeten vinden, want het slaat nergens op dat ik het ene stuk steen wel mooi vind en het andere niet ofzo, maar toch doe ik dat niet. Offe auto's. Hoezo is de ene auto nou mooier dan de andere, 't zijn allebei hompige stukken ijzer met wielen, maar als het dan gestroomlijnd is of juist niet vinden we het wel mooi... maar is dat niet afhankelijk van de ideeën die het met zich meeneemt, een afgetrapt oud hippiebusje is aandoenlijk en vrij en flowerpower, en een gestroomlijnde auto gaat hard, en glanzend betekent lekker nieuw, ofzo?
...maar eigenlijk was ik aan het nadenken over Sir Orfeo.