Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik heb met de ecologische achtergrond een solide stukje verklaring in handen waardoor ik de parabel tussen verlamd zijn en niet kunnen ontwikkelen kan maken. Jouw beurt om je eerste stukje onderbouwing te produceren.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ondanks dat hij eigenlijk veel te marxistisch aangelegd is, Kenjirro naamzoek. ![]() Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-06-2008 om 21:35. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
misschien heeft het meer met cultuur dan met IQ te maken maar dat zou een hele hoop volkeren in een vreemd daglicht zetten. ik bedoel; hier was eerst ook niets, in amerika was niets, in australië niets, in indonesië niets, in de afrikaanse voormalig koloniën niets. wij zijn duidelijk meer ontwikkeld dan zij ondanks dat ze een oudere geschiedenis hebben en voldoende kansen hebben gekent, het houd een keer op.
Laatst gewijzigd op 24-06-2008 om 21:58. |
![]() |
||
Citaat:
Heck, als je mijn betoog wil teruglezen in 600+ pagina's in plaats van 1 forumpost kan ik je Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen van Jared Diamond aanraden. Vrij toegankelijk boek dat vrijwel letterlijk mijn standpunt ondersteund.
||
Citaat:
||
Citaat:
Alsof nomadenvolkeren er niet toe doen en onbenullig en nietswetend zijn. Je haalt hier de eeuwige strijd aan tussen de jager en de landbouwer aan.
|
Dr Watson's onzin is nou niet bepaald relevant zolang hij zijn vermoedens niet hard kan maken.
Zie verder natuurlijk hier http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In Noorwegen is het in Narvik (diep binnen de poolcirkel) zelfs in de winter redelijk aangenaam, komt door de golfstroom. In Zweden en Finland wonen weinig mensen boven de poolcirkel, vooral Saami eigenlijk. De rest zijn Zweedse en Deense kolonisten. Dat IJsland ontoegankelijk is, is eigenlijk ook een fabeltje. Groenland en IJsland heten zo vanwege bewuste deceptie, omdat het in IJsland eigenlijk heel prettig wonen is, maar ze hadden geen zin in nieuwe kolonisten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat is de strekking van de discussie niet. En zolang de werkloze luie honden van een Nederlanders niet aan het werk geschopt worden als aspergestekers, maar de polen accepteren deze baantjes graag, zie ik niet in waarom er niet meer immigranten deze kant op zouden mogen komen.
|
![]() |
||
Citaat:
Arrafat had ook een Nobel prijs, voor de vrede nog wel.. ![]()
||
Citaat:
Spoiler
Jared zal ik misschien nog wel eens uit de kast trekken maar wees zo vrij in een notendop toe te lichten wat je bedoelt en wat de relatie is met afrika in het algemeen en zimbabwe in het bijzonder.
||
Citaat:
ze hoeven niet eens dommer te zijn, luier is al voldoende
||
Citaat:
Wat Diamond overigens ook aanhaald in de eerste hoofdstukken is dat jagers-verzamelaars en nomaden door hun leefpatroon nooit grote samenlevingen vormen. Dat komt niet zoals de racistische verklaring beweerd door luiheid, maar doordat men alles dat nodig is moet kunnen meedragen. En goed, dat sluit alles behalve simpele ambachten uit van de mogelijkheden. Dat is tevens waarom nomaden nooit zo snel groeien. Ook kinderen moeten of zelf kunnen lopen, of gedragen kunnen worden. Je zult dus nooit een nomade met vijf kinderen in de leeftijd 0-5 zien. Sterker nog, vanwege die dwingende behoefte bestaat er zelfs infanticide onder jager-verzamelaars.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maak het hele verhaal dus ajb niet zo eenzijdig en doe niet alsof iedereen die een chloride huidskleur heeft, superieur is.
|
Tsvangirai verlaat Nederlanse ambassade Harare
Uitgegeven: 25 juni 2008 14:26 Laatst gewijzigd: 25 juni 2008 14:27 HARARE - De Zimbabwaanse oppositieleider Morgan Tsvangirai heeft woensdag de Nederlandse ambassade verlaten. Dat hebben bronnen tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd. Hij geeft later op de dag een persconferentie bij zijn woning in de hoofdstad Harare. http://www.nu.nl/news/1628172/25/Tsv...de_Harare.html
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Mijn punt is juist dat het geen fuck met huidskleur te maken heeft, maar des te meer met persoonlijke omstandigheden. Hier in Europa hadden we gewoon de mazzel en relaxed klimaat te hebben waardoor landbouw (en dus permanente huisvesting) mogelijk werd, waardoor we in principe meer tijd kregen om op ons luie gat te zitten en eens na te denken over hoe we zaken makkeliker of leuker kunnen maken. Als je dag in dag uit gedwongen bent om op zoek te gaan naar drinkwater en voedsel voor jezelf en een kudde dieren dan heb je vanzelfsprekend minder tijd voor dat soort dingen.
||
Citaat:
Ze kunnen nog zo veel een symbool zijn, maar als rolmodel slaan ze natuurlijk nergens op. Zolang zij (en achterhang uiteraard) de dienst uitmaken veranderd er niks. Verandering hoeft niet altijd makkelijk te zijn natuurlijk..
||
Citaat:
![]()
||||||||
Citaat:
maargoed, hoe dan ook, epic fail in afrika, we zijn allemaal staten met volwassen mensen en ik zie niet hoe wij verantwoordlijk zijn voor hun welzijn (of je moet de koloniale tijd er weer eens bij willen pakken), bovendien hebben wij het daar al eens geprobeert, gewoon even geduldig wachten... Citaat:
Citaat:
punt hierbij is, is dat de woestijn nooit in genoeg middelen voorziet om te dragen, gevolg het teveel aan mensen sterft een hongersdood. Citaat:
Citaat:
ik noemde niet de nomaden lui en dom, ik noemde de zimbabwanen lui en dom (samen met nigerianen) Citaat:
o.a. de gifkennis van de eerder genoemde kalahari-people is zeer interessant. Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-06-2008 om 15:59. |
![]() |
||
Citaat:
Oh, laat ik ook nog wat horden om te nemen opwerpen: De beperkte bevolkingsdichtheid en het tot relatief voor kort geringe urbanisatie vormen tevens hinderpalen voor ontwikkeling. geringe urbanisatie slaat daarbij weer terug op beperkte landbouwmogelijkheden.
|||
Citaat:
Citaat:
On topic: Mugabe, tiswah.
|||
Citaat:
maar een voorbeeld bewijst natuurlijk niets. bovendien als technologie zich niet verspreid leg me dit eens uit: ![]() kennelijk genoeg verspreiding daar... of misschien ga je nu opperen dat ze draagbaar zijn??? daarnaast zou je toch denken dat ze misschien een start hadden kunnen maken met de kennis die wij ermee naartoe namen, zoals in zimbabwe hoe je daar kan telen (ons lukte het, ik zie geen reden buiten intellect waarom het een zimbabwaan niet zou kunnen lukken, of zou het toch met waterbouwtechnische kennis te maken hebben?) ik geloof graag dat de verspreiding van technologie gehinderd wordt door de afstanden maar ook door de stammencultuur en door egoïsme, maar complete stilstand??? nee daar moet meer achter zitten. natuurlijk valt dit niet te bewijzen, verschillende studies hebben verschillende uitkomsten, sterker de meeste wagen zich niet aan een conclusie omdat; nouja het is niet bepaald netjes om mensen dom te noemen... Citaat:
en ze deden er natuurlijk niet niks mee, ze kochten er russische en chinese wapens van en westerse luxe, tenminste degene die het geld in handen kregen, meestal de partijbonzen/landlords dus.
Laatst gewijzigd op 26-06-2008 om 06:40. |
![]() |
||
Citaat:
Die attitude waar jij het over had tegenover werk is vrij normaal in meer basale samenlevingen. In Nederland was gedurende de hele Middeleeuwen ook de mentaliteit dat je zo min mogelijk moest werken. Komt dat bij een baan met hoog inkomen voor, dan is dat opeens pijnlijk duidelijk, maar het mechanisme an sich is universeel. Mensen hebben zo'n voorzieningenniveau en zijn gericht op overleven in plaats van opbouwen, dat ze dat soort beslissingen maken. Ik heb zelf van dichtbij een Marrokaanse ondernemer mee mogen maken die hetzelfde deed. De facto was hij al failliet, maar als een klant uitbetaalde had hij opeens een eikenhouten bureau ingelegd met leer staan. Puur debet aan de overlevingscultuur waaruit hij afkomstig was.
|||
Citaat:
ik zie het zo; er waren daar bedrijven (gerunt door europeanen o.a.) die prima draaide, voor enige welvaart (ik noem een dwarsstraat... boodschappen in de lokale super) hoefde de zimbabwanen 'slechts' in 1 der bedrijven te werken. daarnaast, als je die bedrijven dan zwart had willen hebben had het misschien slim geweest om het 'trucje' af te kijken van de al lopende bedrijven, dan als zimbabwaan een concurent op te starten en dan vanuit de nationale politiek dat 'zwarte' bedrijf voordelen te geven t.o.v. het 'witte' bedrijf. echter wat er gebeurt is; de blanken zijn verjaagd, het blijkt dat niemand de kennis bezit om een dergelijk bedrijf te runnen, graanschuur is een leegstaande opslagplaats geworden. verder kan het aan mij liggen maar volgens mij had een slimme zimbabwaan best enige kennis kunnen kopiëren gedurende de tijd dat wij daar zaten. dit dus allemaal naast het feit dat ze slechts als domme krachten hadden hoeven te werken in een der bedrijven... er is nu eenmaal geen sprake van geen verspreiding van technologie. Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Luxeproducten zijn natuurlijk indirect nog steeds op overleven gericht, omdat het natuurlijk bepaald is dat je met luxe een hogere overlevingskans hebt. Daarnaast is de gorilla met het meeste bezit natuurlijk de koning van de stam, alleen corrumpeert macht dáár niet.
Zie je, nu komen we met een U-bocht toch weer bij Zimbabwe. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
ik ben geen dom sponsje michak | 418 | 07-02-2011 11:02 | |
Pakistan: hoe verder? hhendrikxx | 78 | 08-11-2007 09:13 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 06-09-2007 14:07 | |
Sport en politiek Supersuri | 90 | 26-05-2007 13:12 | |
Zimbabwe stapt uit het Gemenebest na tijdelijke uitsluiting hiervan door blok Gatara | 12 | 10-12-2003 15:44 | |
verkiezingen in Zimbabwe Sangria | 6 | 19-03-2002 13:51 |