Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2008, 17:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Risicospreiding. Indien je op jezelf stemt, en dus de concurrentie aangaat met de tegenpartij maak je kans om zowel als dominante als gedomineerde partij uit de bus te komen. Een stem op C garandeert eeuwige gelijkwaardigheid.
Behalve als B op B stemt, dan krijg je

Belang A = 1
Belang B = 3
Belang C = 2

1 stem op 2. 1 stem op 3. Coalitie -> regering = 2.5. Dat is een slechtere uitkomst dan 2 (wat eruit zou komen als A op A stemt en B op B (namelijk 2.0).
Oud 19-09-2008, 17:43
Mobius
Mobius is offline
Gelukkig zijn er altijd meer partijen dan slechts A, B of C. In een wereld waarin maar drie keuzemogelijkheden zijn zou ik niet willen leven.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 19:12
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gelukkig zijn er altijd meer partijen dan slechts A, B of C. In een wereld waarin maar drie keuzemogelijkheden zijn zou ik niet willen leven.
Als je de discussie had gevolgd, had je door dat het een onderbouwing is voor de bewering dat er altijd conflict is als er meer dan 1 mens is.
Oud 19-09-2008, 19:16
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als je de discussie had gevolgd, had je door dat het een onderbouwing is voor de bewering dat er altijd conflict is als er meer dan 1 mens is.
Eigenlijk stap ik er net pas in. Stelling valt niet te bewijzen want we kennen niet anders dan de situatie waarin we leven.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 22:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nee dat is ook niet wat natuurlijk is of zo hoort. Intelligentie is een bijverschijnsel.
Ik ben het niet met je eens, intellect is dé karaktereigenschap waardoor mensen een overlevingskans hadden.

We zijn niet fysiek sterk, niet bijster snel, hebben geen geweldig zicht- of reukvermogen en zelfs onze communicatie is op globale schaal gezien inferieur aan die van vele diersoorten, zonder ons intellect waren we allang uitgestorven, het is dus een essentieel onderdeel van de natuur van de mens.

het gevolg daarvan is dat die creativiteit zich uit in negatieve en positieve gevolgen omdat de belangen kunnen verschillen.
Oud 19-09-2008, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het niet met je eens, intellect is dé karaktereigenschap waardoor mensen een overlevingskans hadden.
De intelligentie van de eerste mensachtigen gaat niet veel verder dan dat van een orka. Daarnaast heeft de mens diverse keren op punt van uitsterven gestaan, inclusief de moderne.

Citaat:
We zijn niet fysiek sterk, niet bijster snel, hebben geen geweldig zicht- of reukvermogen en zelfs onze communicatie is op globale schaal gezien inferieur aan die van vele diersoorten, zonder ons intellect waren we allang uitgestorven, het is dus een essentieel onderdeel van de natuur van de mens.
Ons gezichtsvermogen is zeer goed vergeleken met dat van veruit de meeste andere dieren. Onze reuk is prima en beslaat een heel breed spectrum en ons gehoor is ook vrij breed. De eerdere mensen waren daarnaast veel en veel krachtiger dan wij. In principe zijn wij onderontwikkeld omdat er geen nut is om lichamelijk zo sterk te zijn als tijdens onze eerste schreden. Vergelijk het met een chimpansee. Een kleine chimpansee kan met gemak een mens een kopje kleiner maken. Dat heeft met twee dingen te maken; 1. Het beest heeft sowieso al meer spiermassa in verhouding tot zijn lichaamsgewicht dan een mens. 2; De mens heeft in principe een ongekend potentieel maar is daarin ongetraind.

Ik denk dat onze sociale structuren belangrijker zijn geweest voor het overleven van de soort dan specifiek onze intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2008, 23:18
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Behalve als B op B stemt, dan krijg je

Belang A = 1
Belang B = 3
Belang C = 2

1 stem op 2. 1 stem op 3. Coalitie -> regering = 2.5. Dat is een slechtere uitkomst dan 2 (wat eruit zou komen als A op A stemt en B op B (namelijk 2.0).
Dit begrijp ik niet. Wat stellen die getallen voor?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2008, 23:20
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
De intelligentie van de eerste mensachtigen gaat niet veel verder dan dat van een orka. Daarnaast heeft de mens diverse keren op punt van uitsterven gestaan, inclusief de moderne.

Ons gezichtsvermogen is zeer goed vergeleken met dat van veruit de meeste andere dieren. Onze reuk is prima en beslaat een heel breed spectrum en ons gehoor is ook vrij breed. De eerdere mensen waren daarnaast veel en veel krachtiger dan wij. In principe zijn wij onderontwikkeld omdat er geen nut is om lichamelijk zo sterk te zijn als tijdens onze eerste schreden. Vergelijk het met een chimpansee. Een kleine chimpansee kan met gemak een mens een kopje kleiner maken. Dat heeft met twee dingen te maken; 1. Het beest heeft sowieso al meer spiermassa in verhouding tot zijn lichaamsgewicht dan een mens. 2; De mens heeft in principe een ongekend potentieel maar is daarin ongetraind.

Ik denk dat onze sociale structuren belangrijker zijn geweest voor het overleven van de soort dan specifiek onze intelligentie.
Als ik Spore mag geloven komt onze socialiteit voort uit onze intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 06:08
Verwijderd
Citaat:
Dus koeien zijn intelligent omdat ze in kudde's leven en sociaal zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 06:29
arPos
arPos is offline
Citaat:
mja dat is niet helemaal waar, er zijn meer soorten die in groepen leven alleen volgens mij is de mens de enige soort (een van de weinige?) die proactief doorbouwt op resultaten behaald door vorige generaties.
Oud 22-09-2008, 08:10
Verwijderd
Citaat:
mja dat is niet helemaal waar, er zijn meer soorten die in groepen leven alleen volgens mij is de mens de enige soort (een van de weinige?) die proactief doorbouwt op resultaten behaald door vorige generaties.
Termieten.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 11:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
1. Het beest heeft sowieso al meer spiermassa in verhouding tot zijn lichaamsgewicht dan een mens. 2; De mens heeft in principe een ongekend potentieel maar is daarin ongetraind.
En wellicht nog een derde: door onze geavanceerde communicatie zijn er weinig gewelddadige conflicten binnen een groep mensen. Daardoor is er bijvoorbeeld geen reden meer voor de extra stevige schedel die apen hebben; de kans dat je iemand met je blote handen zijn schedel inslaat is nihil, en als je wapens gebruikt dan doe je iets fouts.

Dat terwijl apen het (binnen de marges van hun karakter en groepsstatus) geen probleem vinden om elkaar bij de minste conflicten flink af te rossen.
Oud 22-09-2008, 12:38
arPos
arPos is offline
Citaat:
Termieten.
parasieten, waarmee we weer terugkomen op die ene geniale man die ons daarmee vergeleek.

Citaat:
En wellicht nog een derde: door onze geavanceerde communicatie
vind het maar matig vergeleken bij sonar.

Citaat:
Dat terwijl apen het (binnen de marges van hun karakter en groepsstatus) geen probleem vinden om elkaar bij de minste conflicten flink af te rossen.
sommige mensen ook niet
Oud 22-09-2008, 13:11
Verwijderd
Citaat:
parasieten, waarmee we weer terugkomen op die ene geniale man die ons daarmee vergeleek.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maarruh; termieten zijn geen parasieten.

Citaat:
vind het maar matig vergeleken bij sonar.
De beste sonar-capabele dieren in de wereld kunnen niet zoveel informatie overbrengen met vier stoten geluid als wij.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 13:57
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maarruh; termieten zijn geen parasieten.
nee, maar mensen wel.

Citaat:
De beste sonar-capabele dieren in de wereld kunnen niet zoveel informatie overbrengen met vier stoten geluid als wij.
ok, informatie is de key, maar waarom iets relevante informatie is en belangrijker voor wie is iets waar intellect een rol in speelt.
Oud 22-09-2008, 14:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nee, maar mensen wel.
Dat klinkt heel leuk in een filosofie van defaitisme en doemdenken, maar er klopt in termen van feiten natuurlijk weinig van.
Oud 22-09-2008, 14:08
Verwijderd
Citaat:
nee, maar mensen wel.

Citaat:
ok, informatie is de key, maar waarom iets relevante informatie is en belangrijker voor wie is iets waar intellect een rol in speelt.
Als dit nou ook nog geformuleerd was zonder dat het lijkt alsof je een fles wodka hebt opgedronken had ik de moeite gedaan antwoord te geven.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 16:37
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat klinkt heel leuk in een filosofie van defaitisme en doemdenken, maar er klopt in termen van feiten natuurlijk weinig van.
Parasiet:

Citaat:
Een parasiet is een levensvorm die zich ten koste van een ander organisme (de gastheer) in stand houdt en vermenigvuldigt.
Sommige mensen zijn inderdaad (ecto)parasieten.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 17:40
arPos
arPos is offline
Citaat:
onee?

Citaat:
Een parasiet is een levensvorm die zich ten koste van een ander organisme (de gastheer) in stand houdt en vermenigvuldigt. Het vakgebied dat zich bezighoudt met parasieten is de parasitologie.

Een parasiet kan in het gast-organisme leven, in zo'n geval spreekt men van een endoparasiet, of buiten het lichaam van het gast-organisme; een ectoparasiet.

De schade aan de gastheer is niet zo groot dat deze aan de relatie ten onder gaat; in dit laatste geval spreken we van een parasitoďde.
je hebt gelijk we zijn een parasitoďde.
Oud 22-09-2008, 19:12
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Eigenlijk stap ik er net pas in. Stelling valt niet te bewijzen want we kennen niet anders dan de situatie waarin we leven.
Tja, je kunt het logisch afleiden uit eerdere assumpties. Die assumpties vallen weer niet te bewijzen, maargoed.
Oud 22-09-2008, 19:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dit begrijp ik niet. Wat stellen die getallen voor?
een positie op het spectrum van keuzes. Bijvoorbeeld, links-rechtsschaal (overeidsingrijpen in de economie). 1 is puur communisme, 2 is geleide markteconomie, 3 is puur kapitalisme. A wil 1, B wil 3, C wil 2. Als A op C stemt ipv B, en C blijft op C stemmen, dan is de gemiddelde stem 2.5. Coaltieregering -> beleid = 2.5.
Oud 22-09-2008, 20:02
arPos
arPos is offline
Citaat:

Als dit nou ook nog geformuleerd was zonder dat het lijkt alsof je een fles wodka hebt opgedronken had ik de moeite gedaan antwoord te geven.
o moest ik je reactie termieten serieus nemen als diersoort die bewust voort bouwt op uitvindingen en ontdekkingen van vorige generaties, corrigeer me maar als je vind dat ik ongelijk heb maar de mens lijkt 'gemaakt' te zijn om te leren door creativiteit.

prima dat onze soort communicatie geschikt is om selectieve informatie door te geven maar dat noem ik geen oorzaak.
Oud 22-09-2008, 22:52
Verwijderd
Er zijn zoveel dieren die hetzelfde hebben. Olifanten bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 22:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
een positie op het spectrum van keuzes. Bijvoorbeeld, links-rechtsschaal (overeidsingrijpen in de economie). 1 is puur communisme, 2 is geleide markteconomie, 3 is puur kapitalisme. A wil 1, B wil 3, C wil 2. Als A op C stemt ipv B, en C blijft op C stemmen, dan is de gemiddelde stem 2.5. Coaltieregering -> beleid = 2.5.
Nu snap ik het. Maar waarom zou A op C, de vijand, stemmen?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 11:12
ikbenkip
ikbenkip is offline
Gwoon Heel AZie bombarderen ben je van het gezeik af
Dood aan de terroristen
Hebben we ook meer ruimte en minder bevolking
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 21:11
Verwijderd
Mensheid uitroeien.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 21:26
Verwijderd
En de mieren dan?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 23:37
Verwijderd
Mogen ook, we hebben genoegbrandende nucleaire dood voor iedereen en mijn mamma zegt dat delen goed is
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 09:04
Verwijderd
Je krijgt heus niet alle mieren dood met kernwapens, hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 09:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nu snap ik het. Maar waarom zou A op C, de vijand, stemmen?
C is de middenpositie. Maar natuurlijk stemt hij niet daarop, dat is juist mijn punt.

In het echt is het natuurlijk moeilijk om een partij om te richten enzo.
Oud 28-09-2008, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Je krijgt heus niet alle mieren dood met kernwapens, hoor.
Who dares, wins
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 23:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
C is de middenpositie. Maar natuurlijk stemt hij niet daarop, dat is juist mijn punt.

In het echt is het natuurlijk moeilijk om een partij om te richten enzo.
In mijn model kon c helemaal niet kiezen. Als c net als a en b wel kan kiezen, krijg je natuurlijk alleen maar meer botsingen. C moet een neutrale toezichthouder zijn, zodat de andere partijen elkaar niet opeten als hen dat goed uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 05:22
Verwijderd
wbt. het topic: wereldvrede is voor de mens een utopie, onze diversiteit is oze 'kracht' en onze zwakte, de mens heeft de neiging grote stappen te maken in tijden van tegenspoed/oorlog.
Ik denk dat die cyclus van oorlog <-> vrede/rust nog wel een eeuwtje doorgaat, en dan waarschijnlijk nog wel een, etc, etc.

Wij hebben vijanden nodig ofzo, zo zitten we kennelijk in elkaar
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Who dares, wins
Hitler durfde ook.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 10:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hitler durfde ook.
En als hij militair-strategisch niet zo'n idioot was geweest had hij waarschijnlijk gewonnen.
Reageren

Regels voor berichten