Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als ik zelf aan het werk ben, zeg ik tegen alle klanten 'u', ongeacht hoe oud ze zijn en hoe ze mij aanspreken.
|
Verwijderd
|
Ik zeg eigenlijk tegen de meeste mensen je. Sowieso tegen mijn ouders. Ik moet er niet aan denken om daar u tegen te zeggen. Echt verschrikkelijk ouderwets en afstandelijk. Tegen mijn oma zeg ik je, tegen mijn opa ben ik sinds een paar jaar u gaan zeggen.
De meeste docenten spreek ik aan met je en hun voornaam (zijn nog redelijk jong). Ik werk niet in een winkel/restaurant ofzo, maar als ik dat zou doen, zou ik gewoon U zeggen tegen mensen boven de 25 (hoewel ik dat natuurlijk niet altijd goed in zal schatten). Ik zelf werk als oppas en zeg gewoon je. Dat formele gedoe is (nog) niets voor mij. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Zuur allerminst ![]() Oud vrouwtje valt wat van te zeggen, ik ben erg van de oude tradities. Ik ben wel benieuwd hoe jullie (bijvoorbeeld ook Uice, die zich er niks voor kan stellen u te zeggen tegen iemand jonger dan 30) ermee om zouden gaan als je werkgever dat wel van je verwacht. Ga je daar dan tegenin of kan het in werkverband wel?
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik zeg tegen weinig mensen u. Ouders en familie zijn gewoon je en jij. Verder, vrienden of kennissen van mn (schoon)ouders ook. Ik zeg zelfs je tegen de opa van mijn vriend terwijl hij u zegt.
U zeggen schept zo'n afstand vind ik, dan kan je niet gezellig praten. Docenten op de universiteiten noem ik vaak in hoorcolleges wel u, maar de docenten van de werkgroepen zijn vaak je of jij,m aarja dat zijn een hele hoop aio's die misschien 5 jaar ouder zijn dan ik en daar zeg ik geen u tegen. Op mijn werk zeg ik tegen klanten waarvan ik denk dat ze het prettig vinden om met u aangesproken te worden u. Maar als ze mij tutoyeren zeg ik ook je terug. Mensen die de vijftig niet gepasseerd zijn tutoyeer ik meestal wel, op mijn werk. (bij IKEA nemen ze het allemaal niet zo nauw) Ook tegen mijn baas is het gewoon je en jij en voornamen. Ik vind u zeggen een beetje suf, ik voel me dan onderdanig ofzo, geen idee hoe ik dat moet noemen. Zeker als ze daarna je terug zeggen voel ik me toch een beetje stom. Daarom begin ik vaak maar met je. Niet op een lullige manier ofzo. Op de middelbare school trouwens sprak ik alle leraren met je aan en de meeste bij hun voornaam en niet meneer of mevrouw. |
![]() |
||
Citaat:
Het zijn m'n ouders, niet m'n vrienden. Enige vorm van gezag mag er ook wel zijn. Ik heb heel erg het beeld dat mensen die hun ouders bij de voornaam mogen noemen, verder ook alles mogen en dat de ouders zich veel meer opstellen als 'leuke maatjes' dan als opvoeders. Ik weet wel dat dat niet zo hoeft te zijn (m'n beste vriendin doet dat ook bij haar ouders), maar zo'n beeld blijf ik er toch bij houden. Oh ja, Ik kan ook echt niet tegen moeders die de beste vriendin van hun dochter (willen) zijn. bleegh.
|
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kater noemt zijn ouders ook bij hun voornaam. Hij wil dat onze kinderen dat later ook doen, maar ik vind dat raar. En het is helemaal not done als je je moeder mama noemt en je vader Piet. Dan is het net of het niet je vader is, maar de nieuwe vlam van je moeder zeg maar
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mijn vader is gewoon rebels en vindt dat papa/mama-gedoe maar irritant. En die had dus inderdaad geen zin om te zeggen 'Vraag maar aan mama'. Dat is ook best achterlijk als je dat doet, vind ik, als ik er zo over nadenk. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Mijn ouders en familie zijn standaard 'je'. Dat is er gewoon ingegoten, en ik zou het eigenlijk ook niet anders willen. Alleen hele verre familie die ik eigenlijk niet ken is wel 'u'. Verder is eigenlijk iedereen die ik niet ken 'u', behalve wanneer ze echt jonger/niet veel ouder zijn dan ik. Vaak helpt het ook niet dat mensen zeggen dat je ook wel mag, want daar heb ik nogal moeite mee.
Ik vind niet dat 'u' een afstand schept, ik vind het gewoon heel beleefd. Mijn rijlesleraar en ik hebben daar laatst een heel gesprek over gehad, omdat ik vond dat hij 'vast nog niet zo oud was' en hij vond dat 'u' zeggen dan wel overbodig werd. Waar ik het dan natuurlijk weer niet mee eens was. ![]() Leraren spreek ik ook niet aan alsof het mensen zijn die ik goed ken, het is gewoon 'u' ongeacht wat zij zeggen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
U of je/jij zeggen. Missy | 73 | 29-08-2010 13:58 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Eindtijd leonkorn | 266 | 01-05-2008 17:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Nieuw Verhaal - Mevr. Gein [ H1 ] niam | 7 | 17-06-2005 17:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Algemene schoolzaken |
wanneer u zeggen tegen leraar? duifeltje | 67 | 11-06-2003 18:00 | |
Liefde & Relatie |
U zeggen Verwijderd | 72 | 03-05-2003 10:17 |