Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Bekijk resultaten poll: Wat moet er gebeuren met de minimum leeftijd waarop jongeren mogen drinken?
Die moet omhoog naar 18 voor alle drank. 8 14.81%
Die moet omhoog naar zwakalcoholische dranken vanaf 18 jaar en sterke drank vanaf 21 jaar. 3 5.56%
Die moet precies zo blijven als die is. 12 22.22%
Die moet omlaag naar 16 voor alle drank. 2 3.70%
Die interesseert mij niet 0 0%
Die moet het zelfde blijven, maar beter gehandhaafd worden. 26 48.15%
Die moet omhoog en beter gehandhaafd worden. 0 0%
Die moet omlaag en beter gehandhaafd worden. 3 5.56%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2009, 14:13
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
maar alcoholvrij bier heeft alsnog een 0,nogwat procent alcohol!! Dus je mag het niet aan onder de 16 verkopen!
Ja dat is ook zo, maar ik had een discussie met iemand van 15 die zei dat ie t bij een andere supermarkt wel mocht kopen, toen heb ik overlegd met de bedrijfsleider en die zei dat we alcohol'vrij' bier wel aan jongeren onder de 16 mochten verkopen.
Oud 17-02-2009, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Maar je hoeft er niet van uit te gaan dat iedereen die minderjarig is, drinkt en blowt?! Sowieso vind ik het logischer dat minderjarigen (die niet in staat gesteld worden om die beslissing te nemen) het wel willen en vragen, maar de ouderen die wel in staat zijn zelf de verantwoordelijkheid te dragen, dat niet doen?!
Daar heb je gelijk in, en daar ga ik ook niet van uit. Maar ik begrijp even niet wat dat te maken heeft met mijn vraag richting wammus?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 15:05
Verwijderd
ik ging laatst mee met mijn zusje van 13 om een fles cointreau te kopen als cadeautje voor iemand die voor haar instrumenten op CD had gezet ( ze gaat een liedje insturen voor kindersongfestival ) maar goed, ik heb mijn zusje naar huis moeten sturen voordat ik het mocht kopen en dan nog mijn ID laten zien (22 met flinke stoppelbaard=/=17 maar goed)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 20:22
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Nou ik zou het een beetje hypocriet vinden als jij op je 17e vaak mensen voor je naar de shop liet gaan, als je nu zegt dat je dat pertinent weigert. Ik vind het zelf altijd heel prettig als er iemand even voor me naar de shop wilt, en dan vind ik het dus wel zo eerlijk om dat over een half jaar als ik 18 ben zelf ook te doen als mensen daar om vragen.
Of het hypocriet is of niet doet er naar mijn idee niet zoveel toe. Ter informatie wil ik gerust vermelden dat ik halverwege mijn 17e begonnen met met blowen en nooit zo pauper ben geweest om andere mensen het te laten halen. Ik ging de shop in en kreeg het mee, of niet en daarmee klaar.

Feit is echter dat op het moment dat ik voor een persoon onder de 18 jaar wiet of hash haal ik strafbaar ben ivm het doorverkopen aan minderjarigen. Ik zit er niet op te wachten om volgende week bij wijze van spreke in undercover Nederland terecht te komen en dus weiger ik om er aan mee te werken.

Of dat al dan niet hypocriet is doet er voor mij zoals gezegd niet toe.
Oud 18-02-2009, 22:27
Verwijderd
ik ben een pauper. Ik begrijp je punt hoor, en ik kan je niet tegenspreken als je zegt dat je strafbaar bent als je het voor een minderjarige haalt. Maar jij had het geluk dat je zelf wiet mee kreeg in de shop, en ik niet, en waarschijnlijk vele anderen met mij ook niet, nu met de strengere controles en aangescherpte regels enzo. Dan hoop ik toch dat je begrijpt dat de blowende minderjarigen (net als jij wilde blowen toen je nog geen 18 was!) iemand vragen om voor hen naar de shop te gaan...

nouja eigenlijk weet ik niet of ik die pauper-opmerking van je serieus op moet vatten xD als je het meent hoop ik dat je toch wel begrip op kan brengen voor mij (/mijn leeftijd), anders heb ik niks gezegd ;p
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is ook zo, maar ik had een discussie met iemand van 15 die zei dat ie t bij een andere supermarkt wel mocht kopen, toen heb ik overlegd met de bedrijfsleider en die zei dat we alcohol'vrij' bier wel aan jongeren onder de 16 mochten verkopen.
Maar de bedrijfsleider is geen politie of politiek!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 10:02
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wiet vind ik anders trouwens. Ik ga echt geen wiet kopen voor iemand die nog geen 18 is (en ik blow idd pas vanaf mijn 18e), omdat dit ook daadwerkelijk strafbaar is.
Voor zover ik weet is alcohol doorverkopen aan 16- niet strafbaar.
de enige reden waarom ik dat nalaat (op de moeite die het kost na) is dat als ze in de shop bij ons denken dat je het voor iemand die buiten staat koopt je er voorlopig niet meer inkomt (al zijn het meestal de aan ietwat zwaardere dingen verslaafde gebruikers die zelf hoewel ruim de 18 gepasseerd de toegang tot de shop geweigerd wordt).

Het is toch strafbaar om alcohol aan iemand van beneden de 16 te verkopen? Of zou de wet een onderscheid maken tussen doorverkopen en kopen (particulieren vs bedrijven)?
Oud 19-02-2009, 10:13
LilyB
LilyB is offline
Als de leeftijdsgrens nog meer omhoog wordt getrokken is het tegen de tijd dat je alcohol mag drinken helemaal niet leuk meer. Bovendien laten veertienjarige toch bier kopen door zestienjarigen, en zestienjarigen sterke drank door achtienjarigen... ik vind het prima zo. D.w.z.: als iedereen zich eraan zou houden, zou het prima zijn.
Reageren

Regels voor berichten