Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
Verder bewijs: het aantal atheïsten dat op basis van geloofsovertuigingen een bepaald geslacht niet begroet bedraagt nul. Citaat:
![]() What's next? Die Marrokaanse straatbende in Overvecht was niet onrespectvol tegenover het lesbische stel dat ze terroriseerden, maar ze uitten slechts op een andere manier hun cultuur? Citaat:
Citaat:
![]() Met smerige leugens en beschuldigingen aan andermans adres proberen de aandacht af te leiden van het feit dat discriminatie domweg verboden is, en al dat geleuter over afwijkende begroetingen dus irrelevant.... Waarom probeer je de discussie op zo'n grove manier te verstieren? Post dan gewoon niet meer als je geen argumenten hebt. Ik zal de forumregels hierover nog even voor je aanhalen: # Flamen is verboden. Niet iedereen heeft dezelfde mening, probeer dat te respecteren. en discussieer met argumenten in plaats van met scheldwoorden of persoonlijke aanvallen. http://forum.scholieren.com/announcement.php?f=40
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Nu zijn er vast werkomgevingen die daar flexibeler in zijn. Wat je in je vrije tijd doet moet je zelf weten natuurlijk. Maar goed ik vond ontslag al erg rigoreus, als ze nou ten gevolge van ontslag had genomen enfin. Citaat:
Binnen een school lijkt me dat handig (hihi).
||||
Citaat:
En wat jij probeert te doen is de discriminatie van de ontslagen fundamentaliste vergoelijken door hetzelfde woord toe te passen op een alledaags functioneel onderscheid. Ik denk niet dat iemand in dat rommelen en goochelen met definities en woorden zal trappen. Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Kenji, volgens mij haal je sommige dingen een beetje door elkaar.
Ten eerste zijn er wel vrij standaard omgangsvormen in Nederland. En die omgangsvormen verschillen per setting, maar zijn duidelijk aanwezig. Een hand geven is één van die omgangsvormen. Je komt het tegen bij alle officiële ontmoetingen: sollicitatiegesprekken, kennismaking met collega's waar je veel mee te maken gaat krijgen (hoewel je in grote groepen collega's die "plicht" vaak dan weer niet hebt), het ontmoeten van klanten in besprekingen, en natuurlijk ook ouders in het geval van een docente. Het staat inderdaad nergens geschreven en het is niet goed te beschrijven, de uitzondering zijn op basis van gevoel. Maar die normen bestaan wel degelijk. Daarnaast is een hand weigeren in Nederland onbeleefd, als niet regelrecht vijandig. Ook dat staat nergens geschreven nee. Maar onderdeel van in een nieuwe cultuur gaan wonen is het leren van de sociale regels van die cultuur en het leren aanvoelen daarvan. Onbeleefd gedrag kan niet zomaar goedgepraat worden met de normen uit de eigen cultuur, daar krijg je gruwelijke misverstanden van. Dat is ook het hele idee achter integreren: niet je eigen cultuur laten vallen, maar een manier proberen te vinden om die goed te combineren met de cultuur van het land waarin je gaat wonen. Dat betekent overigens niet dat ik de eigen cultuur van die mensen minder waard vind. Maar hoe praktisch is het om je aan te moeten passen aan alle culturen van waaruit immigranten in Nederland wonen? Dat wordt een nogal verwarrend leven, waarin je ook op geen enkele manier je waardering of afkeuring voor iemand kunt laten blijken, want het betekent in iedere cultuur iets anders. Ik moet er niet aan denken. En om verduidelijking blijven vragen zie ik ook niet bepaald zitten. Overigens kreeg ik in Turkije ook gewoon een hand van mannen. Nu was ik niet in de meest conservatieve kringen en kan ik me voorstellen dat het in andere kringen ook anders gaat, maar zo zie je dat sociale normen niet vastliggen in een heel land. En die normen aan leren voelen is vrij moeilijk, niemand kan ook verwachten dat het in één keer goed gaat. Maar het moet lukken.
||||
Citaat:
Citaat:
Iets dat iedereen vind. Zelfs jij, ondanks dat je er hier tegen bent. Als jij naar het gemeentehuis gaat, vooraan in de rij staat, en de man achter de balie zegt tegen je "Sluit maar achteraan bij de andere rij. Je bent een Moslim, en Moslims help ik vanuit mijn overtuiging niet", dan ben ook jij gepikeerd. Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
En dat doe jij ook, alleen al omdat ik weet dat de meeste mannen en vrouwen in Nederland dat op prijs stellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Vanuit die hoek, of vanuit de hoek van extreem-links, die wat onverdraagzaamheid een soort gelegenheidscoalitie met hen vormt, komen dan ook meestal de persoonlijke aanvallen op mij of mensen die net zoals ik tegen discriminatie zijn. Citaat:
Maar het staat je natuurlijk altijd vrij je fout daarin in te zien en een correcter standpunt aan te hangen. Per slot van rekening zijn de meeste racisten vooral misleid, en geen aanhanger van intrinsieke haat tegen andere etnische groepen. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
op het moment dat ik stel dat ik christen ben en mijn godsdienst me gebied om elke dinsdag voor je deur te kakken uit respect claim ik daarmee dat ik meen dat iedereen die zich christen noemt dat zou moeten doen. Dat is nou net het verschil tussen deze zaak en jouw voorbeelden kenji.
||
Citaat:
Daarnaast zijn er conflicterende gebruiken in omloop. Waar de een een hand geven een belediging vindt, is het voor de ander beledigend dat niet te doen. Je ogen neerslaan is wereldwijd een normaal gebruik, Nederlanders denken dat je liegt of iets verbergt. Nederlanders komen stipt op tijd, in Zuid-Europese landen is het beleefd iets te laat te komen. Ik denk juist dat Nona de spijker op de kop heeft geslagen. Je kan niet altijd maar culturele diversiteit en vrijheid aanvoeren om je niet aan een gebruik te houden. Uiteindelijk wordt het dan compleet onmogelijk om te bedenken wat er bij een bepaald iemand past. Dit geldt nog eens dubbel omdat de hoeveelheid aanpassing per persoon verschilt. Sommige Turkse en Marokaanse mensen zijn zo veel mogelijk Nederlands geworden, omdat ze dat prettig vinden. Een Marrokaanse vrouw kan een hoofddoek dragen en toch graag een hand geven bij een begroeting. De volgende Breezer-tiener wil dat niet. Ja, hoe moet je dat dan voorspellen?
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Probeer toch eens normaal te reageren op een ander. Je kan niet zomaar mensen beschuldigen van discriminerend denken. Doe je dat te openlijk dan is dat zelfs strafbaar. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe kan je volhouden dat anderen het moeten accepteren als je dat zelf niet eens doet?
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Net zo goed weet ik dat iedereen in dit land snapt dat een hand geven een doodnormale manier van begroeten is. Als ik mijn gedrag moet kiezen, kies ik daar voor, want dat is normaal.
|||
Citaat:
Citaat:
Ik stel dat een persoon vrij is in zijn keuze van begroeten, zoals jij; echter met de voorwaarde dat je dat op persoonlijke nota doet en de consequenties dus ook voor jou als persoon zijn. Ik vind het überhaupt al te dwaas voor woorden om in naam van een groep te spreken terwijl je geen gekozen voorzitter bent; laat staan dat ik spreken voor een geheel fictieve geloofsgroep ga goedkeuren. En als je dat niet bevalt ga je maar gezellig in een totalitaire dictatuur wonen ![]()
Laatst gewijzigd op 15-05-2009 om 16:35. |
![]() |
||
Citaat:
|
Eigenlijk is het vrij simpel. Net zoals jij niet wilt dat jij als moslim in je doen en laten beperkt wordt in het openbare leven, wil je dat ook niet als (in dit geval vrouwelijke) niet-moslim. Het is hier een probleem omdat een van de groepen zich benadeeld zal voelen als het 1 wel of niet gebeurt.
Maar aangezien de heersende moraal in Nederland is om de hand te geven, dien je je daar als moslim aan aan te passen. Op het moment dat de heersende moraal andersom zou zijn, zoals in Egypte, bijvoorbeeld, dan pas de andere, inwonende niet-moslim, zich daar ook aan. Moslims onderling in Nederland doen maar wat ze niet laten kunnen net zoals niet-moslims onderling in Egypte dat doen. Erover discussieren kan altijd, natuurlijk.
|
Verwijderd
|
Mja ik had wel verwacht veel replies te krijgen, maar ik heb het idee dat ik voldoende heb uitgelegd hoe ik naar de zaak kijk. Je kan en mag mensen niet dwingen fysiek contact te hebben, als ze zich er niet prettig bij voelen. Wie wil iemand nou aanraken, als je weet dat diegene zich daar niet goed bij voelt? Dan negeer je en respecteer je de gevoelens van een ander niet. Dat wij in Nederland nou zo graag andere mensen willen assimilieren in onze maatschappij en willen dat zij onze "moraal" overnemen (ook omdat deze superieur zou zijn) in dit tijdperk van politiek incorrectheid, vind ik een kwalijke zaak. Wij discrimineren allemaal in de communicatie, of we maken onderscheid, als men ervoor kiest de enge definitie van discriminatie aan te houden, maar als het een moslim betreft dan hebben we het er allemaal over, dan is het een racistische fundamentaliste (zoals T_ID haar noemt). En weet je, ik vind dat een beetje lame en paternalistisch. In een land waar we claimen zoveel vrijheid te hebben, is het geven van een handje blijkbaar wel een vereiste. In andere landen zou het geen issue zijn, en dat laat maar weer eens zien hoe bekrompen we hier denken, inclusief de media die er zoveel aandacht aan schenkt.
Uiteindelijk gaat het om respect. Als een Japanner in Nederland komt, dan buigt iedereen vrolijk mee, maar owee als een moslim een buiginkje maakt uit respect. Dan is het respectloos, al weten we allemaal dat deze vrouw in kwestie echt geen wrok koestert tegen mannen en hen net zo respectvol zal benaderen als vrouwen, alleen zonder het hebben van fysiek contact. Ik heb in Hong Kong geleerd dat sommige mensen liever geen handje geven als ik hen begroet. Ze accepteren het allemaal, maar ik voel bij sommige gewoon dat het hebben van fysiek contact niet hoeft. En dan kan ik koppig elke keer een hand geven, maar ik voel me er dan zelf ook ongemakkelijk bij. Dus als men deze vrouw een hand geeft, en ze geeft haar hand maar alleen om haar baan te houden, en men weet dat ze er zich niet prettig bij voelt, maar toch doet, dan ontbreekt bij hen het gebrek aan inlevingsvermogen. Kun je zeggen wat is nou een handje? Nou ik denk, wat zijn nou drie kusjes? En ik merk dat veel autochtone mannen zich daar niet prettig bij voelen, een beetje homofobisch zelfs. En dat is eigenlijk het laatste wat ik in dit topic kwijt wil. We kunnen er altijd een welles-nietes discussie van maken, maar dat leidt toch nergens naar. Maar zo kijk ik er tegen aan. |
![]() |
|
het is maar een hand. Geen genitalien. en vind je het dan niet erg dat die vrouw zich er ongemakkelijk bij voelt als haar uitstekende hand niet beantwoord wordt?
En er is een verschil tussen een toerist of zakenpartner die even naar Nederland komt en een inwoner van Nederland.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En natuurlijk is er een verschil, ik verwacht juist van de toerist of zakenpartner zich meer aan te passen, omdat hij of zij een gast is. |
![]() |
|||
Citaat:
1 een punt wat ik zelf nog niet eens zo belangrijk vind; het gaat om een werksituatie in de pedagogische sector. 2 Mevrouw maakt deze claim niet op persoonlijke notie, de reden dat groepen er over kunnen vallen is omdat mevrouw een 'groep' <als volgt gedefinieerd;> acht zich naar bepaalde maatstaven te gedragen. Dat jij er niet om gevraagd heb is een ander verhaal, je vraagt er ook niet om een cadeautje mee te nemen naar een bruiloft of om in de rij te staan bij de supermarkt en toch wordt het fatsoenlijk geacht. Citaat:
||
Citaat:
Als dat zo was dan zouden ze allemaal wel ophouden met die schijnvertoning van eenheid en dan hoef je het ook geen naam te geven. Het probleem is niet zo zeer dat het niet kan dat verschillende moslims verschillend begroeten, het probleem zit hem in het gegeven dat je een mogelijkheid tot misbruik open laat door te stellen dat het "vanwege godsdienst" mag. Daarbij gaat het niet om moslims, want het zelfde geldt voor christenen en de vereniging van arPotheïsten. Op het moment dat een christelijke school meent vanwege godsdienst homoseksuelen te kunnen ontslaan dan val jij daar hopelijk ook over Als ze stelde; vanwege mijn persoonlijke geloofsovertuiging (en handschurft) schud ik geen handjes, dan heb je die schijneenheid niet en laat je ook geen misbruik door fracties binnen die schijneenheid open.
|||
Citaat:
Citaat:
Als deze man besluit zich voor langere tijd in Nederland te vestigen verwachten we van hem dat hij zich aanpast. Precies zoals korte rokjes in Egypte voor toeristen wel geaccepteerd wordt maar na een paar maanden gaat die persoon zich vanzelf ongemakkelijk voelen. Precies zoals jij je ongemakkelijk voelt door stug Nederlandse gebruiken vol te blijven houden in Hong Kong. Normaal krijgen mensen zelf dat gevoel, soms moeten we het maar even duidelijk maken. |
![]() |
|||||
Citaat:
En ja, daar zit een grens aan. Als een moslimvrouw hier een hoofddoek wil dragen schendt dat namelijk geen omgangsnormen en er moet een goed argument zijn om dat te weigeren. Een hand weigeren schendt die omgangsnormen wel degelijk en dat past bijna bij geen enkele functie. Citaat:
Daarnaast: op het moment dat je besluit je eigen culturele normen aan te houden zul je de gevolgen daarvan met je mee moeten dragen. Jij zult ook niet beweren dat ik iemand vriendelijk moet bedanken als hij me in mijn gezicht spuugt omdat dat bij zijn cultuur past, en dat is in feite wel wat jij beweert, want de immigrant hoeft zich niet aan te passen zolang zijn bedoelingen vriendelijk zijn. Een hand weigeren vind ik onbeleefd, iemand in het gezicht spugen, op zijn zachtst gezegd, ook. En ik wil een heleboel begrip hebben, maar dat gaat maar zover. Natuurlijk, de immigrant vindt het heel prettig als ik me aan zijn cultuur aanpas. Maar dat zou een vorm van gastvrijheid zijn, en een immigrant is geen gast. Een immigrant is hier komen wonen en heeft daarbij dezelfde rechten verkregen als alle Nederlanders. Waarom moeten die rechten van gasten er dan nog bijkomen? Ik zie echt niet in waarom ik me aan zou moeten passen. Dat aanpassen komt pas kijken bij dingen als het respecteren van feestdagen binnen een andere cultuur en daar rekening mee houden, en rekening houden met de eetgewoonten en leefritmes, zolang dat mogelijk is. Citaat:
Overigens denk ik dat mensen die zich zo blijven verzetten tegen hun nieuwe cultuur iets fout doen. Want ook kinderen worden geboren binnen die nieuwe cultuur, en hoe moeten die kinderen ooit hun plek in de samenleving vinden als ze telkens van hun ouders te horen krijgen dat de cultuur van hun thuisland minderwaardig is aan die van een ander land, waar ze misschien een paar weken per jaar zijn? Is dat nou iets om je kind bij te brengen, om het een voorsprong te geven? Die gedachte van "Nederlanders moeten zich maar een keer aanpassen" is kortetermijndenken. Daarbij: het lijk me lastig de omgangsregels van alle culturen op deze wereld uit mijn hoofd te leren, en dat is wel nodig als ik wil weten hoe ik dingen op moet vatten. Want als ik geen aanstoot mag nemen aan de omgangsvormen van anderen tenzij zij dat ook echt zo bedoelen moet ik al die regels kennen. Hoe ga ik dat doen? Of wil je dat ik alleen rekening houd met de Turken en niet met de rest van de wereld? Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ook in jouw geliefde Hong Kong ga je headfirst de deur uit als je iemand bij wijze van 'begroeting' raar aankijkt om daarna op te merken dat je "vanuit je overtuiging spleetogen niet kan begroeten". (om de parabel kloppende te maken met een discriminerende toon) Waarom je net doet alsof dat in Nederland opeens anders zou moeten werken dan in de hele wereld... Ik weet het niet. Ik mis de onderbouwing waarom alleen Moslims mogen discrimineren vanuit hun religie tot dusver volledig. Dat maakt het lastig om erop in te haken.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Discrimineren, in de zin van onderscheid maken ten nadele van iemand anders, mag nooit, al baseert men zich op een religie of niet. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
het gaat niet over of geen handen schudden ten nadele is, het gaat over het claimen van iets wat niet klopt, op gronde daarvan is de rechter tot uitspraak gekomen dat ze ongelijk heeft.
|||
Citaat:
Met uitzondering van mensen die onder de krijgstucht zijn gesteld natuurlijk. Daar gelden hiërarchische regels omtrent groeten. Wat trouwens nog een leuk bruggetje is, aangezien afwijkende regels daar juist gelden omdat mensen in die situatie niet gelijk zijn. Citaat:
Het is dus of/of. Of discriminatie is niet toegestaan, en iemand die openlijk een probleem heeft met normaal omgaan met het andere geslacht kiest daarmee bewust ervoor om geen banen te kunnen hebben waarin andere mensen aanwezig zijn. Of discriminatie is toegestaan, en abnormale discriminerende begroetingen dus ook. Tussenwegen zijn er niet i.v.m. gelijke behandeling en uiteraard de hypocrisie die dan op zou treden. Tevens wijs ik erop dat een situatie met meten met twee maten een schending van de grondrechten van mensen zou betekenen. Artikel 6 geeft hen het recht om vrij van elke vorm van religie te leven. Als ze niet kunnen functioneren zonder discriminerend religieus gedachtengoed opgedrongen te krijgen in de dagelijkse omgang, wordt dit grondrecht geschonden.
Laatst gewijzigd op 17-05-2009 om 21:06. |
![]() |
|
Maar wat zou je vinden als een ander als tegenreactie selectief moslims geen hand wilde geven?
Daarbij, hoe brengt ze dat, bijvoorbeeld op ouderavonden? "Lieve dames en heren, ik ben moslim en ik geef mannen daarom geen hand. Dus vanavond doen we het even anders dan u gewend bent. Maar u hoeft zich niet aan te passen hoor, ik discrimineer niet, en ik heb alle respect." Ik realiseer me dat dat wel heel simpel gesteld is, maar komt het daar niet op neer? Want als je een vorm van communicatie wilt veranderen zal één van beiden zich aan moeten passen, en als je met de één anders communiceert dan met de ander is er van gelijke behandeling geen sprake.
||
Citaat:
Of iets letterlijker: uit principe geeft iemand mensen met een kleurtje geen hand. Vind je dat okay?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus als ik Moslims zou haten, en dus iedereen normaal begroet, maar voor een Moslim spuug ik op de grond, dan is dat prima acceptabel en okay?
Laatst gewijzigd op 18-05-2009 om 00:28. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ben het met je eens dat begrip opbrengen, wanneer dat kan, gewoon een goede zaak is. Dat geldt voor beide kanten. En het is jammer dat je daar in de praktijk niet altijd vanuit kunt gaan, zeker niet als het gaat om grote groepen klanten of relaties (of in dit geval: ouders). Dat maakt de omgang met cultuurverschillen hier en daar best lastig, terwijl in gewone sociale situaties er helemaal geen probleem hoeft te zijn. En ik denk dat die last voor beide partijen relevant is. Werkgevers blijven zich afvragen of ze niemand benadelen (stel je ouders in een lastige positie door iemand die een hand weigert aan te houden, en benadeel je haar door haar ander werk te laten zoeken?) en de immigrant (kind van kind van kind van?) blijft natuurlijk worstelen met cultuurverschillen waar niet makkelijk een compromis in te vinden is. Ik denk dat er nog wel wat tijd overheen gaat.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|