Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En het is nog een stukje erger dat het die kant op is gegaan, omdat beide stellingen kloppen. Je kunt Boeddhisme opvatten als een filosofie of een religie, net zoals je de bijbel kunt lezen als een boek waarin een aantal fragmenten van een filosoof (Jezus) staan, of als een boek van een niet-bestaande godheid die ons opdracht geeft tot moord, genocide, slavenhandel, verkrachting enz enz enz. Op dezelfde manier kun je Boeddha zien als iemand die ontevreden was over het Hindoeïsme en daar de scherpe kanten vanaf trok in een nieuwe leer (waarbij je dus sommige kenmerken van religie niet ten uitvoer brengt) of je kunt het opvatten als een religie. Het in de praktijk brengen van Boeddhisme zoals dat mainstream is in Azië, is een religie zou ik zeggen. Dit omdat er sprake is van aanbidding, geloof in fictieve zaken in georganiseerde vorm en een doctrine met regels. Bovendien kun je waarschijnlijk niet bij de mainstream Boeddhist aankomen dat Boeddha het bij het verkeerde eind had, op basis van rationele argumenten.
Laatst gewijzigd op 14-06-2009 om 13:42. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
a) Het vandale definieerd religie als volgt: 1) geloofsleer of godsdienst, 2) geloof. b) Cartman beweert het volgende: "Niet mijn kerk is de religie, het christendom is de religie, dit terwijl mijn kerk voornamelijk de geloofsleer/dienst bepaald". c) Ik concludeer hieruit dat; 1) cartman gelijk heeft; de kerkgemeenschap bepaald de leer niet het filosofisch beginsel, 2) algemeen aangenomen wordt dat "christendom" de religie is in deze. Echter dit strookt dus niet met de definitie immers als religie de dienst of leer is en de kerk de leer bepaald dan is in feite dus de kerk de religie en niet het zogenaamde verbond tussen alle kerken die zeggen christus te volgen. geloof laat ik maar hangen voor nu; ik hoop dat je inmiddels zelf wel weet waarom dat niet klopt. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Eens?
||
Citaat:
Dat is eng.
||
Citaat:
Ik concludeer inderdaad niet dat religie een wassen neus is, noch een smet op de mensheid. |
![]() |
|
Gelovig of niet, mensen die niet denken dat de wereld beter zou zijn zonder religie zijn inderdaad griezelig. Dat je geloof jou vreugde brengt hoeft je nog niet blind te maken voor de ellende die het de rest van de wereld aandoet.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Het enige verschil tussen christendom en scientology is dat scientology er duidelijk voor uit komen dat het om geld en macht gaat, en nog steeds trappen mensen in al hun eerzaamheid en filosofisch persoonlijk geloof erin, om vervolgens uitgebuit en hun naam misbruikt te zien worden. Citaat:
En nightmare on Elm st. is humor in vergelijking met religie.
|
Er loopt nog iemand rond, en die heet ook arPos, en die pist regelmatig naast de pot.
Wees er trots op. (maw. dat jij een groep hebt gevonden die zich ook 'church' noemt en mensen indoctrineert vind ik weinig indrukwekkend) Oh, en even over de actualiteit: -homofobie is waar, maar niet de grootste ramp. Alles zal geweldloos blijven bij de homofobe christenen. wat dat betreft zie ik voor de homo's grotere gevaren vanuit de skinn-heads komen. -Invallen in irak. Jaja, puur uit geloofsovertuiging natuurlijk. had niets met olie of macht te maken. Enkel het verkondigen van de liefde van Christus aan die zandmensen daar. -Het midden oosten. Joden die een eigen staat willen. Niets nieuws, willen ze al sinds de babylonische ballingschap. Moslims die een hekel aan joden hebben. Dat had Mohammed al, geen wonder dus dat ze het samen niet goed kunnen vinden. Puntje tegen religie. Aan de andere kant zie ik in het nieuws meer ellende doordat georgiers of tsjetsjenen overlopen worden door russen, of een groepje colombianen die een land willen(farc?), darfur, en zo gaat het nog wel een tijdje door. Mensen ruziën, dat is niet eigen aan religie, en religie is er niet verantwoordelijk voor. -missies in afrika. Tsja, ik ben langzamerhand cynisch geworden tegenover elk ontwikkelingswerk. Feit blijft wel dat er vanuit de christelijke gemeenschap tonnen met geld via goede doelen die kant uit gaat voor scholen, wegen en onderwijs. per persoon volgens mij veel meer dan onder niet-christenen. Dat de paus op dit punt wat in de war is omdat hij nooit een condoom heeft gebruikt is natuurlijk kwalijk, maar al met al geven de katholieken (substantieel deel van de christelijke gemeenschap) ook een hele berg geld aan de 3e wereld. maar alweer: offtopic, open een nieuw topic als je dit zo boeiend vindt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Onderzoek zelfbeeld eindwerk: Help me alstublieft!! Dede | 0 | 25-02-2017 08:47 | |
Verhalen & Gedichten |
[VO] De dwerg die het woord ‘help’ niet kende flyaway | 11 | 22-01-2006 11:43 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] kansberekening wanhoopje | 2 | 12-11-2004 12:54 | |
Psychologie |
Helpen Nomen Est Omen | 4 | 22-06-2004 11:00 | |
Software & Hardware |
Help! help! help! help! help! help! help! help!!!!!!!!!!! Opiate | 6 | 19-01-2002 17:56 | |
Verhalen & Gedichten |
You need help A loved one | 7 | 02-12-2001 08:28 |