Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2009, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Velen trekken het domweg niet om 50-60 uur per week te besteden aan studie+bijbaantje, en dan nog meer tijd om een leven te kunnen hebben.
Zegt iemand die een studie doet van 20 uur in de week.
Advertentie
Oud 15-09-2009, 16:23
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar in de meeste beroepen heb je er best veel aan als je gewend bent te werken voor een baas, 40 uur per week stompzinnig werk te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Ik heb denk ik van mijn bijbaantjes meer geleerd dan van een aantal vakken op school.
Hm... ik denk dat dat afhangt van je opleiding. Ik ben nu wel werknemer bij een bedrijf, maar ik wordt toch echt verwacht een heleboel zelf te regelen en dat maakt het heel divers.
Oud 15-09-2009, 23:21
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mja, vaste lasten aanpassen, mijn pa had de helft van de tweeling natuurlijk moeten aborteren? Of?
kleiner wonen, zuiniger rijden, minder vakantiereizen, enz. enz. Als dat niet helpt dan aborteren natuurlijk

@T_ID: klopt, ik zit in een luxe positie en kan met gemak rond komen. Dus tegen al die arme sloebers zou ik zeggen: kom naar enschede! Kamer voor 150 euro in de maand is goed te doen.
Oud 15-09-2009, 23:28
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Veel studenten besteden bijvoorbeeld ook tijd aan netwerken, het ontwikkelingen van secundaire, niet-verdienende vaardigheden en goed uitrusten zodat ze hun studeertijd efficiënt kunnen gebruiken.
Goed uitrusten inderdaad! Dat wordt door veel mensen vergeten, maar al dat nadenken over ingewikkelde dingen is niet goed om continu te doen, dus soms moet je goed uitrusten door iets te doen dat op het eerste gezicht misschien op lamballen lijkt, maar eigenlijk onmisbaar is voor het studeren. (zo praat ik het dagen lang anno 1404 spelen goed)
Oud 16-09-2009, 01:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zegt iemand die een studie doet van 20 uur in de week.
Als je dat echt gelooft, moet je dat lekker blijven geloven. Het zijn jouw vooroordelen, en die mag je hebben.

Maar om een hint te geven: als iemand zegt dat technische natuurkunde alleen maar bestaat uit sommetjes maken zoals we allemaal op de middelbare school kregen, dan zit hij er minder ver naast dan jij hier.
Oud 16-09-2009, 07:06
Verwijderd
Citaat:
Als je dat echt gelooft, moet je dat lekker blijven geloven. Het zijn jouw vooroordelen, en die mag je hebben.

Maar om een hint te geven: als iemand zegt dat technische natuurkunde alleen maar bestaat uit sommetjes maken zoals we allemaal op de middelbare school kregen, dan zit hij er minder ver naast dan jij hier.
Gemiddelde studielast voor WO-studies gedrag en maatschappij: 26 uur per week. Aangezien studenten de tijd die ze aan hun studie besteden overschatten lijkt me 20 uur hier een redelijke schatting.

http://www.minocw.nl/documenten/brie...doc-52898a.pdf (blz. 180)
Oud 16-09-2009, 07:07
Kitten
Kitten is offline
Deze discussie gaat niet over de studielast van verschillende studies. Komop mensen, ik geloof toch dat we te oud zijn voor verhaaltjes van: "mijn studie is beter dan de jouwe".
Oud 16-09-2009, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Deze discussie gaat niet over de studielast van verschillende studies. Komop mensen, ik geloof toch dat we te oud zijn voor verhaaltjes van: "mijn studie is beter dan de jouwe".
Het is hier wel relevant, want T_ID beweert dat het nodig is om 30-40 uur per week bijbaantjes te hebben om rond te komen, wat natuurlijk ridicuul is.
Oud 16-09-2009, 07:33
cartman666
cartman666 is offline
Sommige mensen hebben de 40 uur nodig. Doet er niet toe wat het gemiddelde is of hoe slecht de opleiding zichzelf heeft georganiseerd, in principe horen ze iets aan te bieden waar de "domste student" 40 uur mee bezig is. Dat slimmere studenten eerder klaar zijn en dus wat zouden kunnen bijverdienen maakt dus niet uit. Als je nu gaat stellen dat mensen moeten bijverdienen schalen de opleidingen straks hun aanbod omlaag met het argument "het mag nog maar 30 uur in de week zijn, want studenten moeten 10 uur in de week kunnen bijverdienen".

Bovendien vind ik het onzin om als student baantjes aan te nemen als vakkenvullen en gebouwen schoonmaken. Student assistent kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
Oud 16-09-2009, 07:36
Verwijderd
Ja, als je met maximale lening nog niet rond kan komen zonder bijbaantje mag je ook wel een bezoekje brengen aan het Nibud.
Oud 16-09-2009, 07:40
cartman666
cartman666 is offline
Dat sowieso, maarja, sommige mensen hebben morele bezwaren tegen lenen ofzo.
Oud 16-09-2009, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Sommige mensen hebben de 40 uur nodig. Doet er niet toe wat het gemiddelde is of hoe slecht de opleiding zichzelf heeft georganiseerd, in principe horen ze iets aan te bieden waar de "domste student" 40 uur mee bezig is. Dat slimmere studenten eerder klaar zijn en dus wat zouden kunnen bijverdienen maakt dus niet uit. Als je nu gaat stellen dat mensen moeten bijverdienen schalen de opleidingen straks hun aanbod omlaag met het argument "het mag nog maar 30 uur in de week zijn, want studenten moeten 10 uur in de week kunnen bijverdienen".

Bovendien vind ik het onzin om als student baantjes aan te nemen als vakkenvullen en gebouwen schoonmaken. Student assistent kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
Oneens, de domste student moet het gewoon niet halen. Ze moeten iets aanbieden waarmee de gemiddelde student 40 uur per week bezig is.
Oud 16-09-2009, 07:55
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Oneens, de domste student moet het gewoon niet halen. Ze moeten iets aanbieden waarmee de gemiddelde student 40 uur per week bezig is.
Dan zou de spreiding bijvoorbeeld liggen tussen 30 en 50 bedoel je, ipv 20 en 40.
("de domste student moet het gewoon niet halen" is natuurlijk gekkigheid, dan blijft er geen student over )
Oud 16-09-2009, 08:01
Verwijderd
Citaat:
Ja, als je met maximale lening nog niet rond kan komen zonder bijbaantje mag je ook wel een bezoekje brengen aan het Nibud.
Ik heb destijds uit interesse eens een bezoekje gebracht aan het nibud. En ik kan je vertellen: ook voor mensen die wel rondkomen is het een heel leerzaam bezoekje.

Of het heel slecht is om erbij te werken: nee. Beetje zelfstandigheid en zelfredzaamheid kan echt geen kwaad. Of de hele studie afhankelijk moet zijn van een bijbaantje: Absoluut nee. Je hebt nu eenmaal tijd nodig voor je studie. En studievertraging is redelijk duur...

Maar goed, deze overheid stapelt opgewekt fout op fout...
Oud 16-09-2009, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Dan zou de spreiding bijvoorbeeld liggen tussen 30 en 50 bedoel je, ipv 20 en 40.
("de domste student moet het gewoon niet halen" is natuurlijk gekkigheid, dan blijft er geen student over )
Waarom zouden we het onderwijs laten verloederen zodat ranzige studenten ook een diploma kunnen halen?
Oud 16-09-2009, 08:23
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Waarom zouden we het onderwijs laten verloederen zodat ranzige studenten ook een diploma kunnen halen?
Er is altijd een domste student, tot je geen studenten meer hebt. Dat was de grap.

Het onderwijs verloedert overigens al jaren over de gehele breedte. VWO-diploma krijg je nu geloof ik gratis bij de aankoop van je boeken.
Oud 16-09-2009, 11:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat sowieso, maarja, sommige mensen hebben morele bezwaren tegen lenen ofzo.
Als je een studie met slechte perspectieven doet qua verdiensten is het dan ook niet slim om je een ongeluk te lenen.
Oud 16-09-2009, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Als je een studie met slechte perspectieven doet qua verdiensten is het dan ook niet slim om je een ongeluk te lenen.
Inderdaad, dus hopelijk worden mensen dan gemotiveerd om een wat moeilijkere studie te doen ipv die knutselcursussen.
Oud 16-09-2009, 21:29
cartman666
cartman666 is offline
Toemaar LL, stoere taal hoor.

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 21:37.
Oud 16-09-2009, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad, dus hopelijk worden mensen dan gemotiveerd om een wat moeilijkere studie te doen ipv die knutselcursussen.
Helaas werkt het niet zo. In Finland krijgen studenten een dikke beurs, maar kiest men vaker voor bèta-studies.
Oud 16-09-2009, 21:38
cartman666
cartman666 is offline
En bèta is vreselijk moeilijk natuurlijk.
Oud 16-09-2009, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Toemaar LL, stoere taal hoor.
Niets geen stoere taal. Gewoon waarheid.
Oud 16-09-2009, 21:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Niets geen stoere taal. Gewoon waarheid.
Nog afgezien van wat Kazet al opmerkt is het wél stoere taal. Ik neem aan dat LL behoort tot de zgn "slimme studenten" die "moeilijke studies" doen, dus dat het neerkomt op stoere praatjes. Als LL zelf een knutselcursus doet neem ik alles terug, maar ik meen mij "delft" te herinneren.
Verder is het onzin dat mensen met moeilijke studies makkelijker aan het werk komen. Middeleeuws engels lijkt mij knap moeilijk, maar kan me niet voorstellen dat er werk in te vinden is. Civiele techniek is vrij simpel, maar daar zit men om te springen. Om het nog maar niet te hebben over tandheelkunde, geneeskunde en rechten.

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 21:55.
Oud 16-09-2009, 21:55
Verwijderd
Hij zei toch al dat het om studies ging waarbij er geen behoefte van afgestudeerden is?
Oud 16-09-2009, 22:00
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Hij zei toch al dat het om studies ging waarbij er geen behoefte van afgestudeerden is?
T_ID stelt: Studie met slechte arbeidsperspectieven zorgt voor terughoudendheid met lenen.
Waarna LL de tegenstelling "moeilijkere studies vs. knutselcursussen" introduceert.

Ik stel dat die opmerking slaat als kut op dirk omdat slechte arbiedsperspectieven niet te maken heeft met moeilijke studie, en dat het gebruik van het woord "knutselcursus" erg hooghartig klinkt (mits het niet op de spreker zelf slaat). Uit die twee zaken destilleer ik: "stoere taal"
Oud 17-09-2009, 00:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID stelt: Studie met slechte arbeidsperspectieven zorgt voor terughoudendheid met lenen.
Waarna LL de tegenstelling "moeilijkere studies vs. knutselcursussen" introduceert.

Ik stel dat die opmerking slaat als kut op dirk omdat slechte arbiedsperspectieven niet te maken heeft met moeilijke studie
Tuurlijk wel
Oud 17-09-2009, 07:14
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Tuurlijk wel
nietus
Oud 20-09-2009, 16:16
Verwijderd
Citaat:
nietus
Denk je dat er evenveel mensen voor een moeilijke studie kiezen als voor een makkelijke studie?
Oud 20-09-2009, 17:03
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Denk je dat er evenveel mensen voor een moeilijke studie kiezen als voor een makkelijke studie?
Denk je dat er meer bouwvakkers of sociologen nodig zijn in de wereld?

Gaan we elkaar de rest van dit topic plagen met retorische vragen?

(en je vraag is slecht gesteld want welke opleidingen krijgen van jou de titel "moeilijk", welke "makkelijk", is er een tussengroep "gemiddeld", en binnen welke marge wil je "evenveel" hebben. Ik zeg dus "nee")

Laatst gewijzigd op 20-09-2009 om 17:11.
Oud 20-09-2009, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Gaan we elkaar de rest van dit topic plagen met retorische vragen?
Nou kennelijk betwist jij dingen die eruit voortvloeien, dus vandaar dat ik probeer uit te zoeken waar het spaak loopt.
Citaat:

(en je vraag is slecht gesteld want welke opleidingen krijgen van jou de titel "moeilijk", welke "makkelijk", is er een tussengroep "gemiddeld", en binnen welke marge wil je "evenveel" hebben. Ik zeg dus "nee")
Niet relevant (vooralsnog), het gaat om het principe.
Oud 20-09-2009, 20:20
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nou kennelijk betwist jij dingen die eruit voortvloeien, dus vandaar dat ik probeer uit te zoeken waar het spaak loopt.
Goede zaak.

Citaat:
Niet relevant (vooralsnog), het gaat om het principe.
Er is nog geen principe.
Moeilijke studies worden volgens mij niet minder gekozen, als die wetmatigheid op zou men dus niet kiezen het maximale uit zichzelf te halen maar de makkelijkste weg, maar waarom dan überhaupt studeren en niet direct de praktische leerweg?
Mensen kiezen voor wat ze kunnen, voor sommigen is dat beta, anderen alpha, andere bouwvakker. Naar bepaalde opleidingen is veel vraag, naar andere weinig, de correlatie tussen moeilijk en vraag is niet enorm, causaliteit aantonen wordt nog moeilijker, laat staan dat je kan zeggen dat door betere arbeidsperspectieven er meer voor moeilijke opleidingen gekozen zal worden. (nogmaals: zie kazet die dat al met een kleine case studie heeft laten zien)
Oud 21-09-2009, 13:18
Elle
Elle is offline
Er bestaat uiteraard geen ''moeilijke'' studie op de Nederlandse universiteiten.
Oud 21-09-2009, 13:23
Verwijderd
definieer moeilijk...

Iemand die taalwetenschap gaat studeren, doet dat nu eenmaal niet omdat hij zo'n held is in wiskunde en vice versa...
Oud 21-09-2009, 13:32
Verwijderd
Citaat:
definieer moeilijk...

Iemand die taalwetenschap gaat studeren, doet dat nu eenmaal niet omdat hij zo'n held is in wiskunde en vice versa...
Ach, dat fabeltje weer over waar je "goed in bent". Vrijwel alle studenten wiskunde zullen ook wel een studie taalwetenschap aankunnen, vice versa is dat zeker niet het geval.
Oud 21-09-2009, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Ach, dat fabeltje weer over waar je "goed in bent". Vrijwel alle studenten wiskunde zullen ook wel een studie taalwetenschap aankunnen, vice versa is dat zeker niet het geval.
Dat betwijfel ik.
Oud 21-09-2009, 13:35
Verwijderd
Citaat:
ik weet niet of dat een fabel is... Ben jij dan zo goed in talen, dat jij er een Master in zou halen? En zelfs als het antwoord ja is, ik denk dat dat niet voor iedereen opgaat.
Oud 21-09-2009, 13:41
Verwijderd
Citaat:
ik weet niet of dat een fabel is... Ben jij dan zo goed in talen, dat jij er een Master in zou halen? En zelfs als het antwoord ja is, ik denk dat dat niet voor iedereen opgaat.
Ja natuurlijk, zo veel verschil zit er ook niet tussen taalgevoel en ruimtelijk inzicht, hoor. Op een enkele savant na zijn de meeste mensen die goed zijn in talen, ook goed in wiskunde, en vice versa. Op mijn middelbare school was het ook mogelijk om in de vierde nog over te stappen van een exact profiel naar een maatschappij-profiel, maar niet andersom. Ik denk dat veel scholen een dergelijk beleid hebben.

Maar goed, het ging over stufi geloof ik.
Oud 21-09-2009, 14:14
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
In plaats van de discussie moeilijk/makkelijk kun je het beter over nuttig/nutteloos doen.
Oud 21-09-2009, 17:00
Verwijderd
Goed, om deze discussie weer recht te proberen te trekken, wat vind men hiervan (de regels in bold):
Citaat:
Vlak voor het zomerreces juni 2009 werd de nieuwe wet Besturing Versterking van Minister Plasterk, aangenomen door de Tweede Kamer. In deze nieuwe wet staat o.a.:

- Iedere student heeft per september 2010 recht 1 bachelor en 1 masteropleiding te volgen voor het wettelijk vastgestelde collegegeld van ?1600,- per jaar.

MAAR: wil je een 2e studie volgen, moet je instellingsgeld gaan betalen. Dit bedrag mag door de onderwijsinstelling zelf worden bepaald en ligt tussen de ?6.000,- en ?15.000,- per studiejaar!

Dit geldt ook voor de studenten die al aan hun tweede studie begonnen zijn EN voor deeltijdopleidingen.

Daarnaast heeft iedere student recht op slechts vier jaar studiefinanciering en zal het bedrag wat studenten per maand wordt uitgekeerd de komende twee jaar worden bevroren.
Oud 21-09-2009, 17:03
cartman666
cartman666 is offline
4 jaar? ook voor vijf jarige studies?
Oud 21-09-2009, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Goed, om deze discussie weer recht te proberen te trekken, wat vind men hiervan (de regels in bold):
Uitstekende beslissing. Het voorkomt de toeloop van maatschappelijk nutteloze functies zoals diverse kunst/theater en creatieve studies. Voor het goede zou op dat soort studies nog een numerus fixus moeten komen om domme studenten tegen zichzelf te beschermen.
Oud 21-09-2009, 17:18
Verwijderd
Citaat:
4 jaar? ook voor vijf jarige studies?
Dat is wat er staat.
Oud 21-09-2009, 17:24
wann
wann is offline
Citaat:
Dat is wat er staat.
Ja, maar weet iemand of dat ook zo is? Vaak vergeet men bij het schrijven van die artikels ook dat er 5-jarige studies zijn.
Oud 21-09-2009, 22:45
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ja, maar weet iemand of dat ook zo is? Vaak vergeet men bij het schrijven van die artikels ook dat er 5-jarige studies zijn.
Ik zou verwachten dat dit inderdaad gewoon 5 jaar is voor 5-jarige studies.
Oud 22-09-2009, 12:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Uitstekende beslissing. Het voorkomt de toeloop van maatschappelijk nutteloze functies zoals diverse kunst/theater en creatieve studies.
Waarom zijn die 'maatschappelijk nutteloos'?
Oud 22-09-2009, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Waarom zijn die 'maatschappelijk nutteloos'?
Niet in z'n geheel natuurlijk, vandaar dat ik een numerus fixus bepleit. Aan honderden theatermakers hebben we natuurlijk niets
Oud 22-09-2009, 17:27
Uice
Uice is offline
Citaat:
Niet in z'n geheel natuurlijk, vandaar dat ik een numerus fixus bepleit. Aan honderden theatermakers hebben we natuurlijk niets
Voor zover ik weet hebben de meeste mensen die een theateropleiding hebben afgerond gewoon een baan, hoor.
Maar een klein percentage van de mensen die een theateropleiding doen, wordt uiteindelijk iemand die op artistiek gebied iets noemenswaardigs toevoegt. Het lijkt me zeer wenselijk dat er in dit land veel mensen de kans krijgen om op een kunstopleiding hun creatieve talenten te ontwikkelen, zodat er ook genoeg mensen achter komen dat dat talent niet zoveel voorstelt en gewoon recensies gaan schrijven ofzo, en genoeg mensen erachter komen dat ze iets belangrijks kunnen betekenen voor onze cultuur.
Oud 22-09-2009, 17:51
Vice
Vice is offline
Citaat:
Bij creatieve opleidingen is vaak een (strenge) toelating, waardoor niet iedereen die opleiding kan volgen.
Oud 22-09-2009, 23:21
Uice
Uice is offline
Ook dat.
Oud 23-09-2009, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Voor zover ik weet hebben de meeste mensen die een theateropleiding hebben afgerond gewoon een baan, hoor.
Maar een klein percentage van de mensen die een theateropleiding doen, wordt uiteindelijk iemand die op artistiek gebied iets noemenswaardigs toevoegt.
Inderdaad, weggegooid gemeenschapsgeld dus.
Citaat:
Het lijkt me zeer wenselijk dat er in dit land veel mensen de kans krijgen om op een kunstopleiding hun creatieve talenten te ontwikkelen, zodat er ook genoeg mensen achter komen dat dat talent niet zoveel voorstelt en gewoon recensies gaan schrijven ofzo, en genoeg mensen erachter komen dat ze iets belangrijks kunnen betekenen voor onze cultuur.
Net zei je nog dat slecht een klein percentage iets toevoegt. Om recensies te kunnen schrijven heb je geen dure opleiding nodig. Uiteraard moet iedereen de kans krijgen, maar dat geldt ook voor geneeskunde; selectie bij de poort.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten