De enige manier waarop je bril je ogen echt achteruit kan laten gaan, is als je een totaal verkeerde sterkte krijgt aangemeten. Maar dan praat je echt over een totale miskleun in de oogmeting. Vooruit gaan kan zoals gezegd ook.
Opticiens doen over het algemeen wel aardig goed werk in mijn ervaring, maar let op hoe lang ze erover doen om te meten. Als ze geen twee glaasjes herhalen en niet 'finetunen' dan raffelen ze het soms af.
Ik heb extreem slechte ervaringen met filialen van Hans Anders op dat gebied. Daar zaten ze er soms twee volle punten naast met beide ogen, en had ik ook opeens een cilinderafwijking. Dat soort spul gaan je ogen van kapot.
Alle andere opticiens verschillen bij mij meestal 0,25 of hoogstens 0,50 van elkaar. (ik heb na die vage metingen een paar keer een rondje langs allemaal gemaakt)
Je kan als je zin hebt in een wachtlijst natuurlijk ook langs de oogarts. Maar los van dat ik een enorme zeikerd trof die het nog verkeerd deed ook, doen ze niets dat een goede opticien ook niet kan.