Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2009, 18:39
Balance
Balance is offline
Vandaag ben ik bij de opticien geweest, omdat ik al tijden zulke vermoeide ogen heb met veel staren tot gevolg. Met name bij het auto rijden was ik daar niet gerust op.
Hij gaf aan dat ik -0.5 heb bij het ene oog en -0.75 bij het andere oog. Dat is maar een kleine afwijking, maar zou mijn klachten wel kunnen verklaren. Overigens zie ik naar mijn idee volledig scherp.

Nu kwam ik bij het googelen op fora terecht waar werd gesproken over achteruitgang van de ogen door het gebruik van een bril. Je ogen zouden niet meer hoeven te werken (accomoderen) en zouden daardoor wat luier worden en sneller achteruit gaan.

Ik ga sowieso een bril proberen voor het auto rijden, omdat ik vind dat je bij het auto rijden alles moet doen om te zorgen dat je alert bent. Maar ik twijfel over het gebruik van de bril op andere momenten, zoals bij het tv kijken en werken achter de computer.

Is bovenstaande bewering nu een fabel of kan ik mijn bril echt maar beter alleen bij de noodzakelijke gevallen op zetten?
Oud 05-11-2009, 20:04
Verwijderd
Het is niet te voorzien of je ogen achteruitgaan door het gebruik van een bril...er zijn mensen waarbij de ogen achteruitgaan, maar er zijn er ook genoeg waarbij dat niet gebeurt. Maar als je twijfelt, dan zou ik harde lenzen nemen, daarvan schijnen je ogen eerder beter te worden dan achteruit te gaan ('k heb ook geen idee of dat 100% waar is, hoor).

Ik heb een paar jaar een bril gehad en mijn ogen zijn amper achteruitgegaan en ik draag nu al jaren lenzen en ook daarbij heb ik amper achteruitgang.

Als je vermoeide ogen hebt ed, dan zou ik zonder meer iets doen. Mijn ervaring is wel dat je beter en sneller aan een bril went als je hem gewoon altijd op hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 20:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ongeveer twee jaar terug een bril genomen omdat ik ook vaak had dat m'n ogen moe waren, dat ik gewoon niet meer kon lezen of computeren oid omdat m'n ogen echt moe waren en ik gewoon niet meer kon zien, heel irritant. Ik heb nu +0,75 en +0,5 oid en ook een cilinder en vooral dat laaste is waar ik last van heb. Ik heb mijn ogen daarna om het half jaar oid op laten meten en mijn sterkte is steeds hetzelfde gebleven dus bij mij gaat het iig niet op.

Ik vind mijn bril wel onwijs fijn, zou niet meer zonder willen en ik kan ook niet meer zonder. Bij de opticien zeiden ze dat ik hem niet altijd op hoefde maar vooral met lezen en computeren dan in mijn geval maar dat vind ik niet fijn. Als ik hem maar zo af en toe op heb zit ik de hele tijd tegen het randje aan te kijken, als ik hem de hele dag draag zie ik dat niet meer. Ook moet je er dan steeds aan wennen en dat vind ik irritant. Dan loop ik liever de hele dag met en nu kan ik eigenlijk ook niet meer zonder (naja, kan ik vast wel maar vind ik irritant en dan heb ik ook echt het idee dat ik niet scherp zie terwijl ik dat niet had toen ik nog geen bril had).
Oud 06-11-2009, 16:08
gurl19
gurl19 is offline
Mijn ogen zijn sinds het gebruik van lenzen en bril wel flink achteruit gegaan. Maar vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het alleen daardoor komt.
Maar ik vond het een verademing dat ik een bril kreeg toen ik nog een klein afwijking had.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 21:02
anjali
anjali is offline
Ik geloof niet dat je ogen door een bril achteruitgaan. Ik heb sinds mijn veertiende een bril om naar de verte te kijken en ja het is wel om de zoveel jaar achteruitgegaan maar dat is ook bij mijn broer. Alleen gaat het vanzelf achteruit dit staat los van de bril. Ik draag mijn bril nauwelijks. Ik draag het buitenshuis in ieder geval nooit en bij feestjes etc...er zijn laat ik het zo zeggen geen foto's van mij met bril. Ik draag mijn bril hoogstens voor de tv of als ik uit het raam van mijn kamer kijk meer niet echt. En ik heb de laatste keer van meting ik denk nu al 3 jaar terug...rond de -2...

maarrre na je 25ste schijnen je ogen niet meer achteruit te gaan... zolang je groeit dus tot rond je 25ste zullen je ogen waarschijnlijk slechter worden daarna niet meer.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 07:21
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij gaan je ogen alleen (sterk) achteruit als je nog in de groei bent, dus als je ogen nog in de groei zijn. Tot wanneer dit is weet ik niet, maar zeker tot je 21e.

Ik draag nu sinds bijna zeven jaar een bril. Ben begonnen rond de -1 op mijn 17e, inclusief cilindrische afwijking. Ik zit nu op de -2 en -3, maar dat is al weer een aantal jaren stabiel
Oud 07-11-2009, 09:43
Balance
Balance is offline
Hmm mijn verzekering vergoedt pas vanaf januari. Tot die tijd zou ik graag een goedkoop modelletje willen in de auto om te kijken of het uberhaupt wel wat uit maakt. Weet iemand of er ook ergens min-brilletjes verkrijgbaar zijn à la brillen van het kruidvat? Want de laatstgenoemde heeft alleen +leesbrillen.
Oud 07-11-2009, 10:32
Ieke
Ieke is offline
Het heeft alleen maar echt zin als je een fatsoenlijk afgestelde bril hebt. Anders kijk je door iets wat niet bij je ogen past en valt dat uiteraard ook gewoon in het niet bij zonder bril wat je gewent bent. Zonder correctie ben je gewent. Nu moet je in mijn ervaring sowieso wel wennen aan een nieuwe bril, maar als hij goed is is het wel prettiger dan zonder.

Volgens mij is het een fabeltje dat je ogen achteruit gaan door een bril. De vraag is of die verandering niet sowieso wel gekomen was ook al had je de bril niet opgezet. Nu je dan een bril op gehad hebt en het veranderd is wel erg makkelijk om dat de schuld te geven. Overgens is een bril imo beter dan lenzen. (minder ooginfecties, geen gezeik met vaatingroei etc)
Oud 07-11-2009, 10:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar ik heb bijvoorbeeld een minder sterkere bril dan mijn ogen zouden willen, omdat ik niet zo goed kan focussen en mijn oogspieren dan 'denken': 'o, ze kijkt ver weg, ach, daar gaan we niet helemaal op instellen hoor, straks gaat ze toch weer lezen/computeren'. Op deze manier dwing ik mijn ogen om toch te blijven werken, moeite te doen om te focussen. Of zoiets, ik weet ook niet precies hoe dat allemaal zit, maar mijn ogen waren nogal lastig te meten, ik gaf aan een erg hoge sterkte te hebben toen ze van die tests deden, maar toen ze gingen druppelen bleek het eigenlijk allemaal erg mee te vallen. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je ogen waarschijnlijk niet daadwerkelijk achteruitgaan van een bril, maar dat er wel gevallen zijn waarin men ervoor kiest om je een minder hoge sterkte te geven. Maar als dat zo zou zijn, had de opticien het wel gezegd. Ik ben het wel met Ieke eens dat het wel zo fijn is om een bril te hebben die wel bij je ogen past. Het wennen aan een bril is vaak erg irritant (hoofdpijn, oogpijn) dan wil je wel dat het op zijn minst met een geschikte sterkte is.
Oud 07-11-2009, 10:47
Balance
Balance is offline
Ik wil ook een fatsoenlijke bril kopen, maar dan wel in januari
Zouden jullie dan eerder aanraden de komende 2 maanden geen bril te dragen als het alternatief zo'n goedkoop brilletje is?
Oud 07-11-2009, 10:53
Verwijderd
die twee maanden overleef je wel, koop maar niet zo'n goedkoop ding.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 11:11
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Zouden jullie dan eerder aanraden de komende 2 maanden geen bril te dragen als het alternatief zo'n goedkoop brilletje is?
Ik zou het niet doen omdat ik denk dat je er niks mee wint. Tenzij je misschien zo'n ding op zet en denkt van dit is een verbetering en het is niet irritant, maar anders zou ik wachten tot januari.
Oud 07-11-2009, 15:35
gurl19
gurl19 is offline
Misschien kun je alvast wat uitzoeken, want er zit ook wel een levertijd op de glazen. Zodat je hem echt in de eerste week van januari hebt, en dus ook betaald (dat januari dus op de rekening staat)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 15:58
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Misschien kun je alvast wat uitzoeken, want er zit ook wel een levertijd op de glazen. Zodat je hem echt in de eerste week van januari hebt, en dus ook betaald (dat januari dus op de rekening staat)
Dat klopt. Bij mij duurt het vaak minimaal twee weken, vanwege het op maat maken van de glazen (met cilindrische afwijking).
Oud 07-11-2009, 17:30
Boompjess
Boompjess is offline
Een bril met jouw sterkte is behoorlijk goedkoop, de prijs zit hem in de sterkte(tenzij je een montuur neemt van goud)
Bij mij duurde het ongeveer 1 week voordat ik mijn bril had, met de sterkte -2.
Wat wel zo is, bij mij tenminste, is dat je ogen luier kunnen worden door een bril/lenzen, en dan dus iets sneller achteruit gaan. Maar volgens mij valt daar weinig aan te doen. In de 3 jaar dat ik nu lenzen draag zijn ogen 0.8DPT(sterkte) achteruit gegaan.
Bij lenzen is zuurstof gebrek van het hoornvlies ook een oorzaak van het achteruit gaan van je ogen. Dit kan worden opgelost door een ander type lenzen te nemen. Deze zijn extra dun en van een ander materiaal gemaakt. Op dit punt hebben harde lenzen een groot voordeel: ze zijn van een extreem zuurstof doorlatend materiaal(RGP) zijn gemaakt, en de kans op ontstekingen neemt hierdoor met 3 tot 4 keer af in vergelijking tot zachte lenzen. Eigenschappen van Harde lenzen zijn:
• Gemakkelijk in onderhoud
• Langere gewenning
• Stofgevoeligheid
• Lagere kosten op langer termijn
• Zeer breed toepassingsgebied voor afwijkende oogvormen en sterkten
• Kans op infectie of ontsteking vier maal kleiner dan bij een zachte lens
En de eigenschappen van zachte lenzen zijn:
• Snelle gewenning
• Geen stofgevoeligheid
• Gemakkelijk af te wisselen met bril
• Geschikt voor contactsporten
• Relatief duur in onderhoud
• Lens kan praktisch niet worden verloren
• Dienen minimaal twee keer per jaar gecontroleerd te worden
Ik zou geen harde lenzen nemen. Zeker als je ze alleen voor het autorijden gebruikt, want het duurt heel erg lang voordat je ogen gewent zijn aan harde lezen. zeker in het begin gaan ze zeer snel irriteren, en dan moet je ze uit doen wat anders krijg je een ontsteking, wat extreem irritant kan zijn.
Ikzelf draag nu drie jaar zachte lenzen, en ben er zeer tevreden over.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 11:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja, anders ben je dadelijk gewend aan die goedkope bril en moet je daarna opnieuw wennen, of raak je er helemaal niet aan gewend omdat het niet de goede sterkte is, lijkt me dat je beter nog eventjes kan wachten en dan ergens in december inderdaad alvast wat uitzoeken, ze zullen bij de opticien ook wel begrijpen dat je de rekening liever op januari hebt staan, zo aardig zijn ze gewoonlijk wel.
Oud 10-11-2009, 09:00
Nijn*
Nijn* is offline
Balance, waarom koop je geen bril bij de Hans Anders, volgens mij heb je er daar al eentje voor een euro of 30, of is dat al te veel? Want anders is het ook niet echt veilig met autorijden.

Ik heb ook mijn ogen (in mei ofzo?) laten opmeten omdat ik hetzelfde probleem had als jij. Vermoeide ogen, hoofdpijn en bleek inderdaad een afwijking van -0.25 en -1.0 te hebben. Sinds ik een bril heb voel ik me een stuk veiliger. Maar ik gebruik hem niet altijd, alleen wanneer ik echt voel dat ik 'm nodig heb (in de auto/college/bioscoop etc). Of mijn ogen daarvan achteruit zijn gegaan, geen idee maar dat is inderdaad wel iets wat ik ook heb gelezen.
Volgens mij is dat echter meer van toepassing als je heel regelmatig je bril draagt (dus ook in situaties waarin je 'm eigenlijk niet nodig hebt, zoals lezen/computeren) dan wanneer je hem alleen in bepaalde situaties draagt. Want als je hem constant draagt, worden je ogen lui en gaan ze niet meer uit zichzelf zich instellen op verte/dichtbij (dat denk ik dan, als logische verklaring) omdat ze dan worden geholpen door je bril. Ik heb nu niet het gevoel dat mijn ogen erg achteruit zijn gegaan, maar dat komt dus denk ik ook omdat ik 'm lang niet altijd draag.
Oud 10-11-2009, 12:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou wachten tot januari. Je kan nu wel een heel goedkoop brilletje kopen (danwel bij een drogist, dan wel bij een opticien) maar je moet altijd aan een nieuwe bril wennen en dat kost ook tijd dus dan zou ik liever even wachten en in een keer een goede bril aanschaffen. Heel vaak zijn die goedkope brilletjes ook niet geschikt want ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand gehoor die aan beide ogen dezelfde sterkte had. Die twee maanden meer of minder maken ook niet zo uit want met jouw sterkte is het ook niet zo dat je echt dingen over het hoofd ziet ofzo, het is eerder minder fijn voor jezelf maar je weet in elk geval waar het van komt en dat je er op korte termijn een oplossing voor gaat zoeken/krijgen.

@ Vogelvrij: zoiets als jij heb ik ook. Ik heb vroeger een lui oog gehad en ook met van die pleisters gelopen enzo. Nu heb ik een bril waarbij mijn ene oog gewoon de goede sterkte krijgt en mijn andere oog net een kwartje minder dan ie graag zou willen waardoor ik meer met beide ogen ga kijken. Dat soort dingen kunnen ze met een bril ook goed oplossen maar dan heb je idd wel een bril nodig die echt aan jouw ogen is aangepast.
Oud 10-11-2009, 13:49
*amélie*
*amélie* is offline
Ben met exact dezelfde sterkte met een bril begonnen en er ging echt een wereld voor me open. Die twee maanden zou ik nog even wachten en een fatsoenlijke bril kopen. Het is de investering echt waard.

Bij mij was het wel zo dat na een jaar de sterkte verdubbeld was en er een cilinderafwijking bovenop kwam. Of dat kwam door het gebruiken van een bril is natuurlijk nooit te achterhalen, maar om genoegen te nemen met slecht zicht om mogelijke achteruitgang te voorkomen vind ik onzinnig. Nu zijn mijn ogen al een jaar of 4 stabiel, maar veel slechter dan eerst.
Oud 10-11-2009, 22:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Of dat kwam door het gebruiken van een bril is natuurlijk nooit te achterhalen, maar om genoegen te nemen met slecht zicht om mogelijke achteruitgang te voorkomen vind ik onzinnig.
Alleen heb ik helemaal geen slecht zicht..

Het enige waar ik het bij merk is bij het auto rijden en daar ga ik hem ook zeker dragen, daar is geen twijfel over. De twijfel ligt meer bij overige activiteiten, zoals televisie kijken, computeren, etc. Ik vraag me af of het handig is om mijn ogen toch te laten werken op momenten dat mijn zicht prima is, of dat het beter is als ik de bril juist zoveel mogelijk draag.
Oud 10-11-2009, 22:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Balance, waarom koop je geen bril bij de Hans Anders, volgens mij heb je er daar al eentje voor een euro of 30, of is dat al te veel? Want anders is het ook niet echt veilig met autorijden.
Nou een bril mag van mij zat kosten, ik ga voor zoiets belangrijks niet op de kleintjes letten. Maar ik was voor nu op zoek naar een overgangsmodel om in november en december te gebruiken. En daar wilde ik zo'n goedkoop brilletje voor gebruiken, ook om gelijk te merken of het uberhaupt wel wat uit maakt zo'n bril. Omdat mijn zicht namelijk goed is vind ik zo'n investering namelijk wat tricky. Wat nou als mijn ogen mét bril nog steeds doodvermoeid zijn of als dat staren gewoon een gewoonte is geworden? Dat soort gedachten

Morgen een second opinion bij een andere opticien, als die op hetzelfde uit komt dan stop ik gewoon met zeuren
Oud 11-11-2009, 16:08
Myuki
Myuki is offline
Ik heb ook ooit speciaal voor autorijden een bril aangeschaft. Ik heb ongeveer dezelfde afwijking als dat jij hebt en heb daar nooit last van. Vergis je niet in hoeveel zicht het montuur van een bril weghaalt. Ik had het idee juist minder te zien door die bril. Ik vond het iig erg irritant en ben weer overgestapt op brilloos rijden.
Oud 11-11-2009, 20:55
Balance
Balance is offline
Oeh, dat zou wel zonde van het geld zijn.

Vandaag concludeerde de opticien overigens -0.75beiderzijds en een kleine cilinderafwijking.
Oud 12-11-2009, 08:57
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Nou een bril mag van mij zat kosten, ik ga voor zoiets belangrijks niet op de kleintjes letten. Maar ik was voor nu op zoek naar een overgangsmodel om in november en december te gebruiken. En daar wilde ik zo'n goedkoop brilletje voor gebruiken, ook om gelijk te merken of het uberhaupt wel wat uit maakt zo'n bril. Omdat mijn zicht namelijk goed is vind ik zo'n investering namelijk wat tricky. Wat nou als mijn ogen mét bril nog steeds doodvermoeid zijn of als dat staren gewoon een gewoonte is geworden? Dat soort gedachten

Morgen een second opinion bij een andere opticien, als die op hetzelfde uit komt dan stop ik gewoon met zeuren
Snap ik ja, maar is zo'n overgangsbril van de Hans Anders dan niet een mooie? Want andere opticiens zijn vaak duurder en bij de kruidvat e.d. ga je idd alleen maar + brillen vinden Laat overigens maar niet je ogen ook bij Hans Anders opmeten, die concludeerde bij mij een afwijking van +0.75 aan beide ogen
Oud 12-11-2009, 09:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Volgens mij maakt het qua brilglazen niet zoveel uit waar je hem uiteindelijk koopt, de prijs zal voornamelijk verschillen door de monturen. Ik neem aan dat je voor alleen het autorijden niet een merkbril hoeft. Als je denkt dat je last gaat krijgen van het montuur, kun je daar ook op letten bij het kiezen van de bril, maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.
Oud 12-11-2009, 13:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
Snap ik ja, maar is zo'n overgangsbril van de Hans Anders dan niet een mooie? Want andere opticiens zijn vaak duurder en bij de kruidvat e.d. ga je idd alleen maar + brillen vinden Laat overigens maar niet je ogen ook bij Hans Anders opmeten, die concludeerde bij mij een afwijking van +0.75 aan beide ogen
Ik heb gister ontdekt dat ik een andere verzekeringspolis heb dan ik dacht (een aanvullend pakket méér). Daardoor wordt mijn complete bril vergoed wanneer ik een budgetbril koop bij Pearle. Dus ik ga er zometeen maar eens langs. En anders wordt het inderdaad Hans Anders. Daar moet ik een eigen bijdrage van 15 euro leveren bij de budgetbrillen. Ook te overzien.

En dan kijk ik wel hoe het bevalt en of ik een betere bril nog nodig vindt of dat deze bril ook prima is. Tnx voor de tip
Oud 12-11-2009, 18:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb ook ooit speciaal voor autorijden een bril aangeschaft. Ik heb ongeveer dezelfde afwijking als dat jij hebt en heb daar nooit last van. Vergis je niet in hoeveel zicht het montuur van een bril weghaalt. Ik had het idee juist minder te zien door die bril. Ik vond het iig erg irritant en ben weer overgestapt op brilloos rijden.
Dat klopt ja en dat heb je zeker heel erg als je je bril alleen draagt met bijvoorbeeld autorijden. Als je je bril altijd de hele dag draagt dan wen je eraan, leer je anders te kijken door je hoofd meer te draaien en kijk je niet meer steeds de hele tijd tegen je montuur aan vind ik. Daarom draag ik m'n bril ook de hele dag.
Oud 12-11-2009, 18:35
Balance
Balance is offline
Ik heb vandaag een bril gekocht. Moest alweer zo'n oogtest doen. Waren mijn ogen niet moe, dan zijn ze dat zo onderhand wel na al die testen

Dit maal -0,50 enerzijds, -0,75 andere kant.
Ik betaal nu uiteindelijk 25 euro eigen bijdrage en de rest is voor mijn verzekering.
En in het nieuwe jaar mag ik weer een nieuwe bril al zou ik dat willen met vergoeding van 75 euro, want ik stap dan over van verzekering
Volgende week is hij klaar, dus dan ga ik hem uitproberen.

Ik vond het wel bijzonder achterlijk staan bij mezelf, dus ik denk niet dat ik hem al buiten de auto op durf te hebben
Oud 13-11-2009, 09:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Haha, ook dat is wennen, hoor Hoewel bij sommige mensen nu eenmaal een bril leuker staat dan bij andere mensen (gelukkig staat het bij mij wel prima ). Maar succes dan maar!
Oud 15-11-2009, 17:24
dallie
dallie is offline
Onzin, heeft niks met elkaar te maken.
Oud 15-11-2009, 18:24
Sade
Sade is offline
Denk dat een beetje uitproberen de enige manier is om erachter te komen. Denk inderdaad dat je wel last van het montuur zou kunnen hebben bij autorijden. Zelf zou ik tv kijken en dergelijke lekker zonder bril doen als dat gaat.

Heb sinds een tijdje een leesbril vanwege hetzelfde soort klachten, heb echter alleen last met lezen dus voor mij volstaat zo'n +brilletje van de Hema

Je hebt in ieder geval wel een air d'intelligence achter 't stuur
Oud 17-11-2009, 16:20
waterijsje
waterijsje is offline
Ik heb al super lang een bril en mijn ogen zijn of alleen maar vooruitgegaan of gelijk gebleven qua sterkte.
Dus ik denk niet dat het waar is.
Oud 21-11-2009, 08:54
SxSTARS
SxSTARS is offline
Ik heb nou bijna 3 jaar een bril.
De eerste anderhalf jaar gingen mijn ogen inderdaad wel wat achteruit ja.

Van -0,75 naar -2 & van 0 naar -1,5
Maar de andere anderhalf jaar zijn mijn ogen bijna niet achteruit gegaan.
Van -2 naar -2,25 & van -1,5 naar -1,75
Ik denk dat het dus vooral in het begin redelijk met een vaart achteruit gaat en daarna heel traag.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 11:39
Juana__
Juana__ is offline
Met lenzen gingen mijn ogen in 2 jaar tijd zo een -0,50 achteruit. Normaalgezien zou dit nu ongeveer moet stabiliseren, door mijn leeftijd (22), nuja, dit is wat ze mij vertelden.
Mijn vorige oogarts liet me lenzen gebruiken die minder sterk waren dan mijn afwijking (dan zouden ze dus nog zogezegd moeten oefenen).... maar ze gingen toch nog achteruit.

En verder heb ik uit koppigheid jarenlang met slechte ogen rondgelopen. Ik zag perfect toen ik een jaar of 14 was en rond de 16 begon dit te verslechteren... ik was 19 toen ik naar de oogarts ging. (en wat een wereld ging voor me open! haha) En toen waren ze zo slecht dat ik direct lenzen koos... m.a.w. zeggen van dat een bril je ogen doet achteruit gaan omdat ze niet zoveel inspanning moeten doen, daar geloof ik niet in.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 11:49
Suey
Suey is offline
Ik denk niet dat het zo is. Sinds de tien jaar dat ik een bril/lenzen draag ben ik wel steeds achteruit gegaan. Ik ben een tijdje blijven hangen rond -4 maar nu heb ik aan een kant
-6.25 en aan de andere kant -5.75. Ik ben benieuwd wanneer dit een keer ophoudt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 13:39
Verwijderd
Ik heb het ook wel eens gehoord, maar mijn oogartsen en opticiens hebben altijd gezegd dat het onzin is.
Ik heb vanaf m'n 4de een bril, en ja, de afgelopen 20 jaar zijn m'n ogen wel achteruit gegaan, maar dat is normaal lijkt me, ik ben in die periode natuurlijk ook veel gegroeid etc.

Als ogen lui worden van een bril die op de goede sterkte is, waarom worden ze dan niet ook lui van een bril die bv. net niet sterk genoeg is? Ze moeten ze toch hoe dan ook inspannen om scherp te stellen, dat doet die bril niet voor je, dus als die bril net niet sterk genoeg is, gaan je ogen harder willen werken terwijl dat zinloos is, wat schiet je daar dan mee op? Hetzelfde geldt voor geen bril; daar worden je ogen alleen maar moe van omdat ze het beeld toch nooit goed scherp krijgen (met bv. hoofdpijn tot gevolg, maar ik kan me voorstellen dat het ook wat met de oogspieren doet als die telkens zo gespannen proberen scherp te stellen).
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 18:15
light fighter
light fighter is offline
Ik heb zelf sinds mijn vierde een bril. Bij mij zijn mijn ogen alleen maar vooruit gegaan. Het heeft te maken met je groei en het kan dus twee kanten op gaan, het kan verslechteren (wat heel vervelend is) of het kan beter worden.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 21:03
Balance
Balance is offline
Ik heb mijn bril inmiddels en draag hem tijdens het auto rijden. Als ik mijn bril nu af zet zie ik een seconde even best wazig, daarna trekt het weer bij. Ik neem aan dat mijn ogen dan even bij moeten stellen en direct weer corrigeren. Maar ook na correctie kan ik merken dat het beeld mét bril wel ietsje beter is dan zonder bril. Dus op zich is het wel oké. Ik moet alleen wennen dat ik wel heel recht moet blijven kijken. Ik kijk vaak vanuit mijn ooghoeken en als ik dat nu doe zie ik dubbel. Beetje onhandig
Oud 23-11-2009, 12:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat went ook nog wel hoor. Je moet met een bril op gewoon anders leren kijken, meer je hoofd draaien enzo, dan hoef je niet alleen maar recht voor je uit te kijken. Ik had toen ik mijn bril net had echt het idee dat de wereld stuiterde, heel vervelend maar dat went snel.
Oud 23-11-2009, 20:58
Volk
Volk is offline
Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft. Mijn broertje had vanaf zijn 3de een flinke afwijking. Maar op zijn 12de hoefde hij geen bril meer. Hij heeft dus 9 jaar lang een bril gedragen en nu hoeft hij er er geen meer. Ik draag vanaf mijn 12de een bril en mijn ogen zijn eigenlijk vrij stabiel sinds toen. Ook hebben allebei mijn ogen precies dezelfde sterkte. Mijn moeder die ook al sinds haar jeugd een bril draagt heeft nu betere ogen dan 5 jaar terug.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 09:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Als ogen lui worden van een bril die op de goede sterkte is, waarom worden ze dan niet ook lui van een bril die bv. net niet sterk genoeg is? Ze moeten ze toch hoe dan ook inspannen om scherp te stellen, dat doet die bril niet voor je, dus als die bril net niet sterk genoeg is, gaan je ogen harder willen werken terwijl dat zinloos is, wat schiet je daar dan mee op? Hetzelfde geldt voor geen bril; daar worden je ogen alleen maar moe van omdat ze het beeld toch nooit goed scherp krijgen (met bv. hoofdpijn tot gevolg, maar ik kan me voorstellen dat het ook wat met de oogspieren doet als die telkens zo gespannen proberen scherp te stellen).
Hoezo is dat zinloos? Of nou ja, het is natuurlijk zinloos als je bril echt een mindere sterkte heeft dan je ogen, maar er zijn dus ook gevallen waarbij je ogen wat lui zijn en eigenlijk helemaal niet zo'n erge sterkte nodig hebben als ze vragen en daarbij helpt het wel als ze niet precies die sterkte krijgen, maar een beetje minder, zodat ze weer wat harder gaan werken en beter leren om scherp te stellen.

@Balance: Alleen maar goed dan dat je die bril hebt, hoe vaak mijn rij-instructeur niet gezegd heeft dat ik niet alleen vanuit mijn ooghoeken moest kijken, maar heel mijn hoofd moest draaien...
Oud 25-11-2009, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Hoezo is dat zinloos? Of nou ja, het is natuurlijk zinloos als je bril echt een mindere sterkte heeft dan je ogen, maar er zijn dus ook gevallen waarbij je ogen wat lui zijn en eigenlijk helemaal niet zo'n erge sterkte nodig hebben als ze vragen en daarbij helpt het wel als ze niet precies die sterkte krijgen, maar een beetje minder, zodat ze weer wat harder gaan werken en beter leren om scherp te stellen.
Idd, dan moet je het oog dwingen te werken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 19:42
Sorry.x
Sorry.x is offline
ik weet het niet.
ik heb een bril sinds 10 à 11 jaar.
zo'n beetje mn hele leven.
en mijn ogen zijn alleen achteruit gegaan tijdens mn groei.

Conclusie op:
http://www.natuurlijkzien.com/ogen-v...achteruit.html

Het is wel duidelijk lijkt me.
Hoewel een bril je scherper laat zien is het geen oplossing. Integendeel. Op de lange duur zal een bril (of lenzen) je zicht altijd verslechteren, nooit verbeteren. En gaan je ogen steeds verder achteruit.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 11:21
Volk
Volk is offline
Citaat:
Conclusie op:
http://www.natuurlijkzien.com/ogen-v...achteruit.html

Het is wel duidelijk lijkt me.
Hoewel een bril je scherper laat zien is het geen oplossing. Integendeel. Op de lange duur zal een bril (of lenzen) je zicht altijd verslechteren, nooit verbeteren. En gaan je ogen steeds verder achteruit.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik heb dus zelf van heel dichtbij meegemaakt dat mensen beter zicht kregen terwijl ze een bril droegen. Het is dus echt niet zo dat je zicht ALTIJD zal verslechteren. Je ogen kunnen ook vooruitgaan. Of helemaal niks doen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 22:40
Balance
Balance is offline
De link die wordt gegeven is sowieso van een site die iets probeert te verkopen. Dat maakt het al erg verdacht qua betrouwbaarheid.
Oud 28-11-2009, 10:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij ligt het er ook aan of je een plus of een min-sterkte heb of je ogen nog vooruit of achteruit gaan. Als ik kijk naar de mensen in mijn omgeving met een bril dan is het zo dat de ogen van jongeren met een plus-sterkte in het begin nog vooruit gaan, pas als je weer ouder wordt en een leesbril nodig gaat hebben gaat dat weer achteruit. Zo had mijn vriend op z'n 3e +7 en +8 en nu nog +2,5 en +3,5 (hij is nu 23). Terwijl mensen met een min sterkte nog achteruit kunnen gaan maar op oudere leeftijd juist weer vooruit. Zo heeft m'n moeder (heeft een min-sterkte) nu haar bril alleen nog nodig voor auto rijden en tv kijken terwijl ze toen ze hem kreeg (rond haar 20e) ze hem altijd nodig had. Dan corrigeert de plus die je krijgt door het ouder worden de min die je al had zeg maar. Volgens mij heeft het ermee te maken dat bij de ene sterkte (weet ff niet of dat plus of min is) je oog te klein is en bij de ander je oog te groot terwijl je nog in de groei bent. Of het dragen van een bril invloed heeft weet je natuurlijk niet want je kunt nooit vergelijken hoe jouw ogen veranderen als je geen bril had gedragen terwijl je die wel draagt. Ik denk dat als je een bril nodig hebt dat je die gewoon moet dragen en dat ze je in twijfelgevallen in een brillenwinkel heel goed kunnen adviseren.
Oud 05-12-2009, 17:04
Verwijderd
bij mij is het wel zo ik heb nu al 2 maanden een bril en ik kon het bord niet zo goed lezen maar nu ik mijn bril af doe kan ik helemaal niks meer lezen op het bord...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2009, 17:05
Verwijderd
Citaat:
bij mij is het wel zo ik heb nu al 2 maanden een bril en ik kon het bord niet zo goed lezen maar nu ik mijn bril af doe kan ik helemaal niks meer lezen op het bord...
Waarschijnlijk omdat je ogen gewend zijn aan je bril, als je die bril een tijdje af zet, zijn ze weer gewend zonder bril en kan je ook weer wat meer zien zonder bril. Dat heb ik ook met mijn bril, als ik 'm een tijd niet op heb gehad en 'm weer opzet, dan moet ik ook even wennen, en andersom ook.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 00:00
Batave
Batave is offline
Ik kan, als ik een tijd geen bril draag, voor 100% zien, ik heb alleen ook een cilinder en dus moeten mijn ogen te hard werken. Als ik mijn bril af zet zie ik inderdaad minder dan dat ik kon voor ik ooit een bril droeg. 3 jaar geleden kon ik na 5 minuten weer perfect zien, nu weet ik het eigenlijk niet zeker.
Oud 06-12-2009, 17:13
Goldinates
Goldinates is offline
Ik denk dat het in dat geval gaat over kleine kinderen ... Nuja ik ga even eigen ervaring meedelen
Als je als kind slechte ogen hebt dan gaan veel oogartsen je een bril geven met kleine sterkte en dan langzaam opbouwen , hierdoor wordt je oog dus steeds slechter omdat je in het begint niet de nodige rechtzetting hebt gekregen. Ikzelf had vroeger "een lui oogje" dat dus niet echt meekijkt, en moest mijn ogen afplakken met zon plakker. Mijn oogarts heeft me ook meteen op 4jarige leeftijd een bril van +6 ; +6.5 gegeven (ja mijn ogen waren ENORM slecht) en wat is er gebeurt ? Nu hoef ik geen bril of lenzen meer te dragen omdat mijn ogen juist moesten werken met die bril.
Conclusie ; als je oogarts je een juiste bril heeft gegeven (en dat is zo wnt je bent niet jonger dan 8 dus geven ze meteen de juiste sterkte) denk ik niet dat je ogen achteruit kunnen gaan DOOR de bril , ze kunnen natuurlijk altijd verslechteren van zichzelf ... (Dat is wat er mij wijsgemaakt is bij mijn oogarts , ik ben geen wetenschapper natuurlijk xD )
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten