![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Een bril met jouw sterkte is behoorlijk goedkoop, de prijs zit hem in de sterkte(tenzij je een montuur neemt van goud
![]() Bij mij duurde het ongeveer 1 week voordat ik mijn bril had, met de sterkte -2. Wat wel zo is, bij mij tenminste, is dat je ogen luier kunnen worden door een bril/lenzen, en dan dus iets sneller achteruit gaan. Maar volgens mij valt daar weinig aan te doen. In de 3 jaar dat ik nu lenzen draag zijn ogen 0.8DPT(sterkte) achteruit gegaan. Bij lenzen is zuurstof gebrek van het hoornvlies ook een oorzaak van het achteruit gaan van je ogen. Dit kan worden opgelost door een ander type lenzen te nemen. Deze zijn extra dun en van een ander materiaal gemaakt. Op dit punt hebben harde lenzen een groot voordeel: ze zijn van een extreem zuurstof doorlatend materiaal(RGP) zijn gemaakt, en de kans op ontstekingen neemt hierdoor met 3 tot 4 keer af in vergelijking tot zachte lenzen. Eigenschappen van Harde lenzen zijn: • Gemakkelijk in onderhoud • Langere gewenning • Stofgevoeligheid • Lagere kosten op langer termijn • Zeer breed toepassingsgebied voor afwijkende oogvormen en sterkten • Kans op infectie of ontsteking vier maal kleiner dan bij een zachte lens En de eigenschappen van zachte lenzen zijn: • Snelle gewenning • Geen stofgevoeligheid • Gemakkelijk af te wisselen met bril • Geschikt voor contactsporten • Relatief duur in onderhoud • Lens kan praktisch niet worden verloren • Dienen minimaal twee keer per jaar gecontroleerd te worden Ik zou geen harde lenzen nemen. Zeker als je ze alleen voor het autorijden gebruikt, want het duurt heel erg lang voordat je ogen gewent zijn aan harde lezen. zeker in het begin gaan ze zeer snel irriteren, en dan moet je ze uit doen wat anders krijg je een ontsteking, wat extreem irritant kan zijn. Ikzelf draag nu drie jaar zachte lenzen, en ben er zeer tevreden over. |
![]() |
||
Citaat:
|
Balance, waarom koop je geen bril bij de Hans Anders, volgens mij heb je er daar al eentje voor een euro of 30, of is dat al te veel? Want anders is het ook niet echt veilig met autorijden.
Ik heb ook mijn ogen (in mei ofzo?) laten opmeten omdat ik hetzelfde probleem had als jij. Vermoeide ogen, hoofdpijn en bleek inderdaad een afwijking van -0.25 en -1.0 te hebben. Sinds ik een bril heb voel ik me een stuk veiliger. Maar ik gebruik hem niet altijd, alleen wanneer ik echt voel dat ik 'm nodig heb (in de auto/college/bioscoop etc). Of mijn ogen daarvan achteruit zijn gegaan, geen idee maar dat is inderdaad wel iets wat ik ook heb gelezen. Volgens mij is dat echter meer van toepassing als je heel regelmatig je bril draagt (dus ook in situaties waarin je 'm eigenlijk niet nodig hebt, zoals lezen/computeren) dan wanneer je hem alleen in bepaalde situaties draagt. Want als je hem constant draagt, worden je ogen lui en gaan ze niet meer uit zichzelf zich instellen op verte/dichtbij (dat denk ik dan, als logische verklaring) omdat ze dan worden geholpen door je bril. Ik heb nu niet het gevoel dat mijn ogen erg achteruit zijn gegaan, maar dat komt dus denk ik ook omdat ik 'm lang niet altijd draag.
|
Ik zou wachten tot januari. Je kan nu wel een heel goedkoop brilletje kopen (danwel bij een drogist, dan wel bij een opticien) maar je moet altijd aan een nieuwe bril wennen en dat kost ook tijd dus dan zou ik liever even wachten en in een keer een goede bril aanschaffen. Heel vaak zijn die goedkope brilletjes ook niet geschikt want ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand gehoor die aan beide ogen dezelfde sterkte had. Die twee maanden meer of minder maken ook niet zo uit want met jouw sterkte is het ook niet zo dat je echt dingen over het hoofd ziet ofzo, het is eerder minder fijn voor jezelf maar je weet in elk geval waar het van komt en dat je er op korte termijn een oplossing voor gaat zoeken/krijgen.
@ Vogelvrij: zoiets als jij heb ik ook. Ik heb vroeger een lui oog gehad en ook met van die pleisters gelopen enzo. Nu heb ik een bril waarbij mijn ene oog gewoon de goede sterkte krijgt en mijn andere oog net een kwartje minder dan ie graag zou willen waardoor ik meer met beide ogen ga kijken. Dat soort dingen kunnen ze met een bril ook goed oplossen maar dan heb je idd wel een bril nodig die echt aan jouw ogen is aangepast.
|
![]() |
Ben met exact dezelfde sterkte met een bril begonnen en er ging echt een wereld voor me open. Die twee maanden zou ik nog even wachten en een fatsoenlijke bril kopen. Het is de investering echt waard.
Bij mij was het wel zo dat na een jaar de sterkte verdubbeld was en er een cilinderafwijking bovenop kwam. Of dat kwam door het gebruiken van een bril is natuurlijk nooit te achterhalen, maar om genoegen te nemen met slecht zicht om mogelijke achteruitgang te voorkomen vind ik onzinnig. Nu zijn mijn ogen al een jaar of 4 stabiel, maar veel slechter dan eerst.
||
Citaat:
![]() Het enige waar ik het bij merk is bij het auto rijden en daar ga ik hem ook zeker dragen, daar is geen twijfel over. De twijfel ligt meer bij overige activiteiten, zoals televisie kijken, computeren, etc. Ik vraag me af of het handig is om mijn ogen toch te laten werken op momenten dat mijn zicht prima is, of dat het beter is als ik de bril juist zoveel mogelijk draag.
||
Citaat:
![]() Morgen een second opinion bij een andere opticien, als die op hetzelfde uit komt dan stop ik gewoon met zeuren ![]()
|
Ik heb ook ooit speciaal voor autorijden een bril aangeschaft. Ik heb ongeveer dezelfde afwijking als dat jij hebt en heb daar nooit last van. Vergis je niet in hoeveel zicht het montuur van een bril weghaalt. Ik had het idee juist minder te zien door die bril. Ik vond het iig erg irritant en ben weer overgestapt op brilloos rijden.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Volgens mij maakt het qua brilglazen niet zoveel uit waar je hem uiteindelijk koopt, de prijs zal voornamelijk verschillen door de monturen. Ik neem aan dat je voor alleen het autorijden niet een merkbril hoeft. Als je denkt dat je last gaat krijgen van het montuur, kun je daar ook op letten bij het kiezen van de bril, maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.
||
Citaat:
En dan kijk ik wel hoe het bevalt en of ik een betere bril nog nodig vindt of dat deze bril ook prima is. Tnx voor de tip ![]()
||
Citaat:
|
Ik heb vandaag een bril gekocht. Moest alweer zo'n oogtest doen. Waren mijn ogen niet moe, dan zijn ze dat zo onderhand wel na al die testen
![]() Dit maal -0,50 enerzijds, -0,75 andere kant. Ik betaal nu uiteindelijk 25 euro eigen bijdrage en de rest is voor mijn verzekering. En in het nieuwe jaar mag ik weer een nieuwe bril al zou ik dat willen met vergoeding van 75 euro, want ik stap dan over van verzekering ![]() Volgende week is hij klaar, dus dan ga ik hem uitproberen. Ik vond het wel bijzonder achterlijk staan bij mezelf, dus ik denk niet dat ik hem al buiten de auto op durf te hebben ![]()
|
Haha, ook dat is wennen, hoor
![]() ![]()
|
Denk dat een beetje uitproberen de enige manier is om erachter te komen. Denk inderdaad dat je wel last van het montuur zou kunnen hebben bij autorijden. Zelf zou ik tv kijken en dergelijke lekker zonder bril doen als dat gaat.
Heb sinds een tijdje een leesbril vanwege hetzelfde soort klachten, heb echter alleen last met lezen dus voor mij volstaat zo'n +brilletje van de Hema ![]() Je hebt in ieder geval wel een air d'intelligence achter 't stuur ![]()
|
Ik heb nou bijna 3 jaar een bril.
De eerste anderhalf jaar gingen mijn ogen inderdaad wel wat achteruit ja. Van -0,75 naar -2 & van 0 naar -1,5 Maar de andere anderhalf jaar zijn mijn ogen bijna niet achteruit gegaan. Van -2 naar -2,25 & van -1,5 naar -1,75 Ik denk dat het dus vooral in het begin redelijk met een vaart achteruit gaat en daarna heel traag. |
![]() |
|
![]() |
Met lenzen gingen mijn ogen in 2 jaar tijd zo een -0,50 achteruit. Normaalgezien zou dit nu ongeveer moet stabiliseren, door mijn leeftijd (22), nuja, dit is wat ze mij vertelden.
Mijn vorige oogarts liet me lenzen gebruiken die minder sterk waren dan mijn afwijking (dan zouden ze dus nog zogezegd moeten oefenen).... maar ze gingen toch nog achteruit. En verder heb ik uit koppigheid jarenlang met slechte ogen rondgelopen. Ik zag perfect toen ik een jaar of 14 was en rond de 16 begon dit te verslechteren... ik was 19 toen ik naar de oogarts ging. (en wat een wereld ging voor me open! haha) En toen waren ze zo slecht dat ik direct lenzen koos... m.a.w. zeggen van dat een bril je ogen doet achteruit gaan omdat ze niet zoveel inspanning moeten doen, daar geloof ik niet in. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb het ook wel eens gehoord, maar mijn oogartsen en opticiens hebben altijd gezegd dat het onzin is.
Ik heb vanaf m'n 4de een bril, en ja, de afgelopen 20 jaar zijn m'n ogen wel achteruit gegaan, maar dat is normaal lijkt me, ik ben in die periode natuurlijk ook veel gegroeid etc. Als ogen lui worden van een bril die op de goede sterkte is, waarom worden ze dan niet ook lui van een bril die bv. net niet sterk genoeg is? Ze moeten ze toch hoe dan ook inspannen om scherp te stellen, dat doet die bril niet voor je, dus als die bril net niet sterk genoeg is, gaan je ogen harder willen werken terwijl dat zinloos is, wat schiet je daar dan mee op? Hetzelfde geldt voor geen bril; daar worden je ogen alleen maar moe van omdat ze het beeld toch nooit goed scherp krijgen (met bv. hoofdpijn tot gevolg, maar ik kan me voorstellen dat het ook wat met de oogspieren doet als die telkens zo gespannen proberen scherp te stellen). |
![]() |
|
Ik heb mijn bril inmiddels en draag hem tijdens het auto rijden. Als ik mijn bril nu af zet zie ik een seconde even best wazig, daarna trekt het weer bij. Ik neem aan dat mijn ogen dan even bij moeten stellen en direct weer corrigeren. Maar ook na correctie kan ik merken dat het beeld mét bril wel ietsje beter is dan zonder bril. Dus op zich is het wel oké. Ik moet alleen wennen dat ik wel heel recht moet blijven kijken. Ik kijk vaak vanuit mijn ooghoeken en als ik dat nu doe zie ik dubbel. Beetje onhandig
![]()
|
Dat went ook nog wel hoor. Je moet met een bril op gewoon anders leren kijken, meer je hoofd draaien enzo, dan hoef je niet alleen maar recht voor je uit te kijken. Ik had toen ik mijn bril net had echt het idee dat de wereld stuiterde, heel vervelend maar dat went snel.
|
Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft. Mijn broertje had vanaf zijn 3de een flinke afwijking. Maar op zijn 12de hoefde hij geen bril meer. Hij heeft dus 9 jaar lang een bril gedragen en nu hoeft hij er er geen meer. Ik draag vanaf mijn 12de een bril en mijn ogen zijn eigenlijk vrij stabiel sinds toen. Ook hebben allebei mijn ogen precies dezelfde sterkte. Mijn moeder die ook al sinds haar jeugd een bril draagt heeft nu betere ogen dan 5 jaar terug.
|
![]() |
||
Citaat:
@Balance: Alleen maar goed dan dat je die bril hebt, hoe vaak mijn rij-instructeur niet gezegd heeft dat ik niet alleen vanuit mijn ooghoeken moest kijken, maar heel mijn hoofd moest draaien... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik weet het niet.
ik heb een bril sinds 10 à 11 jaar. zo'n beetje mn hele leven. en mijn ogen zijn alleen achteruit gegaan tijdens mn groei. Conclusie op: http://www.natuurlijkzien.com/ogen-v...achteruit.html Het is wel duidelijk lijkt me. Hoewel een bril je scherper laat zien is het geen oplossing. Integendeel. Op de lange duur zal een bril (of lenzen) je zicht altijd verslechteren, nooit verbeteren. En gaan je ogen steeds verder achteruit. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Volgens mij ligt het er ook aan of je een plus of een min-sterkte heb of je ogen nog vooruit of achteruit gaan. Als ik kijk naar de mensen in mijn omgeving met een bril dan is het zo dat de ogen van jongeren met een plus-sterkte in het begin nog vooruit gaan, pas als je weer ouder wordt en een leesbril nodig gaat hebben gaat dat weer achteruit. Zo had mijn vriend op z'n 3e +7 en +8 en nu nog +2,5 en +3,5 (hij is nu 23). Terwijl mensen met een min sterkte nog achteruit kunnen gaan maar op oudere leeftijd juist weer vooruit. Zo heeft m'n moeder (heeft een min-sterkte) nu haar bril alleen nog nodig voor auto rijden en tv kijken terwijl ze toen ze hem kreeg (rond haar 20e) ze hem altijd nodig had. Dan corrigeert de plus die je krijgt door het ouder worden de min die je al had zeg maar. Volgens mij heeft het ermee te maken dat bij de ene sterkte (weet ff niet of dat plus of min is) je oog te klein is en bij de ander je oog te groot terwijl je nog in de groei bent. Of het dragen van een bril invloed heeft weet je natuurlijk niet want je kunt nooit vergelijken hoe jouw ogen veranderen als je geen bril had gedragen terwijl je die wel draagt. Ik denk dat als je een bril nodig hebt dat je die gewoon moet dragen en dat ze je in twijfelgevallen in een brillenwinkel heel goed kunnen adviseren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik kan, als ik een tijd geen bril draag, voor 100% zien, ik heb alleen ook een cilinder en dus moeten mijn ogen te hard werken. Als ik mijn bril af zet zie ik inderdaad minder dan dat ik kon voor ik ooit een bril droeg. 3 jaar geleden kon ik na 5 minuten weer perfect zien, nu weet ik het eigenlijk niet zeker.
|
Ik denk dat het in dat geval gaat over kleine kinderen ... Nuja ik ga even eigen ervaring meedelen
![]() Als je als kind slechte ogen hebt dan gaan veel oogartsen je een bril geven met kleine sterkte en dan langzaam opbouwen , hierdoor wordt je oog dus steeds slechter omdat je in het begint niet de nodige rechtzetting hebt gekregen. Ikzelf had vroeger "een lui oogje" dat dus niet echt meekijkt, en moest mijn ogen afplakken met zon plakker. Mijn oogarts heeft me ook meteen op 4jarige leeftijd een bril van +6 ; +6.5 gegeven (ja mijn ogen waren ENORM slecht) en wat is er gebeurt ? Nu hoef ik geen bril of lenzen meer te dragen omdat mijn ogen juist moesten werken met die bril. Conclusie ; als je oogarts je een juiste bril heeft gegeven (en dat is zo wnt je bent niet jonger dan 8 dus geven ze meteen de juiste sterkte) denk ik niet dat je ogen achteruit kunnen gaan DOOR de bril , ze kunnen natuurlijk altijd verslechteren van zichzelf ... (Dat is wat er mij wijsgemaakt is bij mijn oogarts , ik ben geen wetenschapper natuurlijk xD ) |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Verkeerde glazen in mijn bril, wie moet er betalen? SuperSanne | 33 | 26-06-2008 10:32 | |
Lichaam & Gezondheid |
slechte ogen FrantiC | 42 | 31-05-2005 16:05 |