Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En als we strijden voor een veiligere eerlijkere wereld, waarom zitten we dan niet in Noord Korea? De bevolking is daar totaal gehersenspoeld, het regime schend de mensenrechten voortdurend en ze zijn bezig met de productie van kernwapens. Lijkt me toch iets gevaarlijker dan een paar baardapen in een zandbak. |
![]() |
|||
Citaat:
nu klopt dat deels ook, net zoals afghanistan ligt het naast iran. Citaat:
|||
Citaat:
.......en dat doe je niet alleen maar door op zijn 'Koenders' met geldzakken te strooien. Citaat:
||||
Citaat:
Het Maleisische bedrijf Petronas heeft een belang afgedwongen van 30%, Shell 45% en de resterende 25% is voor Irak. Waarom Petronas mee mag doen is voor mij ook een vraag. Maar het Nederlands-Britse Shell is in ieder geval de aanvoerder van het consortium dat het enorme olieveld mag ontginnen. Eén vat zal 1.39 dollar kosten voor de Irakese overheid. Wat opvalt is dat de dollar weer terug is. Voor de oorlog had Saddam besloten andere munteenheden te gebruiken (de Euro geloof ik). Het aantal vaten wordt beraamd op 12,6 miljard, dus zou het consortium 17,5 miljard dollar opstrijken. (Als je bedenkt dat het ze heel wat geld kwijt zullen zijn aan de pompfaciliteiten, lijkt dat nog vrij redelijk.) De Iraakse overheid kan de 12,6 miljard vaten met de huidige prijs van 70 dollar voor 882 miljard dollar doorverkopen. Minus 12,6 kom je uit op een winst van 869,4 miljard dollar. Dat geldt zal weer linea recta doorstromen naar de coalitiepartners als betaling voor de wederopbouw van infrastructuur, water, elektriciteit, scholen, ziekenhuizen, woningen olieraffinaderijen, een communicatienetwerk, de bewapening van de Iraakse politie/leger en noem maar op. Kortom: de oorlogsbuit is binnen. Misschien dat de 'change' van Obama inhoudt dat her en der projectjes ook aan andere vriendjes worden uitbesteed, maar voor het Iraakse volk zal dat weinig veranderen. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ja, het helpt natuurlijk ook niet als gas/olie in de grond blijft zitten, behalve dan voor het klimaat. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, zitten de Noren en Russen ook achter de inval in Irak? Russen en Noren kopen olieveld Irak Een consortium van een Russische en een Noorse oliemaatschappij gaat een van de grootste olievelden van Irak ontginnen. Op de tweede en laatste dag van een veiling boden het Russische Lukoil en het Noorse Statoil het meest voor een veld in de regio Basra. Daaruit kunnen bijna 13 miljard vaten worden gehaald. [...] http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...eveldirak.html
||
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In het licht daarvan kunnen we beter opkrassen uit Afghanistan.
||
Citaat:
|
@Topicstarter/OP/whatever.
In mijn mening hebben wij daar niks te zoeken, niks te doen en deden we alleen maar mee omdat we maatjes moesten blijven met Bush, want anders werd papa boos. We hebben daar geen invloed, dus wat doen we daar nog? Amerika ging erheen om olie te halen om hun dikke SUV's en Hummers nog even verder het klimaat te laten verneuken onder de valse pretentie van 'terrorisme uitroeien'. Vind ik prima, maar het is triest dat Nederland werd mee gesleept. Het is de moderne vorm van een kruistocht, alleen zoeken ze nu voor materiele dingen en geen spirituele heil. De amerikanen zijn allemaal zo geobsedeerd met hun eigen land dat ze op een of andere manier overal terroristen zien. Allemaal leuk en aardig dat ze zoveel liefde hebben voor hun vaderland, maar de paranoia van de amerikanen heeft op geen enkele manier iets te maken met Nederland.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als er iets is, dan is het dat de Irakoorlog helemaal niet om olie ging. Dan was het makkelijkste geweest om a la Golfoorlog alleen de betreffende gebieden te slopen, en Irak als geheel lekker te laten voor wat het is. Maar vreemd genoeg investeert Amerika honderden miljarden dollars in het veilig maken en houden van dat land. Toch wel gek dat ze dat doen als het ze alleen om de olie gaat, zoals jij beweert, denk je niet?
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik denk dat de meeste gelukkig worden van een non-interferentie beleid, zeker zolang er in het zogenaamde welvarende land nog steeds zat problemen zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Citaat:
||
Citaat:
Als ze er zijn, zijn er twee mogelijkheden. 1. Ze worden gehaald. Dit wil zeggen dat we een corrupte regering steunen die de bevolking heeft weggestemd in de vorige verkiezingen. Dit wil zeggen dat we instabiliteit willen brengen, en ervoor willen zorgen dat de Taliban de helft van het land onder controle heeft. (http://www.longwarjournal.org/archiv...test_or_c.php_) Daar wil ik niet achter staan. 2. Ze worden niet gehaald. In dit geval lijkt het me niet handig de huidige tactiek te blijven volgen.
||
Citaat:
![]() Maar wat ik me na je prachtige verhaal afvraag, weet je dat er een verschil is tussen Irak en Afghanistan en zo ja, weet je van welke van de twee Uruzgan een provincie is?
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Bovendien wordt kolonialisme overschat, feitelijk gebeurde er toen hetzelfde echter de spelregels waren minder strak; het was en is dog eat dog. Feit blijft dat de VS beiden "vijanden van de vrijheid" eerst gesteund hebben; Osama tegen de Sovjets en Saddam tegen Iran. Iran is dan ook de voornaamste reden voor Amerikaanse bemoeienis. maar ach gelukkig is heroïne goedkoper geworden ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Daarnaast zit je ermee dat veel factoren die hen verdreven naar de periferie van het Amerikaanse toneel, ook gewoon niet te wijten waren aan westerlingen. Epidemieën zijn gewoon biologie. Westerlingen in het Caraïbisch gebied en rest van de tropen hadden het net zo goed zwaar. Dat er daarna hele stammen ten gronde zijn gericht door drank e.d. is lullig, maar goed, het is niet de toenmalige Amerikaanse overheid die de fles aan hun lippen zetten. Dat deden die mensen toch echt zelf. Doen ze nog steeds zelf trouwens, op een manier die de gemiddelde corpsbal erbij doet afsteken als een geheelonthouder. ![]()
||
Citaat:
2. Indianen zijn vatbaarder voor alcohol. Niet alleen missen ze essentiele enzymen die de alcohol helpen afbreken (ofzo), maar ook misten ze sociale structuren die alcoholisme tegenging.
||
Citaat:
bovendien lijkt het alcoholmisbruik onder indianen ook nog een zeer sterke correlatie vertonen met ik zeg maar iets stoms; de afname van hun gebieden, vrijheden, de onderdrukking van hun cultuur en natuurlijk het gegeven dat met de nieuwkomers er ook meer alcohol beschikbaar kwam, niet alleen bij indianen maar ook bij de "ontdekkingsreizigers"
||
Citaat:
Het is ook daarom dat het simplistische beeld over de geschiedenis er bij mij niet ingaat. Volgens enkelen ging het zo: Iedereen absoluut gelukkig -> de blanken komen -> alles is naar de kloten door de blanken En dat beeld klopt gewoon niet. De beginsituatie was niet goed. De schuld wordt bij de verkeerden gelegd, en het doet geen recht aan de huidige situatie, die net zo goed geslaagde mensen kent.
||||
Citaat:
Citaat:
mensen -> alles naar de klote. ik specificeerde amerikanen omdat vooral die er een handje van hebben om zonder enige aanleiding naar geweld te grijpen. Het is best triest allemaal eigenlijk. Citaat:
maar je kan niets aan het verleden veranderen, punt is dat het huidige systeem te inefficiënt is, nauwelijks gebruikt maakt van moderne middelen en faalt om prioriteiten aan te pakken voor de mensheid als geheel. een oorlog in irak, een oorlog in afghanistan of dit nu door sovjets of bushes in gang wordt gezet is slechts een exemplarisch voorbeeld van waarin genoemd systeem resulteert. Maar ach als er maar geconsumeerd wordt he, typisch parasitair gedrag en schadelijk voor onze toekomst.
|||
Citaat:
Citaat:
Nu is Saddam weg, en die religieuze oorlog begint ook te luwen. Als dat zich goed ontwikkeld is dat over een jaar of vijf ook helemaal afgelopen. Daarom zeg ik ook dat de beginsituatie helemaal niet goed was. Terug refererende naar onze parabel met Noord-Amerika, leefde men daar nog in het Stenen Tijdperk.
|||||
Citaat:
... Citaat:
Inderdaad niet. De oorlog is vanwege "terrorisme" een generieke term, daar sta ik niet achter, als de oorlog is om een wit voetje voor Nederland te halen bij bondgenoten ala, daar kan ik wat mee. Mijn volk had geen oorlog met irak en afghanistan, wel eeuwenoude handelsroutes, er is geen reden waarom mijn volk wel oorlog met irak en afghanistan zou moeten hebben. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
de oorlog is nog niet voorbij, er zijn nog miljoenen mensen op de vlucht in binnen- en buitenland, er komen maandelijks honderden mensen om door geweld. Hoe de situatie er over 5 jaar uit ziet, is nogal zweibelhaft - er zijn geen permanente oplossingen gevonden voor hete hangijzers als olie, de status Kirkuk, en autonomie van Koerden. O, en dan vergeet ik nog even voor het gemak dat er zo'n miljoen mensen zijn omgekomen sinds de invasie. Als je de Irak-Iran oorlog niet meetelt (die zich niet zou herhalen aangezien de buitenlandse steun voor het regime van Saddam afgenomen was en hij het niet kon betalen) zijn er sinds de invasie meer mensen omgekomen dan tijdens de hele regeringsperiode van Saddam.
Laatst gewijzigd op 15-12-2009 om 14:28. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Op dezelfde manier moeten we Afghanistan benaderen denk ik. Onder de Taliban zullen veel mensen omkomen of lijden onder onderdrukking. Bovendien heeft het land dan geen toekomst. Dat weegt met gemak op tegen de doden die vallen in de strijd tussen Isaf en wat er van de taliban over is. Daaruit volgt dus dat het belangrijk is dat we in Uruzgan nog een paar jaar aanwezig blijven, en niet nu al terugtrekken.
||||
Citaat:
De hoofdvraag m.i. is dan ook wat heeft Nederland er aan om ten oorlog te trekken tegen een gefabriceerde vijand, het antwoord daarop is niets. Dat er oorlogen zijn die iets opleveren zoals de Falklands voor westland helicopters heeft gedaan wil ik wel geloven, maar van dat "kijk ons eens superlievv democratie brengen overal" geloof ik niet zo veel. Citaat:
Maar goed de Amerikanen hebben bepaalde type drugs goedkoper weten te maken door overaanbod ivm het wegvallen van religieuze onderdrukking dus hebben we er nog iets aan. Citaat:
Jammer als je "combat training" als argument had gebruikt had ik nog bereid willen zijn tot heroverweging van mijn standpunt.
||
Citaat:
1.000.000 / 1.200.000 slachtoffers, in 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Lancet_...War_casualties 650.000 in 2006. Helaas ontbreken soortgelijke bronnen van daarna. http://en.wikipedia.org/wiki/Human_r...ssein%27s_Iraq 800.000, de Iran/ Irak oorlog niet meegeteld. De laatste bron heeft alleen geen statistieke bewijzen - andere bronnen hebben het wel over de doden in Koerdistan en de Moeras-arabieren die gestorven zijn bij de opstand in 1991 (ofzo), maar dan kom je op rond de 200.000 uit, hoogstens. Hiermee loop je echter een hoop doden mis door moord, doodstraf, en weet ik wat veel. 1.000.000 > 800.000
|
Nu doe je dus precies waar ik voor waarschuwde: niet de slachtoffers noemen van de verdrijving van Saddam, maar van de religieuze oorlog die erop volgde daarbij opgeteld. Wikipedia (met bronnen) houdt het op 15.000-19.000 doden.
Ik mag toch wel hopen dat je het met mee eens bent dat dat relatief niet is vergeleken met de terreur van Saddam tegen zijn eigen bevolking, en dat zijn verdrijving dus een goede zaak was.
||
Citaat:
Of wil je ervan uitgaan dat zonder de invasie van 2003 Irak nu ook een burgeroorlog zou hebben meegemaakt? En kun je me aantonen waarom dat logischerwijs het geval zou zijn?
||
Citaat:
Zodra die repressie was verdwenen was dat kruitvat ontploft. Heeft niets te maken met de kortstondige Irakoorlog in 2003.
||
Citaat:
![]() Een religieus conflict hoeft zich niet per se te openbaren in een burgeroorlog - door voldoende soldaten op de grond te hebben, te overleggen met kopstukken van beide partijen, door een plan te hebben over de herverdeling van olie en bepaalde gebieden, door voortvarend te werken aan het herstel van infrastructuur en energie, etc. had m,en kunnen voorkomen dat er naar de wapens gegrepen werd. Overigens vind ik de interpretatie als een religieus conflict nogal vergezocht - de doelen van de vwerschillende partijen zijn duidelijk niet religieus (het bekeren van de rest van de bevolking, ofzo) maar juist materieel - wie krijgt welk stuk land, welke autonomie, welke olie. de docu No end in sight geeft een mooi overzicht van wat de VS allemaal verkeerd heeft gdaan en hoe ze heeft meegeholpen aan het ontstaan van de burgeroorlog.
Laatst gewijzigd op 16-12-2009 om 11:48. |
![]() |
|
http://www.nd.nl/artikelen/2009/dece...korans-uruzgan
Minister baalt van uitdelen korans DEN HAAG – Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) baalt ervan dat het Nederlandse leger in Uruzgan korans heeft uitgedeeld aan Afghaanse militairen. Van Middelkoop liet dinsdag via zijn woordvoerder weten daar ,,niet gelukkig’’ mee te zijn. De minister benadrukte niet te twijfelen aan de goede bedoelingen van de Nederlandse militairen die het initiatief namen tot het schenken van de korans, maar voegde daar direct aan toe dat dit ,,niet voor herhaling vatbaar’’ is. Koran Maandag overhandigden Nederlandse militairen in Uruzgan twintig Arabische exemplaren van de koran aan Afghaanse soldaten, die daar door Nederland worden opgeleid. Volgens een woordvoerder van Defensie waren de korans bestemd voor privégebruik in afgelegen buitenposten van het Afghaanse leger, maar daarnaast ook bedoeld om soldaten te leren lezen en schrijven. ,,In de Afghaanse cultuur is de koran het eerste boek waarmee mensen leren lezen. In die zin past dit in het trainingsprogramma dat Nederland in Uruzgan geeft aan Afghaanse militairen.’’ De beslissing hiertoe is volgens de woordvoerder genomen door de legerleiding in Afghanistan, niet op het ministerie in Den Haag. Het was volgens hem voor het eerst dat Nederland korans uitdeelde aan Afghanen. En dus ook voor het laatst, heeft minister Van Middelkoop dinsdag gelast. Scheiding kerk en staat In de Tweede Kamer was toen al grote irritatie ontstaan. ,,Stom. Dit had nooit mogen gebeuren’’, zei ChristenUnie-Tweede Kamerlid Joël Voordewind. ,,Scheiding van kerk en staat betekent dat je als overheid geen korans of bijbels gaat uitdelen. Dit is echt een verkeerd cadeautje voor de Afghanen.’’ ,,Onbegrijpelijk en ongelukkig’’, noemde SGP’er Kees van der Staaij de uitdeelactie van Defensie. ,,Schrijnend is bovendien dat het van christenen in Afghanistan niet eens geduld wordt dat zij Bijbels mogen bezitten. Afghanistan staat hoog op de ranglijst van landen waar christenen vervolgd worden.’’ PVV-Kamerlid Hero Brinkman noemde het op zijn beurt ,,compleet belachelijk’’ dat het Nederlandse leger korans uitdeelt. Hij eist dat minister Eimert van Middelkoop (Defensie) de korans laat terughalen. Volgens hem is Nederland het enige Westerse land dat z’n militairen in islamitische landen moskees laat bouwen en korans laat uitdelen. CDA De enige partij die het opnam voor de initiatiefnemers van de cadeaukorans, was het CDA. ,,Dat Afghanen leren lezen en schrijven, verdient de hoogste prioriteit’’, zei CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp. ,,Je kunt er niet omheen dat in de Afghaanse cultuur de koran het eerst aangewezen boek is, als je het analfabetisme wil aanpakken.’’ Het uitdelen van Korans moet volgens hem worden geplaatst in de Afghaanse cultuur. ,,Als het leger in Nederland korans zou gaan uitdelen aan militairen, zou het anders zijn. Maar de afweging die onze militairen in dit geval terplekke hebben gemaakt, kan rekenen op de steun van de CDA-fractie.’’ --------------- Tja, ik kan me voorstellen dat die militairen wel op andere dingen zitten te wachten dan korans.
|
'110 burgerdoden door Uruzganmissie'
De Nederlandse missie in Afghanistan heeft aan 110 burgers het leven gekost. Ook zijn er 90 burgers gewond geraakt. Dat schrijft RTL Nieuws op basis van opgevraagde cijfers van het ministerie van Defensie. Het ministerie heeft de cijfers bijgesteld. Er zouden niet 110, maar 80 burgerdoden zijn gevallen. Ook zouden er niet 90 burgers gewond zijn geraakt, maar 120. De oorzaak van de bijstelling zou liggen in het omdraaien van enkele getallen. RTL Nieuws zegt vast te houden aan de gegevens omdat ze ook zijn gebaseerd op cijfers van de Verenigde Naties. Schadevergoedingen Ook heeft RTL Nieuws een overzicht ontvangen over de schadevergoedingen die Defensie heeft uitgekeerd aan nabestaanden van slachtoffers. Het ministerie betaalde per overledene ruim 1000 euro, een gemiddeld jaarsalaris in Afghanistan. In totaal keerde Defensie 350.000 euro aan vergoedingen uit, waaronder voor schade aan gebouwen. Andere schadevergoedingen: 280 euro voor twee kamelen die op een explosief waren gelopen, 350 euro als vergoeding voor vijf ezels die waren overreden door een Bushmaster en 70 euro ter compensatie van een marihuanaveld. En dat zijndan nog de getallen die defensie zelf geeft.
Laatst gewijzigd op 24-12-2009 om 08:52. |
![]() |
|
Ja, want de VN, die desnoods nog wilde geloven dat er tijdens de gazaoorlog een miljoen Palestijnen per dag omkwamen, heeft ook echt zo'n historie van het geven van de meest acurate cijfers...
![]() Wel netjes de manier waarop ze dat bij Defensie aanpakken. Materiële schade vergoeden zal zorgen dat schade door gevechtshandelingen geen of een minder negatieve impact heeft op hoe Afghanen denken over Nederlandse militairen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|