Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Voor katholieken is de communie een essentieel punt van hun geloofsbelevenis. Mag de kerk dat beknotten?
Laatst gewijzigd op 28-02-2010 om 17:27. |
![]() |
||
Citaat:
Van de wet mag ik ook 100 euro krijgen. Dat betekent niet dat je het aan mij moet geven.
|
Ik bedoelde het als twee losstaande opmerkingen. Dan nog blijft de vraag staan: Voor katholieken is de communie een essentieel punt van hun geloofsbelevenis. Mag de kerk dat beknotten?
De overheid mag grondwettelijk gezien (http://www.nu.nl/politiek/2194623/ve...-kan-niet.html) hoofddoekjes blijkbaar niet verbieden. Het lijkt mij dat ook andere partijen, zoals de r.k. kerk, ook het geloof niet mogen beknotten.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
het homohuwelijk zal allicht voor een tijdje hier en daar de kop opsteken en gedoogd worden, maar op de lange duur (lees; eeuwen) komt daar helaas vast weer verandering in. dat we nou toevallig anderhalve eeuw verlichting en versoepeling achter de rug hebben, wil niet zeggen dat dit zo blijft. zeker niet als we zo naief denken dat religieuze leiders niet zo veel macht hebben, en dat religies iets van het verleden zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Geen enkele katholiek zal homo's van de kerktoren willen werpen of ophangen of geselen. (Daarvoor moet je bij dat andere monotheistische geloof zijn, maar daar durven ze niet te komen demonstreren.) Een homo wordt in het dagelijks leven geen strobreed in de weg gelegd door de kerk. Zie jij een kudde priesters komen protesteren in een COC kroeg? Gaan ze al hymnen zingend de darkroom in? Bekladden ze huizen van homo's met kruisen?
Alleen: een praktiserende homo verkeert in staat van doodzonde volgens de leer van de kerk. Als hij een goed katholiek wil zijn, kan hij dus geen praktiserende homo zijn, die twee zijn onverenigbaar. Hij mag best naar de kerk komen en de mis bijwonen. Maar aan de Communie mag niemand meedoen die in staat van doodzonde verkeert. Dat verkeer je al snel hoor, het gros van de mensen die zondag ter Communie gaat heeft wel een doodzonde op zijn geweten. Alleen, dat weet die pastoor niet, dus hij vertrouwt erop dat de kerkganger het fatsoen heeft om alleen dan een hostie te komen halen als hij een rein geweten heeft. Wie in staat van doodzonde toch een hostie komt happen, stapelt daar namelijk alleen maar een extra doodzonde mee op zijn bordje, en wat erger is: een pastoor die de Communie geeft aan iemand waarvan hij weet dat hij in staat van doodzonde leeft, zoals die Prins Carnaval, die begaat zelf ook een doodzonde. Als je het voor jezelf wilt verpesten in het hiernamaals moet je dat zelf weten, maar sleur die pastoor niet mee het verderf in. Laatst gewijzigd op 02-03-2010 om 11:30. |
![]() |
|
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er iets is als "de leer" van "de kerk". Een hoop katholieken vinden homoseksualiteit helemaal geen doodzonde. Ik denk dat we alleen maar kunnen toejuichen dat deze groep katholieken voor meer verdraagzaamheid binnen de kerk pleit.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
hmmm, ik wou hier een filmpje plaatsen die ik heel toepasselijk vind bij het onderwerp alleen is ie van youtube verdwenen.....
alhoewel google video wel lief is ![]() http://video.google.nl/videoplay?doc...ent=firefox-a# |
![]() |
||
Citaat:
|
Het christendom is een variant op het joendom. Sommige dingen zijn wel overgeomen, anderen niet, omdat Paulus vond dat het geloof in Jezus Christus openstond voor joden en heidenen, maar voor de heidenen golden zaken als de spijswetten en de besnijdenis niet. Het verbond met God was immers al vervuld op Golgotha, dus DIE regels, die DAAROP betrekking hebben, die zijn vervallen. De anderen gelden nog onverkort.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
In de brieven die na de dood van Christus naar de nieuwe christengemeenten werden gestuurd door onder andere Paulus. Kolossenzen, Romeinen, Efeziers, Philippenzen, in die buurt moet je zoeken. Paulus was erop uit gegaan om de heidenen buiten Israel te bekeren, de anderen richtten zich op joden. Ze hebben er nog fikse ruzie over gehad, of de besnijdenisplicht nog gold en of jodenen heidenen het zelfde voedsel mochten eten en hoe dat zat met offervlees..
En Christus spreekt zelf dat hij gekomen is om de wet in vervulling te brengen. (Bergrede.) Ook hij heeft het over niets wat van buitenaf in de mens komt wat hem onrein kan maken, maar dat integendeel onreinheid uit de mens zelf komt. Dat ging over niet-kosjer voedsel, waar hij niet mee zat. Paulus heeft daar later een droom over, en dat staat in een van zijn brieven. HIj vat dat op als eye opener dat het evangelie ook voor niet joden geldt, omdat hij droomt dat hij allemaal verboden voedsel uit de hemel aangereikt krijgt. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
de religieuze groeperingen zijn verder zelf erg versplinterd geraakt. Allicht blijven mensen in god geloven, of ze stom genoeg zijn om te blijven verafgoden betwijfel ik.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Okee, laat ik dat dan maar algemene ontwikkeling noemen. Secundair materiaal raadplegen met uitleg over de bronteksten is ook al een heel goede stap in de richting om de teksten te begrijpen, en dat komt al erg in de buurt van een wetenschappelijke manier van handelen. Protestanten gaan uit van het sola scripta beginsel, die lezen alleen de bijbel, maar de katholieke kerk heeft daarnaast ook het leergezag van de kerkvaders die die teksten uit de eerste eeuw hebben uitgelegd, en dat zijn niet de minsten. Thomas van Aquino bijvoorbeeld. Of de H. Augustinus. Zeer nuttig. Sla de katechismus er maar eens op na voor verwijzingen. Laatst gewijzigd op 05-03-2010 om 15:57. |
![]() |
||
Citaat:
|
Er is nu zelfs aangifte gedaan wegens discriminatie. Benieuwd hoe het Openbaar Ministerie daarop gaat reageren. Zou Spong al klaar staan om een klacht wegens niet-vervolging in te dienen?
*zucht* Waarom gaan die nichten niet lekker rellen tussen de hakbarren in Iran naast de hijskraan? Protesteren tegen de Katholieke Kerk is nog makkelijker dan snoep afpakken van een baby. Priesters doen niks terug he. (Dat mogen ze namelijk niet van hun geloof.) Nee, dan haatbaarden in hun moskee, als je daar scheef naar kijkt wordt je met je kop omlaag van de toeren afgegooid, en niet alleen door de imam die staat te preken maar ook door de toehoorders! Ga daar dan protesteren met je roze pak aan. Dan vind ik je echt stoer. Maar dit? Zeuren om homorechten bij de RK kerk? Ik vind dat zo'n non issue. Je gaat op een VVD partijcongres toch ook niet klagen dat je vindt dat de VVD zijn programa moet aanpassen met de zinsnede dat de uitkeringen omhoog moeten? Nee, dan ben je gewoon lid van de PvdA, en niet van de VVD. Wat heb je dan bij de liberalen te zoeken? Net zo weinig als een van de Cribs die mee wil doen op een feestje van de Bloods. En net zo weinig als een pastoor in een COC kroeg. Nou, en als homo heb je binnen de RK kerk dus niks te zoeken. Dan richt je maar een homo kerk op, dat staat je vrij. Pff, dit drammerige gedoe over homo-acceptatie...accepteer nou gewoon dat er een kerk is die homo's niet accepteert, en ga verder met je leven. Niemand heeft het recht om je lastig te vallen, maar niemand heeft evenmin de plicht om je met open armen als hun beste vriend te verwelkomen. Het lijkt erop dat de homobeweging dat uit het oog is verloren. Laatst gewijzigd op 06-03-2010 om 14:07. |
![]() |
|
De RK kerk verkondigt dat homo's niet gelijk dienen te worden behandeld. Net als extremistische moslims.
Maar inderdaad, als je niet zelf RK bent heb je er weinig van te vinden (behalve dan het verachten van zulks middeleeuws barbarisme); als individu kun je zelf kiezen het te verlaten of het proberen te veranderen, maar het van buiten veranderen zonder je te willen aansluiten lijkt me wat vreemd.
||
Citaat:
Als je naar de kerk gaat ga je voor God naar de kerk. Daarmee eer je Hem en probeer je geen zonde te doen. Die sacramenten zijn voor het belijden van je geloof. Daarbij moet je dat natuurlijk wel oprecht doen en niet terwijl je allerlei zonde doet. God duidt homoseksualiteit aan als een zonde in de bijbel dus je bent zondig als je een practiserende homo bent. Als je nou eenmaal homo bent betekent niet dat je je zo moet gaan gedragen. Misschien is het wel een test ofzo al zal ik daar voorzichtig in zijn. Het is nogal raar dat je als homo toch geaccepteerd wil worden in de kerk, waarvoor je dus Gods woord wil veranderen. Dit betekent dat je voor jezelf naar de kerk gaat en niet voor God. |
![]() |
|
Ik vind dat de protesten enigzins overdreven zijn, maar aan de uitspraken "Waarom gaan die nichten niet lekker rellen tussen de hakbarren in Iran naast de hijskraan" en "Als je nu eenmaal homo bent betekent niet dat je je zo moet gedragen" neem ik wel aanstoot. Sorry hoor, maar dit getuigt ook niet van veel tolerantie.
||
Citaat:
||
Citaat:
Alleen de eerste uitspraak heb ik gedaan, mind you. En een protesterende homo in een felroze pak tijdens een HEILIGE MIS (Godbetere het), dat is nou letterlijk een relnicht he. Wat miszeg ik daaraan? |
![]() |
||
Citaat:
Er is nogal een gradueel verschil tussen bovenstaande praktijk van alledag in sharialanden en het weigeren van een hostie. |
![]() |
|
Nou kijk, een pedoseksueel maakt slachtoffers, maar gewone homoseksuelen doen alles wat ze doen met elkaar met wederzijdse instemming. Daar is dus niks mis mee, God heeft mensen een vrije wil gegeven, en die mogen ze gebruiken zoals ze willen. Het kan wel betekenen dat je in zonde leeft, en dan heeft dat consequenties. Daar moet je dan niet over gaan miepen. Als je zonder helm stoer gaat doen op een skateboard moet je ook de staatstenen niet de schuld geven als je je tanden uit je bek valt.
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens Juno, heb jij een direct lijntje met god of hoe komt het dat je het zo veel beter weet dan de meeste schriftgeleerde?
||
Citaat:
||
Citaat:
2) Lees de catechismus. Lees de werken van de kerkvaders. Lees en leer! Dan weet je nog steeds drie keer niks, maar tien keer meer dan de gemiddelde atheist over katholieke doctrine. Dat heeft met een direct lijntje naar God niets te maken. (Gezien jouw nick ben jij ook wel theologisch onderlegd, dus die opmerking snap ik dan niet helemaal. Joodse doctrine en katholieke doctrine overlappen trouwens wel, maar zijn niet identiek. Ik zal dus ongetwijfeld zaken beweren die inderdaad niet overeenstemen met joodse schriftgeleerden. ) Laatst gewijzigd op 10-03-2010 om 10:53. |
![]() |
||||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Regarding acts, it teaches that Sacred Scripture presents them as grave sins. The Tradition has constantly considered them as intrinsically immoral and contrary to the natural law. Consequently, under no circumstance can they be approved. Immorele mensen branden voor eeuwig in de hel dus mijn voorgaande punt blijft staan, het is slechts een praktisch verschil dat de priesters zelf niet meer (toch ook al zeker enkele tientallen jaren niet meer!) met brandende toortsen achter immorele sujetten aangaat. Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|