Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2010, 20:25
Guinie
Guinie is offline
De zin van het leven is lol maken, denk ik. Op vakantie gaan, lol maken met je vrienden.

Maar als je na gaat denken in die vicieuze cirkel met "moeite opstaan-naar school-huiswerk-naar bed-opstaan-school-huiswerk-bed etc etc." en daarna "opstaan-werk-bed-opstaan etc." dan word je nogal depressief ja -heb ook zo m'n momenten -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2010, 16:32
[untitled]
[untitled] is offline
De zin van het leven is gewoon leven.. het laatste wat iedereen moet doen is gaan nadenken waarom alles zin heeft

Je kan toch ook beter lopen als je je niet continu zorgen maakt over elke stap? Waarom zou leven anders zijn.. uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer.. en daarbij; niet alles hoeft zin te hebben

Jezelf druk maken om zoiets kleins als of iets zin heeft is niet nuttig hè
Oud 24-10-2010, 14:58
nachtmens
nachtmens is offline
je kan toch ook beter lopen als je weet waarheen je gaat? Je gaat niet zomaar lopen...eerst moet je weten waarheen je gaat en het doel daarvan en welke weg je moet nemen. We denken continu bij het lopen. Het verschil tussen de mens en dier, is toch dat mensen kunnen nadenken. En dat is een hele mooie iets, dat moeten we blijven doen, blijven vragen why I am here en wat is het doel van het leven. Doordat de mens over de jaren heen bleef nadenken over alles en niets, is de wereld zoals hij nu die is. We weten nu veel over ons eigen lichaam en over de wereld om ons heen en dat vermakkelijkt het leven voor ons allemaal. En het is zeker niet iets kleins.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 10:14
[untitled]
[untitled] is offline
Om door te gaan op dit analoog..

Tuurlijk ga je wel zomaar lopen, het hele punt van ergens naartoe gaan is dat je er komt. hoe je er komt maakt in die kwestie al vrij weinig uit want je hebt toch het eindpunt waar je op af gaat. en je weet niet wat er allemaal op je pad komt.

Een doel in je leven hebben is leuk maar je weet pas zeker of dat jouw doel is als je het hebt bereikt. Een doel hebben is wel belangrijk want het geeft je leven veel meer vorm en je hebt een duidelijk beeld van wat je wilt.

Ik geloof dat het enige echte verschil tussen ons en dieren is dat wij niet meer op onze dierlijke instincten hoeven af te gaan, een geweten hebben èn duimen hebben!

wat maakt jouw leven nou zinvoller, werken aan je doelen zonder je zorgen te maken of het zin heeft of niet, of continu aarzelen over elke stap omdat je bang bent of het zin heeft of niet..
Oud 28-10-2010, 03:43
Maizel
Maizel is offline
Mijn inziens is er geen zin van het leven. Door een toeval zijn er een spermacelletje en een eicel samengekomen, waaruit jouw bewustzijn is gegroeid.

De zin van jouw leven is whatever je zelf als doel of zin stelt.

Ik kan me goed vinden in de evolutietheorie.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 09:37
ExpoRules
ExpoRules is offline
Citaat:
Het leven is wat je er zelf van maakt, als je zo depressief gaat denken dan maak je het alleen maar kutter.
dat gaat toevallig wel vanzelf
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 22:40
xxsylviaxx
xxsylviaxx is offline
al die vragen had ik vroeger ook maar naarmaten je ouder wordt en lekkerder in je vel zit gaat t we weg en denk je er nietmeer zo overna maar ik zou zeggen je leeft om te genieten en je werkt om van het verdiende geld daarvan te kunnen genieten xD
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 22:55
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
al die vragen had ik vroeger ook maar naarmaten je ouder wordt en lekkerder in je vel zit gaat t we weg en denk je er nietmeer zo overna maar ik zou zeggen je leeft om te genieten en je werkt om van het verdiende geld daarvan te kunnen genieten xD
Je bent nu ook pas 17, hoor.
Oud 20-11-2010, 09:35
schaapje7
schaapje7 is offline
tja..
Zo kan je over alles wel na gaan denken..
Oud 22-11-2010, 10:34
Mistertween
Mistertween is offline
de mens heeft maar 5 zintuigen: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Deze 5 zintuigen gelden sowieso voor de mens(bij dieren is het nooit bewezen), en is dus het enige wat wij weten dat er bestaat. Misschien bestaat je ziel bijvoorbeeld uit een bepaald soort energie dat dus vrijkomt als je doodgaat, dat betekent dus dat je verder gaat in een andere energievorm die wij mensen niet kunnen waarnemen maar dat betekent niet dat het niet bestaat. Hetzelfde geld voor de "hemel". Wij kunnen het misschien niet waarnemen omdat wij niet over de goede zintuigen beschikken. Misschien is de hemel wel overal. Hiermee bedoel ik te zeggen dat wij allemaal oogkleppen hebben en dus eigenlijk helemaal niet weten wat er allemaal wél is. Misschien kom je dit te weten als je overlijd, maar voor nu is mijn advies om te genieten van je leven want elke seconde is er eentje minder...

Laatst gewijzigd op 22-11-2010 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 13:47
Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
kijk hè..
wat is nou het nut van leven? waarom leef ik? omdat ik niet dood ben, dat is de enige reden die ik kan bedenken, (en dat sex bestaat dan) maar ik heb geen vrienden, doe atheneum en ben tot 7 uur met me huiswerk bezig, en waarom leef ik dan? om te gaan werken? en waarom ga ik werken dan? om uiteindelijk van me pensioen te genieten en dan dood te gaan? wat heeft het voor zin.. waarom zou ik niet gewoon een pistool kopen en in een winkelcentrum mensen gaan neerknallen? ( niet dat ik dat zou doen hoor ) maar wat is er mooi aan het leven, waar leef ik voor, iemand help me alsjeblieft ik ben 14.. en heb alleen maar stress aan alles..
stress krijg je in deze tijd gewoon. ik zelf ook, en ik ben 13. je moet meer leren je huiswerk verdelen en je moet prioriteiten stellen voor jezelf. als er een so is, moet je wat ander huiswerk laten zitten
Oud 25-11-2010, 21:56
Muis,
Muis, is offline
Ik denk dat we hier vooral zijn voor andere mensen. Kijk. Zelfs al heb je geen vrienden, je komt altijd wel in contact met mensen. En je hebt invloed op die mensen. Dat je een keer zegt tegen iemand dat je haar tas leuk vind, kan haar een hele zelfvertrouwenboost geven. En door die zelfvertrouwenboost durft zij misschien eindelijk een keer haar grote crush aan te spreken, waardoor ze verkering krijgen en trouwen en wat dan ook.
Zoiets.

Dat klinkt heet vergezocht, maar ik ben er zeker van dat we elkaar allemaal beïnvloeden. Gewoon, door de kleine dingen al. Misschien heb jij een telefoongesprek in de bus en zit er een kunstenaar naast je, die door iets dat jij zegt enorme inspiratie krijgt voor een kunstwerk dat miljoenen mensen op hun beurt weer inspireert.

Het leven is complex, echt een heel netwerk. En al die verbanden daartussen, tussen mensen... Dat moeten we in stand houden. Iedereen heeft op die manier een doel in z'n leven. Zelfs een doodgeboren kind, al die verhalen over doodgeboren kinderen zetten dokters weer aan om manieren te vinden om dat tegen te gaan. Uiteindelijk leidt alles tot iets goeds. Uiteindelijk wordt iedereen aangesproken op zijn geweten. Iedereen vervult wel een sociale rol hier. Niks gebeurt zonder reden toch?

Man ik wordt hier diepzinnig van
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 18:24
Verwijderd
Er is geen zin van het leven als je geen zin hebt om te leven!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 14:39
Forummervan16
Forummervan16 is offline
Tuurlijk heeft het leven zin, je gelooft toch niet werkelijk dat dit allemaal toeval is? Ik bedoel kijk om je heen en kijk wat voor mooie dingen er allemaal zijn, het kan toch niet werkelijk zo zijn dat dit alles er is vanwege toeval? of alleen vanwege evolutie?

Zelf denk ik dat er wel een reden is dat je hier op aarde bent, en dat er een god is. Maarja.. welke god? Naar die antwoorden moet je op zoek gaan in je leven vind ik. Maar onthoud altijd dat getallen niks zeggen. Ookal geloven er miljoenen mensen in een bepaald geloof wil het niet zeggen dat dat geloof ook juist is.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 20:43
Thinus
Thinus is offline
Je leeft maar een keer, zorg dat je geen spijt hebt dat je dingen hebt gelaten wanneer je oud bent en terugkijkt op je leven. Dat is de zin van het leven
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 19:54
ExpoRules
ExpoRules is offline
ik geloof dat god bestaat en dat dat de reden is waarom we leven, miss klinkt het niet logisch, maar kom op, er was een aarde, het regende 2,5 miljard jaar (niemand weet waar t water vandaan komt) dan is er een dampkring en dan zijn er bacterieen en dan na verloop van tijd zijn wij er.. is dat wel logisch?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 20:02
Sander =D
Sander =D is offline
Citaat:
ik geloof dat god bestaat en dat dat de reden is waarom we leven, miss klinkt het niet logisch, maar kom op, er was een aarde, het regende 2,5 miljard jaar (niemand weet waar t water vandaan komt) dan is er een dampkring en dan zijn er bacterieen en dan na verloop van tijd zijn wij er.. is dat wel logisch?
Het eerste gedeelte is niet bekent..
Wel is er bekent dat uit 1 iets heel veel andere zijn ontstaan.
Pers. weet ik niet hoe het komt wat er eerst is gebeurd, maar eerlijk gezegt interesseert het me vrij weinig Mischien wat egoïtisch, maar nu maak ik me eerder druk om andere dingen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 20:36
DAH
DAH is offline
Mijn (tijdelijke) doel van m'n leven: Closer worden met Laura en zorgen dat we iets krijgen, op legale wijze, dat is. Verder heb ik niet echt een doel. School succesvol afmaken en al die andere 'standaard' dingen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 20:39
DAH
DAH is offline
Citaat:
No offence, maar is het logisch dat iets dat er op een of andere manier al was de wereld in zes dagen heeft gemaakt, de eerste vrouw uit de rip van de eerste man kwam, een appel at en daardoor werden ze naar aarde verbannen en moesten ze pijn voelen enz? En dat over de wetenschappelijke kijk op het ontstaan van de aarde is ook erg simpel een verkort genomen want je hebt veel vergeten. Ik denk eigenlijk ook dat mijn stukje over de Bijbel niet geheel klopt.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:52
Selimmm
Selimmm is offline
Het is grappig dat jij dit zegt,want daar fantaseer ik wel eens over. Als ik werkelijk geen vrienden heb, 7 uur per dag huiswerk maak dan zou ik er echt alles aan doen om beroemd te worden. Als ik niet geaccepteerd wordt in mij jeugd, dan wel in mijn oudere jaren. Wordt een wereldberoemde regisseur, ga naar Amerika, of wordt businessman. Je moet er hard voor werken. Maar ik zou dat zeker doen, gewoon om te laten zien dat je tóch meetelt. Je hébt de opleiding, nu nog de wil.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 22:25
michael45
michael45 is offline
simpel maak geen huiswerk en ga zaterdag avond helemaal los
nee echt serieus ik moet eerlijk zijn ik had ook nooit geen vrienden en toen ging ik een keer uit met 1 iemand toen was ik 15
toen ging ik steeds meer uit dronk meer alcohol en smoke afentoe een jonko werd ons groepje van 2 nu 10 tot 20 mensen
geloof mij ik ben niet verslaafd aan alcohol of wiet maar het vrolijkt je leven wel op
mensen zeggen altijd wel blijf van de drank en drugs weg maar dan leef je niet
wat ik wil zeggen is sinds ik drink en afentoe een joint rook heb ik veel en veel meer vrienden en ben gewoon populair geworden en veel vrolijker en spontaner en voel me ook fitter
hopelijk helpt dit en heb gewoon beetje schijt aan school iedereen haalt zijn diploma wel ik bedoel er gaan per jaar per school hoogstens 5 leerlingen niet door
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 08:42
Verwijderd
@michael45,Ik bedoel dit niet om af te zeiken maar je kunt drank en drugs ook vervangen door cola en chips of iets anders, ik weet dat ik nu kan klinken als n oude zeur maar naar mijn idee is drugs sowieso niet bepaald goed, en drank wel maar ook niet teveel.
Ik vraag mezelf nogal af hoe je jezelf van drank en drugs ''fitter'' kunt gaan voelen.
En waarom zou iedereen populair moeten zijn?
Omdat je dan allemaal ''toneelvrienden''zoals ik ze altijd noem heb, ze gaat vanzelf dingen doen die eigenlijk niet bij je horen maar dat doe je zodat je erbij hoort ofzo, of zodat die mensen je ''vrienden'' blijven terwijl ze je niet echt kennen.
En nee, niet iedereen haalt zijn diploma zomaar en reken maar dat als je zakt voor je diploma en je van school afgaat, je echt op den duur het geld niet meer hebt voor al die drank en drugs want supermarktbaantjes verdienen echt niet veel.
Maar goed dat is mijn mening, die van jou is duidelijk anders.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 16:13
michael45
michael45 is offline
Citaat:
@michael45,Ik bedoel dit niet om af te zeiken maar je kunt drank en drugs ook vervangen door cola en chips of iets anders, ik weet dat ik nu kan klinken als n oude zeur maar naar mijn idee is drugs sowieso niet bepaald goed, en drank wel maar ook niet teveel.
Ik vraag mezelf nogal af hoe je jezelf van drank en drugs ''fitter'' kunt gaan voelen.
En waarom zou iedereen populair moeten zijn?
Omdat je dan allemaal ''toneelvrienden''zoals ik ze altijd noem heb, ze gaat vanzelf dingen doen die eigenlijk niet bij je horen maar dat doe je zodat je erbij hoort ofzo, of zodat die mensen je ''vrienden'' blijven terwijl ze je niet echt kennen.
En nee, niet iedereen haalt zijn diploma zomaar en reken maar dat als je zakt voor je diploma en je van school afgaat, je echt op den duur het geld niet meer hebt voor al die drank en drugs want supermarktbaantjes verdienen echt niet veel.
Maar goed dat is mijn mening, die van jou is duidelijk anders.
jep dat istie zkr maarjah die ''toneel vrienden" van mij zijn wel me echte vrienden hoor
en jah je voelt je fitter met die zooi maar ik ben ook fit zonder en als ik ooit alleen maar in een supermarkt ga werken ga ik ook echt niet die zooi kopen
ben slimmer dan dat
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 11:36
Verwijderd
Citaat:
jep dat istie zkr maarjah die ''toneel vrienden" van mij zijn wel me echte vrienden hoor
en jah je voelt je fitter met die zooi maar ik ben ook fit zonder en als ik ooit alleen maar in een supermarkt ga werken ga ik ook echt niet die zooi kopen
ben slimmer dan dat
okee, ik vind dit nog steeds vaag maar het zal wel.
Misschien is het wel handig trouwens als je gewoon nederlands spreekt hier
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 16:52
Verwijderd
Aaaaah, de Zin van Het Leven!

Dit vind ik echt een heerlijke vraag : )

ok mij visie:

Leven is wat je er van maakt. De zin van het leven moet je zelf er bij verzinnen, jij bent er, dus doe er iets mee!!

Wat ik zelf met mijn leven wil bereiken? ik wil de politiek in! Ook ben ik een Transhumanist, dus denk ik dat ik mijn leven drastisch zal kunnen verlengen ( google maar : ) humanityplus.org)

Mensen zeggen vaak, jaa maar er zijn zoveel sterren en zoveel planeten en wij zijn zo onbelangrijk.. maar dat is totale onzin! wij kunnen die sterren en planeten begrijpen, wij zijn als het ware , het brein van het universum, de geest, de ziel! en wat is er belangrijker dan dat? en als er buitenaardse intelligente levensvormen zijn, dan zijn wij een deel van dat ''brein''.

snapt iemand mij?
of is iedereen nou helemaal wtf..

Laatst gewijzigd op 12-01-2011 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 17:12
Em.
Em. is offline
En waarom heeft het 'zin' om het brein te zijn? Like, we krijgen er niet voor betaald (geen ster die zegt 'wat leuk dat jullie mij zien! Hier, dan heb je een miljoen') en we gaan uiteindelijk net zo goed dood, als wanneer we gedacht hadden dat die sterren gaatjes in de vloer van God zijn. Misschien heeft het op zéér klein niveau zin om de politiek in te gaan, een leven te redden, oid, maar in het grote geheel zijn we... praktisch niets. Of we er nu iets meer of iets minder van begrijpen.

En los daarvan denk ik dat we nog maar heel, heel weinig begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 17:46
Verwijderd
Citaat:
En waarom heeft het 'zin' om het brein te zijn? Like, we krijgen er niet voor betaald (geen ster die zegt 'wat leuk dat jullie mij zien! Hier, dan heb je een miljoen')
Wat is dan het nut van geld?
Ik heb het hier over De zin van het leven, niet : hoe verdien ik lekker snel lekker veel geld.

Citaat:
en we gaan uiteindelijk net zo goed dood, als wanneer we gedacht hadden dat die sterren gaatjes in de vloer van God zijn..
Lees aub de website humanityplus.org ff door, of de wikipedia pagina, of je het er nou wel of niet mee eens bent, dat is wat ik geloof, misschien begrijp je dan mijn uitgangspunt.

Citaat:
Misschien heeft het op zéér klein niveau zin om de politiek in te gaan, een leven te redden, oid, maar in het grote geheel zijn we... praktisch niets. Of we er nu iets meer of iets minder van begrijpen.
Welk grote geheel heb je het hier over? die van de mensheid zelf, of die van het universum?
Als we het hebben over het universum, zoals ik in mijn post hiervoor al zei, misschien zijn we qua massa heeel klein in het universum, maar wij kunnen het tenminste begrijpen, dat geeft ons een belangrijke positie, want wat zouden al die prachtige sterrenstelsels etc nou voorstellen als er niemand zou zijn om ze te zien en te begrijpen?
Over levens redden: ja, dat kan ook ik dan eventueel ook voor zorgen. ben je het niet met me eens dat 1 leven redden al geweldig zou zijn?

Citaat:
En los daarvan denk ik dat we nog maar heel, heel weinig begrijpen.
We begrijpen ook nog maar heel weinig! ik wil O.A graag de politiek in, om er eventueel voor te kunnen zorgen dat er meer subsidies gaan naar onderzoek op dat soort gebieden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 18:49
Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat is dan het nut van geld?
Ik heb het hier over De zin van het leven, niet : hoe verdien ik lekker snel lekker veel geld.
Mwah, ik bedoelde niet dat geld 'de zin van het leven' is, oid, dat lijkt me niet de ideale levenshouding. En ook niet waar. Ik bedoelde het meer om aan te geven dat we er at the end nog geen zak aan hebben. Of we nu wél of niet (denken) te weten wat die sterren daar doen, maakt het iets uit dan? Misschien zouden we ons leven wel veel meer zin geven door al dat geld te besteden aan schoon drinkwater, en innig te geloven dat God die lichtjes laat branden en dan allemaal blij en gelukkig dood te gaan.

Citaat:
Lees aub de website humanityplus.org ff door, of de wikipedia pagina, of je het er nou wel of niet mee eens bent, dat is wat ik geloof, misschien begrijp je dan mijn uitgangspunt.
Oh, ik dacht dat het ging over 'het verlengen van je leven' niet over het geloof in sterren. En wat ik zo snel lees... Ik denk niet dat onderzoek naar sterrenstelsels ons, als mensen, uiteindelijjk veel meer op gaat leveren dan studieboeken en ingekleurde plaatjes. Het redt geen mensenlevens. Andere technolgie misschien wel, maar je kan je afvragen welke prijs daarvoor betaalt moet worden. Zijn we nu écht gelukkiger dan toen we nog in grotjes woonden? Zijn we écht beter af met de evolutietherie, dan met een god? Hebben al die technologieën niet voornamelijk geleidt tot een drukker leven, tot meer eisen, tot geldhonger, tot heel veel milieuvervuiling - zijn we er echt gelukkig van geworden?

Citaat:
Welk grote geheel heb je het hier over? die van de mensheid zelf, of die van het universum?
Als we het hebben over het universum, zoals ik in mijn post hiervoor al zei, misschien zijn we qua massa heeel klein in het universum, maar wij kunnen het tenminste begrijpen, dat geeft ons een belangrijke positie, want wat zouden al die prachtige sterrenstelsels etc nou voorstellen als er niemand zou zijn om ze te zien en te begrijpen?
Ik denk niet dat die 'prachtige sterrenstelsels' er ook maar één nacht van wakker zullen liggen, als niemand ze begrijpt. En ik denk ook niet, dat die sterrenstelsel überhaupt door hebben dat wij bestaan, en zowel, dat het ze ook geen zak kon schelen. Die sterrenstelsels worden er niet meer of minder van als niemand ze ziet, en bovendien zullen we waarschijnlijk héél, héél veel van die sterrenstelsel niet kunnen zien. Men wéét niet eens hoeveel het er zijn - honderden miljarden, misschien, als ik zo google - en hoeveel er precies bekend zijn kan ik niet vinden, maar het zal wellicht niets voorstellen naast alle onbekenden.

En of we het begrijpen? De Egyptenaren dachten gegarandeerd ook dat ze veel van het leven begrepen, veel van goden wisten. Nu beschouwen we al die goden als onzin, de kennis erover als nutteloos. En je kan niet weten hoeveel er te begrijpen valt, als niemand het begrijpt. Misschien weten we maar 0,000000000000000000000000000000001 procent van alles. Tot nu toe lever alles wat me méér begrijpen, ook meer vragen op. Dacht ik.

En dan is 0,000000000000000000000000000000001 procent nog een positieve schatting.

En ik weet niet over welk groter geheel ik het heb, aangezien ik niet weet hoe groot het grote geheel is. Maar het is zo groot, dat wij praktisch niets zijn. Dat kun je niet bevatten. Echt niet. En 'praktisch' is hier nog een overdrijving, wij zijn minder dan praktisch niets.

Citaat:
Over levens redden: ja, dat kan ook ik dan eventueel ook voor zorgen. ben je het niet met me eens dat 1 leven redden al geweldig zou zijn?
Een mensenleven is voor het universum nog minder waard, dan een bacterieleven voor ons zonnestelsel. En ik zou niet willen zeggen dat het redden van één mensenleven ook maar echt in de buurt komt van 'geweldig' voor ons zonnestelsel. Kijk, voor diegene is het wel prettig, maar of het ook echt uitmaakt in het groter geheel? Nee. Totaal niet. Al zouden wij volledig uitsterven, de hele planeet opblazen en het zonnestelsel uit z'n koers brengen? Nog niet. Genoeg zonnestelsels over. Honderden duizenden miljoenen miljaren over. Of god mag weten hoeveel.

Dus in het licht van het 'grotere geheel' zijn wij zo nutteloos, zo níets, dat het lachwekkend is. Misschien heeft het leven wel zin, maar dan moet je niet verder kijken dan de aarde groot is. En op aarde schijnen we meer te verpesten dan beter te maken.

Hoewel ik dan nog het concept 'zin' niet helemaal begrijp. Alsof we bestaan omdat we 'zin' hebben.

Citaat:
We begrijpen ook nog maar heel weinig! ik wil O.A graag de politiek in, om er eventueel voor te kunnen zorgen dat er meer subsidies gaan naar onderzoek op dat soort gebieden.
En wat denk je daarmee te winnen? In eerste instantie zal er vooral minder geld overblijven voor bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg. Waarom is dat zo belangrijk?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 21:33
Verwijderd
Ik ben het niet met je eens, en vermoed dat je nog steeds niet helemaal mijn point-of-view ziet... Ik zal proberen het duidelijk te maken!

Ps: dit is allemaal niet vervelend bedoelt, en als het zo overkomt, vat het alstjeblieft niet zo op!

Citaat:
Mwah, ik bedoelde niet dat geld 'de zin van het leven' is, oid, dat lijkt me niet de ideale levenshouding. En ook niet waar. Ik bedoelde het meer om aan te geven dat we er at the end nog geen zak aan hebben. Of we nu wél of niet (denken) te weten wat die sterren daar doen, maakt het iets uit dan? Misschien zouden we ons leven wel veel meer zin geven door al dat geld te besteden aan schoon drinkwater, en innig te geloven dat God die lichtjes laat branden en dan allemaal blij en gelukkig dood te gaan.
Hier zeg je dat we, als we schoon drinkwater hebben (en dus een langer en gezonder leven) we blij en gelukkig dood gaan. Mijn antwoord op deze vraag kan je vinden in 2 van mijn antwoorden die hieronder staan!

Citaat:
Oh, ik dacht dat het ging over 'het verlengen van je leven' niet over het geloof in sterren. En wat ik zo snel lees... Ik denk niet dat onderzoek naar sterrenstelsels ons, als mensen, uiteindelijjk veel meer op gaat leveren dan studieboeken en ingekleurde plaatjes. Het redt geen mensenlevens.
Hier is echt heel veel mis mee, het hele transhumanisme is het idee om mensenlevens te redden! de sterren hebben er niet echt veel mee te maken.
Citaat:
Andere technolgie misschien wel, maar je kan je afvragen welke prijs daarvoor betaalt moet worden. Zijn we nu écht gelukkiger dan toen we nog in grotjes woonden?
volmondig : JA! Dit is Zeker zo.
Citaat:
Zijn we écht beter af met de evolutietherie, dan met een god?
Op dit punt zijn we er naar mijn mening inderdaad beter mee af. ik geloof dat het geloven in een god leidt naar slecht/onlogisch denken. om alleen maar de bijbel als voorbeeld te nemen:
http://www.evilbible.com/ *lees je bijbel maar na, het staat er echt allemaal in!*
Ook een voorbeeld: de grootste lobby in amerika tegen millieu wetten (naast de olie en sigaretten lobby) is de Christelijke lobby waarom? omdat, en ik quote: God Ons Spoedig In Zijn Hemelrijk Zal Toelaten En ''The End Time Near Is'' Dus Moeten We Niet Onzinnige Millieu Wetten Maken, Maar Meer Kerken Bouwen.

Citaat:
Hebben al die technologieën niet voornamelijk geleidt tot een drukker leven, tot meer eisen, tot geldhonger, tot heel veel milieuvervuiling - zijn we er echt gelukkig van geworden?
Drukker leven: jazeker, maar dat is een optie uiteraard. als jij wilt, kan jij gewoon een heel relaxte baan nemen, of emigreren naar een ander land (australië?) waar je de hele dag in een moeras vissen kan gaan vangen...
Meer eisen, is hier echt iets mis mee? mogen we niet eisen stellen aan onszelf? hoe kunnen we zonder dat te doen ooit verder komen?
Millieuvervuiling: op dit punt ben ik het met je eens. gelukkig is de wetenschap al een stap verder, en word er op het moment juist gewerkt aan het tegenovergestelde: technologie die het millieu repareert, Of tenminste: niet tegenwerkt.
Of we er gelukkiger van zijn geworden, nou ik denk het wel. we hebben, vergeleken met iemand in , bijvoorbeeld, de middeleeuwen(maar je kan ook de oudheid, of het stenen tijdperk, of zelfs het industriele tijdperk) veel meer vrije tijd waarin we kunnen doen wat we leuk vinden. we hebben veeel meer mogelijkheden, er gaan minder familieleden dood aan allerlei ziektes, en de kans dat je lekker lang kan genieten van je leven is ook een stuk groter. lees dit maar eens:
http://www.cato.org/pubs/policy_report/pr-so-js.html

Citaat:
Ik denk niet dat die 'prachtige sterrenstelsels' er ook maar één nacht van wakker zullen liggen, als niemand ze begrijpt. En ik denk ook niet, dat die sterrenstelsel überhaupt door hebben dat wij bestaan, en zowel, dat het ze ook geen zak kon schelen.
Dacht je dat ik dat wel denk? Ik ben geen mysticus of jolanda of weetikveelwat
En het gaat me ook niet alleen om die sterrenstelsels, maar om het heelal als algemeen.
ook voor de mensheid is het belangrijk dat we hier zo veel mogelijk geld en tijd en moeite in stoppen, ook in de ruimte vaart.
ken je de engelse uitdrukking: Too many eggs in one basket?
We leven met ongeveer 7 miljard mensen op 1 pietepeuterig mini planeetje. die kan zomaar weggevaagd worden! Dat zou pas veel mensenleed leveren zeg! stel je voor, de mensheid als geheel weet dat ze over 3 dagen dood zouden gaan. Hoeveel Pijn zou dat zijn? Ik neem aan dat je die zou willen voorkomen.
Citaat:
Die sterrenstelsels worden er niet meer of minder van als niemand ze ziet, en bovendien zullen we waarschijnlijk héél, héél veel van die sterrenstelsel niet kunnen zien. Men wéét niet eens hoeveel het er zijn - honderden miljarden, misschien, als ik zo google - en hoeveel er precies bekend zijn kan ik niet vinden, maar het zal wellicht niets voorstellen naast alle onbekenden.
Die sterrenstelsels worden er zeker wel meer om als iemand ze ziet als er iemand een prachtig virtuoos stuk piano zit te spelen, echt de mozart van onze eeuw, een eenmalige super voorstelling, en er is HE-LE-MAAL niemand om het te beluisteren, dan is dat toch ook zonde? vind je niet dat daar iemand bij had moeten zijn? of het had moeten opnemen voor de rest van de mensen? Waarom zou hij het spelen, als er toch niemand zou zijn. Dan zou het een beetje... Nutteloos zijn, of niet?

Dat was misschien wel mijn belangrijkste punt : )

Citaat:
En of we het begrijpen? De Egyptenaren dachten gegarandeerd ook dat ze veel van het leven begrepen, veel van goden wisten. Nu beschouwen we al die goden als onzin, de kennis erover als nutteloos. En je kan niet weten hoeveel er te begrijpen valt, als niemand het begrijpt. Misschien weten we maar 0,000000000000000000000000000000001 procent van alles. Tot nu toe lever alles wat me méér begrijpen, ook meer vragen op. Dacht ik.

En dan is 0,000000000000000000000000000000001 procent nog een positieve schatting.
Ik ga niet eens met dat soort getallen strooien, want ik kan hier geen logische uitspraken over doen : ) over je argumenten kan ik wel wat zeggen: we weten inderdaad nog erg weinig, we ontdekken echter wel steeds meer, steeds sneller. misschien houdt dat ooit op, waarschijnlijk niet. maakt dat uit? Nee! vraag een random wetenschapper dat, en hij zal je een prachtig verhaal kunnen geven over kennis omwille van de kennis en omwille van wat je ermee kan bereiken! (Minder doden aan ziektes, etc etc)

[QUOTE=Em.;31262302]
En ik weet niet over welk groter geheel ik het heb, aangezien ik niet weet hoe groot het grote geheel is. Maar het is zo groot, dat wij praktisch niets zijn. Dat kun je niet bevatten. Echt niet. En 'praktisch' is hier nog een overdrijving, wij zijn minder dan praktisch niets.

Ik wil je dit echt heel graag goed duidelijk maken: wij zijn inderdaad heel klein, qua massa gezien. miniscuul, kleiner dan miniscuul. het valt gewoon niet in woorden uit te drukken! hier heb je zeker gelijk in. Maar dat is onze grootte. sinds wanneer doet grootte ertoe? Je hebt toch ook prachtige kleine mini aardewerkjes van 30000 jaar oud, zijn die minder belangrijk/speciaal dan een vliegtuigloods?

Citaat:
Een mensenleven is voor het universum nog minder waard, dan een bacterieleven voor ons zonnestelsel.
Het universum, zoals je eerder al zei, kan niet nadenken en dus kan dingen niet ''waard'' vinden. het is wat WIJ er van maken.
Citaat:
En ik zou niet willen zeggen dat het redden van één mensenleven ook maar echt in de buurt komt van 'geweldig' voor ons zonnestelsel.
Ik heb nooit gezegd dat dat geweldig was voor ons zonnestelsel, ik heb gezegd dat het geweldig was. Het behoud en De ontwikkeling van bewustzijn, vind ik persoonlijk zeer belangrijk.
Citaat:
Kijk, voor diegene is het wel prettig, maar of het ook echt uitmaakt in het groter geheel? Nee. Totaal niet. Al zouden wij volledig uitsterven, de hele planeet opblazen en het zonnestelsel uit z'n koers brengen? Nog niet. Genoeg zonnestelsels over. Honderden duizenden miljoenen miljaren over. Of god mag weten hoeveel.
Nogmaals: voor het universum maakt het niet uit nee, voor ons als mensheid wel.
Citaat:
Dus in het licht van het 'grotere geheel' zijn wij zo nutteloos, zo níets, dat het lachwekkend is. Misschien heeft het leven wel zin, maar dan moet je niet verder kijken dan de aarde groot is. En op aarde schijnen we meer te verpesten dan beter te maken.
Als je vind dat het leven zin kan hebben, maar dat je niet verder moet kijken dan de aarde groot is, zullen we uiteindelijk uitsterven als mensheid. we kunnen het heelal koloniseren, en dat vind ik ook een zeer belangrijke stap in de ontwikkeling van de mens, sterker nog, een noodzakelijke. zonder zullen wij nooit lang overleven.
Citaat:
Hoewel ik dan nog het concept 'zin' niet helemaal begrijp. Alsof we bestaan omdat we 'zin' hebben.
Ik snap dit niet... sorry (A)

Citaat:
En wat denk je daarmee te winnen? In eerste instantie zal er vooral minder geld overblijven voor bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg. Waarom is dat zo belangrijk?
Ik wil helemaal geen geld weghalen van onderwijs en gezondheidszorg hoor, vind ik zelfs erg belangrijk (vooral onderwijs) ik zal je een voorbeeld geven:
In amerika zal een van de belangrijkste Deeltjes versnellers worden afgebroken. om het te laten behouden is 20 miljoen dollar nodig. maar dit geld kan blijkbaar nergens worden vrijgemaakt. veel zeg je?

In nederland Willen we de Nieuwe Joint-Strike fighters kopen. hoe veel kost dat zeg je? nou, dat is dus 200 miljoen. voor een setje? nee nee nee, PER GOD-DAMN STUK!

zijn die joint strike fighters nodig?

Nee want op het internationale militaire toneel speelt nederland amper een rol en zijn we eigenlijk van amerika en de EU afhankelijk. waar overigens niks mis mee is, aangezien we toch te klein zijn om een echt goede defensie te kunnen opbouwen.

Ik zou dat geld toch echt wat anders besteden hoor! Een gedeelte aan Onderwijs, een gedeelte aan Wetenschap, misschien wat cultuur? of openbaar vervoer? wegen?

Nogmaals: ik bedoel niks hiervan vervelend of negatief tegen over jouw denkbeelden, ik probeer alleen die van mij duidelijker te maken, en eventueel in de hoop dat je me begrijpt en heeel misschien mijn kant van het verhaal inziet : ) (ookal is die kans denk ik wel klein)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 21:40
Verwijderd
Citaat:
de mens heeft maar 5 zintuigen: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Deze 5 zintuigen gelden sowieso voor de mens(bij dieren is het nooit bewezen), en is dus het enige wat wij weten dat er bestaat. Misschien bestaat je ziel bijvoorbeeld uit een bepaald soort energie dat dus vrijkomt als je doodgaat, dat betekent dus dat je verder gaat in een andere energievorm die wij mensen niet kunnen waarnemen maar dat betekent niet dat het niet bestaat. Hetzelfde geld voor de "hemel". Wij kunnen het misschien niet waarnemen omdat wij niet over de goede zintuigen beschikken. Misschien is de hemel wel overal. Hiermee bedoel ik te zeggen dat wij allemaal oogkleppen hebben en dus eigenlijk helemaal niet weten wat er allemaal wél is. Misschien kom je dit te weten als je overlijd, maar voor nu is mijn advies om te genieten van je leven want elke seconde is er eentje minder...
EHMMMM
moment.

''Deze 5 zintuigen gelden sowieso voor de mens(bij dieren is het nooit bewezen)''

dat laatste stukje ''(bij dieren is het nooit bewezen)''

denk daar aub nog eens HEEEL erg goed over na!

en btw, je vergeet nog, we hebben tegenwoordig meer sensoren dan die 5 zintuigen hé ookal gebruiken we wel die 5 zintuigen om die sensoren af te lezen, en je theorie klopt nog steeds wel, want er kan altijd nog een onbekend soort ''energie'' zijn (ookal lijkt dit mij zeer onwaarschijnlijk) maar je moet dat dus wel onthouden : )
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 21:46
Verwijderd
Citaat:
''niemand weet waar t water vandaan komt''
1 seconde googlen:

http://wiki.answers.com/Q/Where_does...#ixzz1ArMkBMHv

of misschien beter, doch wel wat lastiger:
http://astrobiology.nasa.gov/ask-an-...uestion/?id=56
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 11:49
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
als we het even heel biologisch gaan bekijken draait het leven alleen om geboorte, sex en dood
Kijk naar spinnen... Als mannetje na de daad ga je dood...
Oud 16-01-2011, 20:09
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
als we het even heel biologisch gaan bekijken draait het leven alleen om geboorte, sex en dood
Kijk naar spinnen... Als mannetje na de daad ga je dood...
Dat het leven zo verloopt, betekent niet dat dat de zin is van het leven.
Oud 16-01-2011, 20:12
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Dat het leven zo verloopt, betekent niet dat dat de zin is van het leven.
Klopt. Persoonlijk ben ik dat met je eens... Er zit veel meer in het leven dan dat...

Maar daarom begon ik ook met: Biologisch gezien......

Snappie???
Oud 24-01-2011, 13:51
something..
something.. is offline
weet je miss verpest ik het hele gesprek hier. als je een doel in het leven zoekt geloof dan in iets en je hebt een doel.
het doel van het leven is wat je zelf wil dat je doel is.
das iets waarvoor ik respect heb bij christenen.
ik zelf ben zo opgegroeid maar geloof het zo net niet meer. iig back to the point, ik kon een heel oude man die heeft zoveel kracht uit zijn geloof gehaald dat is prachtig. ondanks alle feiten die eigenlijk tegen keren.die mensen hebben een doel voor ogen in de hemel komen
na de dood kan je toch geen spijt meer hebben dat je zondags in de kerk zat ondanks het niet nodig is, tenzij god wel bestaat dan heb je spijt dat je niet ben geweest.
maar nu even mijn conclusie
christen hebben dus hun doel en houden het voor zich ondanks alle tegenargumenten hier heb ik respect voor net als andere geloven. als je een doel wil moet je hem voor ogen nemen en hem voor je houden . hoe hard hetook weleens tegen zit
geeft het leven je een citroen maak limonade
Oud 29-01-2011, 23:11
jjorann
jjorann is offline
ik snap eigenlijk niet waarom dit topic er is..
zelf help ik altijd iedereen op msn met problemen. maar als iemand die tegen mij zou zegen,
heeft hij/zij nog echt van iemand gehouden er is eigenlijk ook geen zin van het leven maar daar moet je niet bij nadenken en leven alsof je er morgen niet meer bent
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 05:54
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Klopt. Persoonlijk ben ik dat met je eens... Er zit veel meer in het leven dan dat...

Maar daarom begon ik ook met: Biologisch gezien......

Snappie???
Maar .. wat is dan de bijgevoegte waarde van jouw stukje over spinnen als je zelf al aangeeft dat 't niks met ons te maken heeft?

.. nou ? ..

..

*bijt Mr. Banana's hoofd eraf*
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 21:39
kweenie23
kweenie23 is offline
Ha onwetende mensen. Ik heb de wijsheid in pacht. Het is erg moeilijk en de meeste van jullie komen er nooit achter. Je moet voor jezelf bepalen: wie wil ik zijn. Wat heb ik nodig. Dat is het moeilijke. Het enige wat je daarna moet doen is het doen. Ik heb alles en weet alles. Ik ben gelukkig en geweldig. Zo lekker ook om dat puisterige pubers in te wrijven achter hun computertje, die eerst dachten ''wat een aansteller'', maar nu gaan beseffen dat de schrijver van dit stukje echt alle geluk op de wereld heeft (en dan ook echt), en er nu aan denken hoe saai en regular hun eigen leven is. Suck on this karma.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 22:40
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ha onwetende mensen. Ik heb de wijsheid in pacht. Het is erg moeilijk en de meeste van jullie komen er nooit achter. Je moet voor jezelf bepalen: wie wil ik zijn. Wat heb ik nodig. Dat is het moeilijke. Het enige wat je daarna moet doen is het doen. Ik heb alles en weet alles. Ik ben gelukkig en geweldig. Zo lekker ook om dat puisterige pubers in te wrijven achter hun computertje, die eerst dachten ''wat een aansteller'', maar nu gaan beseffen dat de schrijver van dit stukje echt alle geluk op de wereld heeft (en dan ook echt), en er nu aan denken hoe saai en regular hun eigen leven is. Suck on this karma.
o
Oud 02-02-2011, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Welkom in de korte periode van je leven dat je dit ervaart.

Alleen zie jij dit nog niet, want je gelooft dat dit gevoel zal blijven hangen maar niks daarvan is waar.

Malle Rode Panda, je kent me niet eens, haha! Ik ben geweldig!

Ja jongen, wat kan ik daarover zeggen.. Niks, je zult het binnenkort wel ervaren.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2011, 21:19
kweenie23
kweenie23 is offline
Citaat:
Welkom in de korte periode van je leven dat je dit ervaart.

Alleen zie jij dit nog niet, want je gelooft dat dit gevoel zal blijven hangen maar niks daarvan is waar.

Malle Rode Panda, je kent me niet eens, haha! Ik ben geweldig!

Ja jongen, wat kan ik daarover zeggen.. Niks, je zult het binnenkort wel ervaren.
Haha nee goed opgemerkt, het is een kostbaar bezit en zoals met alle kostbare bezitten is een mens bang om het kwijt te raken. Hoef je me niet persoonlijk voor te kennen, dat geldt voor iedereen. Over de toekomst kan ik niks zeggen.
Maar fucking hell wat ben ik nu aan haha.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2011, 14:24
Marcade
Marcade is offline
haha
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 20:45
Associated
Associated is offline
Ik ben het met je eens Expo, sterker nog ik zou het niet erg vinden om nu te sterven.
Ik doe 4H en zit ook elke dag tot laat aan mijn huiswerk en ik heb geen vrienden en ik wordt een beetje gepest.
Oud 10-02-2011, 18:48
Verwijderd
Je leeft om anderen en jezelf gelukkig te maken. Daar moet je voor gaan!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 19:07
TheEditor
TheEditor is offline
Ik spring er nog es even tussen in.

Ik zie de zin van het leven meer om de mensheid beter te maken. Denk aan wetenschappers, politici, activisten, etc. Ontplooi jezelf, en doe iets goeds om de mensheid naar de top te bereiken. Als je dat niet kan of wilt, no worries, je kinderen zullen het altijd nog kunnen. Als je geen kinderen krijgt, en ook niets bijdraagt aan de maatschappij, dan ben je nutteloos. Ach, als je maar geniet van je leven, dan is dat niet zo erg toch?

Maar zelfs dan nog kunnen de kleinste acties die je kan doen altijd nog bij aan de wereld zelf bijdragen. Je zou als bijvoorbeeld kunnen zeggen, 'waarom zou ik stemmen als maar 1 stem toch geen invloed heeft?'. Als nou 100,000 dat ook denken, dan hebben die 100,000 mensen duidelijk WEL invloed. Als 1 iemand niet meedoet aan een protest, aan een oorlog, aan een bijdrage... You know where i'm going.

Citaat:
Het leven is een test! Daarom moet je hard werken en anderen geen pijn aandoen. Uiteindelijk word je beooderdeld over je gedrag in het leven. Maar als je niet gelooft, zou ik ook zeggen dat het leven geen nut heeft en dat het niet erg is om te smokkelen etcccc.
Klinkt nogal als de gristelijke ideologie als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 09:20
Koekiemonster.
Koekiemonster. is offline
Ik denk niet dat er één bepaalde nut van het leven is, maar dat iedereen zijn/haar eigen ding heeft. Voor mij is de nut van het leven genieten en dingen bereiken. Maar voor moeders is de nut van het leven vaak: er voor je kind zijn. Ik denk ook dat de nut van het leven veranderd naarmate je ouder wordt.

@kweenie23

Maak je geen zorgen joh. Jij komt ook nog wel eens in de puberteit.

Laatst gewijzigd op 12-02-2011 om 09:40.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 14:48
kweenie23
kweenie23 is offline
Citaat:
Ik denk niet dat er één bepaalde nut van het leven is, maar dat iedereen zijn/haar eigen ding heeft. Voor mij is de nut van het leven genieten en dingen bereiken. Maar voor moeders is de nut van het leven vaak: er voor je kind zijn. Ik denk ook dat de nut van het leven veranderd naarmate je ouder wordt.

@kweenie23

Maak je geen zorgen joh. Jij komt ook nog wel eens in de puberteit.
Hoi Koekiemonster alles lekker?
Ja hoor ben ik het mee eens, iedereen heeft zijn of haar eigen ding.
Je boodschap aan mij snap ik niet, wat bedoel je daarmee? Waarop is dat gebaseerd?
Kus
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 19:36
.OneMoreTime
.OneMoreTime is offline
Citaat:
kijk hè..
wat is nou het nut van leven? waarom leef ik? omdat ik niet dood ben, dat is de enige reden die ik kan bedenken, (en dat sex bestaat dan) maar ik heb geen vrienden, doe atheneum en ben tot 7 uur met me huiswerk bezig, en waarom leef ik dan? om te gaan werken? en waarom ga ik werken dan? om uiteindelijk van me pensioen te genieten en dan dood te gaan? wat heeft het voor zin.. waarom zou ik niet gewoon een pistool kopen en in een winkelcentrum mensen gaan neerknallen? ( niet dat ik dat zou doen hoor ) maar wat is er mooi aan het leven, waar leef ik voor, iemand help me alsjeblieft ik ben 14.. en heb alleen maar stress aan alles..
Simpel.

We leven om de Enige God te aanbidden.
Daar zijn we voor geschapen.
Dat is het nut van het hele leven en al het bestaan.
Uiteindelijk komt de dag er opstanding, waarbij ieder zal boeten voor zijn slechte daden, of beloond zal worden voor zijn goede daden.

Laatst gewijzigd op 12-02-2011 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 18:00
kweenie23
kweenie23 is offline
Citaat:
simpel.

We leven om de enige god te aanbidden.
Uiteindelijk komt de dag er opstanding, waarbij ieder zal boeten voor zijn slechte daden, of beloond zal worden voor zijn goede daden.
hahahahhahahah
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 18:52
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Simpel.

We leven om de Enige God te aanbidden.
okeee.....

Ik kan best een jehova aan de deur hebben, geen probleem...

Maar van dit krijg ik dus de kriebels

xD

amen
Reageren

Regels voor berichten