Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2011, 23:31
Verwijderd
Het gaat niet om de klank Alleen de accent aigu wordt gebruikt om nadruk aan te geven in het Nederlands.
Advertentie
Oud 16-02-2011, 23:33
Verwijderd
Onzetaal.nl zegt:

Citaat:
Klemtoonteken, nadrukteken

[?]Als je een woord of een lettergreep wilt benadrukken, met welk teken moet dat dan? Is het: 'Het beleid is wél zinvol' of 'Het beleid is wèl zinvol'?

[!] Juist is: 'Het beleid is wél zinvol.'

Het nadrukteken of klemtoonteken is altijd het accent aigu ( ´ ), een streepje van linksonder naar rechtsboven. Als er sprake is van een klinkercombinatie van twee of meer letters, worden er twee accenten geplaatst. Enkele voorbeelden:

* Ik wil dát boek.
* Dat is jé van hét.
* Die bal was úít!
* Moet je je vóórstellen!
* Het duurt ééuwen voor je aan de beurt bent.

Ook op blíjft zouden twee accenttekens moeten staan, maar omdat dat niet altijd technisch mogelijk is, mag het accent op de j achterwege blijven.

Het accent grave ( ` ) wordt alleen gebruikt in algemeen gangbare woorden van Franse herkomst, zoals à, scène en misère, en om de uitspraak van de letter e aan te geven, zoals in appèl, hè en blèren.

Ook op hoofdletters kan een klemtoonteken staan. Zie het advies daarover.
Oud 16-02-2011, 23:34
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
jij hebt toch geen taalstudie gedaan
Nou en
Oud 16-02-2011, 23:35
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline

Spoiler

Deze gif ga ik voortaan bij alles gebruiken.
Oud 16-02-2011, 23:35
Verwijderd
Maar het gaat toch om de uitspraak -- zoals in appèl, hè, blèren en hèt?
Oud 16-02-2011, 23:37
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
[afbeelding]

Spoiler

Deze gif ga ik voortaan bij alles gebruiken.
<3
Citaat:
Maar het gaat toch om de uitspraak -- zoals in appèl, hè, blèren en hèt?
Niet als je nadruk wilt leggen op iets.
Oud 16-02-2011, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Maar het gaat toch om de uitspraak -- zoals ik appèl, hè, blèren en hèt?
Nee dus. Als het voor de uitspraak nodig is, gebruik je een accent grave (of accent aigu). Maar als je alleen maar extra nadruk wilt geven, zoals in dit geval (want 'het' kun je alleen maar uitspreken als 'hèt' en niet als 'heet'), gebruik je de accent aigu.

Het schijnt dat dit in 1995 is ingevoerd; daarvoor gebruikte men de accent grave ook wel voor nadruk. Vandaar de verwarring blijkbaar.
Oud 16-02-2011, 23:39
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Anders zou je 1 toch ook schrijven als én. Aber nein.
Oud 16-02-2011, 23:40
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Dus zeg je zometeen: Nou, ík vind dat het zó moet.

Oud 16-02-2011, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Nee dus. Als het voor de uitspraak nodig is, gebruik je een accent grave (of accent aigu). Maar als je alleen maar extra nadruk wilt geven, zoals in dit geval (want 'het' kun je alleen maar uitspreken als 'hèt' en niet als 'heet'), gebruik je de accent aigu.

Het schijnt dat dit in 1995 is ingevoerd; daarvoor gebruikte men de accent grave ook wel voor nadruk. Vandaar de verwarring blijkbaar.
Haha, serieus? Dan is dat probably de reden; ik heb net naar mijn beste weten altijd zo geleerd op school zoals ik eerder illustreerde. Ik vind die nieuwe regel (lol, uit 1995 dus) dan ook niet logisch

Citaat:
Anders zou je 1 toch ook schrijven als én. Aber nein.
Die logica ontgaat me.
Oud 16-02-2011, 23:42
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Je moet dan ook geen logica proberen te vinden in de Nederlandse taal.

edit:
als je de é zou uitspreken als ee, zou je 1 kunnen schrijven zonder die 2e e. Maar dat was maar een ideetje.
Oud 16-02-2011, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Haha, serieus? Dan is dat probably de reden; ik heb net naar mijn beste weten altijd zo geleerd op school zoals ik eerder illustreerde. Ik vind die nieuwe regel (lol, uit 1995 dus) dan ook niet logisch
Er zijn heel veel regels uit 1995 niet logisch, en er zijn nog veel meer regels uit eh... wat was het, 2007 ofzo? Nog minder logisch. Ik doe niet echt aan de huidige spelling *blijft standvastig volhouden dat 'kado' een acceptabele spelwijze is*

Maar de accenten, dat zit er om de een of andere reden dan wel weer ingeramd bij mij.

Ook hilarisch als mensen nadruk willen aangeven in het Engels en dan accenten gebruiken... nee sorry, "I dídn't do it!" is voor geen enkele Engelsman een duidelijke zin
Oud 16-02-2011, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Er zijn heel veel regels uit 1995 niet logisch, en er zijn nog veel meer regels uit eh... wat was het, 2007 ofzo? Nog minder logisch. Ik doe niet echt aan de huidige spelling *blijft standvastig volhouden dat 'kado' een acceptabele spelwijze is*

Maar de accenten, dat zit er om de een of andere reden dan wel weer ingeramd bij mij.

Ook hilarisch als mensen nadruk willen aangeven in het Engels en dan accenten gebruiken... nee sorry, "I dídn't do it!" is voor geen enkele Engelsman een duidelijke zin
Fair enough, I stand corrected! Ik gebruik trouwens nooit accenten in 't Engels.

En "kado" is natuurlijk spuug- en spuuglelijk, muts

Citaat:
Je moet dan ook geen logica proberen te vinden in de Nederlandse taal.
Ik probeerde juist logica te vinden in jouw opmerking
Oud 16-02-2011, 23:46
Verwijderd
Ik vind 'kado' veel mooier dan 'cadeau', maar ik ben de enige in Nederland geloof ik
Oud 16-02-2011, 23:47
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik probeerde juist logica te vinden in jouw opmerking
Dat moet je ook nooit doen.

En idd, kado...

Dat is net zoiets als 'hun hebben'. Als maar genoeg mensen 't fout doen, klopt 't. Eh, nee!
Verwijderd
Mijn ouders deden ook altijd heel fanatiek aan die jaren '70 en '80 progressieve spelling, daar zal het wel door komen.
Verwijderd
Nee het is heel anders dan hun hebben! Spelling is een totaal andere categorie dan grammatica hoorrrrr.
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik vind 'kado' veel mooier dan 'cadeau', maar ik ben de enige in Nederland geloof ik

Nee.
Oud 16-02-2011, 23:48
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Nee het is heel anders dan hun hebben! Spelling is een totaal andere categorie dan grammatica hoorrrrr.
Het blijft toch allebei lelijk
Oud 16-02-2011, 23:50
Verwijderd
Jullie zijn gewoon allemaal te jong Ik las al heel veel voor 1995!
Oud 16-02-2011, 23:51
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Je bent 1 jaar ouder, troela.
edit: Een half jaar zelfs maar. jeetjemineetje.
Oud 16-02-2011, 23:51
Verwijderd
Neen Freya, neen! Wij zijn ouder!
Oud 16-02-2011, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Je bent 1 jaar ouder, troela.
edit: Een half jaar zelfs maar. jeetjemineetje.
Misschien zijn jullie laat; ik leerde voor 1990 lezen hoor die 5 jaar van kado's zijn er niet meer uit te krijgen!
Oud 16-02-2011, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Je weet dat mijn laatste jaar als twintiger al lang geslagen heeft, hmm?

Trouwens, over taal gesproken: jullie zullen 't vast al kennen maar wat een held is het toch. Ik ben zo jaloers op hem
Oud 16-02-2011, 23:53
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik kon ook al lezen toen ik 4 was, dus die spreekwoordelijke vliegert gaat niet op.
Je kan jezelf er gewoon niet uitlullen Freya!
Oud 16-02-2011, 23:55
Verwijderd
Citaat:
Ik kon ook al lezen toen ik 4 was, dus die spreekwoordelijke vliegert gaat niet op.
Je kan jezelf er gewoon niet uitlullen Freya!
Dan snap ik niet waarom je nog iets tegen 'kado' hebt Het is zo eenvoudig, zo rechttoerechtan, zo ...mooi!
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Je weet dat mijn laatste jaar als twintiger al lang heeft geslagen, hmm?

Trouwens, over taal gesproken: jullie zullen 't vast al kennen maar wat een held is het toch. Ik ben zo jaloers op hem
Stephen Fry wordt in de UK niet voor niets gezien als een 'national treasure'. En hij siert ook mijn sig, wat hem natuurlijk helemaal een held maakt.

PS:

David Mitchell is de nieuwe Fry.
Verwijderd
En FreyJa. JJJJJJJJ.
Oud 16-02-2011, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Stephen Fry wordt in de UK niet voor niets gezien als een 'national treasure'. En hij siert ook mijn sig, wat hem natuurlijk helemaal een held maakt.
Juh, met name dat laatste doet 't 'm
Oud 16-02-2011, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Dan snap ik niet waarom je nog iets tegen 'kado' hebt Het is zo eenvoudig, zo rechttoerechtan, zo ...mooi!
Het is gewoon Tokkietaal. Eigenlijk. Het is een beetje "bureau" voor mensen die te dom zijn voor een "bureau" en zich dan maar met een tafeltje moeten redden; het buro. Hetzelfde met een kado; da's gewoon een cheapass cadeau. Voor Tokkies door Tokkies.
Oud 16-02-2011, 23:58
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Juh, met name dat laatste doet 't 'm
En dit:
Oud 16-02-2011, 23:59
Verwijderd
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Zijn mensen die boven tokkies staan dan tocqueies?
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon Tokkietaal. Eigenlijk. Het is een beetje "bureau" voor mensen die te dom zijn voor een "bureau" en zich dan maar met een tafeltje moeten redden; het buro. Hetzelfde met een kado; da's gewoon een cheapass cadeau. Voor Tokkies door Tokkies.
Ik ben niet echt een tokkie Maar 'kadootjes'! Daar gaat het vooral om. Tien keer beter dan 'cadeautjes'. Dat ziet er toch bagger uit.
Oud 17-02-2011, 00:00
Verwijderd
Meh eigenlijk moet ik gaan slapen want om 05:00 gaat de wekker weer maar ik heb niet zo gek veel zin om te gaan slapen maar ook niet genoeg energie om slaap maar resoluut over te slaan.
Oud 17-02-2011, 00:01
Verwijderd
Citaat:
Zijn mensen die boven tokkies staan dan tocqueies?
Hah, nee, mensen die boven Tokkies staan zijn simpel "de rest"

Citaat:
Ik ben niet echt een tokkie Maar 'kadootjes'! Daar gaat het vooral om. Tien keer beter dan 'cadeautjes'. Dat ziet er toch bagger uit.
Nou, nou, V-lid Ik bedoelde ook niet dat JIJ een Tokkie bent. Maar ook niet-Tokkies kunnen Tokkietaal bezigen natuurlijk En er is niets mis met 'cadeautjes'. Ik houd wel van de 'eau'. Ja, o.
Oud 17-02-2011, 00:01
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Waarom schrijven fransen nog 'que est-ce que c'est?' terwijl ze ook gewoon 'uh?' kunnen schrijven?
Oud 17-02-2011, 00:03
Verwijderd
Nou ik vind het persoonlijk ook heerlijk om qu'est-ce que c'est te zeggen als ik iets niet weet of snap, maar die spelwijze, daar valt nog wel veel te winnen... ik denk keskesè, met accent grave
Oud 17-02-2011, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Hah, nee, mensen die boven Tokkies staan zijn simpel "de rest"

Nou, nou, V-lid Ik bedoelde ook niet dat JIJ een Tokkie bent. Maar ook niet-Tokkies kunnen Tokkietaal bezigen natuurlijk En er is niets mis met 'cadeautjes'. Ik houd wel van de 'eau'. Ja, o.
Oh ik bedoelde het niet emotioneel geladen, meer van 'ik ben geen tokkie en ik doe het ook, dus je theorie dat het tokkietaal is gaat niet op'.
Oud 17-02-2011, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Oh ik bedoelde het niet emotioneel geladen, meer van 'ik ben geen tokkie en ik doe het ook, dus je theorie dat het tokkietaal is gaat niet op'.
Dat snap ik toch, gekkie.

Maar toch is het Tokkietaal.
Oud 17-02-2011, 00:04
Verwijderd
Nietesch!
Oud 17-02-2011, 00:05
Pierrot
Pierrot is offline
Fransen. Dat zijn pas taalnazi's.
Oud 17-02-2011, 00:05
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Nou ik vind het persoonlijk ook heerlijk om qu'est-ce que c'est te zeggen als ik iets niet weet of snap, maar die spelwijze, daar valt nog wel veel te winnen... ik denk keskesè, met accent grave
Ditto, maar ik spreek dingen ook graag expres verkeerd uit.
Merci beaucoup zeg ik altijd op z'n Engels: Mercy Bow-coo.
Oud 17-02-2011, 00:06
Verwijderd
1 sigaretje nog en dan bedtijd, ik val bijna om van de slaap
Oud 17-02-2011, 00:06
Verwijderd
Citaat:
Nietesch!

*!*
Oud 17-02-2011, 00:07
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
1 sigaretje nog en dan bedtijd, ik val bijna om van de slaap
Aww. Ik moet ook slapen, morgen weer om 10 uur college, maarrr ik kan nooit slapen.
Verwijderd
Haha ja dat is ook leuk. Ik doe het wel op z'n Frans, maar dat komt door de afgelopen zomer. Qu'est-ce que c'est en ouais en non waren zo ongeveer de uitingen die het meest voorkwamen...
Pierrot
Pierrot is offline
Ik zat net tijdens de voetbalwedstrijd ook te knikkebollen, maar nu gaat het wel weer.
Oud 17-02-2011, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Fransen. Dat zijn pas taalnazi's.
En dat tuig spreekt geen woord Engels Ook met Franse academici is notabene vaak geen land te bezeilen als de communicatie in het Engels dient te geschieden
Oud 17-02-2011, 00:08
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Haha ja dat is ook leuk. Ik doe het wel op z'n Frans, maar dat komt door de afgelopen zomer. Qu'est-ce que c'est en ouais en non waren zo ongeveer de uitingen die het meest voorkwamen...

Je voudrais une croissant!

Baguette! hohohoooo!

Regels voor berichten