Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2011, 14:02
Martiño
Martiño is offline
En dan verkleed als deutsche mädel met blonde vlechtjespruiken en dan met een dildo in iedere hand

Maar mijn vader vond het niet zo familyfriendly en te duur
Oud 21-12-2011, 14:03
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Jawel hoor, dat heet een punctie. Maar die hebben ze nog niet gedaan.
Ja, maar ik zou dat zeggen; doe dat eerst voordat je iemand onder de scanner legt. Maar daar is vast wel een logische verklaring voor.
Verwijderd
Kerstcadeaushoptijd@
Rationeel
Rationeel is offline
misschien moet ik maar freelance-foto-editor worden
Oud 21-12-2011, 14:04
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, maar ik zou dat zeggen; doe dat eerst voordat je iemand onder de scanner legt. Maar daar is vast wel een logische verklaring voor.
Een CT-scan is minder invasief, misschien ook goedkoper. En je krijgt een veel uitgebreider beeld, bij (verdenking) lymfoom wordt er van hals tot aan scrotum gescand, dus weet je direct wat er in de rest van het lichaam met de klieren gebeurt. En ik weet niet of het handig is om zomaar in een lymfeklier te prikken (Sarah?).
Oud 21-12-2011, 14:05
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Een CT-scan is minder invasief, misschien ook goedkoper. En je krijgt een veel uitgebreider beeld, weet je direct wat er in de rest van het lichaam gebeurt. En ik weet niet of het handig is om direct in een lymfeklier te prikken (Sarah?).
Maar als het een vetbult of iets dergelijks is, dan zit 'ie toch niet ín de lymfeklier, neem ik aan? Ik weet niet hoe dat bij de humane geneeskunde zit, maar bij de veterinaire geneeskunde is een punctie net een stukkie goedkoper dan dan een scan. En meestal ziet de dierenarts gelijk wat er in zit, en is verder (microscopisch of chemisch) onderzoek niet eens nodig.
Oud 21-12-2011, 14:08
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Maar als het een vetbult of iets dergelijks is, dan zit 'ie toch niet ín de lymfeklier, neem ik aan?
Nee, ik vond dat verhaal ook niet helemaal kloppen, maarja, mijn moeder vertelde het en die had het weer van mijn tante gehoord, dus er zal in de pijplijn wel iets door elkaar zijn gehaald. Ik denk dat er wel iets aan de klieren zit, want met een echo moet het verschil tussen klier/cyste/vetbult wel duidelijk te onderscheiden zijn.
Oud 21-12-2011, 14:08
Martiño
Martiño is offline
Maar toch denk ik dat ze eerst de scan maken en dan pas gaan prikken.
Oud 21-12-2011, 14:09
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Nee, ik vond dat verhaal ook niet helemaal kloppen, maarja, mijn moeder vertelde het en die had het weer van mijn tante gehoord, dus er zal in de pijplijn wel iets door elkaar zijn gehaald. Ik denk dat er wel iets aan de klieren zit, want met een echo moet het verschil tussen klier/cyste/vetbult wel duidelijk te onderscheiden zijn.
Dat is het zeker ja.
Oud 21-12-2011, 14:10
Miekje*
Miekje* is offline
Ik geloof dat ik nu wel zo'n 100% zeker weet dat ik laborante wil worden, of zoiets.
Oud 21-12-2011, 14:10
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik geloof dat ik nu wel zo'n 100% zeker weet dat ik laborante wil worden, of zoiets.
Laborant als in de hele dag ook echt in het lab staan? Ik zou niet kunnen zonder het patiëntencontact hoor.
Oud 21-12-2011, 14:12
Verwijderd
Ja, als je bij mensen een stukje weefsel afneemt doe je sowieso altijd verder onderzoek, dus alleen puncteren/biopteren en dan op basis daarvan een beslissing nomen kan al niet. Maar bij een oppervlakkige lymfeklier die kwaadaardig zou kunnen zijn is het handiger om meteen de hele klier eruit te halen en verder te onderzoeken, en dan wil je toch eerst weten hoe groot hij precies is enzo, en of er nog meer zijn. Bij een vetbult is het trouwens ook handiger om meteen de hele vetbult eruit te halen
Oud 21-12-2011, 14:13
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Laborant als in de hele dag ook echt in het lab staan? Ik zou niet kunnen zonder het patiëntencontact hoor.
Ja, mij lijkt dat juist wel prettig. Alsin, ik heb niks met mensen, alleen met dieren. Cellen zijn mijn vrienden, mensen niet . Ook als zijn mensen gemaakt van cellen, maarja, hè.
Oud 21-12-2011, 14:14
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, als je bij mensen een stukje weefsel afneemt doe je sowieso altijd verder onderzoek, dus alleen puncteren/biopteren en dan op basis daarvan een beslissing nomen kan al niet. Maar bij een oppervlakkige lymfeklier die kwaadaardig zou kunnen zijn is het handiger om meteen de hele klier eruit te halen en verder te onderzoeken, en dan wil je toch eerst weten hoe groot hij precies is enzo, en of er nog meer zijn. Bij een vetbult is het trouwens ook handiger om meteen de hele vetbult eruit te halen
Waarschijnlijk hebben ze die echo toch al wel gemaakt voordat ze een ct-scan hebben gemaakt? Of kun je het verschil tussen een vetbult en een lymfeklier die opgezwollen is wel goed voelen?
Oud 21-12-2011, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Waarschijnlijk hebben ze die echo toch al wel gemaakt voordat ze een ct-scan hebben gemaakt?
Ja, dat meestal wel. Ze zullen toch wel eerst meer informatie willen voor ze de klier eruit halen, dat ze daarom die CT willen.
En het verschil is vaak ook wel voelbaar, een lymfeklier is vast-elastisch (zoals een aangespannen spier) en een vetbult is week-elastisch (zoals een vetrol). Maar dat is niet 100% betrouwbaar.
Oud 21-12-2011, 14:16
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, dat meestal wel. Ze zullen toch wel eerst meer informatie willen voor ze de klier eruit halen, dat ze daarom die CT willen.
En het verschil is vaak ook wel voelbaar, een lymfeklier is vast-elastisch (zoals een aangespannen spier) en een vetbult is week-elastisch (zoals een vetrol). Maar dat is niet 100% betrouwbaar.
Ja, ik vond het al een beetje vreemd dat ze wel een scan hebben gemaakt (ik nam voor het gemak maar even aan dat het een CT was of een combinatie diagnostische CT + PET), maar nog niet wisten of het een vetbult of een klier was.

Een maligne klier kan in theorie toch anders aanvoelen dan een klier die opgezwollen is door ontsteking?
Oud 21-12-2011, 14:17
Verwijderd
Mjah, misschien hebben ze vóór de echo al wel gezegd dat het een vetbult zou kunnen zijn, en zijn ze daarna niet meer teruggekomen daarop, en heeft je tante dat gewoon onthouden omdat ze daarop hoopt.
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb zin om me enorm te bezatten aan cocktails..
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mjah, misschien hebben ze vóór de echo al wel gezegd dat het een vetbult zou kunnen zijn, en zijn ze daarna niet meer teruggekomen daarop, en heeft je tante dat gewoon onthouden omdat ze daarop hoopt.
Ja, zoiets vermoed ik ook wel. Of het is gewoon verkeerd begrepen/onthouden/doorverteld, zoals zo vaak gebeurt.
Oud 21-12-2011, 14:18
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik heb zin om me enorm te bezatten aan cocktails..
Nu al? Op een woensdagmiddag om 3 uur?
Oud 21-12-2011, 14:18
Miekje*
Miekje* is offline
Even iets anders hoor, maar ik had eens een dierenarts die bij een hond (symptomen: wilde niet eten, mag niet aan de kop komen, koorts) een licht vergrote milt voelde. Foto's gemaakt, overlegd met andere DA, die zei gelijk: 'Oh maar op de foto is niks te zien, dus dan moeten we hem maar open maken!!!!!!' En toen de andere DA onder narcose verder ging voelen en luisteren en kijken, vond ze dat hij toch wel heel erg uit zijn bek stonk, terwijl hij een schitterend gebit had. Besloot ze toch maar even in zijn keel te kijken: zware tosillitis, het pus droop eraf. Hoe bedoel je verrassende patiënt .
Oud 21-12-2011, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Een maligne klier kan in theorie toch anders aanvoelen dan een klier die opgezwollen is door ontsteking?
Ja, kan wat harder voelen. Maar dat is ook niet betrouwbaar. Nouja, als een klier echt hard (zoals bot) aanvoelt, is er vrijwel altijd iets mis, maar als hij vastelastisch aanvoelt, betekent dat niet dat het alleen ontstoken is.
Oud 21-12-2011, 14:20
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Even iets anders hoor, maar ik had eens een dierenarts die bij een hond (symptomen: wilde niet eten, mag niet aan de kop komen, koorts) een licht vergrote milt voelde. Foto's gemaakt, overlegd met andere DA, die zei gelijk: 'Oh maar op de foto is niks te zien, dus dan moeten we hem maar open maken!!!!!!' En toen de andere DA onder narcose verder ging voelen en luisteren en kijken, vond ze dat hij toch wel heel erg uit zijn bek stonk, terwijl hij een schitterend gebit had. Besloot ze toch maar even in zijn keel te kijken: zware tosillitis, het pus droop eraf. Hoe bedoel je verrassende patiënt .
Op een röntgenfoto zie je sowieso nauwelijks iets van interne organen. Met veel ervaring kun je de organen onderscheiden, maar je kunt echt niet op basis van een foto zeggen of er iets kwaadaardigs zit.

En niet om het een of ander, maar ik heb ooit van een student diergeneeskunde begrepen dat in de bek kijken/ruiken een van de standaarddingen is die je doet als je een dier onderzoekt? Dan had je die pusgeur toch al geroken?

edit: en een vergrote milt is juist niet altijd een symptoom van iets in de buikorganen? Dan ga je toch niet gelijk de buik openmaken?
Oud 21-12-2011, 14:21
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, kan wat harder voelen. Maar dat is ook niet betrouwbaar. Nouja, als een klier echt hard (zoals bot) aanvoelt, is er vrijwel altijd iets mis, maar als hij vastelastisch aanvoelt, betekent dat niet dat het alleen ontstoken is.
Nee, je kan er niks op uitsluiten, maar dan heb ik dat iig goed onthouden.
Oud 21-12-2011, 14:21
Rationeel
Rationeel is offline
er is genoeg in huis voor 10 screwdrivers....
Oud 21-12-2011, 14:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nu al? Op een woensdagmiddag om 3 uur?
Ja Doe je mee?

Citaat:
er is genoeg in huis voor 10 screwdrivers....
Mja maar meh.. screwdrivers zijn dan weer minder lekker
Oud 21-12-2011, 14:23
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja Doe je mee?
Ach vooruit, maar ik drink wel een glaasje wijn.
Oud 21-12-2011, 14:23
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Op een röntgenfoto zie je sowieso nauwelijks iets van interne organen. Met veel ervaring kun je de organen onderscheiden, maar je kunt echt niet op basis van een foto zeggen of er iets kwaadaardigs zit.

En niet om het een of ander, maar ik heb ooit van een student diergeneeskunde begrepen dat in de bek kijken/ruiken een van de standaarddingen is die je doet als je een dier onderzoekt? Dan had je die pusgeur toch al geroken?
Het gebit wordt sowieso standaard gecheckt, maar láng niet alle dieren zijn daar relaxt mee . Het is gewoon onderdeel van een klinisch onderzoek. Maar je snapt wel dat die hond geen trek had in een vreemde aan zijn bek, als je zo'n keelpijn hebt. Daarbij was het een ras dat altijd heet is (ofwel bloednerveus). Als de dierenarts zijn vingers wil houden blijft hij liever van die kop af.

En bij diergeneeskunde worden er juist heel veel foto's gemaakt van het abdomen, omdat je daar heel veel op kunt zien!
Oud 21-12-2011, 14:24
Rationeel
Rationeel is offline
cocktails zijn cocktails!

wijn hebben we ook meer dan genoeg in huis
Oud 21-12-2011, 14:24
Lorelei
Lorelei is offline
Fizzle naamzoek: kan ik voor kerst nog een keer bij jou de cocktailshaker komen halen?
Oud 21-12-2011, 14:25
Lorelei
Lorelei is offline
We kunnen een cocktail op basis van prosecco maken
Oud 21-12-2011, 14:25
Miekje*
Miekje* is offline
Woei, tijd om de bus te halen! Jammer, leuk gespreksonderwerp. Tot later!
Oud 21-12-2011, 14:27
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik heb trek in White Russians
Oud 21-12-2011, 14:27
Rationeel
Rationeel is offline
we kunnen ook een rationeel cocktail maken.

1 deel whiskyglas
1 deel whisky
roeren niet nodig

Oud 21-12-2011, 14:28
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ratio, wat is jouw favo whisky?
Oud 21-12-2011, 14:31
Rationeel
Rationeel is offline
ardbeg 10yr!

enorm smokey, dus je moet er wel van houden.
Oud 21-12-2011, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Ratio, wat is jouw favo whisky?
Heb ik nog iets leuks gemist?
Oud 21-12-2011, 14:32
Rationeel
Rationeel is offline
en ik heb hier ook een flesje van, en die is ook goddelijk (en 61% )

http://en.wikipedia.org/wiki/A'bunadh
Oud 21-12-2011, 14:33
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En bij diergeneeskunde worden er juist heel veel foto's gemaakt van het abdomen, omdat je daar heel veel op kunt zien!
Ja, je kunt an sich best wat zien, maar de sensitiviteit en specificiteit van rontgenfoto's is ontzettend laag als je de organen in het abdomen wil beoordelen. Simpelweg gezegd: grote kans dat je dingen niet kunt zien of mist, en als je iets ziet is het vaak niet makkelijk om te zeggen wat het dan precies is. Maarja, je moet iets, zal de redenatie wel zijn.
Oud 21-12-2011, 14:34
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
We kunnen een cocktail op basis van prosecco maken
Ik voorzie rondvliegende onderdelen van de cocktailshaker!
Oud 21-12-2011, 14:44
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Heb ik nog iets leuks gemist?
Ja, GERARD Geen zeer noemenswaardige dingen.
Oud 21-12-2011, 14:44
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
ardbeg 10yr!

enorm smokey, dus je moet er wel van houden.
Oke.

Ik heb laatst mn pa een fles Talisker 10y cadeau gedaan waarvan ik met kerst hoop een slokje te kunnen proeven.
Oud 21-12-2011, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Ja, GERARD Geen zeer noemenswaardige dingen.
Oud 21-12-2011, 14:47
Verwijderd
Slaap je trouwens nog weleens, of wat?
Oud 21-12-2011, 14:47
Carn
Carn is offline
Goeie TT .
Oud 21-12-2011, 14:51
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Slaap je trouwens nog weleens, of wat?
Sporadisch.
Oud 21-12-2011, 14:54
Verwijderd
Ik ben het behoorlijk zat dat ik moet werken onder SR Gelukkig vanavond voor het laatst deze week.
Oud 21-12-2011, 15:00
Noedelhap
Noedelhap is offline
Dood aan mijn bootbuurman die dwars door SR heen gaat zitten ZAGEN Heeft die man geen HART?!
Oud 21-12-2011, 15:04
Verwijderd
ik wil ook een post met die smiley want ik ben chagrijnig
Oud 21-12-2011, 15:07
Verwijderd
Waarom krijg je het eigenlijk warm in je buik van dingen met veel alcohol?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten