Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2012, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Het gaat ook niet om biologisch gezien maar om gevoelsmatig?
Dit. Ik snap best dat iemand zijn hart niet wilt doneren, mij lijkt het me ook een raar idee, dat iemand met jouw hart rondloopt.

Ik ben geen donor, en ik weet niet of ik donor word. Misschien. Ik zou dan ook mijn huid niet willen afstaan denk ik. Of nou ja, zo erg is dat nou ook weer niet. En wat heeft iedereen toch tegen hoornvliezen doneren? Dat zijn toch maar wat vliesjes? Of zie ik het nu verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 22:46
Em.
Em. is offline
Citaat:
En wat heeft iedereen toch tegen hoornvliezen doneren? Dat zijn toch maar wat vliesjes? Of zie ik het nu verkeerd?
Ik heb ook niet echt /care voor die vliesjes, die mogen ze hebben, maar ik vind het niet fijn dat ze daarvoor je hele oog eruit halen. Ik weet trouwens niet waarom ze dat doen (misschien heeft het iets te maken met dat je het dan langer/beter kunt bewaren/vervoeren?) maar dat vind ik dus niet zo fijn.
Oud 11-06-2012, 23:40
Martiño
Martiño is offline
Wederom de vraag: waarom vind je dat niet fijn? Ze moeten ook je borst openmaken om het hart er uit te halen.

En waarom is het wel een raar idee als iemand met je hart rondloopt, maar niet als iemand met een van je nieren, een stuk lever of een lap huis van jou rondloopt? Ik snap dat er een gevoelselement meespeelt, maar waarom alleen maar bij specifieke organen?
Oud 12-06-2012, 09:01
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
Wederom de vraag: waarom vind je dat niet fijn? Ze moeten ook je borst openmaken om het hart er uit te halen.

En waarom is het wel een raar idee als iemand met je hart rondloopt, maar niet als iemand met een van je nieren, een stuk lever of een lap huis van jou rondloopt? Ik snap dat er een gevoelselement meespeelt, maar waarom alleen maar bij specifieke organen?
Het gaat wel de goede kant op, want ik ben bijna geneigd maar helemaal geen donor meer te zijn .

Blijkbaar hebben dus die specifieke organen een belangrijkere of hogere gevoelswaarde dan anderen, ondanks dat er geen enkel biologische verklaring voor is. Dat is, lijkt mij, ook niet relevant voor de discussie over orgaandonatie in het algemeen- waarom het ene orgaan wel en het andere niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 09:47
Pluis
Pluis is offline
Citaat:

Ik denk dat jij vergeet dat de meeste mensen helemaal niet weten waar organen precies in hun lichaam zitten, laat staan dat ze precies weten wat ze doen. Dat onbekende maakt doneren ook een beetje "eng". En er zijn duizenden liedjes over je hart en je gevoelens en volg je hart en dat soort fratsen. Dan is het toch niet zo raar dat mensen een meer bijzondere waarde leggen aan hun hart dan bijv. aan je nieren?
Ik ben het helemaal met je eens dat als je puur functioneel naar die organen kijkt mensen zich niet moeten aanstellen en het spul moeten afstaan, maar jij weet net zo goed als ik dat gevoel en verstand niet altijd dezelfde richting op wijzen.
En, ook al ben je overleden en merk je er niks van, zo'n donatieprocedure is wel erg invasief. ik vind het al naar als er een kies getrokken moet worden, dus een orgaan uitnemen is nog vele malen enger en invasiever.
Oud 12-06-2012, 10:22
Martiño
Martiño is offline
Mja, het zal wel een beetje beroepsdeformatie zijn
Oud 12-06-2012, 10:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nouja, stel je voor dat je je organen in het hiernamaals nog nodig hebt, dan is het niet zo erg als er een nier of een stuk lever uit je gehaald wordt. Maar zonder hart heb je dan toch echt een probleem.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 10:56
Martiño
Martiño is offline
Nouja, als je al levende donor een nier of stuk lever doneert heeft dat ook voor jou als donor gevolgen hoor.
Oud 12-06-2012, 11:24
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Natuurlijk, maar minder ingrijpende gevolgen dan wanneer je je hart doneert
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten