![]() |
|
Ik had me eerst opgegeven als donor (op huid na, geloof ik, omdat me dat naar lijkt voor de nabestaanden), maar een paar jaar geleden heb ik dat veranderd in 'mijn nabestaanden mogen beslissen'. Mijn vriend weet dat ik graag donor zou zijn, maar vindt het een vreselijk idee. Hij mag uiteindelijk beslissen, ik vind het belangrijk dat hij er vrede mee heeft als ik er niet meer ben.
|
![]() |
|
Leeftijd: 19
Geslacht: vrouw Ben je donor? ja Zo niet, zou je donor willen zijn? / Welke organen zou je willen afstaan? alles Ben je gelovig? nee (maar nog wel toen ik al besloten had om donor te worden) Zo ja, welke religie heb je? / Heeft je geloof invloed op je keuze om wel of geen donor te worden? nee Ken je enkele reclames van de donorstichting?ja Zo ja, waar ken je ze van en hebben ze je aan het denken gezet? TV, mij niet maar denk dat het anderen wel aan het denken zet. Ben je na het invullen van deze enquête van gedachte verandert? nee, want ik was al donor
|
Leeftijd: 13
Geslacht: 0 man 0 vrouw Ben je donor? 0 ja 0 nee Zo niet, zou je donor willen zijn? 0 ja 0 nee Welke organen zou je willen afstaan? 0 alles 0 een paar organen, maar niet alles 0 alles behalve de huid, botten en ogen 0 alles behalve 0 geen enkel orgaan 0 Anders namelijk: Ben je gelovig? 0 ja 0 nee Zo ja, welke religie heb je? - Heeft je geloof invloed op je keuze om wel of geen donor 0 ja te worden? 0 nee Ken je enkele reclames van de donorstichting? 0 ja 0 nee Zo ja, waar ken je ze van en hebben ze je aan het denken gezet? Ik wou al vanaf jongs af aan donor worden, dit is versterkt door de reclames. En de sommige programma's die er over gaan. Ben je na het invullen van deze enquête van gedachte 0 ja verandert? 0 nee ik wou het al worden 0 nee, want ik was al donor |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben donor en ze mogen alles hebben. In eerste instantie wilde ik huid en hoornvliezen niet afstaan, maar dan ben ik toch dood. Het is niet alsof ik er zelf dan nog iets aan heb. Reclames ken ik van tv en posters. Ik ben al vanaf een hele tijd donor en kan me niet herinneren dat er tot twee/drie jaar geleden reclame werd gemaakt voor het donor-zijn. En ik was daarvoor al donor, dus die reclames hebben mij niet beïnvloedt.
|
![]() |
|
![]() |
Ben jij al donor?
Leeftijd: 24 Geslacht: vrouw Ben je donor? ja, maar de laatste tijd twijfel ik Zo niet, zou je donor willen zijn? - Welke organen zou je willen afstaan? Alles behalve hart en hoornvliezen. Beide vind ik een vies idee. Ben je gelovig? nee Zo ja, welke religie heb je? - Heeft je geloof invloed op je keuze om wel of geen donor te worden? nee Ken je enkele reclames van de donorstichting? ja Zo ja, waar ken je ze van en hebben ze je aan het denken gezet? tv, krant, tijdschrift. Ze hebben me wel aan het denken gezet, maar op een negatieve manier. Ik vond het altijd vanzelfsprekend om donor te worden en te zijn, maar door verschillende reclames (en met name de soort reclames) ben ik me af gaan vragen of ik er nog wel achter sta. Niet zo zeer achter het principe van donor zijn, maar de manier van actievoeren staat me niet aan. Ben je na het invullen van deze enquête van gedachte veranderd? Nee, ik was al donor |
![]() |
|
Leeftijd: 23
Geslacht: vrouw Ben je donor? ja Zo niet, zou je donor willen zijn? n.v.t. Welke organen zou je willen afstaan? Alles Ben je gelovig? nee Zo ja, welke religie heb je? n.v.t. Ken je enkele reclames van de donorstichting? Ja Zo ja, waar ken je ze van en hebben ze je aan het denken gezet? Tv, nee. Ben je na het invullen van deze enquête van gedachte verandert? nee |
![]() |
|
Leeftijd : 27
Geslacht : vrouw donor : ja welke organen afstaan : alles Religie : geen Reclames : ik zie zelden reclames dus nee van gedachten veranderd : nee ik was gelijk toen ik 18 was al donor geworden. Nog even een vraag aan mensen die bepaalde onderdelen niet willen afstaan, waarom is dat? Dat heb ik nou nooit begrepen. waarom het één wel en het ander niet? Daantje zegt dat zij het geen fijn idee is dat haar ogen eruit zijn. Maar vind je het wel een fijn idee om in een smalle kist onder de grond te liggen of in een hete oven geschoven te worden? Geen fijn idee maar wel een nogal niet ter zaken doende kwestie in mijn ogen. Ik vraag me af waarom mensen dat kiezen, wat boeit het. Als het om het opbaren gaat, ze gaan natuurlijk geen lijk laten zien dat helemaal aan diggelen ligt. Maar volgens de donorstichting zal je er niks van zien als er organen zijn weggehaald. Ik denk dat ze nepogen gebruiken?
||
![]() |
Citaat:
Daar komt wel bij dat ik dan ook nooit van iemand anders het hart (of meestal krijg je dan kleppen) zou willen en dat geldt ook voor hoornvliezen. ![]() |
![]() |
|
Ja maar je huid bijvoorbeeld vind je niet emotioneel? Het is dan jouw huid waar een ander mee rondloopt en wat door (voor jou) vreemden wordt aangeraakt. Zelfde met nieren, lever, etc., die filteren dan andermans bloed en produceren andermans urine en gal.
||
Citaat:
En huid vind ik ook een naar idee (net als ogen die eruit moeten), maar bij huid las ik een stukje over mensen met brandwonden - en dan vooral kinderen, want het nog extra triest maakt - die dan heel veel pijn hadden en zelfs dood konden gaan en dat donorhuid dan heel veel hielp. En nou ja, dan vind ik het nog steeds naar om huid te doneren, maar daartegenover staat dat ik het een heel mooi idee vind dat andere mensen (en vooral jonge kinderen die dan nog moeten groeien en ahw) er zo mee geholpen konden worden en dat laatste is dan zoveel sterker dan het eerste dat ik mijn huid wél wil donoren. En bij hoornvliezen vond ik niet zulke dingen, daar vond ik juist weer dat er kunstmatige hoornvliezen gemaakt konden worden die dan even goed werkte (of zelfs beter ivm geen afstotingsreacties) dan donorhoornvliezen en dan voel ik me nog niet zo 'overgehaald' om dan mijn ogen te laten weglepelen.
|
Omdat verschillende waardes, meestal mijn ijzer, soms ook andere waardes, te laag zijn. Daarmee mag je ook geen plasmadonor worden: hoewel je je ijzer wel terugkrijgt bij het doneren, kan natuurlijk de machine uitvallen en dan zit je bloed er nog in en dan krijg je het niet terug. Dus je moet alsnog genoeg reserves hebben om te kunnen afstaan.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Oke, maar je snapt de tegenstrijdigheid van je motivatie? Alle organen in je lichaam zijn belangrijk, tot de huid aan toe. Je kunt niet zonder hart, maar je kunt ook niet zonder lever, nieren, huid etc. Wat is er emotioneler aan een hart, wat in feite ook maar gewoon een veredelde pomp is, dan aan een lever of nier?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ik ben overigens wel donor en ik doneer ook bloed. Alleen m'n hoornvliezen wil ik houden, en dat komt door iets dat m'n vriend zei. Er is namelijk ergens een volk dat gelooft dat al je ervaringen in je leven in je hoornvliezen worden opgeslagen. Nou weet ik wel dat het medisch gezien nonsens is maar toch vind ik het idee erachter wel tof.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Leeftijd: 25 Geslacht: 0 man 0 vrouw Ben je donor? 0 ja 0 nee Zo niet, zou je donor willen zijn? 0 ja 0 nee Welke organen zou je willen afstaan? 0 alles behalve huid & hoornvliezen Ben je gelovig? 0 ja 0 nee (althans, ben niet religieus) Zo ja, welke religie heb je? Heeft je geloof invloed op je keuze om wel of geen donor 0 ja te worden? 0 nee Ken je enkele reclames van de donorstichting? 0 ja 0 nee Zo ja, waar ken je ze van en hebben ze je aan het denken gezet? nvt Ben je na het invullen van deze enquête van gedachte 0 ja verandert? 0 nee 0 nee, want ik was al donor
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
Hoezo? Een orgaan is een orgaan, dat jij aan de pomp een andere waarde geeft dan aan de filter is eigenlijk onlogisch. Het is je recht om dat te besluiten, maar je hart is biologisch gezien niet meer of minder bijzonder dan je nieren of milt.
|
|