Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2015, 20:46
Miekje*
Miekje* is offline
Ik houd er ook heel erg van. Ik ben een meester in het maken van een kikkererwtenstoof en als ik niet weet wat ik moet eten/maken voor eters, maak ik dat. Het is iedere keer anders en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand het niet lekker vond
Oud 16-11-2015, 20:47
Verwijderd
hoe doe je dat?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 20:47
Verwijderd
Ik vind kikkererwten ook echt hemels
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 20:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik vind het zo irritant dat ze moeten voorweken. Dat vergeet ik altijd. Daarom gebruik ik alleen gedroogde linzen en spliterwten en de rest aan peulvruchten haal ik allemaal uit blik.
Ja, ik vergeet het ook vaak. Dan wil ik hummus maken en denk ik shit, had gisteren die dingen moeten wellen
Oud 16-11-2015, 20:53
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Kikkererwten heb ik nooit geweekt, maar bij bonen proef je wel echt het verschil of je ze geweekt hebt of niet
Ja, veel lekkerder inderdaad. Bij kikkererwten heb ik dat niet, dus de zak droge kikkererwten staat er al lang.
Mais ook standaard gedroogd en voorweken. Is niet te vergelijken met de zoete mais. Lijkt nog meer op kikkererwten, maar dan veel lekkerder.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 20:54
Mark52
Mark52 is offline
Ik vind kikkererwten zo kikkererwterig
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 20:54
Mark52
Mark52 is offline
Nieuwste trend onder Nederlanders na de couscoussalades en de quinoa (vooroordeel).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, veel lekkerder inderdaad. Bij kikkererwten heb ik dat niet, dus de zak droge kikkererwten staat er al lang.
Mais ook standaard gedroogd en voorweken. Is niet te vergelijken met de zoete mais. Lijkt nog meer op kikkererwten, maar dan veel lekkerder.
En dan kook je dat ook? Of week je dat alleen? De mais? Ik gebruik gedroogde mais alleen voor popcorn
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:04
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
hoe doe je dat?
Ehh, dat verschilt Maar de basis is een pot (of twee) kikkererwten, groenten naar keuze (ik gebruik meestal een basis van ui of prei, knoflook en champignons en dat vul ik aan met andere groenten van het seizoen) en een pakje gezeefde tomaten. Groenten even laten stoven in olijf- of rijstolie, pakje gezeefde tomaten erdoor met een bouillonblokje in een smaak naar keuze en kruiden naar keuze, dit laten koken tot de groenten gaar genoeg zijn, kikkererwten erdoor verwarmen en kanen maar. Soms roer ik er in blokjes gesneden saladekaas door, maar ik eet het ook vaak genoeg zonder. Soms mik ik er vegetarische reepjes door of nepkip ofzo en soms ook niet.

Qua kruiden smaakt het echt met alles, vind ik. Ik maak het vaak met gember en komijn, maar ik heb het ook een keer gemaakt met kaneel. Of met salie, oregano en tijm en toen was het een soort ratatouille.
Oud 16-11-2015, 21:07
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Dat is ook een heel verschil, want suikermaïs wordt veel eerder geoogst dan de maïs die gedroogd wordt en bovendien is het een andere ondersoort
Oud 16-11-2015, 21:07
Verwijderd
hm, klinkt lekker!

Vanavond maakte ik pastinaak met tomaten en zoete aardappel, in kerrie, kurkuma, komijn, knoflook en wat gember. Was ook wel lekker! Met naan
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:09
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Nieuwste trend onder Nederlanders na de couscoussalades en de quinoa (vooroordeel).
Voor mij onderdeel van de cultuur.

Citaat:
En dan kook je dat ook? Of week je dat alleen? De mais? Ik gebruik gedroogde mais alleen voor popcorn
Geen popcornmais hè? Gewone mais. En die kook je dan inderdaad (hier altijd samen met bruine bonen).
Gebroken mais wordt gestoofd a la gestoomde rijst. En dan natuurlijk nog de maisgriesmeel voor polenta.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:11
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
hm, klinkt lekker!

Vanavond maakte ik pastinaak met tomaten en zoete aardappel, in kerrie, kurkuma, komijn, knoflook en wat gember. Was ook wel lekker! Met naan
Oh, dat klinkt ook goed! Ik ben alleen wat minder fan van zoete aardappel. Ik moet het iig niet te vaak eten.
Verwijderd
Wat is het verschil tussen popcornmais en gewone mais?
Met citaat reageren
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Dat is ook een heel verschil, want suikermaïs wordt veel eerder geoogst dan de maïs die gedroogd wordt en bovendien is het een andere ondersoort
Ik weet niet hoe het genoemd moet.

Citaat:
hm, klinkt lekker!

Lekker.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Oh, dat klinkt ook goed! Ik ben alleen wat minder fan van zoete aardappel. Ik moet het iig niet te vaak eten.
Oh, zoete aardappel met pompoen uit de oven is echt megagoed
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:12
Cootje01
Cootje01 is offline
Minimaïs of babymais mmmmmmmmmmmm
Oud 16-11-2015, 21:14
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Het ziet er anders uit iig. Verder geen idee wat nu precies. Popcorn is kleiner, donkerder en ronder.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:23
Verwijderd
Ghoh, ik heb gewoon gedroogde mais van de turk
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 21:27
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Suikermaïs kom van een suikermaïsondersoort, die zo gekweekt is dat een genetische blokkade ervoor zorgt dat de suiker in de korrels niet wordt omgezet naar zetmeel, wat normaal gesproken dus wel gebeurt. Zo heb je nog veel meer ondersoorten die allemaal voor hun eigen doel worden geteeld
Citaat:
Oh, zoete aardappel met pompoen uit de oven is echt megagoed
Ik houd het liever enkel bij pompoen Ik ben echt getrouwd met pompoen en eet het echt megavaak als het de tijd ervoor is. En als het ergens goedkoop wordt aangeboden, sla ik in en bewaar ik het zelf. Zo heb ik eens 10 kilo pompoen op voorraad gehad
Oud 16-11-2015, 23:20
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik hou maar van een soort ballen en die soort heb ik niet graag in mijn soep maar wel graag rauw.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 00:09
bloodyb
bloodyb is offline
Ik krijg nou zin om eens falafel te maken.
Oud 17-11-2015, 02:19
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Ik hou maar van een soort ballen en die soort heb ik niet graag in mijn soep maar wel graag rauw.
Oud 17-11-2015, 06:52
Verwijderd
Ik doe ballen rauw in de soep. Ik pureer courgettesoep, maar meestal als recepten vinden dat ik soep moet pureren stamp ik ze alleen een beetje. Ik doe er nooit room door want dan zit je weer met een halfleeg potje room daarna, maar soms wel mascarpone of Turkse yoghurt! En ik gebruik erwtjes en tuinbonen uit diepvries, sperziebonen en peultjes vers, en andere peulvruchten uit blik.

Laatst gewijzigd op 17-11-2015 om 06:59.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 09:56
Abby.
Abby. is offline
Rauw in de soep. Maar ik maak niet vaak soep met ballen. Toevallig wel vorige week nog.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 10:09
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Pureren jullie trouwens allemaal de soep? En doen jullie er room doorheen?
Dat hangt er vanaf wat voor soep ik maak.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 10:49
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
Citaat:
Pureren jullie trouwens allemaal de soep? En doen jullie er room doorheen?
ik pureer courgette/aardappelsoep. Dan ontstaat pas de structuur die zo lekker is. En ik pureer ook tomatensoep en tomaten-paprikasoep, hoe wil je dat anders doen dan, anders is het toch net een saus? In de tomatensoep gooi ik altijd ongezoete slagroom.
In de kerriesoep (ongepureerd) doe ik kokosmelk.

Balletjes nooit gebakken, dan gaan ze smaken naar gehaktballen wat ik echt goor vind. Ik hou wel van die doorgekookte 'kattenvoer' balletjes
Oud 17-11-2015, 11:27
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik pureer soep soms. Hangt inderdaad van de soep af, van hoe lang ik hem kook en ook van de rest van de maaltijd.

Uiensoep of zelfgetrokken bouillon pureer ik nooit. Pompoensoep pureer ik een beetje. Broccolisoep pureer ik volledig.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 11:44
Abby.
Abby. is offline
Doperwten/spinazie-soep is mijn lievelings <3 en die pureer ik volledig, lekker blenden. En dan een beetje Griekse yoghurt erin. En munt. Of gebakken zalm, is ook heel lekker
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 11:45
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Pureer je de munt of de zalm ook?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 11:47
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Pureer je de munt of de zalm ook?
Nee. "En dan" = erna
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 11:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 12:06
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Doperwten/spinazie-soep is mijn lievelings <3 en die pureer ik volledig, lekker blenden. En dan een beetje Griekse yoghurt erin. En munt. Of gebakken zalm, is ook heel lekker
Dat klinkt lekker! Recept?
Oud 17-11-2015, 12:12
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Dat klinkt lekker! Recept?
Niet moeilijk. Maar ik kook meestal een beetje op gevoel. Dus een recept heb ik niet echt.

Gewoon uitje en knoflook fruiten, doperwten (uit de diepvries) en spinazie erbij doen en water en bouillonblokjes. Lang genoeg laten koken, dan beetje afkoelen en in de blender ermee. Zout en peper en munt erdoor. In kommetjes doen en Griekse yoghurt of zalm of waar je maar zin in hebt erin doen. Met balletjes is misschien ook best lekker.

Hoeveelheden weet ik niet precies, gewoon wat je zelf lekker vindt, ook qua dikte van de soep.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 12:36
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
ik pureer courgette/aardappelsoep. Dan ontstaat pas de structuur die zo lekker is. En ik pureer ook tomatensoep en tomaten-paprikasoep, hoe wil je dat anders doen dan, anders is het toch net een saus? In de tomatensoep gooi ik altijd ongezoete slagroom.
In de kerriesoep (ongepureerd) doe ik kokosmelk.

Balletjes nooit gebakken, dan gaan ze smaken naar gehaktballen wat ik echt goor vind. Ik hou wel van die doorgekookte 'kattenvoer' balletjes
Ik snap juist niet want wat lprettig is aan een plasje eten. Sowieso vind ik soep van specifiek een groente maar raar. Dat vult ook allemaal niet.

Ben meer van de groentesoep waarin van alles en nog wat zit, in stukjes en met voldoende vlees of vis en zetmeel natuurlijk. Waterige soep serveer ik met polenta.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 12:37
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Zalm door soep.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 13:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
zalm
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 13:25
Verwijderd
Je kan ook soep pureren en er daarna weer dingen met andere structuur aan toevoegen he
Tomaten, pompoen of courgettesoep is inderdaad vrij logisch om te pureren. Uiensoep of groente of kippensoep dan weer niet. Bij bonensoep twijfel ik altijd een beetje. En ik bak ballen niet omdat ze toch zacht worden in de soep.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 14:15
ßuerp
ßuerp is offline
Ja das waar.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 15:01
Verwijderd
Oehhh
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 19:52
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Oehhh
I KNOW!!!!

(Gek genoeg wist ik dat jij dit zou gaan 'liken'. Hoe je elkaar ook leert kennen door de jaren heen he? )
Oud 17-11-2015, 20:48
Verwijderd
Citaat:
I KNOW!!!!

(Gek genoeg wist ik dat jij dit zou gaan 'liken'. Hoe je elkaar ook leert kennen door de jaren heen he? )
Zonder elkaar ooit gezien te hebben

Ik twijfel alleen een beetje aan de snijbonen erdoor?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 20:54
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Zonder elkaar ooit gezien te hebben

Ik twijfel alleen een beetje aan de snijbonen erdoor?
Die laat ik ook altijd weg.

Alhoewel ik dol ben op snijbonen, vind ik ze hier niet zo op hun plek.
Oud 17-11-2015, 20:55
claret
claret is offline
Eerlijk gezegd vond ik de snijbonen ook nogal ongepast.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 22:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Snijbonen zijn sowieso een beetje ongemakkelijk
Met citaat reageren
Oud 17-11-2015, 23:02
Poepsnoeperd
Poepsnoeperd is offline
poepsoep
Met citaat reageren
Oud 18-11-2015, 01:49