Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2002, 23:26
de abt van sion
de abt van sion is offline
Er zijn maar een paar pesters, en er zijn veel potentiële slachtoffers. Waarom dan juist dat ene slachtoffer bij die ene pester? De pestende pester is gelukkig, het slachtoffer ongelukkig. Wie moet zichzelf dan aanpakken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2002, 00:09
Angeles
Angeles is offline
Ik vraag me sowieso wel eens af of een pester echt gelukkig met zichzelf is, maar dat terzijde. Pesten is géén acceptabel gedrag. Het is natuurlijk ook niet zo dat je gedrag geaccepteerd mag worden zolang je er zelf gelukkig mee bent.

Iemand die gepest wordt zal vaak ook aan zichzelf moeten werken, op een andere manier.

Maar wat ik al zei, volgens mij zijn mensen die een ander pesten vaak ook niet gelukkig met zichzelf. Dat lijkt misschien wel zo door de macht die zij hebben en het feit dat zij ogenschijnlijk veilig zijn, maar het is geen normale manier van interactie en ik denk dat een pester op zijn manier ook eenzaam is (waarmee ik het pesten niet wil goed praten).

(Overigens begrijp ik je gedachte wel Abt, maar je weet al hoe ik daarover denk - over 'jezelf aanpakken').

Laatst gewijzigd op 06-09-2002 om 00:14.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 08:57
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

Het antwoord luidt: "Nee." Of liever een tegenvraag: "Zou jij het niet belangrijk vinden om eerst eens te leren om niet onmiddellijk overal kwaad om te worden? Kwaad worden is namelijk een teken van gebrek aan zelfbeheersing en juist zelfbeheersing is een groot goed.
En overigens, is alles wat anderen aan een topic toevoegen, nuttig? Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen antwoorden. En dan wil je mij (netjes gevraagd, weliswaar, maar toch) de mond snoeren?
Wat is er mis met mijn antwoorden? Het gaat iig over het onderwerp van de topic, dus is het iig ontopic en dus toegestaan.

Verder: er is een verschil tussen kwaad worden en wat geirriteerd zijn. Waarschijnlijk was het bij mij toch het laatste.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 18:44
de abt van sion
Citaat:
Leonoor schreef:

1) Wat is er mis met mijn antwoorden? Het gaat iig over het onderwerp van de topic, dus is het iig ontopic en dus toegestaan.

2) Verder: er is een verschil tussen kwaad worden en wat geirriteerd zijn. Waarschijnlijk was het bij mij toch het laatste.
1) Ze zijn te soft, te meeloperig. Jij wilt de grote massa plezieren.

2) Mooi zo. Dat klinkt beter.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 19:48
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Agreed. Je lijkt mensen die problemen van pesten hebben ervaren niet voor het hoofd stoten.

Ow, ik ga denk ik niet goed op.. maar ik ben dus gepest met grote G en zou me er niet aan storen als je tegen was - maar ik ga nu wel wat te kort door de bocht.

let op: ik wil geenszins alles wat je hebt gezegd met deze verklaring ongeldig verklaren.
Oud 07-09-2002, 10:28
Tio
Tio is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Dus iemand die het toevallig met het merendeel van de mensheid eens is, is meteen een meeloper die zijn/haar eigen mening niet durft te ventileren. K...

Nu weer even ontopic over het aanpassen.
Aanpassen helpt niet. Voorbeeld:
Kind wordt gepest, want het heeft een bril en doet geen gel in z'n haar. Omdat het niet meer gepest wil worden, doet het gel in z'n haar een neemt contact lenzen.
Wat doen de pesters, die nemen dan rustig een ander excuus om te gaan pesten. Bijvoorbeeld dat het kind zich heeft aangepast. "Denk je dat je er nu soms bijhoort, vergeet 't maar"
Het gaat de pester helemaal niet om hoe dat kind er nu uitziet, het gaat hem/haar erom dat hij/zij kan pesten. Als zo'n pester eenmaal een slachtoffer heeft, laat hij/zij het ook niet meer los, omdat het pesten van dat kind een soort van vermaak voor hem/haar is geworden.

Citaat:
Er zijn maar een paar pesters, en er zijn veel potentiële slachtoffers.
Wat is dan economischer om aan te pakken? Die paar pesters, of al die potentiële gepesten?
Oud 07-09-2002, 15:21
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Het verschil is alleen dat mijn, eventuele, niet acceptatie van de pester niet ten koste gaat van iemand anders.
Als niemand een pester accepteerd is 't ook niet leuk voor die jongen/meisje he..

Respecteer iedereen en al die andere o zo mooi klinkende tjap is onzin. Respecteer iedereen! Ik respecteer geen Nazi.. Dus..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 15:32
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Rhinus schreef:

Als niemand een pester accepteerd is 't ook niet leuk voor die jongen/meisje he..

Respecteer iedereen en al die andere o zo mooi klinkende tjap is onzin. Respecteer iedereen! Ik respecteer geen Nazi.. Dus..
Er is wel een verschil tussen iemand als persoon respecteren en het gedrag van iemand respecteren. Als je tegen iemand zegt: 'Ik vind het niet leuk dat je X doet' dan is het al heel anders dan wanneer je zegt: 'Ik vind jou niet leuk'.

Bepaalde gedragingen zijn nou eenmaal niet acceptabel. Dat heeft niks met de pester als persoon te maken, zulk gedrag wordt van niemand geaccepteerd.

En dan moet ik weer denken aan de uitspraak van mijn docent: 'Jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint'. Je mag zijn zoals je wil, maar je mag in elk geval geen andere moedwillig kwetsen of benadelen of in hun vrijheid beperken (als in: lastigvallen, verhinderen in hun gedrag waarmee zij op hun beurt niemand kwaad doen). En dat is wat pesters nou helaas net wel doen.

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 16:13
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Oh? Fijn dat je dat even voor me heeft willen analyseren. Volgens mij is het toch nog altijd mijn eigen mening geweest. En ik denk toch dat ik dat beter weet dan jij.

2) Fijn dat jij dat vind, dat doet me echt iets.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 18:44
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
ik ben behooorlijk gepest.. maar aanpassen deed en doe ik niet.. die pesters moeten zich maar aanpassen en veranderen totdat ze zich een beetje normaal gedragen tegenover andere mensen.. dacht ik.. maar daarmee ging het absoluut niet over.. uiteindelijk heb ik gepraat met de vertouwenspersoon en toen zijn de pesters met een paar mensen v/d directie rond de tafel gaan zitten en toen ging het wel redelijk, toen werd ik genegeerd..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 19:07
de abt van sion
Citaat:
Leonoor schreef:

1) Oh? Fijn dat je dat even voor me heeft willen analyseren. Volgens mij is het toch nog altijd mijn eigen mening geweest. En ik denk toch dat ik dat beter weet dan jij.

2) Fijn dat jij dat vind, dat doet me echt iets.
1) Graag gedaan. Maar, eh, je eigen mening? Beste Leonoor, jij hèbt geen eigen mening, snap dat nou. Daar gaat het mij nu net om.

2) Behalve meeloperig zit je klaarblijkelijk ook nog vol (opgekropte?) haat, die zich uit in aan sarcasme grenzend cynisme. Jammer. Die houding diskwalificeert je in ieder geval voor het onderwijs.
Ik denk maar even niet aan al die leerlingen die een keertje een andere mening hebben dan jij... Die zullen het niet gemakkelijk hebben, want vanwege jouw autoriteitspositie kunnen ze zich niet echt verdedigen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 19:15
Rerisen Phoenix
Citaat:
LiViNg EnD schreef:
ik ben behooorlijk gepest.. maar aanpassen deed en doe ik niet.. die pesters moeten zich maar aanpassen en veranderen totdat ze zich een beetje normaal gedragen tegenover andere mensen.. dacht ik.. maar daarmee ging het absoluut niet over.. uiteindelijk heb ik gepraat met de vertouwenspersoon en toen zijn de pesters met een paar mensen v/d directie rond de tafel gaan zitten en toen ging het wel redelijk, toen werd ik genegeerd..
Consistent met mijn eerdere verhaal

Ook bewijs dat mensen gewoon niet met mensen om kunnen gaan die erg anders zijn. Iemand moet zich dus aanpassen; de meerderheid aan de minderheid of de minderheid aan de meerderheid (aanpassen tot compatibiliteit is bereikt)... - lijkt me duidelijk.
Oud 08-09-2002, 07:47
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Graag gedaan. Maar, eh, je eigen mening? Beste Leonoor, jij hèbt geen eigen mening, snap dat nou. Daar gaat het mij nu net om.

2) Behalve meeloperig zit je klaarblijkelijk ook nog vol (opgekropte?) haat, die zich uit in aan sarcasme grenzend cynisme. Jammer. Die houding diskwalificeert je in ieder geval voor het onderwijs.
Ik denk maar even niet aan al die leerlingen die een keertje een andere mening hebben dan jij... Die zullen het niet gemakkelijk hebben, want vanwege jouw autoriteitspositie kunnen ze zich niet echt verdedigen.
Ik zou het erg op prijs stellen als je over dit soort dingen je mond zou willen houden. Je kent me niet, je weet dit soort dingen dus niet. Misschien voel je jezelf heel oppermachtig doordat je dit soort dingen denkt te kunnen weten, dat is dan mooi, maar houd ze dan maar voor je. Geef dit soort meningen maar over feitelijke dingen, niet over mensen.

Buiten dat, is het offtopic. Mocht je het werkelijk zo belangrijk vinden als het lijkt dat je het vindt, dan mail je het maar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 10:06
Rerisen Phoenix
Citaat:
de abt van sion schreef:

(toen ik ut met hem eens was liet ik me ff meeslepen - excuses voor dat)
1) Ut lijkt er toch best op dat ze een eigen mening heeft...
2) EHm, zeikerd. - Rot op - we houden hier discussie over pesten niet over hoe slecht en verrot Leonoor dan wel niet volgens jou zou zijn.

Volgens mij probeer je zoals sommige anderen ook doen anderen tot agressieve reacties te provoceren. - in plaats van argumenten te gebruiken. Dit is een teken van zwakte.

Laatst gewijzigd op 08-09-2002 om 10:08.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 12:25
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Er zijn maar een paar pesters, en er zijn veel potentiële slachtoffers. Waarom dan juist dat ene slachtoffer bij die ene pester? De pestende pester is gelukkig, het slachtoffer ongelukkig. Wie moet zichzelf dan aanpakken?
Dus iemand opzettelijk ongelukkig maken is goed?
Oud 08-09-2002, 15:39
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Nee. Maar wat 'we' bedoelen is dat je de oorzaak moet aanpakken en niet de symptomen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 17:27
de abt van sion
Citaat:
moenbase schreef:

Zeker niet. Lees mijn reactie maar.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 17:31
de abt van sion
Citaat:
Leonoor schreef:

1) Ik zou het erg op prijs stellen als je over dit soort dingen je mond zou willen houden. Je kent me niet, je weet dit soort dingen dus niet.
2) Misschien voel je jezelf heel oppermachtig doordat je dit soort dingen denkt te kunnen weten, dat is dan mooi, maar houd ze dan maar voor je. Geef dit soort meningen maar over feitelijke dingen, niet over mensen.

3) Buiten dat, is het offtopic. Mocht je het werkelijk zo belangrijk vinden als het lijkt dat je het vindt, dan mail je het maar ofzo.
1) De doofpot is inderdaad een machtig middel om gedachten die je niet bevallen op een zijspoor te rangeren.
2) Zeker niet. Wat ik wel weet, is dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Met een gespreksleider zoals jij loopt dit forum de kans een beerput te worden, omdat iedereen maar met iedereen meekletst en er niet meer naar een oplossing wordt gezocht.
3) Ik houd van de open dialoog, ook als het om zaken van methodologische aard gaat.

Overigens: je laat je wel erg kennen...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 17:37
de abt van sion
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

(toen ik ut met hem eens was liet ik me ff meeslepen - excuses voor dat)
1) Ut lijkt er toch best op dat ze een eigen mening heeft...
2) EHm, zeikerd. - Rot op - we houden hier discussie over pesten niet over hoe slecht en verrot Leonoor dan wel niet volgens jou zou zijn.

3) Volgens mij probeer je zoals sommige anderen ook doen anderen tot agressieve reacties te provoceren. - in plaats van argumenten te gebruiken. Dit is een teken van zwakte.
1) Inderdaad, alleen is haar eigen mening toevaalig spatgelijk aan die van de meesten hier. Maar goed, ze kan die houding ook als een overlevingsstrategie zien. Meekletsen met de massa maakt velen uiteindelijk minder overspannen dan tegen de massa ingaan.
2) Je taalgebruik geeft aan dat je je zelfbeheersing verliest. Een slechte zaak.
3) Onderbouw dat meaar eens. En ontkracht mijn argumenten dan ook maar eens, in plaats van tot allerlei krachttermen te vervallen.

MIjn stelling - dit voor de duidelijkheid - is ook nog altijd dat pesten niet goed is. Maar je kent het recht van de sterkste? Als er een sterkste is, is er een zwakkere. Die zwakkere moet zichzelf transformeren tot de sterste, of in ieder geval tot een sterkere.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 19:20
Rerisen Phoenix
Citaat:
de abt van sion schreef:

2) Je taalgebruik geeft aan dat je je zelfbeheersing verliest. Een slechte zaak.
Negatief.
Ik gebruik bewust dit middel om het wat meer nadruk te geven. Maar ik had moeten weten dat dat bij jou niet werkt...

Maar zelfbeheersing verliezen is een slechte zaak. Soms overkomt het me nog wel eens maar veeeeel minder dan bij andere mensen.
Oud 08-09-2002, 20:02
de abt van sion
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Negatief.
Ik gebruik bewust dit middel om het wat meer nadruk te geven. Maar ik had moeten weten dat dat bij jou niet werkt...

Maar zelfbeheersing verliezen is een slechte zaak. Soms overkomt het me nog wel eens maar veeeeel minder dan bij andere mensen.
Dan heb je al heel wat bijgeleerd. Mij (en vele anderen) benaderen met krachttermen, schuttingwoorden en/of vloeken is zinloos: met mensen die hun zelfbeheersing verliezen, is geen discussie mogelijk.

Waarom ben je het eigenlijk niet met me eens? Dat heb je nog steeds niet uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 20:37
moenbase
moenbase is offline
Ok....

Dat waren even 20 reply's die niet echt on-topic waren maar meer een woordwisseling die meer 'pestend' [] bedoeld was...

Weer on-topic nu?

Trouwens...waarom 'moet' ik dat persé zeggen, ik ben niet eens forumbaas. :\

[ONTOPIC]......
Oud 08-09-2002, 21:20
de abt van sion
Citaat:
moenbase schreef:
een woordwisseling die meer 'pestend' [] bedoeld was...
Niet door mij.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 20:58
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Niet door mij.
o
Oud 09-09-2002, 21:34
CraigDavid
CraigDavid is offline
ik heb niet alles gelezen, maar dit vin ik:

-als je gepest word en het is niet jouw schuld, om je naam of zo dan kan je er niets aan doen
-als je gepest wordt en je zou er daardoor iets drastisch moeten veranderen dan moet je dat niet doen, blijf jezelf
-als je gepest wordt omdat je hele domme kleding aan hebt of zo dan lijkt het me wel handig om nieuwe kleren te kopen. ik bedoel wat maakt dat nou weer uit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten