Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Daar kom ik dan met mijn +130 iq. Vroeger op de basisschool had ik een test gedaan waarbij de uitkomst boven de 140 lag, toch weet ik niet of dat nog geldig is. Mijn ouders hadden het nooit verteld, en ik ben er pas kort geleden achtergekomen. Ik zie mezelf niet hoogbegaafd. Ik ben slecht in wetenschappelijke vakken, en wat andere zaken betreft ben ik ook enorm chaotisch. Het is niet zo dat ik slechte cijfers haal "omdat er geen uitdaging bijzit"... Ik kan wel een beetje nadenken enzo maar diepe shit, liever niet, zeg ik zo bescheiden als ik ben
![]() REIE
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, dit gaat officieel over hoogbegaafdheid. Hoe verloopt sociaal contact meestal bij jullie?
||
![]() |
Citaat:
Ik doe E+M op VWO niveau en ik vind de vakken leuk en vrij makkelijk. Ik ben blijven zitten in de 5e, het jaar van de depressie. Het gaat overigens veel beter met mij en ik heb andere manieren gevonden om mij toch wat anders te laten lijken op een originele manier die ik zelf goed vond ( haar laten groeien en er vlechtjes in gedaan ![]() ![]() Ik las verder wat over dat jullie speciale intresse hadden in dingen en dat had ik ook. Als gozertje van een jaar of negen las ik boeken over hoe bacterien zich geslachtloos voortplanten en veel over het helal. Die kennis heb ik nu nog en ik vind het nog steeds intressant. Ook heb ik een tijdlang mijn eigen slootaquarium gehad en daarin de beesten bestudeerd ( ook als jong manneke ). Een soort eigen biotoopje aangelgd dus. Als kind dacht ik al na over de oneindigheid van het helal, en over het feit dat ons lichaam vol met bacterien zit. Ook heb ik zelf een tak in de wiskunde bedacht : WIskune G-1. Iets wat mij zo te binnen schoot en ik heb het uitgewerkt. Op mijn 13e heb ik een robotarm a la terminator ontworpen en bedacht hoe het kon functioneren aan een robotlichaam. Toch is er een laatste ding wat gewoon niet klopt : Ik werk altijd ongeveer 1 a 3 uur per dag aan mijn huiswerk ( 4 dagen in de week ) en toch haal ik normale cijfers. Terwijl ik bij ´jullie´lees dat jullie niets doen en toch wel scoren. Wel heb ik met alle exacte vakken gemerkt, dat ik dat niet kan omdat ik rebels daarin ben. Ik denk, jamaar zo kan het ook en dan zegt de leraar NEE ofzo. Dat vind ik echt vervelend. BTW : Ik bedenk ook wekelijks wel een nieuwe theorie over vanalles en ik denk sowieso extreem veel na over het leven en overmorele kwesties en bedenk daar dingen over. **Toch denk ik dat ik niet hoogbegaafd ben maar gewoon veel weet en veel nadenk*** Greetz + BTW ik ga die test niet doen want IQ is gewoon niet belangerijk genoeg, behalve als het je leven beinvloed wat bij mij wel zo is maar dan weer niet zoveel dat het mijn schoolprestaties beinvloed, of mijn sociale leven vernield. ![]() Suc6 allemaal met het vinden van een weg in jullie leven zoals iedereen moet ![]()
Laatst gewijzigd op 11-09-2002 om 19:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() de brugklas heb ik met gemak gedaan, en ook in de tweede klas gymnasium had ik voor de helft van het jaar onze natuurkunde en biologie boeken uit, en deed ik dus niets in de lessen. het derde jaar ben ik met 6 onvoldoendes overgestapt naar VWO ('want je kunt het als je je in zou spannen'). sindsdien gaat het wisselend. sommige vakken haal ik met gemak, anderen heel wisselend (denk 9ens en 3en van de ene periode op de andere). dit jaar ben ik dus weer blijven zitten, ditmaal in V5. ![]() *hoopt dit en volgend jaar genoeg discipline op te kunnen brengen om over te gaan* |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
REIE
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik heb het er net over met iemand op MSN.. zal ff het stukje kopieren: Stel je neemt een kind van 10 jaar oud. Met een IQ van 100, is hij even intelligent als een gemiddeld 10-jarig kind, right? Nu zeggen mensen altijd: stel hij heeft een IQ van 160, dan is hij even intel. als een 16-jarige Als je het zo beredeneert.. dan ga je er dus van uit dat je intelligenter wordt, naar mate je ouder wordt Dat is toch raar? dat klopt helemaal niet.. stel dat 10-jarige jongetje wordt elk jaar onderzocht, en zijn IQ blijft constant 160 Dan kun je niet zeggen: nu is hij 50, maar heeft hij de intelligentie van iemand van 50 x 1,6 = 80-jarige Dus voglens mij kun je beter stellen: het 10-jarige jongetje is niet even slim als een 16-jarige, maar zijn intelligentie is 1,6 keer zo groot als die van een gemiddeld 10-jarig jongetje.
||
![]() |
Citaat:
Alleen omdat je een klas hebt overgeslagen? De informatie die je nu geeft kan ook van toepassing zijn op een bovengemiddelde inteligentie. Respect, maar ik zou jouw niet echt als hoogbegaaft beschrijven (voorzover ik kan oordelen he). Toch wil je over komen dat je bijzonder inteligent bent, gebaseert op dit soort zaken. Echte hoogbegaafden snappen dingen gewoon ontzettent snel, denken over iets na en bekijken alle aspecten van iets. Als je een puber het periodiek systeem gaat uitleggen, vertel je eerst alleen over de groepen en periodes. Een hoogbegaaft persoon ziet gelijk het verband van de agressieve metalen, edelgassen gewicht en zo voort. misschien dat jij je examen wiskunde in 20 minuten deed, ok, dat is iets anders. Maar bij bovengemiddelde prestaties kun je niet automatisch spreken van hoogbegaaft. Misschien waren je ouders je al dingen aan het uit leggen en gaven ze je al veel boekjes te lezen. neem dit niet te slecht op; je bent ontzettent slim, daar twijfel ik niet aan...het gaat me om de adressing "hoogbegaaft" ... Misschien wel een beetje een flexibel begrip helaas... Laatst gewijzigd op 13-09-2002 om 21:26. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Hmm, nu kan ik het niet laten te reageren
![]() Citaat:
Citaat:
Een hoogbegaafde ziet dingen wel op een andere wijze, maar niemand ziet gelijk alle verbanden. Het verschil tussen een hoogbegaafde en een normaal persoon is dat het voor de normale persoon lijkt alsof de hoogbegaafde alles ineens lijkt te zien ![]() Een hoogbegaafde leert snel. De één doet misschien in 20 minuten zijn Wiskunde examen - respect, ik heb er 25 minuten over gedaan - maar wie van die personen was al klaar voor het examen na het doorlezen van zijn / haar Wiskunde boek? Ik moest een som maar 1 keer doen om te begrijpen hoe iets in elkaar zit. Vaak was voor mij een hoofdstuk het maken van 1 som en dan steeds weer alles herhalen met andere variabelen. Weet je hoe saai dat is? Zag ik ineens alle verbanden? Nee. Ik leerde ook gewoon uit het boek. Het verschil is alleen dat ik het begreep door alleen de theorie te lezen en het 1 keer uitvoerde, dus door 1 sommetje te maken, om te zien of ik het kan. Daarna kon ik verder met iets anders. Dit betekent nog lang niet dat ik het periodiek systeem kan doorgronden, helemaal niet. In feite was ik erg slecht in Scheikunde. Hoogbegaafd hoeft dus nog lang niet te betekenen dat je 'alles' snel begrijpt. Een hoogbegaafde is niets anders dan een hoogintelligent persoon met een gave voor iets, zoals bijvoorbeeld Wiskunde. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat betreft IQ. IQ is geen teken voor begaafdheid, maar wat je ermee doet. Ieder mens heeft een bepaald potentieel dat hij al dan niet benut.
Zo leverden tests met kinderen tussen 12 en 14 jaar in Groningen opmerkelijke resultaten op een aantal jaren geleden. De kinderen werden getraind in het maken van IQ tests door het oefenen van getallenreeksen, leren van moeilijke woorden, enzovoorts. Ze werden gestimuleerd. Het gemiddelde IQ - in deze aanvankelijk normale klas - lag uiteindelijk boven de 130. Gefeliciteerd, ze zijn allemaal hoogbegaafd ![]() Het brein is net als een spier; als je hem oefent, wordt hij sterker. |
![]() |
|
![]() |
Dat zegt wat over die tests.
EvilSmiley, jij bent volgens mij niet bevoegd te oordelen over iemands al dan niet hoogbegaafd zijn. "or am I mistaken?" Vroeg me tevens af waarom je juist rosi ervan betichtte niet hoogbegaafd te zijn.
||
![]() |
sorry sorry
Citaat:
Natuurlijk kan ik niet zelf zeggen of iemand hoogbegaaft is of niet, maar als iemand dat zegt kijk ik daar net zo sceptisch tegen aan als iemand die beweert met god te hebben gesproken. Van beiden kan ik het ongelijk niet beweren, en beiden zijn zelf uitgeroepen. Bij rosi (of een ander, er zijn wel meer twijfelachtige gevallen) gaat het nou niet helemaal op, maar als je een topic open van "hoogbegaafden hebben hier last van en hier last van" dan is het ook logisch dat er mensen denken van wacht, "ik herkenzelf hier in" (zo heeft iedereen wel eens last van onverklaarbare lichamelijke pijn). Een test zonder referentie gaf bij haar een score van 146. En dan zou de grens van hoogbegaaft zijn liggen bij 130. Nou geloof me ik heb wel eens een testje gedaan van 20 minuten (was veel eerder klaar maargoed) en daar kwam 132 uit. Ben ik nu hoogbegaaft? ![]() Begrijp me goed, ik weet ook wel dat ik niet zomaar mag zeggen jij bent wel hoogbegaaft en jij niet, maar als niemand hier een skeptisch standpunt brengt dan moet ik het maar doen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@EvilSmiley:
Ik vermaak me eigenlijk wel. Waarom zou ik per sé tegendraads moeten zijn? Als Rosi en menig ander op dit forum HB denkt te zijn, waarom zou ik mij daaraan irriteren? Wat ik vroeger had en ook bij jou bespeur, is het volgende: "Ik vind de meesten uit mijn klas bestwel dom en mezelf bestwel slim. Dat ben ik. Het is belangrijk voor mij om slimmer te zijn, omdat dit het enige is dat mij echt maakt. Anderen hebben een vlotte babbel en leuk uiterlijk, ik ben slim. Oh, maar wacht eens even. Nu gaan de anderen ook beweren dat ze slim zijn. Ja, dat kan toch niet, want dan besta ik niet meer. Laat ik ze maar snel uit hun waan helpen" .. Gelukkig ben ik inmiddels iets verder dan dat ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder staat er niet dat ze een klas heeft overgeslagen als bewijs voor haar hoogbegaafdheid maar staat dat er als antwoord op de vraag of je last had van de gevolgen. Zij zat met oudere kinderen, maar dit beïnvloedde haar niet. Daar dient slechts die informatie voor. Daarom vind ik het dan bijzonder dat je dus juist Rosi als voorbeeld pikt.. Laatst gewijzigd op 14-09-2002 om 13:33. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik weet niet of je daar op doelde maar iig IQ van Rosi verbeterd in mn stukje.. maar de rest mis ik ff |
![]() |
|
Hier heb ik pas onderzoek naar gedaan (voor school) en volgens mijn bronnen, is hoogbegaafdheid een combinatie van hoge IQ, hoge creativiteit en een hoge motivatie. Die laatste factor is een beetje moeilijk, omdat het desbetreffende kind vaak gedemotiveerd wordt door de omgeving, en bestempeld wordt als lui.
Volgens een lerares van mij, zou ik weleens hoogbegaafd kunnen zijn. Maar ik weiger me te laten te testen. Hier heb ik namelijk een hekel aan en bovendien heb ik niet echt het idee dat ik iets zou hebben met de wetenschap hoogbegaafd te zijn. Ik zou alleen maar bestempeld worden, met alle nare consequenties van dien. Het leven is al moeilijk genoeg zo.
||
![]() |
Citaat:
misschien waren die rolleyes niet duidelijk ofzo, maar ik ben dus niet hb. Ik heb ook geen extreme prestaties. Ook hang ik niet krampachtig aan mijn inteligentie, laat staan aan een leuk uiterlijk en een vlotte babbel. Toch ben ik over die 3 dingen wel tevreden. Waarom ik dan reageer... het is toch weer iets kroms (niet direct krom tegen mij, maar toch) in deze wereld. Dat is dan weer misschien mijn probleem, ik moet denk ik iets vaker denken van ACH laat maar, mijn probleem niet. Maar dan is er weer zo veel waanzin in deze wereld en negeren word steeds moeilijker *word krankzinning ![]() hey, ik spreek je nog wel op msn (hierover) (check je mail) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hoogbegaafdheid Verwijderd | 7 | 20-02-2017 14:29 | |
Psychologie |
Hoogbegaafdheid Swlabr | 188 | 12-07-2007 18:47 | |
De Kantine |
Herkennen hoogbegaafdheid Driesiooo | 6 | 20-05-2007 21:59 | |
Algemene schoolzaken |
hoogbegaafd en school. Belladonna | 61 | 12-01-2003 21:39 | |
Psychologie |
Hoogbegaafdheid: een mogelijke oorzaak van depressie?? Genesis | 21 | 17-04-2002 23:16 | |
Algemene schoolzaken |
ook hoogbegaafd Gevederde | 1 | 28-01-2002 20:38 |