Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
We maken er dus van: tijd en ruimte zijn hersenspinsels. Of misschien nog wat nauwkeuriger: de perceptie van tijd en ruimte is een hersenspinsel. Al druk je daar al gauw weer een andere theorie mee uit... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Succes ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder was de aanname in eerste instantie of ik de enige in DIT universum ben. Best een kans dat er nog hogere niveaus van eenheid bestaan waarin ik dan weer niet de enige zou zijn. In zo'n geval hoeft de structuur van dit universum niet per se door mij verzonnen te zijn, maar kan dit ook door een ander (hoger) wezen zijn gedaan. In zo'n geval wordt het gedrag van de wezens in dit universum niet door mij bepaald en kan ik ze gerust raadplegen om aan meer informatie te komen. Misschien is dat zelfs wel de bedoeling. In wezen is de situatie niet anders dan in een computerspel. Stel dat ik over Monkey Island banjer en vragen stel aan de wezens om mij heen, zoekend naar de oplossing van een bepaald probleem. De wereld waar ik mij dan in bevind bestaat alleen in mijn hoofd (al is het best mogelijk dat meerdere mensen dat spel spelen, maar dat levert voor iedere speler een nieuwe unieke wereld op) en ik ben in die wereld het enige bewuste wezen (de andere wezens zijn gewoon geprogrammeerd). Om het antwoord op een bepaalde vraag te vinden kan ik niet buiten de Monkey Island wereld treden: ik moet me houden aan de regels van die wereld en de middelen die me in die wereld ter beschikking staan. In het geval van Monkey Island ben ik me echter ter dege bewust van het feit dat er ook een 'hogere' wereld bestaan, namelijk ons eigen universum. Die wetenschap helpt me het probleem van het spel op te lossen. 'Het spel waarin ik me nu bevind' (neem dit vooral niet te letterlijk op) is echter veel realistischer, waardoor het voor mij niet meer mogelijk is kennis uit een hogere wereld te gebruiken voor het oplossen van het raadsel (in dit geval: Ben ik de enige?). Het blijft lastige materie (in ieder geval wel voor mij). In ieder geval wil ik wel benadrukken dat dit alles slechts een theorie is. Gewoon een gedachtenspelletje. Net zo goed als er aan het spelen van Monkey Island (behalve sociale) geen echte bezwaren kleven, vind ik dat ook dit gedachtenspelletje betrekkelijk onschuldig is. Andere meningen zijn hierover natuurlijk welkom. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vooralsnog lukt het geen enkel wezen buiten zijn eigen universum te kijken (wanneer men universum definieert als: al het mogelijke dat binnen de perceptie van het wezen valt). Antwoord: er ís geen antwoord? Monkey Island 1 en 2 heb ik ooit uitgespeeld btw. Geinig spel ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Wat mij betreft hangt het ervan af hoe 'gesloten' ons universum is. Kijk je bijvoorbeeld naar het Monkey Island universum, dan blijkt dit in zoverre niet gesloten te zijn, dat het voor mij als Guybrush Threepwood (lid van dat universum) wel degelijk mogelijk is een kijkje te nemen in een hoger universum (namelijk he onze). Ons universum lijkt veel 'geslotener' te zijn dan het Monkey Island universum, maar het is mij nog niet bewezen dat het daarom ook 'volledig gesloten' is. Het is alleen veel moeilijker om te interacteren met hogere universums. Een probleem dat deze kwestie nog lastiger maakt is het probleem dat we niet weten hoe een hoger universum eruit ziet. Guybrush zou waarschijnlijk ons hogere universum wel herkennen, maar er is geen enkele garantie dat ik een nog hoger universum zou herkennen als ik het zag. Om even met favoriete bezigheid speculeren en improviseren te betrachten: misschien komen we (zoals sommigen claimen) via onze dromen wel in contact met een hoger universum... Als het om dromen gaat is er weliswaar al een hoop (wetenschappelijk) verklaard, maar nog bij lange na niet alles. Zelfde geld voor bijna-dood-ervaringen, ervaringen van uittreding, contact met het hiernamaals, en nog ladingen meer van dit soort paranormale zaken. Ikzelf ben daarom de laatste om mijn vingers te branden aan een expliciet oordeel als: "Het is niet mogelijk contact te hebben met een hogere wereld"... Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-09-2002 om 14:06. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat is nou juist het mooie. Op het moment dat het jou lukt buiten het eigen universum te kijken, bevind je je nog steeds in hetzelfde universum. Je hebt het echter uitgebreid ![]() Citaat:
Dit is echter paradoxaal. Op het moment dat jij in de schoenen van Guybrush treedt, kun jij zowel in het Monkey Island universum kijken als in het hogere, namelijk het onze. Andere personages in dat spel schijnen dit niet te kunnen, terwijl ze eveneens als het gehele Monkey Island universum deel uitmaken van ons universum. Hieruit kunnen we weer concluderen dat er sprake is van eenrichtingsverkeer. Iets onderscheidt Guybrush van zijn tegenspelers en dat ben jij. Hij is zich niet bewust van jou, maar jij bepaalt wat hij doet. Anders gezegd: hij is jouw marionet. Dit verwerpt overigens de conclusie dat Guybrush wél buiten het Monkey Island universum kan kijken. Citaat:
Citaat:
Mijn vraag echter: wat kwam eerst? De ervaring of de verwachting? Wisten mensen die bijna-dood-ervaringen hadden bijvoorbeeld al af van wat er mogelijkerwijs zou gebeuren? Speelt ons bewustzijn dan niet een trucje met ons? Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En wat dat eenrichtingsverkeer betreft: daarin zie ik eigenlijk geen probleem. Guybrush hoeft zich niet van mij bewust te zijn om toch buiten zijn universum te kunnen 'kijken'. Waarbij je kijken dan alleen nog maar kunt definiëren op grond van de daaruit voortvloeiende gevolgen (overigens geen onredelijke definitie). Of Guybrush een hoger universum zou kunnen herkennen, durf ik nu niet meer zo stellig te beweren. In veel opzichten lijkt zijn universum op het onze. In die zin zou hij het kunnen herkennen als een groter deel van zijn universum. Om te herkennen dat het een hoger universum is, zou hij in zijn universum al over voldoende intelligentie moeten beschikken om te zien dat niet al zijn handelingen vanuit zijn universum te verklaren zijn. Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-09-2002 om 14:57. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Is het feit, dat jij als enig bewuste wezen die vraag aan ons, evt. onbewuste wezens moet stellen een tegenargument op zich??
Bij deze zou jij zekerheid vragen aan anderen die jij vanuit jou optiek toch al niet zou hoeven geloven. Stel ik je deze vraag. Als jij dus volgens Descartes denkt, en dus bent, en ik denk ook Wat maakt dat dan van mij? En hoe verklaar jij jouw aanwezigheid als jij het enige bewuste wezen in dit universum bent?? Dan zie ik de logica er niet van in dat jij nog in evolutie nog in het geloof zou geloven....waar ligt dan jouw oorsprong? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens heb ik als titel 'Ik ben de enige' gekozen, omdat dat net wat krachtiger klinkt dan 'Ben ik de enige?'. Het is dus gewoon een stelling, geen aangenomen feit. Al moet ik wel zeggen dat het theorietje (het is eerder al solipsisme genoemd) de wereld wel heel verklaarbaar maakt... |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Naar mijn mening is ons universum in ieder geval niet zo geschikt om meerdere bewuste wezens te herbergen, voornamelijk door het probleem dat bewustzijn moeilijk aan materie te koppelen is (op hersencellen (en nog wat andere freubeldingetjes) na wordt eht hele lichaam vele malen vernieuwd in zijn leven). Bewustzijn koppelen aan hersenweefsel is ook nog geen echte oplossing. Welk hersenweefsel is dan namelijk essentieel en welk deel kun je missen om toch nog bewust te zijn? Citaat:
Wat trouwens leuk is van theoriën is dat je er meerdere tegelijk in overweging kunt nemen. Zo vind ik darwinisme best aannemelijk uitgaande van de daarbij behorende (impliciete) aannames (namelijk dat de wereld ooit is ontstaan en sindsdien is geëvolueerd). |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je opmerking dat iedereen in een solipsistisch universum leeft moet ik helaas onbegrepen naast me neerleggen. Mijn begrijpertje is helaas niet zo groot ![]() |
![]() |
|
Laat ik nog maar eens een nieuwe vraag opwerpen (een vraag die mij dwarszit, uiteraard
![]() Goed, laten we dan zeggen dat alleen mensen bewustzijn hebben. Dat ligt toch ook weer een beetje moeilijk. Volgens de sprookjes van Darwin (waaraan ik overigens best geloof hecht, maar 'sprookjes' klinkt weereens anders) zijn mensen namelijk via een evolutionair pad uit andere diersoorten ontstaan. Moeten we dan concluderen dat ergens op dit pad het bewustzijn in ons is 'geëvolueerd'? Dat lijkt me op zich wel een gave truuk. Wie weet wat er dan nog meer voor geinige krachten in ons kunnen groeien... Nee, persoonlijk heb ik er toch moeite mee te stellen dat bewustzijn door evolutie is ontstaan. Waarom? Wel, dat heeft misschien te maken met mijn mechanistische kijk op organismen. In mijn optiek (en naar verluid ben ik daarin niet de enige) is een organisme een clever opgebouwde machine die door evolutie zichzelf steeds kan verbeteren. Ik stel me dan zonder moeite voor dat het voor zo'n organisme nuttig is dat er de mogelijkheid is over de wereld na te denken. Nadenken (vind ik) kan zuiver mechanisch gebeuren (daar zijn biochemici / neurofysici het vast wel mee eens). Zo'n machine kan zelfs wel zo gebouwd worden dat hij in zijn redeneringen ook zichzelf kan meenemen, dus dat het ding een zeker introspectief vermogen heeft. Allemaal reuze nuttig (ivm zelfbehoud, etc.). Maar waarom is het dan nodig dat Ik mij bewust ben van de gedachten van een van die vele machines? Zo'n bewustzijn is helemaal niet nodig. Laat ik eens een zijsprongetje maken (in dit toch al onsamenhangende betoog). Computers zijn (naar mijn mening) zo te bouwen dat ze op een manier gelijkend op die van de mens kunnen redeneren. Niet dat het makkelijk zal zijn, maar het moet kunnen (de mens, als organische computer, kan het immers ook; exact nabouwen van de mens zou dus al een oplossing van het probleem zijn). Moet ik me dan voorstellen dat zo'n computer (uitgerust met allerlei sensors) de wereld ook echt ZIET; dus niet waarneemt, maar ZIET, dus bewuste waarneming net zoals ik dingen echt zie? Dat is nergens voor nodig. Adequate verwerking van alle binnenkomende signalen zou genoeg moeten zijn, voor ZIEN is geen reden. Goed, ik kom na lang brabbelen dus gewoon uit op het fundamentele probleem dat alles in een mens te verklaren lijkt, behalve zijn bewustzijn (of geest, zoals sommigen het wel noemen). Neem nu even aan dat er inderdaad zoiets bestaat als een geest; wat is dan zo'n geest (bestaat die in onze wereld, of in een andere, gekoppelde wereld?); en hoe is die geest verbonden aan ons lichaam? Voor mij is het makkelijkste antwoord op die vraag: er is één geest en dat ben ik. Die ene geest neemt de wereld via mijn lichaam waar. Waarom niet twee geesten, of vijf, of 6 miljard of ontelbaar veel? In de eerste plaats, omdat het moeilijk voor te stellen is dat er meer dan één geest zou zijn (namelijk de mijne). Zouden er wel meerdere geesten zijn, hoe komt het dan dat die niets van elkaar merken? Zitten ze dan echt opgesloten in het lichaam? En in de tweede plaats, omdat ik één nu eenmaal een kosmisch getal vind. Met grote terughoudendheid zou ik nog ruimte voor een tweede willen maken, maar liever zou ik gelijk de overstap naar ontelbaar veel (of zo je wilt oneindig) willen maken. Tsja, weinig concrete vragen, reageer maar gewoon als je wilt of leg het verhaal gewoon naast je neer... |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Jouw idee heeft wel iets weg van het idee dat ik eerder in dit topic te berde bracht, namelijk dat bewustzijn een afzonderlijke dimensie is (bijvoorbeeld de 5e, maar rangnummer is niet zo van belang). Dan heb je dus onbewuste wezens die zich gewoon in de 4-dimensionale ruimte bevinden en bewuste wezens die zich in de 5-dimensionale ruimte bestaan. Citaat:
[quteo]Je zou je het inderdaad kunnen voorstellen als 1 geest en daarbij zou je je ook kunnen indenken dat die geest verpersoonlijkingen (oei) kent, die in elk wezen tot uitdrukking komen. Dat ieder zowel deel als geheel is. [/QUOTE] Dat is op zich een heel mooie gedachte, maar het probleem van de ontbrekende geestelijke interactie tussen de wezens is daarmee nog niet opgelost. Als alle bewuste wezens samen 1 geest delen, waarom weten ze dat dan niet van elkaar? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn antwoord zou dan zijn dat wezens (mensen, dieren, ieder op een andere manier) als fysieke manifestaties van die kracht als doel hebben om juist fysieke manifestaties te zijn en daardoor die kracht de kans geven een dierlijk of menselijk beeld van de wereld te krijgen. Bewust zijn van elkaar of die kracht zou ook mogelijk zijn, maar dan een heel ander beeld geven. Het is dus goed voorstelbaar dat dit ooit wel een deel zal zijn van onze ervaring of van een ander soort wezens. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik denk dat die manifestaties zowel volgen uit keuze als uit natuurlijk gevolg. Er gaat een lang verhaal aan vooraf, maar laat ik het er op houden dat wanneer ik er vanuit zou gaan dat het doel van deze kracht is om zichzelf te kunnen ervaren (en aldus een fysieke ruimte scheppend om dat te kunnen doen), dan zou daaruit volgen dat deze kracht alle mogelijke manifestaties zal kiezen om alles wat ervaren kan worden te ervaren op alle mogelijke manieren. Aan de andere kant denk ik dat het ook een keuzemogelijkheid is van de 'verpersoonlijkingen' van die Ene Kracht, om ruwweg de omstandigheden te kiezen voor een manifestatie en wanneer die manifestatie eenmaal begonnen is daarin de vrije wil de ruimte te geven. In dat geval is het wezen zich niet meer bewust van dit achterliggend verhaal en ervaart er simpelweg op los, uitgaande van de omstandigheden die hij eerder op een ander niveau koos. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Wie wil mij helpen?? ik ben de titel kwijt Febe1 | 4 | 19-06-2009 23:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geen paniek rustig aan ik ben maar een marokkaan ali94 | 1 | 14-10-2005 02:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben enkel een naam Sleepingsun | 2 | 27-03-2003 12:34 | |
Liefde & Relatie |
ik ben de laatse tijd niet aardig tegen me vriend wat moet ik nou doen.. **~yvie~** | 19 | 15-10-2002 14:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben mijn beste vriend Verwijderd | 8 | 28-04-2002 15:50 |