Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 20:03
Futurist
Futurist is offline
Een goede godsdienst, al ben ik zelf katholiek. Er worden geen vooroordelen gebruikt, en alles wat ze zeggen is waar (vind ik). Het is niet vervormd, zoals andere godsdiensten (homoseksualiteit is slecht, vrouwen moeten zich als ondergeschikt gedragen enz.), zodat het boedhisme in de ogen van sommige mensen beter lijkt dan andere godsdiensten. Ik denk dat het boedhisme iets is voor redelijk hoog spiritueel ontwikkelde mensen.
Oud 02-10-2004, 20:06
Futurist
Futurist is offline
Om nog even iets toe te voegen: Eigenlijk denk ik ook dat boedhisten ook vooral in de mens zelf geloven, want ze vereren idd geen god.
Oud 03-10-2004, 08:28
ware man
ware man is offline
Hoe kun je katholiek blijven als je alles wat het Boeddhisme zegt gelooft waar te zijn?
Oud 03-10-2004, 13:08
A*
A* is offline
Citaat:
ware man schreef op 30-09-2004 @ 11:14 :
In principe biedt Boeddhisme onsterfelijkheid, hoewel het het niet biedt. Zo moet je het in ieder geval niet zien. De Boeddhist overschrijdt de grens van leven en dood; omdat alles in de wereld leeft en dan weer sterft, dus constant verandert, is er lijden. Door het opheffen van lijden, is er voor hem geen leven en dood meer.

Daarom mag een Boeddhist ook wel doden, insecten en mensen. Als een verlichte een mens doodt, is dat als een leeuw die een zebra grijpt.
Dat laatste begrijp ik niet.
Waarom zou een verlichte wel mogen doden en een gewoon mens niet?
Oud 03-10-2004, 13:14
ware man
ware man is offline
Citaat:
A* schreef op 03-10-2004 @ 14:08 :
Dat laatste begrijp ik niet.
Waarom zou een verlichte wel mogen doden en een gewoon mens niet?
Het probleem is dat het gewone mens niet weet dat hij al verlicht is, en denkt dat er niet gedood mag worden. De verlichte weet dat er geen regels zijn waar hij mee te maken heeft.
Oud 03-10-2004, 15:15
Futurist
Futurist is offline
Citaat:
ware man schreef op 03-10-2004 @ 09:28 :
Hoe kun je katholiek blijven als je alles wat het Boeddhisme zegt gelooft waar te zijn?
Waarom zou dat niet kunnen? Ik ben niet streng katholiek ofzo. En waarom zou God 'gezegd' hebben dat je niet in andere 'goede' dingen mag geloven (zoals de dingen die iedereen noemt van het boedhisme). Ik geloof wat ik wil, ik doe er niemand kwaad mee. Ik geloof in heel veel godsdiensten maar mijn 'nationaliteit' (hoe noem je dat anders? ) is christen. En er zijn zoveel andere mensen die zo denken.
Oud 03-10-2004, 15:20
Daevrem
Daevrem is offline
Je zou christus als een buddha kunnen zien.

Je kunt jezelf beter een buddhistische kristenen noemen.
Oud 03-10-2004, 16:33
ware man
ware man is offline
Het katholicisme is toch moeilijk verenigbaar met het Boeddhisme denk ik. Maar natuurlijk mag je geloven wat je wil.

Er is trouwens een evangelie, het thomasevangelie (niet in de Bijbel beland ), waarin Jezus al wat meer op een zenmeester lijkt.
Oud 11-08-2005, 22:30
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten