Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (02-06-2001).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik kan mij absoluut niet voorstellen dat alles ergens stopt. gewoon, die bal van het heelal, en daarbuiten niks??? kan toch niet!! wat is er achter die bal? en wat daarachter? en daarachter? en zo kom je in het oneindige geloof ik.
|
![]() |
Men wist heel lang geleden toch ook nog niet dat de aarde rond was in plaats van plat?? Er worden steeds meer dingen ontdekt. Zo ook wordt heus wel eens ontdekt of het heelal oneindig is of niet. En zo niet, wat daar achter is.
Je kan heel makkelijk zeggen dat het heelal ergens stopt maar sta er dan ook even bij stil dat er dan ook "iets" achter moet zijn. Zo kun je uren doorgaan met discusieren.
|
![]() |
Bij ANW, boek 4VWO, worden hier verschillende vragen over gesteld:
- voor theologen vormt een eeuwig heelal een groter probleem dan een heelal/universum met een begin en een einde. Waarom? Moeten we in het geval van: het heelal is niet eindig een ruimte zien als een grote bol/gedeelte van weer een ander universum?, alleen dan met sterren, etc. en miljarden keer zo groot Daar kunnen we toch nooit achter komen? |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
ik heb deze hele dicussie gelezen, en iedereen die erin meedoet (behalve ik dan ![]() En mogen ze zolang ze dat nog niet zijn er niet alvast een mening over hebben ofzow? Ik bedoel: een discussie over zoiets is toch altijd leuk? En misschien leer jij er ook nog wat van? Citaat:
het ligt er maar aan hoe je het noemt. Als iemand zegt "het melkwegstelsel" zeg jij ook: je moet zeggen ONS melkwegstelsel. Terwijl je die aparte onderdelen van uhmm "ONS/HET/EEN" heelal toch ook niet hoeft te benoemen. Citaat:
da's dus ook maar een mening van een "niet-wetenschapper". Dan wou ik nog ff zeggen dat ik toen ik 13 was al een theorie had bedacht over meerdere dimensies, nog voor ik kon begrijpen wat het ook maar betekende. (bekend onder "de beestjestheorie"). Alleen ik vertelde dat tegen de andere kinderen en iedereen lachte me uit...ze begrepen me niet. Het slaat gewoon nergens op als iemand z'n mening/eigen theorie niet mag geven, en dan voor sukkeltje uit wordt gemaakt omdat er geen wetenschappelijke titel aan vast zit. De wetenschappers lachen nu om theorieen die vroeger door wetenschappers algemeen werden aanvaard. Zo zullen wetenschappers in de toekomst lachen om wat wetenschappers nu algemeen aanvaarden. (En dit gaat misschien wel oneindig door ![]() -x- Alicia |
![]() |
||
![]() |
Samenvatting:
Volgens de "2d om 3d-bal" theorie zou het mogelijk zijn, door simpelweg rechtdoor te gaan, op hetzelfde punt te komen als je vertrokken bent. Dit is praktisch gezien onmogelijk. Tenzij je aanneemt dat er nog een 4e dimentie buiten onze eigen dimentie ligt, die zorgt dat ons 3d heelal op zichzelf aansluit. Citaat:
Als er een 4d heelal zou zijn, zou die ook omringt moeten zijn door een 5e dimentie. En die op zijn beurd weer door een 6e, etc. Wat betekend dat er oneindig veel dimenties zouden zijn. Oneindigheid lijkt onlogisch. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet niet wat je studeert, maar er zit een gebrek aan filosofie in denk ik. Maarrrrgoed. Volgens mij ben je zo iemand die zijn mening aanpast aan wat de op dat moment heersende mening onder wetenschappers is. Zo van: dan ben je altijd veilig voor kritiek, en zullen mensen je niet uitlachen om je verhaal, want: wetenschappers zeggen het. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
erg interessant onderwerp trouwens... ik dacht gelezen te hebben dat het heelal wel eindig, maar onbegrensd is. ik geloof trouwens dat "oneindig" in realiteit nooit kan voorkomen, alleen in de wiskunde is zoiets mogelijk... of misschien is mijn verstand gewoon te klein om zoiets als oneindig te bevatten
|
![]() |
Hebben jullie er ooit al eens aan gedacht dat de volgende theorie over 'oneindigheid' ook bestaat?
In het heelal beweegt alles van mekaar weg, dus moet alles ook van een enkel punt komen, een soort oeratoom, dat ongeveer 12 miljard geleden tot een explosie is gekomen. Nu beweegt alles door de kracht die toen onstaan is met de snelheid van het licht uit elkaar, dit wil zeggen aan een snelheid van 300.000 km/s. Dit betekent dat we NOOIT aan het einde van het heelal zouden kunnen geraken, om de simpele reden dat we niet aan de snelheid van het licht kunnen vliegen, en zelfs als we dat zouden kunnen, zouden we er ook nooit geraken, om de even simpele reden dat we dan aan dezelfde snelheid zou vliegen als de snelheid dat het (of ons heelal voor de kieskeurigen onder ons) heelal uitdeint. Is dit dan niet hetzelfde als oneindigheid, mits er geen snelheid hoger dan de lichtsnelheid mogelijk is (dit is algemeen aangenomen door wetenschappers, dus probeer dit niet af te breken), en we bijgevolg NOOIT het einde van het/ons heelal kunnen bereiken? -I rest my case-
||
![]() |
Citaat:
Ruimte is ruimte, ook zonder materie. De vraag is: Wat is er verder? Hoe ver zouden die stukken materie kunnen vliegen? Als het echt een 3d heelal is waarin we leven zonder een kromming of whatever, dan zou het betekenen dat het heelal oneindig groot zou zijn. Wat is de echte grens? Waar stopt de ruimte of waarin loopt het over? Een kromming in de realiteit... Ik vind het onlogisch.. Niet dat ik een betere theorie heb, maar ik ga niet in een bepaalde theorie geloven door het gebrek aan een betere. |
![]() |
|
Buiten de ruimte moet er wel iets zijn, volgens mij. De ruimte stopt ook wel, en gaat dan in iets anders over, denk ik.
Net als de aarde, planeten en sterren (die in de ruimte ontstaan zijn), moet de ruimte ook ontstaan zijn, ook in iets. Dus de ruimte houdt ergens op, en daarbuiten moet er wel iets zijn.... maar wat dat is, zal de mensheid nooit weten... of tenminste, voorlopig niet. Ripper
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat is eigenlijk tijd?
De menselijke behoefte om een gebeurtenis een meeteenheid te geven. Als er in een kamer die compleet leeg is niks gebeurd, is er dan nog wel tijd?? Tijd is er als iets gebeurt, gebeurt er niets, dan zou je kunnen zeggen is er ook geen tijd. En dus is tijd een begrip dat wij verzonnen hebben. Dus moeten we eerst uitsluiten of tijd wel of niet bestaat wil je het over de 4e dimensie hebben. Als er een grotere zwaartekracht is dan gaat de tijd trager verlopen wordt aangenomen. (en is zelfs 'bewezen' zeggen ze) Maar ik kan ook zeggen dat de gebeurtenis door de zwaartekracht een grotere tijdsduur heeft en dus staat tijd niet vast en kun je niet of moeilijk als natuurkundig begrip aannemen. Groetjes Ben(die er nog niet over uit is of tijd wel of niet bestaat)
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je nog eens kon lezen ook dan weet je dat ik er bij heb gezegd dat ik er ZELF niet over uit was of tijd WEL of NIET bestaat. Groetjes Ben(die een veel beter argument kan bedenken waaruit zou blijken dat tijd wel bestaat :-))
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (23-10-2001).] |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
1 ding: wij leven nu in een 4-dimentionale ruimte! lengte, breedte, hoogte en tijd. dat zou dus betekenen dat het heelal 5 dimentionaal is en dat dat niet te bevatten is voor onze kleine hersenen /edit nog een idee: teken eens een cirkel en ga met je vinger over die lijn heen, geen einde! het herhaalt zich wel, maar het houd niet op! in 3d heb je dat ook, een bol, en in 4d is dan misschien het heelal, iets met veel herhaling maar wat nooit ophoudt [Dit bericht is aangepast door spock (26-10-2001).]
||
Citaat:
|
![]() |
beetje brakke formulatie, mar ik bedoel dat er op ieder dimentie 'niveau' iets is waar oneindig vele uit dingen uit een dimentie 'lager' inpassen, om aan te geven:
op een lijn (1d) passen oneindig veel punten(0d), op een vlak(2d) passen oneindig veel lijnen, op een kubus(3d) passen oneindig veel vlakken, en de tijd buiten beschouwing latend (dat zou het 'nummer'van de dimentie gewoon met een omhoog gooien) is het mogelijk dat het heelal 4d is en dat wij(3d) er dus oneindig vaak inpassen. ik hoop dat ik het beter heb uitgelegd zo [Dit bericht is aangepast door spock (28-10-2001).]
||
Citaat:
|
![]() |
Het universum is niet oneindig. Wetenschappers hebben kunnen bewijzen dat het Universum nog steeds aan het groeien is. hoe weet ik ook niet maja. eigenlijk wel raar he na het Universum is er NIKS dat kunnen wij ons niet voorstellen. Als we aan niks denken zien we toch nog altijd een kleur vb Zwart maar dat is er ook niet.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat wij onze voorstelling van een oneindig helal niet voor kunnen stellen.
Want in onze "wereld" (ik heb geen filosofie dus ik weet niet al die mooie benamingen) ![]() Heeft alles een begin en een eind. Waarom het helal dan niet?. Ze zeggen dat het helal eindigd met een muur van vuur. Maar wat is er dan achter die muur van vuur?. Ik denk gewoon dat wij daarover alleen maar kunnen filosiveren. Omdat het begrip oneindig heid veder gaat. Want wat is oneindigheid. Hetzelfde wat je kunt zeggen... wat is tijd? enz.. MZZL
|
om wat meer begrip voor deze kwestie te krijgens... wat verklaar ik als oneindig?
oneindig dat het buiten je zinnen gaat dat je het niet meer kunt omvatten of omdat juist het heelal uitdijt met miljoenen lichtjaren en de bal steeds groter word vergelijk het met de theorie over zwarte gaten, de dichtheid van een zwart gat is onneindig, waarom? omdat het steeds meer interstellaire materie 'opslokt' en zijn dichtheid steeds groter word doordat het volume van de materie miniscuul word samengeperst in de singulariteit van het zwarte gat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door danieldk (18-01-2002).] |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Buiten het heelal Afwezignummer2 | 158 | 10-07-2010 14:58 | |
UFO's Free-energy | 41 | 03-07-2010 10:05 | |
God is: hookee | 204 | 17-06-2009 12:35 | |
Kinderen leren atheisme. De Veroorzaker | 120 | 12-02-2009 15:47 | |
heeft ons universum een centrum? willypirate | 78 | 24-09-2004 10:49 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |