Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2001, 16:27
Evangelion
Evangelion is offline
Als er zoiets zou bestaan als een hemel of een paradijs zou dat leuk zijn, maar ik geloof zelf niet dat zoiets bestaat.

Oh brave new world, that hath such people..

Geloof in jezelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2001, 22:50
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
McMe schreef:
Wat ik me daarom afvraag is, waar halen mensen de kracht om door te leven vandaan als ze zich niet op een geloof kunnen beroepen?
Dit gaat waarschijnlijk heel dom klinken
Maar ik haal de kracht om door te leven uit Marco! "He's my reason for living!"
Ik geloof in ware liefde en ik geloof ook dat Marco en ik dat hebben!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2001, 22:54
de abt van sion
de abt van sion is offline
Mensen die niet geloven, geloven nog altijd in Sinterklaas.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2001, 00:04
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
<Proest> dit is toch wel een grap hè?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2001, 13:24
agnosticus
agnosticus is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ik geloof (haha) dat ik agnosticus ben.

me2, maar dat lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2001, 08:13
AXE
AXE is offline
Volgens mij gelooft iedereen in hetzelfde, namelijk in hetgene wat ze ervaren als realiteit.
Of God of iets dergelijks daarin nou voorkomt of niet; men gelooft in wat men denkt te ervaren als werkelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2001, 12:57
PrackaH
PrackaH is offline
Ik ben er zo eentje (iemand die niet gelooft). Ik wil eerst ff zeggen dat de stelling niet helemaal klopt: wat geloven mensen die niet geloven. Volgens mij geloven mensen die niet geloven helemaal niets...net zoals: wat eten mensen die niet eten...

Maar ik zal niet nog flauwer doen als ik al ben, want ik snap je stelling wel. Ik als niet-gelovige, geloof in mezelf. Ik ben de enige waar ik mee door het leven moet, dus zal ik daar maar in moeten geloven (voor zover je het geloven noemt)...
Oud 26-11-2001, 12:58
PrackaH
PrackaH is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Die bestaan niet.

dan gaat het dus om de definitie van geloven, volgens mijn defintie bestaan er wel degelijk mensen die niet geloven...
Oud 26-11-2001, 22:17
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
PrackaH schreef:
dan gaat het dus om de definitie van geloven, volgens mijn defintie bestaan er wel degelijk mensen die niet geloven...
Tja. Ik vind het vreemd als atheïsten zeggen dat ze nergens in geloven. Tuurlijk geloven ze ergens in: dat er geen Hogere Macht bestaat.
Atheïsten die mensen uitlachen omdat zij in een HM geloven, zijn dus een beetje mal.
Oud 27-11-2001, 09:07
PrackaH
PrackaH is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Tja. Ik vind het vreemd als atheïsten zeggen dat ze nergens in geloven. Tuurlijk geloven ze ergens in: dat er geen Hogere Macht bestaat.
Atheïsten die mensen uitlachen omdat zij in een HM geloven, zijn dus een beetje mal.

Ik ben geen atheist, dus hoef ik me niet persoonlijk hiervan iets aan te trekken...Maar ik vind het een beetje raar klinken: 'ik ben atheist en ik geloof niet in een hogere macht.' In deze zin staat toch duidelijk 'geloof niet', of kun je een zin bedenken (vanuit een atheist gezien) waaruit blijkt dat een atheist wel gelooft in geen hogere macht (ofzow)?
Oud 27-11-2001, 10:30
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
PrackaH schreef:
In deze zin staat toch duidelijk 'geloof niet', of kun je een zin bedenken (vanuit een atheist gezien) waaruit blijkt dat een atheist wel gelooft in geen hogere macht (ofzow)?
"Atheïsten geloven dat er geen hogere macht bestaat."
Oud 27-11-2001, 11:08
PrackaH
PrackaH is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
"Atheïsten geloven dat er geen hogere macht bestaat."

Uuhhmm....okee, blijkt maar weer hoe ontzettend creatief ik ben met Nederlands...maar ik blijf erbij dat jouw zin geen sense maakt. Ze geloven dat er geen hogere macht bestaat, maar dan kun je net zo goed zeggen, 'ze geloven dat er geen vrede bestaat', dit is dus gewoon een voorbeeld. Maar wat ik mee zeggen wil is dat ze in een heleboel dingen niet geloven, maar het gaat er toch om waar ze wel in geloven...?
Oud 27-11-2001, 11:27
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
~Black~Angel~ schreef:
Ik denk dat er geen mensen zijn die niet geloven, want je gelooft toch altijd ergens in, nou zal het bijvoorbeeld wel niet zo zijn ( en dat is het ook niet ) dat het geloof in jezelf een geloof is, maar toch... Iedereen gelooft wel ergens in, iedereen creeërt zijn eigen leven en bij ieders leven hoort een God en ik denk dat ook iedereen een eigen god heeft en er één creeërt, alleen weten veel mensen dat niet...
Toch denk ik dat ik nergens echt in geloof. Sommige dingen zijn erg aannemelijk, maar 100% geloven zal ik het nooit. Zelfs van die dingen als 'Ik geloof dat ik honger krijg' geloof ik nooit 100%, dus geloof ik ze niet. Hetgeen waar ik de 'kracht om te leven' uit haal is vertrouwen. Vertrouwen dat het wel goed zal komen, dat het goed is om dingen aan te nemen zoals ze lijken te zijn enz. Maar ik geloof niet dat het zo zal gebeuren. Ik weet ook neit zeker of het juist is om te 'vertrouwen', maar dat is de weg die ik gekozen heb omdat die het meest bij mijn 'niet-geloof' aansluit.

Lekker vaag...
Oud 04-12-2001, 09:45
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
McMe schreef:
Tegenwoordig hebben steeds minder mensen een duidelijk gedefinieerd geloof. Wat ik me daarom afvraag is, waar halen mensen de kracht om door te leven vandaan als ze zich niet op een geloof kunnen beroepen? Of anders gesteld: waar geloven mensen in die niet geloven?
Iedereen gelooft wel ergens in. Is het niet in een god, dan is het wel in jezelf, wetenschap, muziek, of de dood.
Iedereen gelooft.

Oud 04-12-2001, 11:39
JJzD
JJzD is offline
heel jkort door de bocht maar geloven ze niet gewoon in wetenschap??

(sorry als het al ergens staat)
Oud 04-12-2001, 14:28
Denise84
Denise84 is offline
ik ben niet gedoopt enzo, dus heb geen regilieus geloof. Mijn kracht om door te leven is gewoon omdat het leven leuk is, geloof in de toekomst ofzo. Ik leef nu voor gezelligheid met vrienden, voor later een lieve man en kinderen. Kracht om nu naar school te gaan (zoveel kracht kost dat nou ook weer niet) haal ik uit het streven om later een leuke, goede baan te hebben die ik wil waarmee ik genoeg geld kan verdienen om te kunnen doen wat ik wil. Ik geloof in mijzelf, en als ik soms niet in mijzelf geloof, heb ik vriendinnen die mij de kracht geven om wel in mijzelf te geloven.
Oud 04-12-2001, 14:49
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

Het verschil is dat Atheisten (nou ja, de meesten) vaak duidelijke redenen hebben om dat te denken, en ook zullen gaan geloven als er goede redenen zijn om dat te doen (dus als god zich eindelijk eens laat zien enzo).
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 13:20
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
een domme grap zeg, daar moet ik nou net om lachen

*idioot*

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (16-03-2002).]
Oud 21-03-2002, 12:23
justmeandmyself
justmeandmyself is offline
Met geloven wordt weer meteen het christendom bedoelt, als geloven god betekend geloof ik niet maar ik geloof wel in mezelf en in de natuur. god de schuld geven is lekker makkelijk hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor je daden en zonden, dat schijnen mensen nog al eens te vergeten god heeft het zo gewilt, hoor je maar al te vaak. ik ben ook maar een mens, met het verzwegen argument god heeft mij niet perfect gemaakt. je bent verantwoordelijk voor jezelf en niemand kan dat voor je doen besef dat...
Oud 21-03-2002, 19:24
Aukje!!!
Aukje!!! is offline
Ik geloof zelf niet speciaal in 1 bepaalde God, maar ik geloof wel dat er ergens iets is, buiten dit. Ik vind het een veel te raar, en ongeloofwaardig idee, dat je hier leeft, en dan helemaal nix meer. Ik denk dat er minstens zoiets moet zijn als reincarnatie. Dat er zoiets als 'een eeuwige hemel' bestaat geloof ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 10:04
soulless
soulless is offline
Ik geloof nergens in.

Pass before my eyes, now it's time to die
Oud 22-03-2002, 23:02
buyaka
buyaka is offline
Ik weet er neit veel van hoor, maar ooit gehoord van het Existentialisme? Wat ik er van weet spreekt me wel aan.

Onder andere dingen als dat je eerst het leven krijgt en dan pas je doel zeg maar. Dat creëer je zelf. Je geeft ZELF zin aan je leven.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 14:25
Verwijderd
Ik geloof niet in een hogere macht zoals een god. Ik denk dat goden bedacht zijn om onverklaarbare dingen te verklaren. Om zelfs het bestaan van het leven te verklaren. Door de wetenschap zijn vele dingen weggehaald die door mensen in het verleden door onwetendheid aan goden toeschreven. En steeds als er weer een stukje weggehaald werd proberen aanhangers van zo'n geloof het zo te draaien dat het toch weer in het staartje van het geloof past.
Het bestaan van een hiernamaals in de vorm van een paradijs oid, of uberhaubt een hiernamaals is volstrekt onlogisch als je er ook maar een beetje over nadenkt. Waarom zou je je leven in dienst stellen om naar een hemel of zoiets dergelijks te gaan terwijl...tja....het idee vind ik al gewoon stom. Het slaat gewoon nergens op.
Wat Buyaka zegt over het leven, dat je zelf zin aan je leven geeft vind ik veel beter en ben ik het mee eens. Waarom moet een God zin aan je leven geven terwijl dat naar mijn mening op lucht is gebaseerd. Je moet gewoon zelf je leven leven. Zorgen dat je het zelf voor elkaar krijgt en natuurlijk maak je minder leuke dingen mee maar alles wat je meemaakt daar leer je van en heb je wat aan voor de rest van je leven.En om echt naar de oosprong te gaan; Ik denk ook dat het belangrijkste van je leven het overleven is en het voorbestaan van de soort. (erg primitief he? )
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 14:54
Verwijderd
Toch vreemd dat er onder jongeren hier nog steeds een tweedeling is tussen het traditionele geloof en helemaal geen geloof.
Ik zie overal om me heen dat mensen steeds meer kritischer durven kijken naar hoe de dingen zijn, maar op dit forum lijkt dat nog niet echt door te dringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten