Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2002, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Hoe bedoel je naar beneden?
Langzamer, denk ik. De lichtsnelheid gaat naar beneden; dus licht gaat langzamer.

Ik denk dat hij dat bedoelt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2002, 10:26
wyner
wyner is offline
Dacht dat hij verwees naar een artikel van een tijd geleden, waarin werd opgemerkt dat met het ouder worden van het heelal, de lichtsnelheid veranderde... maar dacht dat het juist omhoog ging. Kweenie.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 19:12
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Langzamer, denk ik. De lichtsnelheid gaat naar beneden; dus licht gaat langzamer.

Ik denk dat hij dat bedoelt

Ook dat begrijp ik nog niet helemaal.

Het is wetenschappers wel gelukt om licht te laten vertragen in een uitzonderlijke toestand van materie. Genaamd een Bose-Einstein-condensaat.

Maar in het heelal vertraagd licht toch niet??

Heeft het soms met de frequentie en golflengte te maken? Dat b.v. blauw licht een kortere golflengte heeft en dus een grotere snelheid ofzo? En Rood licht een kleinere golflengte en frequentie en dus een kleinere snelheid?

En dat door middel van roodverschuiving/doppler-effect het licht gaat vertragen?

Groetjes
Ben(die benieuwd is
Oud 12-04-2002, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
<onbegrijpelijk verhaal>
Wat AmArU bedoelde, is dat na verloop van tijd (= paar miljoen jaar) de lichtsnelheid afneemt.

Volgens hem dus...

Ben ik nou zo slim, of ben jij nou zo dom?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 21:45
AXE
AXE is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Heb je de rest van het verhaal wel gelezen?

In mijn voorbeelden heb ik gebruikt gemaakt van een lichtklokt. Dus de opeenvolgende tikken van de lichtstraal op een sensor. naarmate je sneller gaat zal ik als observeerder vanaf de aarde een langere tijdsduur meten.
Als de verplaatsing van je af gaat wel, jah.. (of bedoel je dat niet?)

Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik als astronaut dat in rust staat ten opzichte van de klok zal een kortere tijdsduur meten dan de observeerder.
Ten opzichte van de tijd die je af kunt lezen wel (dat komt vanwege de groter wordende afstand), maar niet ten opzichte van de tijd die de klok zelf aangeeft.

Tijd verstrijkt met een zelfde snelheid, of je nou stilstaat of dat je met de snelheid van het licht gaat.. Of je nou observeerd of dat je reist.. De tijd verstrijkt zowiezo..

(oftewel, ik snap nog steeds niet wat je bedoeld)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 11:08
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
AXE schreef:
Als de verplaatsing van je af gaat wel, jah.. (of bedoel je dat niet?)

Ten opzichte van de tijd die je af kunt lezen wel (dat komt vanwege de groter wordende afstand), maar niet ten opzichte van de tijd die de klok zelf aangeeft.

Tijd verstrijkt met een zelfde snelheid, of je nou stilstaat of dat je met de snelheid van het licht gaat.. Of je nou observeerd of dat je reist.. De tijd verstrijkt zowiezo..

(oftewel, ik snap nog steeds niet wat je bedoeld)
Pfff.....ik heb 2 klokken.

1 die ik als observeerder hier op de aarde heb. En 1 klok die de astronaut in zijn ruimteschip heeft. Nu gaat die astronaut in zijn ruimteschip heel erg snel. Ik, die kijkt vanaf de aarde, meet een langere tijdsduur dan de astronaut zelf in dat ruimteschip.

Neemt die astronaut zijn klok weer mee terug naar de aarde, dan zien we dat ik als observeerder op aarde een grotere tijdsduur heb gemeten dan de astronaut.

Voor de rest heb ik het erg duidelijk uitgelegd in de rest van de topic.

Groetjes
Ben(die weet dat de speciale relativiteitstheorie gewoon ingewikkeld is
Oud 21-04-2002, 21:06
Joël
Joël is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Hoe bedoel je naar beneden?
Jah idd... Je hebt van die achterlijke YE-creationisten die op 1 of andere manier geconstateerd hebben dat de lichtsnelheid in de loop der tijd afneemt. (Om te kunnen verklaren dat we de sterretjes kunnen zien ).
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 12:16
flappieman
flappieman is offline
hier heb k nog een vraagje over............
Als ik in een trein zit die met dezelfde snelheid gaat als het licht, en ik loop naar voren, dan ga ik toch sneller dan het licht?

volgens einstein's relativiteitstheorie niet, maar ik wil het toch even weten hoe jullie er over denken.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 12:22
flappieman
flappieman is offline
Citaat:
proycon schreef:

Hmmmm... dat zou ontkrachten wat Ben eerder zei over dat de tijd normaal LIJKT te verstrijken voor de lichtreiziger....

What's the truth?

Staat de tijd stil voor iemand die met lichtsnelheid reist of merkt ie niks? Ik geloof zelf eigenlijk ook het eerste...

Voor de lichtsnelheidreiziger loopt de tijd relatief gezien normaal. Maar voor een ander mens staat de tijd dan stil(die dus niet op die "trein" zit........)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 17:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Weten ze (nog) niet.
Jawel hoor, je kunt het namelijk heel simpel meten. De lichtsnelheid is meetbaar. Dat het meteen de hoogst mogelijke snelheid is, heeft Einstein (o.a.) bedacht. En er zijn genoeg mensen die daar aan twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 17:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
flappieman schreef:

Voor de lichtsnelheidreiziger loopt de tijd relatief gezien normaal. Maar voor een ander mens staat de tijd dan stil(die dus niet op die "trein" zit........)
Volgens mij ervaart diegene die met benadering van de snelheid van het licht reist juist dat de tijd vertraagt, met de persoon op aarde gebeurt niks, en zijn perceptie verandert ook niet. Volgens Einstein kun je, als je sneller dan licht reist (wat volgens Mr. E onmogelijk is), terugreizen in de tijd.

Magoed. Als Einstein gelijk heeft, zullen we het nooit weten. Reizen met de snelheid van het licht is volgens hem (E=MC2) onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 17:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
flappieman schreef:

Als ik in een trein zit die met dezelfde snelheid gaat als het licht, en ik loop naar voren, dan ga ik toch sneller dan het licht?
Ja en nee. Als je dat zou kunnen, ja. Maar het kan niet. Waarom? Om met de snelheid van het licht te kunnen reizen heeft alles wat een massa groter dan 0 heeft oneindig veel energie nodig. Reizen met een snelheid van 99,99999999% van de snelheid van het licht is in princiepe mogelijk, maar 100% haal je niet, omdat er geen oneindige hoeveelheid energie bestaat.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:44
flappieman
flappieman is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Volgens mij ervaart diegene die met benadering van de snelheid van het licht reist juist dat de tijd vertraagt, met de persoon op aarde gebeurt niks, en zijn perceptie verandert ook niet. Volgens Einstein kun je, als je sneller dan licht reist (wat volgens Mr. E onmogelijk is), terugreizen in de tijd.

Magoed. Als Einstein gelijk heeft, zullen we het nooit weten. Reizen met de snelheid van het licht is volgens hem (E=MC2) onmogelijk.
ohw...........
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 11:19
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Jawel hoor, je kunt het namelijk heel simpel meten. De lichtsnelheid is meetbaar. Dat het meteen de hoogst mogelijke snelheid is, heeft Einstein (o.a.) bedacht. En er zijn genoeg mensen die daar aan twijfelen.

Ik zeg niet dat we niet weten hoe snel licht gaat.

Ze weten nog niet waarom het juist deze snelheid is. Dat was de oorspronkelijke vraag van deze topic ook.

Groetjes
Ben(die deze vraag ook eens een keer op exacte vakken had gesteld
Oud 02-05-2002, 13:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ze weten nog niet waarom het juist deze snelheid is. Dat was de oorspronkelijke vraag van deze topic ook.
Het is een constante. Tis net zoiets als jezelf afvragen waarom 1 + 1 2 is.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 13:40
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Het is een constante. Tis net zoiets als jezelf afvragen waarom 1 + 1 2 is.
Inderdaad, maar dat is nog geen reden dat we er nooit een antwoord op kunnen vinden.
Onderzoek doen we er toch naar.

Waarom massa traagheid bezit b.v. is ook een interessante vraag waar we nog geen antwoord op kunnen vinden.

Daarnaast antwoorde ik slechts op de vraag van de topicstarter.

Groetjes
Ben(die niet wil uitsluiten dat we te weten zullen komen waarom licht zo snel gaat, maar zekerheid of er ooit een antwoord zal komen uiteraard niet kan geven

Laatst gewijzigd op 02-05-2002 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 20:29
REIE
REIE is offline
Sorry dat ik een oud topic weer naar boven haal, maar is de lichtsnelheid niet gewoon absoluut? Als je dan naar het verleden kan gaan, kan je je moeder vermoorden en voor mij bestaat deze paradox al niet, dus kan je niet terug in de tijd.
Over naar de toekomst gaan twijfel ik, ik heb wel eens op een tv een tekenfilmpje gezien, van een jongetje dat met een sneller-dan-licht-vliegtuig de toekomst in ging, en toen hij een minuut later terug kwam bleek z'n zusje 80 jaar op hem gewacht te hebben...
Toch lijkt mij de dimensie "tijd" vast.

REIE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten