Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2002, 16:26
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Kun je de lucht zien?
Je kunt hem alleen voelen.

Dus soms moet je niet gewoon stom gaan doen door alleen maar te geloven wat je ziet.
Ik weet dat het aarde gewoon door god (sot)is geschaapt.
En als je denkt dat het door stoffen zijn waar kunnen die stoffen dan vandaan komen?
Je komt tot slotte op 1 iets uit ..En dat is god!

PeaCe
Oud 26-12-2002, 16:41
rooijackers
rooijackers is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef:
Kun je de lucht zien?
Je kunt hem alleen voelen.

Dus soms moet je niet gewoon stom gaan doen door alleen maar te geloven wat je ziet.
Ik weet dat het aarde gewoon door god (sot)is geschaapt.
En als je denkt dat het door stoffen zijn waar kunnen die stoffen dan vandaan komen?
Je komt tot slotte op 1 iets uit ..En dat is god!

PeaCe
je kan beter van iets uitgaan van wat je ziet dan van iets uitgaan waar je niks van ziet lijkt me zo. en je komt niet op een ding uit. via de bijbel kom je op een ding uit.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 17:22
Phreak
Phreak is offline
Citaat:
PsychoBoy schreef:
Tja..
Dit zal natuurlijk echt niemand weten,
maar wie heeft hier ideeën of gedachte over??
De aarde is ongeveer 5.000.000.000 (5 miljard) ontstaan uit een wolk van gas, stof en puin. Dat gas was er al heel lang. Dat ontstond toen het heelal werd "geboren". Het stof en het puin waren afkomstig van sterren.
Als een ster stopt met lichtgeven dan blijft er iets over. Bij een kleine ster is dat meestal koolstof. Koolstof is bijvoorbeeld het spul waar het staafje van een batterij van is gemaakt. Als een grote ster aan het eind van zijn leven is, dan geeft dat een verschrikkelijke explosie. Daarbij worden de grondstoffen voor steen gemaakt, maar ook goud, ijzer, koper, enz.
De wolk van gas, stof en puin begon heel lang geleden samen te trekken en daarbij ook langzaam te draaien. Het lichtste kwam in het midden terecht. Daar ontstond de zon. Dat gas bestond voor het grootste deel uit waterstofgas. Op de aarde komt het ook voor. Vroeger werd het veel gebruikt om ballonnen te vullen, zodat die omhoog konden stijgen. De zon werkt op waterstofgas.
Meer van de zon af ontstonden de planeten. Het dichtst bij de zon ontstonden de planeten die voornamelijk uit steen bestaan, zoals Mercurius, Venus, de Aarde en Mars.
De planeten die daarna komen, Jupiter, Uranus, en Neptunus bestaan voornamelijk uit gas. het zijn grote gasbollen. De buitenste planeet heet Pluto en die bestaat uit een mengsel van steen en ijs. Die planeet is waarschijnlijk niet ontstaan in de buurt van ons zonnestelsel.
Wat is dat, een zonnestelsel? Wel, dat zijn de zon en de planeten en natuurlijk ook de manen die om de meeste planeten draaien. De aarde was in het begin een gloeiende bol gesteente. Het heeft heel lang geduurd voordat zij aan de buitenkant was afgekoeld. Maar je weet: van binnen is de Aarde nog steeds gloeiend heet. Als er een vulkaanuitbarsting is, dan kun je dat nog zien. Tot zo'n 2 miljard jaar geleden waren er behalve de zon en planeten nog heel wat brokstukken in de ruimte. Die kwamen vaak op de planeten en de manen terecht. Op de aarde kun je dat soms nog zien, maar de meeste sporen daarvan zijn nu verdwenen, door weer en wind. Op de maan heb je geen weer en wind. Daar kun je de sporen van de inslagen van debrokstukken nog zien. De maan heeft namelijk heel veel kraters.
Oud 26-12-2002, 20:18
rooijackers
rooijackers is offline
Citaat:
Courage schreef:
De aarde is ongeveer 5.000.000.000 (5 miljard) ontstaan uit een wolk van gas, stof en puin. Dat gas was er al heel lang. Dat ontstond toen het heelal werd "geboren". Het stof en het puin waren afkomstig van sterren.
Als een ster stopt met lichtgeven dan blijft er iets over. Bij een kleine ster is dat meestal koolstof. Koolstof is bijvoorbeeld het spul waar het staafje van een batterij van is gemaakt. Als een grote ster aan het eind van zijn leven is, dan geeft dat een verschrikkelijke explosie. Daarbij worden de grondstoffen voor steen gemaakt, maar ook goud, ijzer, koper, enz.
De wolk van gas, stof en puin begon heel lang geleden samen te trekken en daarbij ook langzaam te draaien. Het lichtste kwam in het midden terecht. Daar ontstond de zon. Dat gas bestond voor het grootste deel uit waterstofgas. Op de aarde komt het ook voor. Vroeger werd het veel gebruikt om ballonnen te vullen, zodat die omhoog konden stijgen. De zon werkt op waterstofgas.
Meer van de zon af ontstonden de planeten. Het dichtst bij de zon ontstonden de planeten die voornamelijk uit steen bestaan, zoals Mercurius, Venus, de Aarde en Mars.
De planeten die daarna komen, Jupiter, Uranus, en Neptunus bestaan voornamelijk uit gas. het zijn grote gasbollen. De buitenste planeet heet Pluto en die bestaat uit een mengsel van steen en ijs. Die planeet is waarschijnlijk niet ontstaan in de buurt van ons zonnestelsel.
Wat is dat, een zonnestelsel? Wel, dat zijn de zon en de planeten en natuurlijk ook de manen die om de meeste planeten draaien. De aarde was in het begin een gloeiende bol gesteente. Het heeft heel lang geduurd voordat zij aan de buitenkant was afgekoeld. Maar je weet: van binnen is de Aarde nog steeds gloeiend heet. Als er een vulkaanuitbarsting is, dan kun je dat nog zien. Tot zo'n 2 miljard jaar geleden waren er behalve de zon en planeten nog heel wat brokstukken in de ruimte. Die kwamen vaak op de planeten en de manen terecht. Op de aarde kun je dat soms nog zien, maar de meeste sporen daarvan zijn nu verdwenen, door weer en wind. Op de maan heb je geen weer en wind. Daar kun je de sporen van de inslagen van debrokstukken nog zien. De maan heeft namelijk heel veel kraters.
REPRESENT!
Daar zit denk ik wel iets in.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 20:41
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
damaetas schreef:
hmjah
Jij gelooft niet in 'wonderen'?
Jij kunt niet zomaar iets aannemen, maar je wilt graag een bewijs hebben hoe iets ontstaan is?
Oud 26-12-2002, 22:05
faan
faan is offline
Hoe kan er ooit een iets uit niets zijn ontstaan ? Of als er dan een "iets" altijd al geweest zou zijn.. hoe kan dat dan?
Een voor altijd zijnd beginsel, dat is eng
Oud 26-12-2002, 23:41
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
faen schreef:
Hoe kan er ooit een iets uit niets zijn ontstaan ?
Door iets dat 'wij' niet kunnen/zullen/'mogen' begrijpen.
Oud 27-12-2002, 13:02
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Jij gelooft niet in 'wonderen'?
Jij kunt niet zomaar iets aannemen, maar je wilt graag een bewijs hebben hoe iets ontstaan is?
hangt van de definitie van wonderen af.

tuurlijk kan ik gewoon zomaar iets aannemen, maar voor belangrijke dingen heb ik liever enkele doorslaggevende argumenten.

die roloog ging over je nutteloze bijdrage aan de discussie
Oud 27-12-2002, 13:42
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
damaetas schreef:

die roloog ging over je nutteloze bijdrage aan de discussie
Met die '*ploef*' bedoelde ik dus 'een wonder'. Altands, ietst dat wij beschouwen als een wonder, maar wat voor 'de gene' die de aarde heeft laten ontstaan misschien wel z'n weektaak is. In mensentaal...
Ik denk niet dat wij, als mensheid, 'geschikt' zijn om dit soort 'dingen'/gebeurtenissen te weten. (Omdat wij het waarschijnlijk toch niet begrijpen.) Dat is alles dat ik er mee wou zeggen.
Oud 27-12-2002, 17:49
faan
faan is offline
Mensen zijn ook makkelijk om te zeggen: God heeft alles geschapen! Dat zou misschien wel kunnen, maar waar heeft God zichzelf dan vandaan getoverd?
Oud 27-12-2002, 18:20
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Met die '*ploef*' bedoelde ik dus 'een wonder'. Altands, ietst dat wij beschouwen als een wonder, maar wat voor 'de gene' die de aarde heeft laten ontstaan misschien wel z'n weektaak is. In mensentaal...
Ik denk niet dat wij, als mensheid, 'geschikt' zijn om dit soort 'dingen'/gebeurtenissen te weten. (Omdat wij het waarschijnlijk toch niet begrijpen.) Dat is alles dat ik er mee wou zeggen.
zeg dat dan

maar ik ben het niet met je eens

ps: het is: althans en degene
Oud 27-12-2002, 19:24
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
damaetas schreef:
1) zeg dat dan

2) maar ik ben het niet met je eens

3) ps: het is: althans en degene
1) Alsjeblieft.
2) Dat mag.
3) Je vergeet de 'ietst'
Oud 29-12-2002, 09:40
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:

3) Je vergeet de 'ietst'
dat beschouwde ik als tipfoutje
Oud 29-12-2002, 11:37
faan
faan is offline
Ik ook bij jou; lief typfoutje
Oud 07-01-2003, 10:22
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
REIE schreef:
Je bent twaalf! Ga fijn een jeugdboek lezen over het ontstaan van de aarde of zoek anders maar even bij "Hoe kwam het eerste ding op aarde", op PW, daar zul je het ook vinden.

REIE

MM, GET A LIFE.........Loser
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 15:59
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Citaat:
rooijackers schreef:
je kan beter van iets uitgaan van wat je ziet dan van iets uitgaan waar je niks van ziet lijkt me zo. en je komt niet op een ding uit. via de bijbel kom je op een ding uit.
Ik persoonlijk geloof gewoon puur dat god dit aarde geschaapt heeft en inclusief alles erop erin en erboven.
Je hebt de mens:
bestaat uit hersens,voeten,handen,een hart,nieren die je zuiveren,geslachts orgaan.Waarmee je kan voortplanten.
En als je zo verder gaat.Zowel bij dieren ook gaat kijken,ben je er zowat 100% van zeker dat er een of andere iemand zou zijn die dit allemaal heeft geschaapt.
God(sot)heeft ook de ongelovigen geprobeert te overtuigen dat hij bestaat.Maar toen hij dit had uitgevoerd zeiden ze:
"Dit is magic"
Dus hoe je doet of keert,het ligt gewoon in je zelf.

Ik accepteer mensen die vertellen dat de aarde uit stoffen is geproduceert...en zo vanzelf aarde is geworden.
Maar ik vind dat typisch het denk vermogen van een mens.Klopt gewoon niks van.
Waarom zouden zoveel mensen op dit wereld gelovig zijn en geloven in god?

PeaCe
Oud 07-01-2003, 18:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef:

Ik accepteer mensen die vertellen dat de aarde uit stoffen is geproduceert...en zo vanzelf aarde is geworden.
Maar ik vind dat typisch het denk vermogen van een mens.Klopt gewoon niks van.

Hoezo niet? Omdat jij daar niet in gelooft?

Er is wel nog steeds geen wetenschappelijke (= in deze zin: oorzaak is niet god) antwoord mogelijk op het directe ontstaan van dingen. Ja, de aarde is met allerlei stofjes samengekomen, maar waar komen die stofjes vandaan? Waarom is dat samengaan? Waarom zit het precies zo en zo in elkaar? Wat is daar de oorzaak van en wat is het doel ervan?

Citaat:

Waarom zouden zoveel mensen op dit wereld gelovig zijn en geloven in god?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Van de ene "hoek" op de aarde kom je een persoon tegen in een afgelegen gebied die in een soort van god gelooft, en die kom je ook tegen aan de andere kant van de wereld.
Da's vreemd.
Wetenschappelijk gezien zou je kunnen zeggen: al het onverklaarbare schrijven we toe aan een goddelijke entiteit, aangezien we het niet deterministisch en materialistisch kunnen verklaren. Daarom geloven we in een god.
Deze gedachtengang verklaart echter niet dat onverklaarbare , maar deze gedachtengang sluit ook niet uit dat er inderdaad een god aanwezig zou kunnen zijn (!)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:51
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
iemand hier zei
'Kan je lucht zien?
Je kunt het alleen voelen'
oh jah? waarom zien wij de lucht dan als licht blauw overdag, terwijl het in 'de ruimte' zwart is?
waarom zijn bergen die ver weg zijn vager dan die die dicht bij zijn?

en verder, heb niet alles gelezen,
maar de Big Bang maakte niet de aarde maar het heelal.

en ons zonnenstelsel onstond uit een gaswolk van een supernova van 1+ sterren en is dus niets dan gereincarneerde ster. net als wij, alle dieren en alle planten. alleen zijn daar een aantal jaren en reincarnaties voor nodig geweest.
Oud 08-01-2003, 21:47
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Ik moet helaas toegeven,dat ik niet veel van dit onderwerp weet.
Daarbij bedoel ik.

1)ongewapend,kan me zelf niet bepaalde dingen duidelijk maken.

2)Kan me standpunt niet stevig vasthouden.

3)Mensen overtuigen.

Met vr groet

ps:hahaha ik heb het hier gezien!
Oud 08-01-2003, 22:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef:

ps:hahaha ik heb het hier gezien!
Eeej, ga nu niet weg! Het begon net interessant te worden!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 10:40
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
oefening baart kunst,
en op het internet kan je alles opzoeken wat je wilt.

succes en ik wacht op je reply
Oud 15-01-2003, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Bertine schreef:
Ik denk niet dat de aarde door een oerknal ofzo is ontstaan...
want hoe is die oerknal dan ontstaan? Wie/wat heeft daarvoor gezorgd?

Ik denk dat God de aarde heeft gemaakt. God was er altijd al...want er was nog geen dag en nacht, dus ook geen tijd.
God is iets onvoorstelbaars, ik denk dat wij daar met onze gedachten niet bij kunnen komen hoe Hij dit allemaal gemaakt heeft.
ik wil best accepteren dat je dit vind hoor maar ik heb er altijd moeite mee om telkens weer het "god was er altijd al" aan te horen eerst vraag je hoe iets is ontstaan en daarna is hetgeen waar jij in gelooft er altijd al, hij moet ook ergens vandaan komen dat kan niet anders (in mijn opinie)

by the way alsie er altijd al was, zal die het wel heel lang heel saai hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:46
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
voor de oerknal was er een vacuum

en vacuum is eigelijk niet leeg; het kan worden gesplitst in materie (de atomen ed zoals wij ze kennen) en antimaterie (precies het omgekeerde; dwz positieve electronen en negatieve protonen). hiervoor is wel energie nodig. en omgekeerd vormt metarie + antimaterie een vacuum
op een of andere manier kan er eventjes energie 'geleend' worden van een ander moment, en op dat andere moment is het er dan dus niet.

in dat vacuum waren allemaal van deze kleine energie-leningen. en er was een die zo groot was, dat de antimaterie en materie ontstonden uit het vacuum. de antimaterie is waarschijnlijk in de loop van de tijd verdwenen (het is bewezen hoe dat kan en dat dat veel sneller gaat dan het verwijnen van materie). het kan ook dat antimaterie een deel uitmaakt van de 'zwarte materie': dit moet overal in het heelal aanwezig zijn, zoals blijkt uit gravitatievelden en degerlijken. ook zwarte gaten behoren volgens mij tot de zwarte materie.
Oud 15-01-2003, 16:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Hawkingstraling wordt meestal niet gebruikt om de Oerknal mee te verklaren Cha'eldur... En dat vacuum kan 'splitsen' in antimaterie en materie lijkt me een vrij slechte woordkeus..

Zwarte materie is materie die er wel moet zijn maar waar we niet van weten wat het is. Zwarte gaten weten we (ongeveer) wat het is, er zijn er een boel gelokaliseerd. Géén zwarte materie dus. Dat het anti-materie is is heel onwaarschijnlijk. Er kan gewoon niet zoveel van zijn, want het komt ongetwijfelt materie tegen.
Oud 15-01-2003, 22:51
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
REIE schreef:
Je bent twaalf! Ga fijn een jeugdboek lezen over het ontstaan van de aarde of zoek anders maar even bij "Hoe kwam het eerste ding op aarde", op PW, daar zul je het ook vinden.

REIE
ai ai
verkeerde opmerking. Daar gaat je sociale status
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten