Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Gisternacht heb ik een debat gezien met halsema en de graaf van d66, en ik moet zeggen dat halsema echt HEEL zwak overkwam,
Ze gebruikte bronnen die helemaal geen betrekking hadden tot de desbetreffende kwestie en ze stond ook regelmatig met haar mond vol tanden en dan draaide ze maar weer een beetje om het nderwerp heen. Rosemoller vond ik altijd een hele goede lijsttrekker maar zijn opvolger is echt 3 keer niks ![]() |
![]() |
|
Ik vind dat het Halsema redelijk doet, ze komt rustig over en laat iedereen uitpraten... maar op de één of andere manier laat ze toch heel duidelijk merken wat haar standpunten zijn. Ik heb het idee dat ze goed nadenkt voordat ze wat zegt, en dat kun je van Zalm (een tijdje geleden) en Nawijn (doodstraf gedoe) niet zeggen. Af en toe doet ze wel erg moeilijk, en komt zij met een lang verhaal aanzetten terwijl dat niet de bedoeling was. Dat is erg jammer..
t Is natuurlijk logisch dat zij nog moet wennen aan het lijsttrekkersschap, maar ondanks dat doet ze het wel redelijk |
![]() |
|
presies k vindt het der ook redelijk doen
![]()
|
Het is ook maar wat voor een voorbeelden en of onderwerpen je erbij haalt en in hoeverre deze gewaardeerd worden door het publiek (da's belachelijk, vind ik. Het is veel belangrijker hoe goed je mening onderbouwd is.):
Bron: NRC HANDELSBLAD Zwevende kiezer wil harde praat in lijsttrekkersdebat Hoe kijken kiezers naar de debatten tussen lijsttrekkers? Een apparaat meet de perceptie van tv-kijkers. Op deze site staan tien fragmenten van het lijsttrekkersdebat van zondag 12 januari, waarop de reactie van de tv-kijkers is te zien. Door onze redacteuren Peter Leijten en René Moerland AMSTERDAM, 13 JAN. Lijsttrekker Femke Halsema van GroenLinks valt CDA-leider Jan Peter Balkenende aan op mest. Baf, de meter zakt tot onder de vijftig. VVD-lijsttrekker Gerrit Zalm noemt islamitische scholen ,,niet goed voor de integratie''. Omhoog de meter, boven de zeventig. Balkenende ziet daarin weer een ,,aanval op bijzondere scholen''. Wham, terug naar vijftig. De bijzondere school is niet zo spannend als de islam. ![]() [i]Fragmenten uit de minuut spreektijd van de lijsttrekkers Zalm en Balkenende.[/i[ Carole Vos (34, stewardess) glimlacht. Ook thuis zou ze zeker hebben gekeken naar het derde grote lijsttrekkersdebat op televisie in ruim een week, zegt zij. Maar toch niet zó intensief en 'op inhoud' als vandaag. Om haar heen knikken 24 andere 'zwevende kiezers'. Op uitnodiging van NRC Handelsblad hebben ze gistermiddag in een zaaltje in Amsterdam gezamenlijk naar het debat gekeken. De bijeenkomst is georganiseerd door het bureau Booij en Van Bruggen, dat 'campagnes' organiseert voor overheden en bedrijven. Het bureau beschikt over een perception analyzer. Hierbij krijgen 'proefpersonen' elk een soort afstandsbediening met een draaiknop, waarmee ze hun waardering voor beeld en geluid tot uitdrukking kunnen brengen. De gemiddelde waardering wordt zichtbaar gemaakt in een grafiek, die in dit geval meeliep met het lijsttrekkersdebat. Verkiezingscampagnes worden meer en meer beslist op televisie, vooral in debatten tussen lijsttrekkers. Het stelt politieke partijen voor de vraag: hoe kijken kiezers naar deze debatten? Welke woorden en argumenten werken in de huiskamer? Welke thema's moet je absoluut weglaten, al heb je nog zo gelijk? Wanneer moet je glimlachen? Campagneteams bestuderen de effecten van woorden, beelden en gelaatsuitdrukkingen in 'focusgroepen': geselecteerde verzamelingen kiezers die hun reacties laten analyseren. Het levert strategische informatie over gewenst gedrag van lijsttrekkers. Vandaag is het gezelschap bijeen voor een nabootsing van wat politieke partijen in stilte doen. Focusgroepen vormen een beproefd instrument bij politieke campagnes. Perception analyzers, een Amerikaanse vinding, zijn in Nederland nog niet vaak ingezet. Het PvdA-campagneteam deed hiermee onderzoek bij de vorige verkiezingen. De strategen zagen ermee dat hun lijsttrekker Melkert monotoon laag scoorde in de beleving van de kiezers. Gisteren kwam de gemiddelde lijn bij de lijsttrekkers nauwelijks onder de vijftig - neutraal. Maar er zijn uitschieters. Als Mat Herben (LPF) de debatronde over veiligheid opent, kiest hij harde woorden. In Nederland zijn de straffen, zegt Herben, ,,belachelijk laag''. Moordenaars moeten zeker ,,tien jaar de cel in''. Amsterdam is de ,,moordhoofdstad van Europa''. De meter kruipt omhoog. Zestig, zeventig, drieëntachtig: het is een van de hoogtepunten van de middag. Zalm pikt aan, met een pleidooi tegen zedendelinquenten. Ook boven de tachtig. Balkenende kiest het internationale perspectief: het land dat het mildst is tegen terroristen, trekt de meeste risico's. Weer tachtig. Maar Halsema van GroenLinks wordt er boos van. Al dat geroep om strengheid is een ,,loos geluid'', vindt zij. Nederland is niet zo soft, het zit op een Europees gemiddelde. Waar of niet, she's lost. De meter duikt onder de vijftig. ![]() Van de deelnemers aan het onderzoek stemden een meerderheid op een van de partijen die een coalitie vormden: CDA, VVD of LPF. Het gezelschap kiezers van vanmiddag is niet representatief. De twaalf mannen en dertien vrouwen zijn geselecteerd omdat ze twijfelen over hun stem. Globaal de helft noemt zich links, de anderen rechts. Vooraf gaan de meeste stemmen naar de VVD, maar Balkenende wordt door elf mensen gezien als de gewenste premier. Achteraf blijkt dat gedaald naar acht. Maar de 'harde' cijfers zijn voor de strategen niet het belangrijkste: het gaat om de kleine dingen. Juist in de reacties van kijkers op de precieze zinswending, woordkeus en hoofdknik zit de strategische informatie waarmee de politicus gewapend dient te worden. Zo heeft Wouter Bos geleerd dat hij te abstract praatte en meer 'echte mensen' moest opvoeren. Hier kan Gerrit Zalm leren dat het slecht werkt als hij over tafel buigt om zijn gelijk te halen. En hier blijkt wat achteraf bij de kijker blijft hangen. Vanmiddag is het toverwoord in de focusgroep 'duidelijkheid'. Wie een winnaar aanwijst, kiest steeds voor de politicus die zich in zijn ogen helder uitdrukte. Voor Barry van Zelst (32, steward) is Balkenende dus niet de winnaar: ,,Die is te soft, hij praat er omheen'', evenmin als Bos: ,,Die is aan het rekenen, hij ziet de winst komen.'' Yasmin Bennis (24, studente) heeft daarvoor de omgekeerde verklaring: ,,Zij was juist heel duidelijk in haar standpunten.'' Soms loopt de perceptie achteraf uiteen met de geregistreerde lijn. Herben zorgt tijdens het debat voor een reactielijn die gestaag stijgt naar een climax. Maar hij wordt achteraf gezien als een ,,meeloper''. Hij ,,zegt steeds hetzelfde als de anderen'' en is ,,erg onzeker'', zijn de commentaren. Wat volgens de geregistreerde reacties níet werkt is een betoog over details en ingewikkelde zaken. Verwijzingen van Zalm naar het ,,zorgsysteem'' brengen dalen van vijftig in een pleidooi voor ,,noodzakelijke verandering'' dat zich verder rond de zeventig beweegt. Maar het thema van de zorg blijft wel hangen als een van de weinige 'moeilijke punten' waarover de meningen tussen de partijen echt verschillen. Het laagst blijft de lijn als naar de geloofwaardigwaardigheid van politici gevraagd wordt: maken ze hun belofte waar? Sommigen troosten zich met D66-leider De Graaf, die niet aan het debat meedoet maar meteen erna op televisie een reclameblok vult met commentaar. ,,Wel zielig'' vindt Bennis, maar ook ,,sympathiek en slim'', zeggen anderen. Want: ,,Dan weet je ten minste dat er nog iets anders is dan die brij.'' ![]() Vooraf willen 11 deelnemers Balkenende als toekomstig premier, na afloop zijn dat er 8. Zalm stijgt van 2 naar 6 stemmen. 13 januari 2003 |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat Femke in het dagelijks leven wel humor kan hebben, maar dat ze niet over wil komen als dom.
Waar veel mensen hier overheen gaan is dat Femke een vrouw is en niet aleen een mooie vrouw... nee een vrouw. En als je een vrouw bent in de politiek bestaat er een grote kans dat mensen je niet serieus nemen en aleen vragen stellen over je uiterlijk enz. Ik denk om dit te compenseren Femke af en toe een beetje serieus overkomt, maar dat is toch geen minpunt. Ik vind het goed dat groen links vasthoud aan de eigen standpunten dit valt veel partijen te verwijten. Niemand weet meer welke partij waarvoor staat. Bos pleit voor strenge aanpak van allochtonen, maar de PvdA is een linkse partij die zich van oudsher heel anders opstelde tegen de problemen rond allochtonen die echt niet van de laatste tijd zijn... Kortom Groen links is een goede partij met een nog betere lijsttrekster |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De Jong in het Panorama interview: "…of die vent die vroeg of hij met me naar bed kon in ruil voor een stem. Daar kan ik natuurlijk niet aan beginnen, want dan wil iedereen. Stel dat ik driehonderdduizend stemmen haal, en ik doe er tien per nacht dan ben ik nog acht jaar bezig." Nou jaaa! en dat wil serieus genomen worden en heeft kritiek op alles en iedereen... Maar je wilt haar toch niet hiermee vergelijken met Femke Halsema? Okee het zijn allebei vrouwen in de politiek maar daarmee is dan ook echt ALLES gezegd!!! |
![]() |
||
Citaat:
En natuurlijk vragen ze dat niet aan Balkenende. |
![]() |
|
Imo komt ze absoluut niet zwak over. Misschien in het debat wel, maar ik heb haar deze week in verschillende programma's horen spreken, en ze is heel concreet in haar opmerkingen, speelt op dingen in die anderen zeggen, of praat soms zoveel dat anderen er bijna niet meer over heen komen.
Of ze verder een goede lijsttrekker is weet ik niet. Een competent politicus wel denk ik.
|
![]() |
Maar gister bij Barend en van Dorp was ze eg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Ze heeft inderdaad meegedaan aan het normen en waarden spel en dat lijkt me wel een connectie hebben met politiek, toch? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ze wordt voor lijsttrekker door sommigen van jullie als incapable beschouwd... nou, dan Zalm die Bos voor een bedrieger en leugenaar uitmaakt. Goh..... wat een debatteer- en discussievermogen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En dat laatste.. ik geloof dat een Zalm in het nauw nu ook al rare sprongen maakt??!? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Nog niet van Halsema opgemerkt, dat ze persoonlijk wordt. En iemand die op de man gaat spelen, die doet dat denk ik toch wel uit onmacht... zoals Milk ook net al postte. Zalm doet ook mee aan de flipperkast en de Unoxsoep... dat is ook geen serieuze stuff ![]()
|
![]() |
Femke Halsema is tegenstander van de voorstellen om meer dan 1 gevangene in een cel te zetten. vervolgens lees ik dit
Nederlands-Surinaamse jongeren die in Suriname in de cel zitten, moeten hun straf in Nederland kunnen uitzitten. Dat plan heeft lijsttrekker Femke Halsema van Groenlinks gelanceerd. op rtl tekst mafkees joh ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zoja,... lijkt me niks mafs aan. Het zijn toch Nederlanders? |
![]() |
||
![]() |
Bron:
Citaat:
||
Citaat:
klopt. Balkenende zei gisteravond niet voor niets bijv. gisteren dat je beter of cda kon stemmen dan op de vvd omdat anders de pvda alsnog de grootste partij zou worden. (of zo iets, t kwam er iig wel op neer) Mensen die SP of GL wilden stemmen, en toch twijfelen met de pvda, zullen zeerwaarschijnlijk toch pvda stemmen, omdat ze bang zijn voor een CDA-VVD(-LPF) kabinet.
||
Citaat:
Ja en sowieso, Femke halsema is niet de PARTIJ groenlinks, maar de Lijstrekster! De partij is een groter begrip, en sowieso als je wat minder uit de voeten komt in een debat hoeft dat niet te betekenen dat je slechter zou kunnen regeren of weet ik veel wat. En k blijf erbij dat t ook wennen is als enige vrouw in t debat ![]()
|
![]() |
|
|