Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2003, 18:48
Rocksaan
Rocksaan is offline
Citaat:
Evito schreef:
Nee, inderdaad, je begrijpt me correct. Ik heb op dit moment geen vrienden, en qua familie eigenlijk alleen mijn moeder. Verder geen tot nauwelijks sociale interactie. Maar je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk, daarom. Wat is geluk nog voor iets vergankelijks als het afhankelijk zou zijn van anderen? Daarom is het dat niet, omdat geluk iets is dat nooit verdwijnt. Geluk is een weten, een gevoel, een liefde.
wat maakt jou dan gelukkig? of wordt je niet gelukkig dóór bepaalde factoren? "omdat geluk iets is dat nooit verdwijnt" dus iedereen is gelukkig, en jij bent nooit ongelukkig? *confused*
je hebt toch sociale interactie op het forum? daar word je toch gelukkig van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2003, 19:02
Evito
Evito is offline
Citaat:
Rocksaan schreef:
wat maakt jou dan gelukkig? of wordt je niet gelukkig dóór bepaalde factoren? "omdat geluk iets is dat nooit verdwijnt" dus iedereen is gelukkig, en jij bent nooit ongelukkig? *confused*
je hebt toch sociale interactie op het forum? daar word je toch gelukkig van?
Iedereen die gelukkig wil zijn, is naar mijn mening ook gelukkig. Of kan dat zijn. Aandacht aan jezelf besteden is de eerste stap!! Ik word niet gelukkig van het forum, ik verveel me de hele dag, dus dan doe ik dit maar.

Trouwens: Wat maakt mij gelukkig...Mijzelf.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 20:03
rodina
rodina is offline
Citaat:
Evito schreef:
Iedereen die gelukkig wil zijn, is naar mijn mening ook gelukkig. Of kan dat zijn. Aandacht aan jezelf besteden is de eerste stap!! Ik word niet gelukkig van het forum, ik verveel me de hele dag, dus dan doe ik dit maar.

Trouwens: Wat maakt mij gelukkig...Mijzelf.
Da's op zich wel weer iets egoistisch?
Oud 02-02-2003, 20:05
Evito
Evito is offline
Citaat:
rodina schreef:
Da's op zich wel weer iets egoistisch?
Nee. Ik heb het mijn missie gemaakt eerst mijzelf gelukkig te maken, en dan anderen te helpen ook zo gelukkig te worden!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:13
Fornarina
Fornarina is offline
Geld opzich maakt niet gelukkig.. wat je ermee kunt doen wel
kleertjus kopen bijv,
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:32
eztah
eztah is offline
Ik haat geld.
Dit even terzijde. Maar zonder kun je hier niet leven.
Ik heb zelf niet zo veel geld, genoeg voor wat ik wil doen, op vakantie gaan, af en toe naar een teknofeestje, wekelijks naar de kroeg. Meer heb ik niet nodig, en hoe meer je ervan hebt, hoe meer onzin je ervan koopt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:38
Rocksaan
Rocksaan is offline
Citaat:
eztah schreef:
Ik haat geld.
Ik heb zelf niet zo veel geld, genoeg voor wat ik wil doen, op vakantie gaan, af en toe naar een teknofeestje, wekelijks naar de kroeg. Meer heb ik niet nodig, en hoe meer je ervan hebt, hoe meer onzin je ervan koopt.
Ik wil nu wel weten waarom je geld haat, op vakantie, feesten en wekelijks naar de kroeg zijn al luxe waar je dat extra geld voor nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 14:11
Verwijderd
Het is jammer dat je zonder geld niet veel kan.
C.R.E.A.M., zonder geld is er niets, kan je niets. Dat is misschien heel droevig, maar de waarheid is nog nooit leuk geweest. Als je geen geld hebt, kan je onmogelijk gelukkig zijn in DEZE samenleving. Want alleen al om te kunnen eten moet je toch echt geld hebben om eten te kunnen kopen.

In een communistische samenleving zou het kunnen, maar om dat te bereiken moet je de mens veranderen. Ik zou persoonlijk wel in een communistische samenleving kunnen leven, dan zou ik al gelukkiger zijn dan nu. Nu ben ik elke keer weer gefrustreerd als ik zie hoe arm de ene, en hoe rijk de andere is. Mooi contrast gisterenavond op televisie: op Nederland 3 beelden van een dorpje in Ethiopië waar mensen doodgaan van de honger, op Nederland 2 beelden van Miljoenenjacht waar mensen belachelijk grote geldprijzen winnen... Daar word ik ongelukkig van...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 14:24
eztah
eztah is offline
Citaat:
Rocksaan schreef:
Ik wil nu wel weten waarom je geld haat, op vakantie, feesten en wekelijks naar de kroeg zijn al luxe waar je dat extra geld voor nodig hebt.
Ja, dat weet ik, daarom zei ik ook dat je het jammergenoeg nodig hebt...
Ik haat geld omdat het het enige is waar de wereld om draait. Een simpel voorbeeld daarvoor is oorlog. Maar ook om de machtspositie die geld geeft. Met veel geld kan je zo veel doen, jezelf of een bedrijf in een monopolypositie stellen, affaires in doofpotten stoppen..Dat er bij elke keuze die gemaakt moet worden aan de meest economische keuze gedacht wordt, en niet de beste. Dat bedoel ik. En ook in het dagelijks leven draait het allemaal om geld.
Daar word ik gewoon schijtziek van..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 16:30
spunky
spunky is offline
Er wordt hier door sommige mensen beweerd dat geld niet gelukkig maakt, maar wat je ermee kan doen wel.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als je geld hebt, en je koopt dat ene paar gèwèldige schoenen, ben je blij. Gelukkig misschien. Maar niet voor altijd. Want over een paar weekjes wil je eigenlijk dat paar super dure maar ohzo fantastische laarzen wel. En daar heb je geld voor nodig. En als je dat niet hebt, wordt je ongelukkig omdat je niet kan kopen wat je wilt. Je werkt hard, smeekt bij mama, bezoekt je oma, en uiteindelijk heb je genoeg geld. Maar dan begint het hele proces opnieuw.
Conclusie: geld hebben (oftewel; de mogelijkheid hebben dingen te kopen/doen die jij erg graag wilt) lijdt tot nog meer geld willen hebben. Want er is geen tevredenheids grens. Zelf Bill Gates is nog steeds aan het verdienen. Want bij die paar miljard kan er altijd ééntje bij. Waarom niet?

Ik kan me niet voorstellen dat steeds in deze vicieuze circel zitten iemand ècht (en dus niet tijdelijk) gelukkig kan maken. Mensen genieten momenteel van die korte 'geluksmomenten' die ze met geld beleven maar zien niet in dat het velen malen beter en zelfs effectiever is om te streven naar het eeuwige geluk.

En dat eeuwige geluk ligt inderdaad helemaal in jezelf. Ik ben het er niet mee eens dat het niet afhankelijk is van anderen, maar het is in ieder geval compleet afhankelijk van al die materieële zaken die een schijngeluk oproepen.

Als mensen in dat schijn-gelukkig-zijn willen blijven hangen; moeten ze vooral doen. Maar als ze dieper na zullen denken, komen ze er achter dat ze nooit helemaal tevreden en gelukkig zijn.
Oud 03-02-2003, 16:41
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
in bepaalde opzichten wel, maar je moet niet denken dat alles te koop is. je kan een kast van een huis hebben maar ongelukkig in de liefde zijn. dan woon ik liever in een armoedig flatje met de liefde van m'n leven.
Oud 03-02-2003, 19:18
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ben je het niet met me eens? Waarom niet?
"Alles waar je gelukkig van kan worden, draag je al bij je. Het zit binnenin je. Het is je hart. Je ziel."

Alsof je énkel daarvan gelukkig zou kunnen worden.
Volgens mij wordt je van je 'ziel' niet gelukkig, ik in ieder geval niet.
Waar je wel gelukkig van kán worden is bijvoorbeeld een relatie, kinderen en meer van dat soort ongein. De dingen die jij simpelweg als 'je hart' en 'je ziel' beschrijft.
Natuurlijk is dit alles níet te koop (ok in zekere zin wel maar dat bedoel ik niet) maar om dit soort dingen te krijgen is wel geld nodig.
Bijvoorbeeld een relatie. Daarvoor moet je eerst iemand ontmoeten. Het lijkt me toch stug dat jij zonder geld, en dus zonder het ooit te spenderen op plaatsen waar andere mensen dat ook doen, op die manier iemand leert kennen. De kleine kans op een uitzondering op 'liefde op het eerste gezicht' daargelaten.

Daarom niet.

Zo kan ik de rest van de dingen die iemand gelukkig kunnen maken ook nog wel verklaren aan de hand van geld maar ik denk dat je het zo ook wel snapt.

Én natuurlijk omdat ik een potje warhammer heb verloren, dat knaagt namelijk aan me las ik net
Oud 03-02-2003, 19:26
karamba
karamba is offline
Eerst gezondheid dan geluk in de liefde en dan komt geld. Met dat geld kun je nog een hele hoop bereiken. Maar er komen dus nog gewoon 2 dingen voor. Met deze 3 dingen zou het leven goed zijn voor me...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:32
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
addy schreef:
Eerst gezondheid dan geluk in de liefde en dan komt geld. Met dat geld kun je nog een hele hoop bereiken. Maar er komen dus nog gewoon 2 dingen voor. Met deze 3 dingen zou het leven goed zijn voor me...
Inkoppertje: Gezondheid is tot op een zekere hoogte met geld te realiseren. Zeker wat betreft dure behandelingen
Oud 04-02-2003, 07:25
dreadlocks
dreadlocks is offline
Citaat:
rodina schreef:
Vele mensen zullen hard ja knikken maar nee zeggen vanwege het feit dat andere je er raar op aan zullen kijken.

Hoe kapitalistisch ben jij? Zou jij in een communistische samenleving kunnen leven? Is geld belangrijk voor je? Maakt het je gelukkig? Of heb je het niet nodig?

geld maakt wel gelukkig: ja en nee.

ja omdat je nooit geldzorgen hebt, je zit financieel niet in de problemen.

en nee. want ik ken genoeg mensen met kapitalen (zelfs bij mij in de familie) die zich eenzaam, ongelukkig of zelfs hun gezonheid niet meer hebben, en/of nooit meer terug zullen krijgen.

ik vind dat je maar eerst innerlijk gelukkig moet zijn voordat iets anders je gelukkig maakt. geld is inderdaad makkelijk, maar niet alles is te koop. althans, niet hetgene wat echt telt in het leven. en voor mij zijn dat de kleine dingen. maar misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt.

maar een miljoentje of 20 is altijd mooi meegenomen
Oud 04-02-2003, 09:46
soffietje
soffietje is offline
geld maakt niet gelukkig...tenminste mij niet ...heb laast een vriend verloren en die kon ik niet redden ook al had ik nog zoveel geld (niet dat ik zo rijk ben hoor) ik kon hem niet redden en toen besefte ik pas dat je met geld maar heel erg weinig kan, heel weinig...
Oud 04-02-2003, 18:26
coecie
coecie is offline
epicurus, de beroemde griekse filosoof zegt dit. Geld maakt gelukkig tot op zekere hoogte. Je moet de middelen (geld) hebben om te kunnen voorzien in je primaire levensbehoeften: eten, drinken, warmte, een dak boven je hoofd, kleren om je lijf
Naarmate je meer geld hebt om in minder belangrijke, secundaire levensbehoeften te voldoen, stijgt je geluk niet meer, het b;ijft hetzelfde hij tekende deze grafiek:
/ | |
/ | |
/ | |
primair secundair

dus....
aaaaaaaaaaah hij klopt niet!!!! laat maar zitten
Oud 04-02-2003, 22:40
Nanaki
Nanaki is offline
Code:
  /   |              |
 /    |              |
/     |              |
      primair     secundair
volgens mij doet ie het zo wel
Oud 04-02-2003, 23:09
Nanaki
Nanaki is offline
In een maatschappij als deze heb je bijna altijd geld nodig om gelukkig te zijn, het zal echter nooit de oorzaak van geluk zijn: het schept slechts de mogelijkheid om gelukkig te zijn.

@Eztah: ik ben het met je eens dat het verrot is dat alles om geld draait, alleen veel van de dingen die je noemt vinden niet zijn oorzaak in het geld, maar in de egoistische natuur van de mens. Het maakt dingen mogelijk (ook goede dingen trouwens), maar is niet de kern van het probleem, imho.
Oud 05-02-2003, 07:09
strafcorner
strafcorner is offline
ik ben er van overtuigd dat het gemakelijker is om gelukkig te zijn met een riante bankrekening dan dat je alle eurocentjes moet omkeren. het is gewoon makelijker en zorgelozer bovendien kan je het je permiteren om veel leuke dingen te doen... maar het is natuurlijk maar net hoe je ermee omgaat...en hoe groot je drang naar materieel goed is.

Laatst gewijzigd op 05-02-2003 om 07:11.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 08:39
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Als ik maar genoeg geld heb om de dingen te kunnen doen die ik leuk vind.
Oud 05-02-2003, 08:41
Pharmacon
Pharmacon is offline
het is makkelijk om te zeggen dat geld niet gelukkig maakt als je genoeg hebt....
als je elke maand moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, wordt het al snel een ander verhaal...
Oud 06-02-2003, 18:18
coecie
coecie is offline
Citaat:
Nanaki schreef:
Code:
  /   |              |
 /    |              |
/     |              |
      primair     secundair
volgens mij doet ie het zo wel
woooooooooooooooow bedankt!! hoe doe je dàt nou weer?
maar anyways, ik was erbij vergeten te melden dat je ook zelfreflectie en relaties nodig hebt

@Evito... ik snap het niet, jij bent een stoïcijn toch.... dan kun je jezelf niet gelukkig maken, dan leg je je erbij neer als je gelukkig bent, als je niet gelukkig bent, leg je je daarbij neer... jij bent eerder een epicurist... zelfde tijdsbeeld, dus misschien verwarrend
Oud 07-02-2003, 19:53
drama
drama is offline
In een maatschappij die draait om geld ben je niets zonder geld. En ja, dan maakt geld je echt wel gelukkig; zolang je je eten kun kopen.

Geld is helaas de stront van deze wereld geworden, geen middel meer maar een doel voor practisch heel de westerse fokking wereld. Ik wil een wereld zonder geld als doel, geen wapenwedlopen voor een bankrekening waar je niet omheen kunt.

Ik wil geen communisme in de zin van Sovjetfascisme, ik wil een vrije wereld. Een anarchosyndikalistisch ingerichte maatschappij waarin alleen plaats is voor vrije individuen en elke vorm van autoriteit wordt vernietigd door het simpelweg niet te accepteren.

Het is vrij gemakkelijk om grote geldstromen te vermijden. Enige wat je nodig is, is solidairiteit; mensen die zich kosteloos willen inzetten voor elkaar. Een vraag&aanbod tussen mensen. Voor wat hoort wat. Maar neuk het bankleven.

Tot hier mijn Utopie.

Geld maakt niet gelukkig aangezien het de mens eigen is konstant meeeer te willen. Je bent jong, je hebt geen cent te makken en droomt van een riant salaris waar je jezelf prima van in leven kunt houden EN nog genoeg over hebt om aan luxe te spenderen. En dan komt de dag dat je dat salaris daadwerkelijk hebt. Ben je tevreden? Ja, in principe wel. Je kunt alles doen wat je wilt. Maar dan is je bestedingspatroon zo ingebakken dat je helemaal niet zoveel geld meer overhoudt. Je wilt meer...

En dan heb je promotie gemaakt en krijg je meer geld. Je consumeert je naar de kanker. De drang naar MEER blijft. Dat is materialisme, dat is overconsumptie.

Geld maakt niet gelukkig, een systeem waar ruilhandel is, waar primitief handel wordt gedreven en geen geldeenheid bestaat...zijn de mensen dan minder gelukkig? Denk het niet. Geld is niets, slechts een begrip waar mensen niet mee om kunnen gaan.

Commune? Ja! Commune. Ik ben van plan om over enkele jaren met een klein groepje mensen met ongeveer dezelfde ideologische achtergrond een boerderij te kraken oid en daar een minicommune op te zetten. Zeer vrij, geen restricties alleen solidairiteit en respect. Voor zover het kan zelfvoorzienend.

Vrij communistisch, anarchistisch.
Oud 07-02-2003, 19:58
drama
drama is offline
Mensen die zeggen dat geld niet gelukkig maakt; ooit wel eens je vreten niet meer kunnen betalen? Ooit wel eens moeten nadenken of je je wel een brood kon permiteren?
Oud 07-02-2003, 20:00
drama
drama is offline
Citaat:
eztah schreef:
Ik haat geld.
Maar op het moment dat je niet meer genoeg geld hebt om die dingen (met mij ) te doen dan ist zwaar kut en wordt je weer gelukkig van een beetje geld -zodat je die behoeftes weer kunt bevredigen.
Oud 07-02-2003, 20:01
drama
drama is offline
Trouwens, ik ben best wel materialistisch ingesteld alleen ethisch keur ik materialisme af.
Oud 08-02-2003, 14:09
Fornarina
Fornarina is offline
Wetenschappelijk onderzocht
'Geld maakt wel degelijk gelukkig'

De bekende dooddoener 'geld maakt niet gelukkig' - veel gebruikt als iemand iets wint of juist verliest - lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Britse wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat poen wel degelijk gelukkig maakt, zo meldden verscheidene Britse kranten woensdag.

Volgens de resultaten van het omvangrijkste onderzoek tot nu toe naar de psychologische effecten van rijkdom kunnen winsten van nog geen 1620 euro leiden tot een tijdelijke stijging van het gevoel van welbehagen. Ruim 1,6 miljoen euro is het minimumbedrag om mensen permanent geluk te bezorgen, aldus de wetenschappers die gedurende tien jaar 9000 Britse familie onder de loep namen.

"We hebben een sterk verband gevonden tussen het binnenstromen van geld en een verhoging van het gevoel van geluk en psychologische gezondheid van de doorsnee mens", aldus onderzoeksleider professor Andrew Oswald. "We hebben berekend dat er minimaal 1 miljoen pond nodig is om een gewone Brit om te toveren in een zeer gelukkige Brit", aldus de wetenschapper verbonden aan de faculteit Economie van de universiteit van Warwick.

Hij waarschuwt mensen geen banken te gaan beroven of een workaholic te worden. "Geld is niet het snelste pad naar geluk. Een goede relatie, goede gezondheid en een leuke baan zijn veel sterkere stimulansen voor een gelukzalig gevoel. Echtscheiding levert omgerekend evenveel schade op aan het geluk als een salarisverlaging van 60.000 pond. Slechte gezondheid levert verliezen op tot omgerekend 200.000 pond per jaar", aldus de wetenschapper.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 14:55
A'k.a
A'k.a is offline
Geld kan helpen bij het gelukkig(er) worden. Het is maar net hoe je ermee omgaat en hoeveel waarde je eraan hecht. Het ligt heel erg van de persoon af. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die er bewust voor kiezen, met weinig geld te leven en zich daarbij goed voelen en zo gelukkig zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 15:13
*engeltje*
*engeltje* is offline
geld is gewoon een van de factoren die mee voor geluk zorgt
niemand hier die psychologie studeert?
dan kom je te weten dat je van alles een beetje nodig hebt om gelukkig te worden
dus , geld alleen maakt niet gelukkig
als je heel rijk bent en van niemand liefde krijgt kan je nooit écht gelukkig zijn, snappie?

*knuf*
Oud 11-02-2003, 19:29
mieltje
mieltje is offline
nah of het gelukkig maakt.. da weet ik nog net zo niet!

Denk dat gelukkig iets is wat je bent!

dus stel dat je nou eens ongelukkig bent, dan heb je een "keuze":
Rijk en ongelukkig, of
arm en ongelukkig...

makkelijke keuze toch, denk ik zo....
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 12:07
Shibby
Shibby is offline
Geld maakt gelukkig maar ook ongelukkig ja. Als je het hebt zal je best gelukkig zijn en als je het niet hebt niet . Maar ik denk niet dat het fijn is als mensen weten dat je super veel geld hebt, dus dan word je weer ongelukkig omdat mensen dan op je geld afkomen.

Als ik veel geld zou hebben zou ik heel gelukkig zijn denk ik. Ik zou gewoon normaal blijven leven, maar niet meer werken. Nou ja niet meer werken om geld te verdienen, dus dan zou ik een baantje nemen waar ik echt lol in zou hebben zeg maar... kunnen jullie het nog volgen?

Ik zou niet super luxe gaan leven. Wat heb je daaraan? Ik zou wel een huisje kopen met veel grond trouwens. Maar dat hebben zoveel mensen...
Reageren

Regels voor berichten