|  10-01-2002, 20:46 | 

|  | 

Citaat: 

| DrPain schreef: Ja is lang verhaal en moeilijk om uit te leggen, vooral omdat ik niet weet waar ik moet beginnen, maar ik zal het proberen:

Als je wilt dat je ziek wordt, en je denkt de hele tijd dat je je slecht voelt, dan wordt je ook echt ziek. Dit kennen de meeste mensen wel. Maar je kunt het ook andersom doen, als je ziek bent denken dat je je goed voelt. En gewoon dingen gaan doen, dan zul je merken dat je heel snel ECHT beter bent.

Dit heeft te maken met gedachte kracht. In films en verhalen over tibet, en andere oosterse landen (neem voor mij part karate kid III daar in zit het zelfs) zeggen ze vaak dat je geest sterker is dan je lichaam. En je kunt met je geest je lichaam ook zeker beïnvloeden. Maar das wel moeilijk, niet iedereen kan dat, ligt eraan hoe sterk je geest is, je kunt dat trainen enzo.

Eigenlijk is je geest sterk als je geloofd. Geloof jij dat je beter wordt dan word je beter. Geloof jij dat je ziek wordt dan word je ziek.
 Nou zijn er wel meer mensen die denken dat je met je geest je lichaam kan beïnvloeden. Maar ik geloof dat je met je geest nog veel meer kan beïnvloeden. OOk dingen om je heen.

In de matrix zie je een stukje dat alsie bij het orakel is dat er zo'n klein boedistisch keentje zit, dat een lepel buigt. En die zegt dat Neo niet moet proberen de lepel te buigen, want dat lukt toch niet. Maar hij moet proberen te doen dat er geen lepel bestaat. Dus geloven dat je met die lepel kan doen wat je wilt.
 Volgens mij is die lepel er wel. Maar volgens mij kun je die ook met je geest buigen. Als jij een lepel vast pakt en ECHT gelooft dat je hem kan buigen, dan buigt hij. MAAR, dit zullen maar weinig mensen lukken, want... Wij hebben uit ervaring geleerd dat lepels niet zo maar buigen, dat zijn natuurwetten. Met natuurkunde krijg je ook dat het een vaste stof is en gevromt is. En niemand zal ooit ECHT geloven dat hij die lepel kan buigen. En zo lang je meer gelooft in je ervaring van de natuurwetten zal die lepel ook nooit buigen. Pas als je het echt gelooft buigt hij.

Toen ik dit aan iemand dit probeerde te vertellen, zei zij ironisch: "Ik geloof dat er 10 zakken chips onder me bed liggen" Natuurlijk geloofde ze dat niet. En was dat ook niet. Maar als jij dat echt gelooft, dan maak je je hersens wijs dat die er echt liggen. En als je hersens zoiets denken, dan generen ze reacties. Dan zie je ze, dan voel je ze. En als jij dat dan gelooft dan is het ook zo.

Maar dan nog een stap verder, kun jij met jou geest de geest van anderen beïnvloeden? Ik denk het wel, wat nou als jij heel erg gelooft dat jij die chips van net aan het eten bent. Wat doe je dan? Zit je dan alsof je met je handen een zak chips vast houdt en eet? Of zit je gewoon? Misschien denken je hersens wel dat je armen bewegen en chips in je mond doen. Maar is dat niet zo.
 Maar misschien ook wel, en als je echt heel hard gelooft, volgens mij geloven dan meer mensen. En die zullen dan zien dat jij met een zak chips in je handen zit te eten.

Ja ik weet het het is heel abstract, en zeker niet aan te tonen, omdat niemand het ECHT zal geloven. Maar jij weet dat je nu naar een beeldscherm kijkt he? Misschien geloof je alleen maar dat daar een beeldscherm staat. Denk daar maar es over na... en over dit hele verhaal, als je er echt over gaat filosoferen, misschien vind jij dan wat anders, of ontdek je nog meer.

Ik kan het niet aan tonen, maar ik geloof het, en als je dit verhaal gelezen hebt, als je iets gelooft is het ook zo. Dus voor is dit echt...
 |  ja.. volledig mee eens... mooi omschreven/verteld.  kweet uit ervaring dat dit moeilijk is om uit te leggen aan je medemens, (omdat de meeste het zien als ene verzinsel)..yep... your mind is power..

|