Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Emoties moet je zoveel mogelijk vermijden tuurlijk, maar als je dit artikel leest dan is het wel normaal dat je emoties een beetje gaan meespelen. Het maakt je kwaad dat iemand maar 3 jaar voor zoiets krijgt. Hierdoor ga je emotionele replys krijgen. Als de straf nou eens normaal hoog was dan zou je dit probleempje dus niet krijgen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nee idd, maar het gaat mij erom dat men es goed gestraft wordt voor misdaden. Rechtvaardigheid. En of ik dan nog leef of niet, dat boeit me neit zo. Maar als je je mond dicht houdt zal het OOK op korte termijn t zelfde blijven. Of wil je dat? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat emoties ook best een rol spelen in de samenleving. Wanneer iemand 2 mensen doodrijdt en er maar 3 jaar in de bak voor hoeft, dan zijn veel mensen boos op 'de straf'. Omdat het zo weinig is. Wanneer die chauffeur 30 jaar de bak in zou moeten, dan was deze boosheid er niet. Dus meer tevredenheid onder de mensen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan verder niks anders zeggen dan McCaine: het strafrecht is er niet om recht te doen aan individuele wraakgevoelens maar om de samenleving als geheel te reguleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nee, als dronken chauffeur weet je dat je risicos loopt. HIj reed trouwens 2 mensen dood en dit was de 3e x dat hij is veroordeeld wegens dronken rijden. Dus laat staan hoe vaak hij dronken heeft gereden! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Is het niet vreemd dat als hij nu in gewone toestanddie 2 mensen had doodgereden dat hij dan een hogere straf zou krijgen waarschijnlijk, omdat hij gewoon 'wist' wat ie deed??? Dus als je dronken bent krigj je een lagere straf. Dat vind ik erg vreemd. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Om Zijne Hemelse Majesteit te citeren: Gerechtigheid is meer dan het menselijk leven. Dat is mijn levensspreuk en daar houd ik me aan. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Huh hoezo niet? STrafbaar feit=strafbaar feit. Of je he nou 1x of 10x doet. Dit is een veelpleger, die moet juist ZWAARDER gestraft worden. Het is toch van den gekke als een inbreker in een huis zou inbreken, vervolgens gestraft zal worden, maar nadat ie is vrijgelaten weer inbreekt, dat hijdan niet gestraft kan worden ![]() ![]() Oke, dat 2e kan je gelijk in hebbe 3e: OMG, dus als je ff iemand aan wilt rijden kan je dat meer beter in dronken toestand doen want dan krijg je een lagere straf??? ![]() ![]() Want meneertje vaak dronken is en dus minder toerekeningsvatbaar? ![]() Misschien moeten we een oproep doen: wil je iemand doden drink dan eerst veel alcohol, want zo krigj je een lagere straf? Ja beetje vergezocht inderdaad, maar dat is wat jij zegt. Laatst gewijzigd op 22-02-2003 om 12:57. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alleen op deze manier krijg je een onafhankelijke rechterlijke macht die objectief over iets kan oordelen. Subjectieve gevoelens als wraak komen het strafproces absoluut niet ten goede. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat heb ik ook niet gezegd ![]() Toch vind ik het jammer dat hij vaak de zaken algemeen bekijkt en niet specifiek... Ik zei alleen maar dat het vreemd is, dat iemand die al 2x eerder is veroordeeld, bij de 3e x bij het doodrijden van 2 mensen maar 3 jaar cel krijgt. Moet je eens bedenken hoe vaak die gast dronken heeft gereden (!) Ik vind zo een iemand een grotere bedreiging voor de samenleving dan iemand die 1 persoon heeft vermoord en 10 jaar ofzo krijgt. Nu mag je eigenlijk geen vergelijkingen trekken, maar je kan er ook niet om heen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet wel, dat als een van mijn broertjes of zusjes omgebracht zou worden door een zeker persoon, opzet of niet, ik diegene liever dood dan levend zou zien. Maar je hebt gelijk, het zou een kwalijke zaak zijn als slachtoffers een rol speelden in het strafrecht. Bovendien, wat veel mensen nog wel eens vergeten is dat 3 jaar gevangenis 'niet niks is'. Daarnaast zit zo'n man met enorme schuldgevoelens en kans op een baan na een gevangenisstraf en een rijopzegging daarbovenop is bijzonder klein lijkt mij. Een straf is naar mijn mening bedoeld om te voorkomen dat de dader na de straf weer een strafbaar feit pleegt. In dit geval lijkt het mij toereikend, maar in de meeste gevallen zet ik vraagtekens bij de strafbepaling tegenwoordig.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Ik weet dat bij mij emoties meespelen bij mijn mening... maar dat lijkt mij niet zo vreemd. In dit soort gevallen spelen emoties namelijk altijd een rol.
en ik snap ook dat je daar niet altijd rekening mee kan houden omdat dat uhm.. qua organisatie zeg maar niet kan. en ik snap ook dat het wettelijk misschien niet helemaal zo in elkaar zit. en dat een strafproces daar misschien niet voor bedoeld is (k weet niet zo heel veel van juridische termen, hang me daar niet aan op ajb) wat mij steekt is dat er in zo'n strafproces nu helemaal geen plaats is voor het slachtoffer. (en/of nabestaanden, neem ik ff bij elkaar in 1 woord) Citaat:
zoals je al zegt: het slachtoffer heeft totaal geen rol in het strafproces. Das toch raar? Alle aandacht gaan naar de dader en het slachtoffer mag niet eens meedoen in een proces wat voor beide partijen heel belangrijk is. Heel veel slachtoffers vinden dat heel moeilijk en het hindert hen in hun verwerkingsproces. Daar moet je dus op 1 of andere manier iets aan veranderen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
het belang van het slachtoffer heb ik al een aantal keer genoemd. en neeeeej iemand die dood is komt niet weer tot leven. was het maar waar. Wraakgevoelens en frustratie zijn mischien slechte raadgevers, maar het uitsluiten zorgt ervoor dat het slachtoffer zich niet begrepen voelt. een emotioneel iemand zal iemand die zonder emotie handelt niet begrijpen en andersom geldt dat denk ik ook. Een middenweg zou beter zijn. In ieder geval moet zo'n slachtoffer begeleid worden. Technisch gezien hoort zo'n slachtoffer misschien niet bij een strafproces, maar het is wel een heel belangrijk punt in de verwerking voor zo'n slachtoffer... Er mag iets meer plaats zijn voor begrip daarvoor. Citaat:
maar als het je al eens eerder is overkomen dan vind ik dat je dat op zo'n manier moet zijn beinvloed (door je straf/ je emoties / whatever) dat je dat niet meer denkt. Je gedrag moet veranderd zijn. Anders is je straf niet toereikend geweest (het is de bedoeling dat je heropgevoed wordt door je straf, of heb ik dat nu mis? ) Daarnaast komt het juridisch-achtige taalgebruik en het systeem niet echt over bij 'echte' mensen. Alle mensen hebben nl emotie en dat is bij het strafsysteem redelijk uitgeschakeld. Je kunt, zoals ik al eerder zei, niet met rechtbanktaalgebruik iets uitleggen aan mensen waarbij emotie een rol speelt. Daarom komt de beweegreden achter eens straf vaak niet over bij mensen en vandaar de ontevredenheid. Betere communicatie zou geen overbodige luxe zijn. pfff.. wat een verhaal is dit geworden zeg...
|
![]() |
|
|