Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 19:50
Verwijderd
dan kun jij echt niet met ratjes omgaan

voor de geinteresseerde:

pix van 3 week oude babies
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 14:57
faan
faan is offline
och man dierenbeul, van die kleine ratjes van een paar daagjes moet gewoon afblijven! In alle dierenboeken staat: blijf zo veel mogelijk van ze af! Wil jij zeggen dat het goed is om ze dan aan te raken? Ook nog een terwijl er nog geen band tussen jou en de moeder is?! Als ik madeliefje was had ik je allang ergens flink laten bloeden
Oud 25-03-2003, 15:03
faan
faan is offline
ik pik het niet langer dat je steeds zegt dat ik dieren slecht verzorg of dat ik nergens wat van af weet! Dat jij zo veel aandacht aan die dieren schenk is helemaal ok, maar ga niet zeggen dat je baby's uit het nest moet slepen! En het is ook écht moeilijk met zo'n dingetje om te gaan!
Oud 25-03-2003, 15:11
SuperSanne
SuperSanne is offline
Whoa!!! Even dimmen jullie: Mortischia, vanaf wanneer ben je begonnen met spelen? Want vanaf 2 weken is dat juist noodzakelijk, omdat ze dan aan mensenhanden wennen. Niet te lang spelen natuurlijk, en moeder ook aandacht geven natuurlijk. Voor die twee weken moeten ze met rust gelaten worden, maar ik neem aan dat je dat wel wist, aangezien je me nou ook niet bepaald een complete ratten-idioot lijkt. Zo, nu heb ik wel weer genoeg de verstandige, wijze en vooral arrogante raadgever uitgehangen, ik ga Pokémon kijken
Oud 25-03-2003, 22:11
Verwijderd
Rittens moeten vanaf dag 2 regelmatig in de hand genomen worden en wennen aan menselijke geuren. Ik heb al veel ervaring met andere nestjes gehad over de laatste 6 jaar en heb zelf ook veel contact met andere "fokkers".
Als jullie (niet echt tegen SuperSanne) t niet geloven mag je van mij heel internet afstuimen naar info op internet sites, of navragen hoe lief mijn voorgaande rittens waren.
Als je pas vanaf 2 weken zou beginnen is je geur eng, vreemd en onbekend, vooral omdat dan net de oogjes open gaan. Grote kans dat het heel lang duur voor ze wennen aan "de mens". Daarom is het belangrijk als je echt dweilratjes wilt hebben dat ze al gewend zijn aan je geur voor dat ze uberhaupt kunnen zien zodat ze al totaal gewend zijn aan je geur en je niet eng vinden.

Trouwens even voor fean:
rattenboekjes zijn de meest incorrecte verkrijgbare informatie over ratten. (bijv. sinds wanneer is het goed om je rat op houtvezel te laten staan en gewoon hamstervoer aan te raden!!!)

En jij zorgt mischien wel goed voor je dieren, maar je ideeen zijn idioot, ik bedoel je topics over je wilde muizen je tamme laten dekken , ed.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:37
DutchGirl
DutchGirl is offline
*smelltttt helemaal* oohhh wat lieefff zijn ze tochh

ik zou er wel eentje willen, maar kheb geen plaats meer () bovendien zullen me ouders er niet blij mee zijn i.v.m me andere 2 ratten
Oud 26-03-2003, 19:51
faan
faan is offline
lol, ik begrijp het een beetje, jij doet je voor als een "ratgenoot". Zo denken ze dat het oké is. Leuke methode
Oud 27-03-2003, 00:12
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
faen schreef op 26-03-2003 @ 20:51:
lol, ik begrijp het een beetje, jij doet je voor als een "ratgenoot". Zo denken ze dat het oké is. Leuke methode
wa? ik?
Oud 27-03-2003, 20:47
faan
faan is offline
nee tisch
Oud 27-03-2003, 22:12
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
faen schreef op 27-03-2003 @ 21:47:
nee tisch
eej niks tegen haar he!
Oud 28-03-2003, 10:32
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
faen schreef op 26-03-2003 @ 20:51:
En jij doet je voor als de dappere rebel met het hart van een leeuw die het, helemaal in zijn eentje, opneemt tegen tisch, de grote boze forumterroriste. Jij ziet haar misschien als een bijzonder sluw en onaangenaam persoon dat onschuldige leden in haar web van leugens en manipulatie lokt, maar ik zie jou echter als een erg irritant manneke dat probeert te stoken zodat 'ie zelf de held kan uithangen. Leuk geprobeerd.
Oud 29-03-2003, 10:56
faan
faan is offline
nee Tisch Ik zei dat ik het een leuke methode vond hoe Mortischa haar ratten tam maakte. Super positief dus! Als het sarcastisch was had ik wel een geplaatst! Er staat toch een ?!
Volgens mij is "ze" in mijn opmerking een grote dubbelzinnigheid, sorry. Ze = ratten van Mortischa. Wel leuk dat jullie dachten dat ik de 'forumbezoekers' ermee bedoelde
Oud 29-03-2003, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Mortischa schreef op 24-03-2003 @ 20:50:
dan kun jij echt niet met ratjes omgaan

voor de geinteresseerde:

pix van 3 week oude babies
Wat een schátjes! *kijkt vertederd* Oh, ik zou er zo weer twee willen hebben, maar de vorige keer dat ik ratten had ging het niet helemaal goed... (hoewel die wel al een maand of wat oud waren toen ik ze kreeg). Ik en knaagdieren gaat niet samen, ze bijten me altijd :\
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:44
Verwijderd
Citaat:
faen schreef op 29-03-2003 @ 11:56:
nee Tisch Ik zei dat ik het een leuke methode vond hoe Mortischa haar ratten tam maakte. Super positief dus! Als het sarcastisch was had ik wel een geplaatst! Er staat toch een ?!
Volgens mij is "ze" in mijn opmerking een grote dubbelzinnigheid, sorry. Ze = ratten van Mortischa. Wel leuk dat jullie dachten dat ik de 'forumbezoekers' ermee bedoelde
Ik las het wel zo... dat je de ratjes bedoelde, bedoel ik. Hm. Kwestie van ergens anders de nadruk op leggen

En Mortischa - als ze niet op houtvezels moeten, waar dan wel op? Want dat heb ik ook uitgelegd gekregen... en ook dat je gewoon hamstervoer moet geven. Maar dat is dus niet zo?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 13:07
Agile Anne
Agile Anne is offline
Ratten...echt toffe beesten, heb er zelf ook altijd wel een paar gehad.
Slootratten zijn inderdaad echt ranzig, maar die vallen vind ik ook wreed. Ik fieste laatst naar school, hoor ik opeens een hoop gespetter...zit er een slootrat in zo'n kooitje. Kom ik de volgende dag weer langs, ligt er ijs op de sloot, en die rat zat nog half ingevroren in die val.... heheheh yuck!
Misschien had ik hem moeten bevrijden? Anne to the rescue!!
Oud 30-03-2003, 21:18
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Morgan schreef op 29-03-2003 @ 13:44:
Ik las het wel zo... dat je de ratjes bedoelde, bedoel ik. Hm. Kwestie van ergens anders de nadruk op leggen

En Mortischa - als ze niet op houtvezels moeten, waar dan wel op? Want dat heb ik ook uitgelegd gekregen... en ook dat je gewoon hamstervoer moet geven. Maar dat is dus niet zo?
Geen houtvezels!!! Dat is veel te stoffig, en geloof me, daar doe je je ratjes geen plezier mee. Beukensnippers kunnen wel. Ze nemen veel vocht op en ze kunnen er op knagen. Ze kunnen er alleen geen nestjes van maken. In principe zijn er veel dingen die je kan gebruiken, maar ze mogen niet scherp (zoals hooi) of stoffig (zoals houtvezel, zaagsel, houtwol, enz.) zijn, want daar kunnen ze niet tegen. Gewoon hamstervoer geven (of het beruchte "universele knaagdiervoer") is ook geen goeie actie, ratten hebben andere behoeftes dan hamsters en andere knaagdieren. Meer vitamine zus, minder mineraal zo, en veel eiwitten. Er zijn speciale knaagdier speciaalvoeders verkrijgbaar. "Bas de Rat" is een goed merk (ze hebben ook andere voeders als Gerrie Gerbil, enzovoorts).
Oud 30-03-2003, 22:37
Verwijderd
sjonge jongen wat een gedoe hier zeg
morgan, wat sanne zegt klopt, op bas de rat na dan, want dat is juist een slecht merk.. er zit namelijk te veel zonnepitten in (die slecht zijn). Ik zelf gebruik Vitakraft rattenvoer, alles gaat op, alles zit erin alleen wel duur... Ze krijgen hier ook veel vers groen en vlees ernaast
Reggie Rat en Albert Heyn huismerk rattenvoer zijn ook goed
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 00:12
Verwijderd

deze week gaan ze aleeer de deur uit
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 09:41
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Mortischa schreef op 30-03-2003 @ 23:37:
.. er zit namelijk te veel zonnepitten in (die
We hebben vroeger (heel, heel lang geleden) wel es ratjes gehad, en die vonden dat helemáál niet erg (ze viste de pitten eruit en gooide dan de rest van het voedsel eruit, en dan mocht ik weer gaan graven, grrrr...). Maar goed ze hielden verder ook van drop, zeep, schoenveters... het ware vreemde beesten.
Oud 31-03-2003, 17:18
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 31-03-2003 @ 10:41:
We hebben vroeger (heel, heel lang geleden) wel es ratjes gehad, en die vonden dat helemáál niet erg (ze viste de pitten eruit en gooide dan de rest van het voedsel eruit, en dan mocht ik weer gaan graven, grrrr...). Maar goed ze hielden verder ook van drop, zeep, schoenveters... het ware vreemde beesten.

daarom pleuren ze ze er ook juist in
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:30
cerys
cerys is offline
wat een poepies !
ik heb ook 2 hele lieve ratjes, en ze vinden mij ook lief
Oud 31-03-2003, 19:14
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Agile Anne schreef op 29-03-2003 @ 14:07:
Ratten...echt toffe beesten, heb er zelf ook altijd wel een paar gehad.
Slootratten zijn inderdaad echt ranzig, maar die vallen vind ik ook wreed. Ik fieste laatst naar school, hoor ik opeens een hoop gespetter...zit er een slootrat in zo'n kooitje. Kom ik de volgende dag weer langs, ligt er ijs op de sloot, en die rat zat nog half ingevroren in die val.... heheheh yuck!
Misschien had ik hem moeten bevrijden? Anne to the rescue!!
Weet jij misschien ook waarom die dieren worden gevangen? Omdat ze graag hollen maken in de slootskant daardoor word deze niet meer zo stevig en stort in. Of die gangen gaan ook nog wel een eind in de weilanden en een koe kan op z'n gang stappen en vervolgen zijn poot breken en ook landbouwmachines kunnen hierdoor vast komen te zitten. Ook kan door die hollen zelfs overstrommingen ontstaan. Z'n muskusrat verzuipt idd in zijn fuik, maar dit duurt maar eventjes. Want z'n dier kan namelijkeen tijdje zonder zuurstof(hoelang weet ik niet meer). Als z'n dier gevangen raakt in z'n fuik, zwemt hij eerst rustig rond(op zoek naar een uitgang) dan komt hij tot het besef dat hij lucht nodig heeft en wordt dan een beetje wild omdat hij naar boven wil. Dit duurt maar een paar seconden en dan is hij verzopen. Er worden ook weleens klemmen gebruikt, alleen hebben deze de nadeel dat je er soms bij vangsten mee vangt, bv een eend. Ik ben weleens met een rattenvanger op pad geweest, eigelijk is het wel een leuk beroep, lekker in de buitenlucht en aan de waterkant. Btw ik zou maar van die ratten afblijven want je kan namelijk de ziekte van wells(hoop dat ik het goed schrijf) en andere ziektes zoals hepatitis van krijgen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:10
Verwijderd
Ze zijn allemala opgehaald en baasjes waren dr superblij mee
Mis ze wel
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 21:23
marla
marla is offline
die ratjes zijn wel superlief!
Maarre ik heb zelf 2 vrouwtjes, en ik doe altijd eerst krantpapier onder in de kooi en dan zaagsel en dan hooi, maar dat is dus niet goed. Wel koop ik dat voer Bas de rat, maarre wat kan ik ze nog meer geven? wat voor groenten enz, want ik geef nu alleen maar dat voer.
Oud 24-04-2003, 11:55
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
marla schreef op 23-04-2003 @ 22:23:
die ratjes zijn wel superlief!
Maarre ik heb zelf 2 vrouwtjes, en ik doe altijd eerst krantpapier onder in de kooi en dan zaagsel en dan hooi, maar dat is dus niet goed. Wel koop ik dat voer Bas de rat, maarre wat kan ik ze nog meer geven? wat voor groenten enz, want ik geef nu alleen maar dat voer.
verse groente is wel gezond. In princpe mogen ze alles, maar geen kool of ijsbergsla want daar krijgen ze diarree van. van fruit mogen ze ook alles, maar bananen met mate (worden ze dik van) en geen geconfijte dingen. Die van mij waren vroeger gek op appel, maar peer lustte ze niet. je moet wel effe proberen wat ze lekker vinden.
Oud 28-04-2003, 13:30
Verwijderd
Dit topic is leerzaam..

Ga ik even snel overschakelen op niet-hamstervoer..

Ik had nog even een maf vraagje, maar euh, als ik wierook op mn kamer brandt (waar de ratten staan) is dat vervelend voor hen of maakt het niet uit?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 28-04-2003 @ 14:30:
Dit topic is leerzaam..

Ga ik even snel overschakelen op niet-hamstervoer..

Ik had nog even een maf vraagje, maar euh, als ik wierook op mn kamer brandt (waar de ratten staan) is dat vervelend voor hen of maakt het niet uit?
denk niet dat ze t echt lekker vinden (ik vind t ook smerig ) maar ze zullen dr nie tvan doodgaan, maar ze kunnen dr niet van weglopen als ze t vies vinden, wat mensen wel kunnen...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Mortischa schreef op 28-04-2003 @ 22:26:
denk niet dat ze t echt lekker vinden (ik vind t ook smerig ) maar ze zullen dr nie tvan doodgaan, maar ze kunnen dr niet van weglopen als ze t vies vinden, wat mensen wel kunnen...
Ja, khad het ook nog maar niet gedaan, kverplaats de wierook wel gewoon naar mn vaders huis Dan heeft alleen hij er last van en hij kan zoals je zegt weglopen

Zaagsel in de kooi is dus ook niet goed, we hadden eerst ook ander spul van de dierenwinkel, dan toch dat maar weer halen. Enige probleem is het vervoer, maar dan maar gewoon een voorraad inslaan als er iemand met een auto meekan ofzo..

Nja, kben wel erg blij met dit topic..!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten