Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2003, 18:25
Laïs
Laïs is offline
Nee,niet echt.
Oud 05-03-2003, 18:37
Kastanje
Kastanje is offline
Citaat:
Elvira schreef:
Nee niet irritant, logisch toch dat je gewoon je eigen taal blijft praten. Wat idd wel irritant is, dat sommige mensen zo fuckin hard gaan praten, maar dat doen nederlanders net zo goed.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:57
Breg
Breg is offline
Soms, als ik me er constant aan zou ergeren zou ik gek worden, aangezien ik in Rotterdam woon in een wijk waar minstens 50% allochtoon is, en waarvan het grootste deel in hun eigen taal met elkaar praat. Ik vind het ook niet zo erg omdat ik die mensen toch niet ken. Ik vind het wel irritant als je je echt in een groep bent en een deel daarvan met elkaar gaat praten in een andere taal zodat er niks van te verstaan is, dat is gewoon onbeleefd.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:14
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ninh schreef:

1) Ook ooit in je opgekomen dat sommige allochtonen nou eenmaal prefereren om onderling hun eigen moedertaal te gebruiken ipv het nationale taal?

2) Moedertaal niet verleren kan daar bijvoorbeeld een reden voor zijn, als ik weer op vakantie ga naar Vietnam weet ik in ieder geval dat ik de taal nog spreek.
1) Absoluut. Ik heb er ook totaal geen problemen mee als ze onder elkaar hun moedertaal gebruiken. Voor mijn part ook in het openbare leven. Dat moeten ze lekker zelf weten. Maar: als je hier in Nederland wilt wonen dan moet je ook de moeite nemen om Nederlands te leren. Ikzelf spreek geen woord Turks, Afghaans of Marokkaans. Ik heb 2 jaar in een Hema gewerkt. Achter de kassa kwam het regelmatig voor dat mensen niet gewoon 'goeiemorgen', 'dankuwel' kunnen zeggen. Of dat ze niet normaal om een plastic tasje kunnen vragen. Ik prefereer mijn eigen taal ipv hun moedertaal

2) Dat kan ik me absoluut voorstellen. Mijn tante woont al jaren in Canada. Maar haar nederlands moet echt weer opgefrist worden als ze hier komt of als wij daarheen gaan.
Oud 05-03-2003, 19:16
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Overigens vind ik niet dat je aan de hand van één post het hele forum kunt beoordelen door te zeggen dat 'het hier steeds rascister word'.
sorry hiervoor dan
Oud 05-03-2003, 19:25
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Als ik naar Duitsland ga, spreek ik Duits. Ik kan in Parijs mijn croissants in Frans bestellen. In de Londonse pub vraag ik om 'half a pint of ale'. Met andere woorden: ik pas me aan aan hun taal.
knap van je hoor!!

Citaat:
Als je niet bereid bent om je daarvoor in te zetten, dan hoor je hier niet thuis.
en dan wil jij mij vertellen dat jij aan hun neus of wat dan ook kunt zien of ze zich er voor inzetten??!?!?!?! ook knap van je hoor, als je dat kunt

deze kritiek is echt niet alleen op jou bedoeld hoor, want ik zie dat er op dit forum een heleboel mensen zijn die dit vinden...

ps: wat stem je (als ik vragen mag)
Oud 05-03-2003, 19:28
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
, ja aan dat Fawaka, Chickie blaatblaat handegezwaai gezeik dat wel
WAARAAN???
Oud 05-03-2003, 19:30
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Maar: als je hier in Nederland wilt wonen dan moet je ook de moeite nemen om Nederlands te leren. Ikzelf spreek geen woord Turks, Afghaans of Marokkaans. Ik heb 2 jaar in een Hema gewerkt. Achter de kassa kwam het regelmatig voor dat mensen niet gewoon 'goeiemorgen', 'dankuwel' kunnen zeggen. Of dat ze niet normaal om een plastic tasje kunnen vragen. Ik prefereer mijn eigen taal ipv hun moedertaal
Zoals ik al zei in mijn post, sommige mensen hebben simpelweg niet de kans om gebruik te maken van het voorrecht van (taalkundige) educatie. Een beetje verdraagzaamheid en inlevingsvermogen zouden sommige mensen die zich ergeren aan een vreemde taal geen kwaad kunnen doen. Geduld is een schone zaak, en levert ook resultaat ook al vinden sommigen dit niet noemenswaardig. Ik vind het daarentegen een hele prestatie.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Ninh schreef:
Ergeren aan, excuses.
Was niet serieus bedoelt ik maak ook duizenden spel- en grammaticale fouten.
Citaat:
Ninh schreef:
'Ze' kun je beter zien als een selecte groep, over een kam scheren doen we niet aan.
Met 'ze' bedoelde ik een willekeurige groep mensen die luid aan het converseren zijn in een niet nederlands -voor mijn oren irritant- taaltje.
Citaat:
Ninh schreef:
Verdraagzaamheid! Dat je deze mensen al denigrerend aanduidt met 'knakkers' zegt me al genoeg.
Hehe, nee hoor je zit ernaast ik noem iedereen 'knakkers' ook m'n kamaraden.

Misschien klinkt het als 'n gebrek aan respect voor andere talen en/of culturen maar onbewust erger ik me er gewoon aan.

Integratie is moeilijk ja, maar ik 't voorbeeld dat ik aandroeg was op school, ik mag ervan uitgaan dat als je Nederlandstalige colleges volgt op HBO niveau dat je dan redelijk Nederlands kan.

*gaat xliselottex op de blokkeer lijst zetten*
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:37
thunder110
thunder110 is offline
Nee hoor, dáár erger ik mij niet aan.
Wel aan luidkeels praten in openbare plaatsen, zoals iemand al zei.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:39
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef:
Wel aan luidkeels praten in openbare plaatsen, zoals iemand al zei.
Vanzelfsprekend, maar dat ligt meer aan het volume, dan de taal waarin het gesproken wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:39
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
*gaat xliselottex op de blokkeer lijst zetten*
en bedankt...
ik dacht nog wel dat we in een vrij land leefden waar ik mn mening mag geven.... wees blij dat ik t in t nederlands doe!!
Oud 05-03-2003, 19:43
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Vanzelfsprekend, maar dat ligt meer aan het volume, dan de taal waarin het gesproken wordt.
inderdaad, dat heb ik minstens net zo erg als bij mobiele bellers
Oud 05-03-2003, 19:46
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
xliselottex schreef:

1)en dan wil jij mij vertellen dat jij aan hun neus of wat dan ook kunt zien of ze zich er voor inzetten??!?!?!?! ook knap van je hoor, als je dat kunt

2)ps: wat stem je (als ik vragen mag)
1) ok, daar heb je een punt. Niet iedereen die in de winkel komt zal al een inburgeringscursus gehad hebben. Maar toch, komt het mij iets te vaak voor dat mensen niets kunnen zeggen. En het wil er bij mij niet in dat dat allemaal mensen zijn die nog maar 2 en halve dag in Nederland zijn.

2) dat mag je vragen. Ik ben 17, mag dus niet stemmen. Maar ik zou VVD gestemd hebben.

Citaat:
Ninh schreef:Zoals ik al zei in mijn post, sommige mensen hebben simpelweg niet de kans om gebruik te maken van het voorrecht van (taalkundige) educatie. Een beetje verdraagzaamheid en inlevingsvermogen zouden sommige mensen die zich ergeren aan een vreemde taal geen kwaad kunnen doen.
Als mensen hier in Nederland komen als asielzoekers dan krijgen ze een inburgeringscursus. Daar zit - en als het er niet in zit, dan hoort het er in te zitten - voor zover ik weet ook een taalcursus in.
Oud 05-03-2003, 19:48
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
xliselottex schreef:
inderdaad, dat heb ik minstens net zo erg als bij mobiele bellers
Ha ha, veel mensen beseffen ook niet dat ze aan het schreeuwen zijn. Tegenwoordig hóef je niet meer te schreeuwen om verstaanbaar te zijn, maar dat weten ze denk ik nog niet.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:49
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
iets te vaak
okee, daar ga ik wel mee akkoord dan, maar doe ajb niet alsof alle allochtonen hetzelfde zijn!! (weer niet alleen tegen jou hoor)
Oud 05-03-2003, 19:50
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
bertbart schreef:
hahaha, ik word altijd een beetje achterdochtig en dan denk ik zouden ze het over mij hebben? maar dat heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken, dus ik erger me er niet aan...
Dat heb ik ook meestal, dat ik denk dat ze het over mij hebben.
Alleen ik erger me er wel aan eerlijk gezegd.
Kijk, als je de taal gewoon niet kunt spreken OK, maar klasgenoten die hier geboren zijn en tijdens de les in hun eigen taal met elkaar gaan praten en giechelen vind ik storend.
In de tram of iets dergelijks boeit het me niet, die mensen ken ik niet en heb ik helemaal niets te maken, behalve dat we toevallig in dezelfde tram zetten.
Maar in groepjes of gelegenheden waar je elkaar wel kent vind ik het onbeleefd en irritant.
Oud 05-03-2003, 19:50
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
Ninh schreef:
Mee eens. Neemt niet weg dat het dus vaak wel in een brabbeltaaltje is.
Wat NOG erger is, is wanneer ze met dat gebrabbel (in dit geval dus een niet Nederlandse of wereldtaal) tegen jou beginnen te kletsen. En dan moet je nog fatsoenlijk antwoord geven ook! (in een winkel) DAN vind ik: leer eerst eens Nederlands.
Oud 05-03-2003, 20:33
Verwijderd
T stoort me absoluut niet.. (Veel) mensen die dit vervelend vinden zijn ook bang dat mensen die in n andere taal praten over hen praten, gewoon onzekerheid dus.. waar je je lekker overheen moet zetten.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 20:34
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Ieme schreef:
Wat NOG erger is, is wanneer ze met dat gebrabbel (in dit geval dus een niet Nederlandse of wereldtaal) tegen jou beginnen te kletsen. En dan moet je nog fatsoenlijk antwoord geven ook! (in een winkel) DAN vind ik: leer eerst eens Nederlands.
precies, zodra ik het idee krijg dat ze het ook over mij hebben en ik er wat van zeg gaan ze helemaal tegen me tekeer in hun taaltje. Hun vriendjes en vrieninnen erbij halen. Dat vind ik zo laag...
Lul me gewoon uit in het Nederlands
Oud 05-03-2003, 20:36
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
nee ik erger me niet echt, zo mogen toch in hun eigen taal praten als ze dat willen? ik kan er minder tegen als er in zo'n wannabe turks taaltje wordt gepraat door Nederlandse mensen.
Oud 05-03-2003, 20:52
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Ninh schreef:
Je leeft anders wel nog

Jahh gelukkig wel toch

Daar heeft iedereen zijn eigen ideeen over, ga ik niet eens op in. Een ding kan ik je wel zeggen, het is niet wettelijk verplicht.

Nee, het is niet wettelijk verplicht ik weet het. Dat vind ik zeer spijtig, er zijn landen genoeg waar je de moedertaal eerst moet beheersen voordat je je in het land van zettelen. Lijkt mij persoonlijk een hele goede maatregel. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een ander verhaal als het asielzoekers zijn die hier net een jaar ofzow zitten. Maar het komt te vaak voor dat mensen geen Nederlands spreken terwijl ze hier toch echt al jaren wonen.

We hadden het toch over taal? Dat mensen hun geloof, religie en cultuur meenemen beschouw ik eerder als cultuurverijking.

Jah, da's de moderne kijk erop. Ik ben in dit onderwerp niet zo modern. Ik vind het storend dat als je in bijvoorbeeld Iran uit het vliegtuig stapt als vrouw, je meteen een hoofddoek om je hoofd krijgt omdat je anders opgepakt of zelf vermoord kan worden. Ik ben trouwens niet tegen hoofddoeken ofzow, dat heeft namelijk te maken met godsdienst en ik heb er geen last van.

Ik lees hier vaak dat mensen het onbeschoft vinden. Waarom vinden jullie het onbeschoft? Omdat je niet mee kan luisteren met wat mensen zeggen? Dat zegt meer over jezelf dan die mensen.
Zie jij trouwens het verschil tussen iemand die hier op vakantie is en iemand die hier woont? Zo nee, dan kan je maar beter aannemen dat iedereen hier op vakantie is, bespaart je een hoop ergeren.

Jah ik zie heel goed het verschil tussen iemand die hier woont en iemand die hier op vakantie is. Mij gaat het erom dat ik vind dat iemand die hier in Nederland woont, dat die zich moet aanpassen aan de Nederlandse cultuur en niet groepjes moet gaan vormen met de 'eigen cultuur'.

Oud 05-03-2003, 21:00
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
LeRatLuciano schreef:
sorry taal en cultuur zijn 2 hele andere dingen en ik vind ook niet dat je die dingen kunt vergelijken

sowieso hoeft niemand zich aan te passen aan onze cultuur,waarom zou iemand zijn geloof en culturele achtergronden niet hier mogen uitoefenen?

Rat
Taal en cultuur mogen dan andere dingen zijn, maar om je in een maatschappij productief te maken moet je de taal kennen. Ik vind het gewoon onbeschoft om een beetje in "je eigen taal" te gaan zitten lullen, net alsof je je te goed voelt voor Nederlanders.

Tjah, ik kan het niet met je eens zijn dat niemand zich hoeft aan te passen aan onze cultuur, want waar wil je de grens leggen? In het midden oosten is het heel normaal dat vrouwen nadat ze zijn verkracht dood worden geschoten (of nog erger gemarteld) omdat ze het wel uitgelokt zullen hebben. Dat meisjes van onder de 15 jaar besneden worden en daardoor lange tijd helse pijnen leiden. Dat vrouwen tot hun enkels bedekt moeten zijn en door een gaasje mogen kijken. Ik moet er niet aan denken dat deze mensen zich niet hoeven aan te passen aan onze cultuur omdat we allemaal zo "vriendelijk links" zijn. Het is wel moeilijk om een grens te leggen tussen in hoeverre mensen zich aan moeten passen. Ik heb niets tegen hoofddoekjes zolang een normaal gesprek mogelijk is (dus niet door een gaasje), dat hoort bij hun geloof. Maar taal en normen en waarden horen voor een groot gedeelte bij de Nederlandse cultuur, dus ik vind aanpassing daarin zeer noodzakelijk.
Oud 05-03-2003, 21:20
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
ruby soho schreef:
eerlijk: ja

maar aan de andere kant: idd als je zelf in een ander land bent ga je ook geen moeite doen om met je nederlandse vrienden een andere taal te praten, ook al weet je dat je je daardoor sneller aanpast (je hebt dus jezelf er dus ook deels mee)
k vind wel dat de nederlandse taal gewoon goed aangeleerd moet worden, niet alleen omdat t irritant is voor anderen, maar ook om goed te kunnen functioneren in de maatschappij, jezelf verstaanbaar te kunnen maken/dingen te kunnen regelen/etc. dat vind k gewoon heel belangrijk

wat k wel enorm irritant vind trouwens is wanneer een groepje mensen, uit welk land dan ook naar je gaan zitten staren en wijzen en dan in een andere taal keihard gaan zitten praten en lachen, aargh

en wat k ook niet begrijp: er genoeg jongeren die hier geboren zijn, maar wel buitenlandse ouders hebben en dus thuis ook een andere taal spreken, k snap niet helemaal waarom t nodig is om buitenshuis niet gewoon nederlands te spreken
ik had het zelf niet beter kunnen zeggen...
Oud 05-03-2003, 21:27
Bulldog
Bulldog is offline
Normen en waarden kun je mensen niet opdwingen. Normen kun je hooguit afdwingen, waarden niet. En op die manier kun je ook geen integratie afdwingen. De wens om te integreren moet van de minderheden zelf komen. Natuurlijk moet er wel de mogenlijkheid zijn om je volledig te integreren (voldoende hulp overheid). Niet meewerken /geen resultaat? -> mensen niet eerder de gewenste nederlandse nationalitiet geven, voordat ze voldoende geintegreerd zijn.

Het belangrijkste bij integratie is communicatie. Voor communicatie is het nodig dezelfde taal te spreken en verstaan. Iemand hoeft de taal niet goed te kennen, maar goed genoeg om te communiceren, anders kan hij/zij niet integreren. Als we het over Nederland hebben is die taal de Nederlandse taal. Iedereen die de Nederlandse taal onvoldoende beheerst zou gratis lessen Nederlands moeten krijgen, in het belang van de integratie.

Wat is eigenlijk integratie?
Je kent waarschijnlijk het woord "integraal". Dat betekent zoiets als "geheel", "volledig". Het woord "integraliteit" is geen goed Nederlands, maar zou de betekenis hebben van "het geheel". "Integreren" is "deel gaan uitmaken van het geheel".
"Integreren" betekent dus niet "je aanpassen aan de meerderheid".
Het geheel is "de samenleving/ maatschappij (in Nederland)". Ieder die z'n best doet om daar deel van uit te maken, is bezig met integratie. Ieder die geen deel wil uitmaken van de samenleving als geheel is niet goed geïntegreerd. De samenleving hier in Nederland bestaat niet alleen uit autochtone Nederlanders. Het geheel is multicultureel.

Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:22
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Als mensen hier in Nederland komen als asielzoekers dan krijgen ze een inburgeringscursus. Daar zit - en als het er niet in zit, dan hoort het er in te zitten - voor zover ik weet ook een taalcursus in.
Ik blijf mezelf maar herhalen, sommige mensen als mijn moeder bijvoorbeeld, hebben daar simpelweg niet de kans voor gehad om die te volgen. Ze was immers toen zwanger van mij, en toen ik geboren werd moest er voor mij gezorgd worden. Mijn vader heeft gelukkig wel de kans gehad, en mijn moeder heeft over de jaren heen gelukkig alsnog haar achterstand ingehaald. Het heeft dan wat jaren gekost, maar ze kan het nu wel.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Ieme schreef:
En dan ga jij naar Rusland en dan denk je, laat ik eens om aanwijzingen vragen. En dan begin je in Nederlands te brabbelen en denkt die Rus, ja ho eens even, leer jij eerst maar even Russisch.

Geduld, niet iedereen is geboren met internationale taalknobbel. Mensen leren taal door conversaties met anderen, zo heb jij het immers ook als baby geleerd, omdat jouw ouders geduldig gesprekken met je zaten te voeren. Als jij dit nou de volgende keer ook doet draag je jouw steentje ook al bij aan het vocabulaire van die persoon.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Adrenaline schreef:
precies, zodra ik het idee krijg dat ze het ook over mij hebben en ik er wat van zeg gaan ze helemaal tegen me tekeer in hun taaltje. Hun vriendjes en vrieninnen erbij halen. Dat vind ik zo laag...
Lul me gewoon uit in het Nederlands
Nogmaals, dat onderstreept enkel jouw onzekerheid.
Stel je voor dat het helemaal niet eens over jou gaat, dan ga je mensen vals accuseren. Dat wordt natuurlijk niet op prijs gesteld. Scheldwoorden hebben overigens vrij weinig nut als je tegenstander het niet begrijpt.

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 23:52.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:29
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Ninh schreef:
Ik blijf mezelf maar herhalen, sommige mensen als mijn moeder bijvoorbeeld, hebben daar simpelweg niet de kans voor gehad om die te volgen. Ze was immers toen zwanger van mij, en toen ik geboren werd moest er voor mij gezorgd worden. Mijn vader heeft gelukkig wel de kans gehad, en mijn moeder heeft over de jaren heen gelukkig alsnog haar achterstand ingehaald. Het heeft dan wat jaren gekost, maar ze kan het nu wel.
Dat is heel goed, bedoel je situatie laat het natuurlijk niet altijd toe.
Maar sommige mensen doen het helaas om welke reden dan ook gewoon helemaal niet, dat vind ik wel jammer.
Als je oud bent snap ik het wel, dan heeft het allemaal niet zoveel nut misschien en de vrienden die je hebt spreken dan misschien ook jouw taal, dus dan heeft het voor die mensen niet echt veel nut.
Maar als je van plan bent hier een leven op te bouwen of hier gewoon geboren bent, vind ik het een ander verhaal.
Neem dan ajb de moeite de taal te leren en spreek die ook gewoon in gezelschap van mensen die jouw taal niet spreken.
Wat ze in hun vrije tijd doen moeten ze natuurlijk zelf weten, maar een klein beetje proberen je aan te passen aan het land waarin je woont en de normen en waarden die daar gehanteert worden mag wel. Van mij hoeven ze echt geen pindakaas en drop te vreten, maar een taal spreken die de mensen in het land spreken waarin je woont vind ik wel een belangrijk aspect.
Oud 05-03-2003, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Ik vind het storend dat als je in bijvoorbeeld Iran uit het vliegtuig stapt als vrouw, je meteen een hoofddoek om je hoofd krijgt omdat je anders opgepakt of zelf vermoord kan worden. Ik ben trouwens niet tegen hoofddoeken ofzow, dat heeft namelijk te maken met godsdienst en ik heb er geen last van.
Ten eerste, we hebben het over Nederland. Ten tweede, jij verwacht dat mensen uit bv Iran zich aanpassen aan jouw normen en waarden, moet je niet opkijken als mensen in Iran verwachten dat jij dat op jouw beurt doet. Bovendien kies je wel HET land uit der islamieten, dat hoort gewoon bij hun religie, dus dat zie je al mijlen aankomen.

Citaat:

Jah ik zie heel goed het verschil tussen iemand die hier woont en iemand die hier op vakantie is. Mij gaat het erom dat ik vind dat iemand die hier in Nederland woont, dat die zich moet aanpassen aan de Nederlandse cultuur en niet groepjes moet gaan vormen met de 'eigen cultuur'.
Gaaf, tourist-a-vision . Het gaat om de 'ervaring', je zult de moeizame communicatie ongeacht of diegene wel of niet over de nederlandse nationaliteit bezit meemaken. Dan kijk ik er idd van op als je het verschil daartussen maakt. Het heeft namelijk bij beiden hetzelfde resultaat als je ze taalkundig helpt, je helpt ze aan hun vocabulaire.
Dat is je goed recht overigens om dat te vinden, maar als ik hier al sommige replies lees van mensen die zich te goed voelen om zich te verlagen tot 'voor-kinderen-begrijpbare'-nederlands (zich er dus aan ergeren), dan denk ik dat je niet bepaald bijdraagt aan de integratie.

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 23:47.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:42
Verwijderd
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef:
Dat is heel goed, bedoel je situatie laat het natuurlijk niet altijd toe.
Maar sommige mensen doen het helaas om welke reden dan ook gewoon helemaal niet, dat vind ik wel jammer.
Als je oud bent snap ik het wel, dan heeft het allemaal niet zoveel nut misschien en de vrienden die je hebt spreken dan misschien ook jouw taal, dus dan heeft het voor die mensen niet echt veel nut.
Je bent in mijn mening nooit te oud voor 'integratie'. Maar als oudere kom je al gauw in een sociaal isolement, omdat je simpelweg niet naar een sociaal ontmoetingsplek gaat, zoals een school ofzo. Je moet bij wijze van geluk spreken als je in een bejaardentehuis komt, om in contact te komen met autochtonen. Het is dan altijd makkelijker je toevlucht te vinden bij 'lotgenoten', vooral als mensen niet eens de tijd willen nemen antwoorden te geven op jouw gebrekkig Nederlands.

Citaat:
Maar als je van plan bent hier een leven op te bouwen of hier gewoon geboren bent, vind ik het een ander verhaal.
Neem dan ajb de moeite de taal te leren en spreek die ook gewoon in gezelschap van mensen die jouw taal niet spreken.
Nogmaals, deze mensen beheersen de Nederlandse taal wel degelijk, maar! sommige mensen prefereren hun eigen moedertaal te blijven gebruiken bij medeallochtonen. Een mogelijke reden heb ik hiervoor al gegeven. Het in stand houden van je moedertaal is een belangrijke zaak, vooral als je nog allochtone familie hebt die al wat jaren meegaan.
Wat is het overigens in jou belang om deze gesprekken af te luisteren?

Citaat:
Wat ze in hun vrije tijd doen moeten ze natuurlijk zelf weten, maar een klein beetje proberen je aan te passen aan het land waarin je woont en de normen en waarden die daar gehanteert worden mag wel. Van mij hoeven ze echt geen pindakaas en drop te vreten, maar een taal spreken die de mensen in het land spreken waarin je woont vind ik wel een belangrijk aspect.
Nogmaals, hangt geheel van je situatie af.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:52
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
en bedankt...
ik dacht nog wel dat we in een vrij land leefden waar ik mn mening mag geven.... wees blij dat ik t in t nederlands doe!!
Haha... nee ik zet je niet op block veels te grappig zo.

Alsjeblieft blijf zulk soort intelligente antwoorden posten!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 00:09
Verwijderd
Weet je wat? Jullie doen maar!
Ik dacht dat ik een goede discussie aan kon gaan met mensen die bereid zouden zijn om hun standpunt, net als ik de mijne, eventueel zouden willen aanpassen. Maar door gebrek aan inlevingsvermogen, een veelvoorkomend bekrompen instelling, van mijn mede-discussianten ben ik tot de conclusie gekomen dat deze discussie zo vrij weinig nut heeft. Emoties zijn nou eenmaal niet te beargumenteren, je bent verdraagzaam of je bent het niet. Ze zijn onveilbaar, van rationaliteit is geen sprake. Desalnietemin ben ik door deze discussie meer achter mijn eigen standpunt gaan staan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 01:13
Verwijderd
Ja, daar erger ik me vreselijk aan.

Nu weet ik best dat iedereen in de openbare ruimte de taal mag spreken die hij wil. Als een of andere Fries op straat Fries wil praten, wees mijn gast. Als hij op het moment dat hij met mij in contact komt maar Nederlands kan spreken. Maar daar gaat het niet om.

Een ander verhaal vind ik, wanneer het in de klas of op de voetbalclub gebeurt. Dat is asociaal. Een klas of een team vormt een eenheid. Als je dan je eigen (onverstaanbare) taal gaat spreken, dan zonder je je welbewust af. Dat is gewoon, hoe je het ook wendt of keert, onbeschoft, net zoals je niet in het gezelschap van anderen gaat fluisteren.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 06:27
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Ninh schreef:

Gaaf, tourist-a-vision . Het gaat om de 'ervaring', je zult de moeizame communicatie ongeacht of diegene wel of niet over de nederlandse nationaliteit bezit meemaken. Dan kijk ik er idd van op als je het verschil daartussen maakt. Het heeft namelijk bij beiden hetzelfde resultaat als je ze taalkundig helpt, je helpt ze aan hun vocabulaire.
Dat is je goed recht overigens om dat te vinden, maar als ik hier al sommige replies lees van mensen die zich te goed voelen om zich te verlagen tot 'voor-kinderen-begrijpbare'-nederlands (zich er dus aan ergeren), dan denk ik dat je niet bepaald bijdraagt aan de integratie.
Wat ik probeer te zeggen is, dat als je in Nederland woont, dat je dan ook zult moeten bijdragen aan de economie. En om te kunnen bijdragen aan de economie is het noodzakelijk dat je een taal leert. Het is dus heel anders als een toerist geen Nederlands kan, want die woont hier niet EN heeft du hier GEEN verplichtingen. Niet om onaardig te zijn ofzow (ik respecteer jouw mening ook), maar heb je me nou verkeerd begrepen of ben je het hier ook niet mee eens?
Oud 06-03-2003, 07:33
xliselottex
xliselottex is offline
Ik merk trouwens ook heel erg vaak dat gewoon nederlandse mensen niet fatsoenlijk hun moedertaal kunnen spreken...
Sorry hoor, maar is t dan niet een beetje raar als ze op anderen gaan zitten foeteren??

Citaat:
Alsjeblieft blijf zulk soort intelligente antwoorden posten!
I'll try (oeps, t moest in t nederlands) sorry, ik ga alweer meteen de fout in
Oud 06-03-2003, 08:24
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
Ik merk trouwens ook heel erg vaak dat gewoon nederlandse mensen niet fatsoenlijk hun moedertaal kunnen spreken...
Sorry hoor, maar is t dan niet een beetje raar als ze op anderen gaan zitten foeteren??

I'll try (oeps, t moest in t nederlands) sorry, ik ga alweer meteen de fout in
Wat noem jij fatsoenlijk?

Ik merk dat we vooral de etische kant op gaan met integrering etc maar daar ging het me helemaal niet om. Wat mij betreft praat iedereen in de taal die ie wil... als ze het maar niet op volume 10 naast m'n hoofd doen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 09:50
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
klopt sommige praten plat, dat is dan meer hun moedertaal dan abn
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 09:54
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ik merk dat we vooral de etische kant op gaan met integrering etc maar daar ging het me helemaal niet om. Wat mij betreft praat iedereen in de taal die ie wil... als ze het maar niet op volume 10 naast m'n hoofd doen.
maar je vroeg of wij ons eraan ergerden als er mensen waren die in ons bijzijn een andere taal spraken, niet of wij ons ergerden als ze te hard praatten....
van mij mogen mensen best een andere taal spreken, maar inderdaad niet *op volume 10 naast mn hoofd*, maar dat geldt net zo goed voor autochtonen...
Oud 06-03-2003, 10:49
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Ninh schreef:

Nogmaals, deze mensen beheersen de Nederlandse taal wel degelijk, maar! sommige mensen prefereren hun eigen moedertaal te blijven gebruiken bij medeallochtonen. Een mogelijke reden heb ik hiervoor al gegeven. Het in stand houden van je moedertaal is een belangrijke zaak, vooral als je nog allochtone familie hebt die al wat jaren meegaan.
Wat is het overigens in jou belang om deze gesprekken af te luisteren?
Ja ik zeg toch dat ze de taal beheersen (duh, anders kunnen ze die ook niet spreken.. )
Het blijkt idd dat ze het fijn vinden met medeallochtonen hun moedertaal te spreken, daar gaat deze topic toch over.
Zeg ook niet dat ze die moedertaal niet in stand mogen houden.
Het gaat helemaal niet om hun familieleden als je je in een klaslokaal bevind. Je eigen moedertaal spreken als je met je klasgenoten (allochtonen EN autochtonen) in de klas zit is net zoiets als fluisteren, ik vind het onbeleefd.
Het gaat er helemaal niet om of ik die gesprekken af wil luisteren.

Volgens mij lees jij niet helemaal wat ik zeg. Want je reply raakt kant nog wal...

Je doet namelijk alsof ik alle allochtonen in elke situatie gelijk beoordeel ofzo, ik legde juist verschillende situaties voor en probeerde het verschil uit te leggen tussen een klaslokaal en bijvoorbeeld de tram.
Oud 06-03-2003, 11:02
Roxy
Roxy is offline
Jeetje eigenlijk ben ik best hypocriet... ik vind het vreselijk fout als een groep turken,marokanen,chinezen,of wat anders op school bijvoorbeeld hun eigen taal gebruiken terwijl er nederlanders bij zitten... maar aan de andere kant, mijn moeder komt uit spanje en ik ben tweetalig opgevoed en als we samen gaan winkelen of wat dan ook dan praten we ook wel 80% in het spaans...
Oud 06-03-2003, 11:05
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
is net zoiets als fluisteren,
en waarom gaat de discussie daar dan niet over?? zeg daar dan ook ns iets van
Oud 06-03-2003, 11:58
Verwijderd
Als ze arabisch ofzo praten erger ik me er minder aan dan als ze nederlands praten met een ontzettend arabisch accent. Zoals die jongens van 19 die hier al heel hun leven wonen, nog steeds praten ze half half. Dus iets als "wat iz met die mannetje? beter gaat die noe opzouten ofzo, anderz gaat die echt klappe krijge ik zweer je"
ofzo..
Ik bedoel, ze kunnen nederlands maar nog steeds moeten ze er zo'n ongelovelijk accent aan hangen.

En aan van die zwarte meisjes die heel druk lopen te doen,met nog een blanke nepneger ertussen. lopen ze door het winkelcentrum te schreeuwen en te gieren. Altijd te luid gewoon...

Maar dat is meer gedrag waar ik me aan erger. Ik ben het wel gewend dat de helft nog geen nederlands kan dus daar maak ik me maar niet druk om.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:25
Verwijderd
Dat iemand echt geen Nederlands kan, dat maakt mij niet veel uit. Er zijn ook wel Nederlanders die nauwelijks te verstaan zijn, luister maar eens naar die vreselijke limbo's langs de Duitse grens. Die kunnen ook geen klinker normaal uitspreken.

Wat ik dus wel vreselijk vind, zijn die kereltjes die inderdaad hier geboren zijn en goed Nederlands kunnen spreken, maar onderling altijd nog hun eigen taal spreken. Zoals ik al zei, dat getuigt gewoon van arrogantie en onbeschoftheid. Ik ben dan ook voor een algeheel verbod op het spreken van een andere taal op school dan het Nederlands, behalve wanneer het gaat om lessen van een bepaald taakvak, wanneer de gesprekken in het kader van de opleiding zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:30
Diovai
Diovai is offline
Standaard type Moslim? Alsjeblieft zeg. Ja, ik erger mij, omdat mensen die uit het buitenland vaak in de trein bijvoorbeeld harder praten (of harder lijken te praten?), maar niet aan de taal op zich.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:33
Rocksaan
Rocksaan is offline
Citaat:
nare man schreef:
Wat ik dus wel vreselijk vind, zijn die kereltjes die inderdaad hier geboren zijn en goed Nederlands kunnen spreken, maar onderling altijd nog hun eigen taal spreken. Zoals ik al zei, dat getuigt gewoon van arrogantie en onbeschoftheid.
dan zijn mensen die dialect spreken dat ook, zij kunnen ook gewoon nederlands spreken.

Het irritante is niet dat ze een andere taal spreken, maar dat arabisch "hard" wordt gesproken, arabieren praten gewoon hard tegen elkaar, de klanken zijn luid, dat zit in de cultuur.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:33
drama
drama is offline
zolang het geen geschreeuw is maakt het me niet geen pleuris uit. ik haat schreeuwende mensen.

bah.
Oud 06-03-2003, 12:34
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
nare man schreef:

Wat ik dus wel vreselijk vind, zijn die kereltjes die inderdaad hier geboren zijn en goed Nederlands kunnen spreken, maar onderling altijd nog hun eigen taal spreken. Zoals ik al zei, dat getuigt gewoon van arrogantie en onbeschoftheid.
Waarom? Moet jij het ook kunnen verstaan ofzo?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Wat ik probeer te zeggen is, dat als je in Nederland woont, dat je dan ook zult moeten bijdragen aan de economie. En om te kunnen bijdragen aan de economie is het noodzakelijk dat je een taal leert. Het is dus heel anders als een toerist geen Nederlands kan, want die woont hier niet EN heeft du hier GEEN verplichtingen. Niet om onaardig te zijn ofzow (ik respecteer jouw mening ook), maar heb je me nou verkeerd begrepen of ben je het hier ook niet mee eens?
Ten eerste heeft een Toerist wel degelijk verplichtingen waar hij zich aan dient te houden, als de wet. Ten tweede draagt een toerist wel DEGELIJK z'n steentje bij aan de economie in het door zijn/haar bezochte land, of dit nou geschiede in de vorm van souveniers of consumptie.
Natuurlijk ben ik voor een goede integratie, maar ik ben fel tegen een sociaal verbod wat betreft het spreken van een andere taal, omdat andere hier niets van mee kunnen pikken . Dat beschouw ik als bemoeizucht. Dan komt ook nog het gebrek aan inlevingsvermogen bij, dat leidt tot irritatie bij mensen als jij. Verdraagzaamheid kan echt geen kwaad. Nogmaals, lees mijn replies goed door, ik weet wel degelijk waar jij op doelt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:09
Verwijderd
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef:
Ja ik zeg toch dat ze de taal beheersen (duh, anders kunnen ze die ook niet spreken.. )
Dan heb ik de eerste paar regels van je post verkeerd geinterpeteerd, excuses.
Citaat:

Het blijkt idd dat ze het fijn vinden met medeallochtonen hun moedertaal te spreken, daar gaat deze topic toch over.
Zeg ook niet dat ze die moedertaal niet in stand mogen houden.
Het gaat helemaal niet om hun familieleden als je je in een klaslokaal bevind. Je eigen moedertaal spreken als je met je klasgenoten (allochtonen EN autochtonen) in de klas zit is net zoiets als fluisteren, ik vind het onbeleefd.
Wat is er onbeleefd aan ? Dat jij het niet kan verstaan/horen, net als bij fluisteren? Voor de 100ste keer, dat zegt alleen maar meer over je eigen zelfbeeld!
Citaat:

Het gaat er helemaal niet om of ik die gesprekken af wil luisteren.
WAAR DAN WEL OVER?!??!?! (excuses voor de capslock, maar ik vermoed dat ik hier een ongelooflijk grote tegenspraak bespeur.)

Citaat:

Volgens mij lees jij niet helemaal wat ik zeg. Want je reply raakt kant nog wal...
Mijn reply zit recht in de roos.
Citaat:
Je doet namelijk alsof ik alle allochtonen in elke situatie gelijk beoordeel ofzo
Dat is jouw interpetatie op mijn reactie, en ik kan je al bij voorbaat vertellen dat je het verkeerd hebt begrepen.
Citaat:
, ik legde juist verschillende situaties voor en probeerde het verschil uit te leggen tussen een klaslokaal en bijvoorbeeld de tram.
Je bedoelt die ik al in mijn vorige 92382732 posts heb verweerd?

Goddamnit, ik ben gewoon weer aan deze thread begonnen. AARGH.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten